AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #1 Skrevet 9. april 2023 spise så lite at jeg sulter. I over ti år har jeg jobbet for å gå ned i vekt, og de eneste gangene jeg faktisk gjør det, er hvis jeg sulter meg. Når jeg spiser normalt, dvs et lett frokostmåltid med to brødskiver med f.eks skinke eller gulost, en liten salat til lunsj (ikke med dressing eller masse andre kalorier), en liten middag (typ en laksefilet, en liten potet, brokkoli, en spiseskje saus) og kun drikker vann og kaffe, går jeg OPP i vekt. Når jeg hopper over et måltid, som oftest velger jeg lunsjen, går jeg ned i vekt. Jeg spiser ingenting mellom måltidene, jeg tar meg kun ett til to glass vin i helgen og kanskje litt sjokolade (to, tre biter av en melkesjokolade) eller potetgull (en liten neve). Jeg har brukt lifesum i flere år og fått rimelig god kontroll på kaloriinnhold, og det ser ut til at jeg må ned i 1200-1300 kcal i døgnet for å holde vekta. Alt annet legger jeg på meg av. Det er så frustrerende. Hva kan jeg gjøre? Anonymkode: 17ad2...a2c 4 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #2 Skrevet 9. april 2023 Ja det er ikke mye man trenger av mat. Spesielt ikke hvis man er veldig stillesittende. Anonymkode: a58b1...802 2
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #3 Skrevet 9. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja det er ikke mye man trenger av mat. Spesielt ikke hvis man er veldig stillesittende. Anonymkode: a58b1...802 Så jeg må lære meg å leve med sulten? Kanskje det. Omprogrammere hjernen til å forstå at jeg ikke sulter ihjel…? Det er ikke farlig. Kanskje du er inne på noe. Ts Anonymkode: 17ad2...a2c 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #4 Skrevet 9. april 2023 Har du f.eks prøvd periodisk faste? Dersom ja, hvilke varianter? Finnes jo en hel haug med dietter. Hva har du prøvd og hva er erfaringen din med de forskjellige? Kanskje det hadde fungert bedre for deg med noe hvor du faktisk kan spise deg mett? La kroppen få kjenne på skikkelig metthetsfølelse iløpet av dagen. Din BMI? Er du i mål? Eventuelt hva er målet? Anonymkode: c0250...5ac
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #5 Skrevet 9. april 2023 Prøved å øke aktivitet? Pluss volum spising? Anonymkode: e830f...d93
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #6 Skrevet 9. april 2023 Her er det 1600 for å holde vekten, på hverdager og så 500 kalorier utskeielser hver 14dag ca ( kake. glad i kake he he). Jeg vet ikke om det er så mye å gjøre med det en forbrenning. Om jeg forbrenner 300 kalorier kan jeg jo spise dem. Jeg vil ikke anbefale noen å direkte sulte seg. Men det er ikke farlig å være sulten innimellom Men om en sulter seg : Da vil en begynne kaste i seg mat. Og om en ta begynner sulte seg mer for å spare inn osv... Spiseforstyrrelser kan dødlegge psyken for år. Selvopplevd. Da har jeg heller noen kilo ekstra.. Men hva med å få hjelp til å finne mat du blir mett av innenfor en grense på 1500 ? Syns under det virker uforsvarlig. Da bedre med liten og stabil vektnedgang over lang tid. Hva er grunnen til at du har sluttet slanke deg før ? Ja i løpet av de ti årene. Noe å lære a seg selv slikt Anonymkode: 551b6...1ce
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #7 Skrevet 9. april 2023 Det er vanlig å være sulten når man går ned i vekt. Det er derfor det er så vanskelig. Anonymkode: b324f...074 2
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #8 Skrevet 9. april 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er vanlig å være sulten når man går ned i vekt. Det er derfor det er så vanskelig. Anonymkode: b324f...074 Jeg er aldri sulten selv om jeg går ned i vekt👌 26 kilo borte og mett gjennom hele døgnet Anonymkode: 3cbb2...977 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #9 Skrevet 9. april 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg er aldri sulten selv om jeg går ned i vekt👌 26 kilo borte og mett gjennom hele døgnet Anonymkode: 3cbb2...977 Da er du heldig 😊 Anonymkode: b324f...074 4
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #10 Skrevet 9. april 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Da er du heldig 😊 Anonymkode: b324f...074 Det har ingenting med å være heldig, men et riktig sammensatt kosthold med protein, fett og karbohydrater! Anonymkode: 3cbb2...977 3
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #11 Skrevet 9. april 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det har ingenting med å være heldig, men et riktig sammensatt kosthold med protein, fett og karbohydrater! Anonymkode: 3cbb2...977 Det er jeg ikke enig i, så vi får bare være uenige om det. Anonymkode: b324f...074 7
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #12 Skrevet 9. april 2023 Jeg har det lignende, må ligge på 800-900 kalorier om dagen, for å ikke legge på meg. Og det går ikke, så da er jeg overvektig. Men dette kom etter sykdom, før det kunne jeg ligge på 1500 kalorier om dagen, uten å legge på meg. Anonymkode: fb488...ba8
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #13 Skrevet 9. april 2023 Sulten venner man seg til eller den går over når magesekken krymper. Å drikke vann og skummet melk metter også en del og egg metter mye. Man kan fint bli mett uten å få i seg mange kcal Anonymkode: 2e415...b5d
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #14 Skrevet 9. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Sulten venner man seg til eller den går over når magesekken krymper. Å drikke vann og skummet melk metter også en del og egg metter mye. Man kan fint bli mett uten å få i seg mange kcal Anonymkode: 2e415...b5d Man skal ikke ligge på under 1000 kalorier for å ned i vekt ihvertfall Anonymkode: 154fd...74e 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #15 Skrevet 9. april 2023 Spiser ytterst lite, har snudd tankegangen min. «Trenger kroppen min dette?», hvis ja (for energi til å kunne gjøre det jeg skal) så spiser jeg det, hvis ikke så spiser jeg det ikke. Spiser ett knekkebrød til frokost, 3/4 av det med mager gulost og 1/4 av det med litt peanutsmør, pluss 1,5 valnøtt. Til lunsj spiser jeg kjøleskapsgrøt med havregryn og chiafrø med mandelmelk, blåbær og 6 stk mandler hakket i biter på toppen. Til middag spiser jeg ca en halv voksen porsjon. Gått ned 15 kg siden desember. Anonymkode: e6467...1d5
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #16 Skrevet 9. april 2023 Opplever det helt likt. Jeg er normalt aktiv (jobber i bhg) og trener cardio 3 ganger pr uke og styrke 1 gang pr uke. Flotte blodprøver hos lege så ikke lavt stoffskifte eller noe. Fra jeg var 35 til nå 44 så har vekta økt. Gikk opp 15 kg under pandemien. Gått ned 7 kg nå siste året. Har 7 igjen til trivselvekt. Periodisk faste er det som har hjulpet meg. Så ja, kjenne på sultfølelsen må man. Anonymkode: 1153f...758
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #17 Skrevet 9. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har det lignende, må ligge på 800-900 kalorier om dagen, for å ikke legge på meg. Og det går ikke, så da er jeg overvektig. Men dette kom etter sykdom, før det kunne jeg ligge på 1500 kalorier om dagen, uten å legge på meg. Anonymkode: fb488...ba8 Du er et medisinsk mirakel. Anonymkode: 931f9...d60 3
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #18 Skrevet 9. april 2023 Hvor aktiv er du, TS? Har du tatt dette opp med din fastlege? Anonymkode: a9724...f4d 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #19 Skrevet 9. april 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): spise så lite at jeg sulter. I over ti år har jeg jobbet for å gå ned i vekt, og de eneste gangene jeg faktisk gjør det, er hvis jeg sulter meg. Når jeg spiser normalt, dvs et lett frokostmåltid med to brødskiver med f.eks skinke eller gulost, en liten salat til lunsj (ikke med dressing eller masse andre kalorier), en liten middag (typ en laksefilet, en liten potet, brokkoli, en spiseskje saus) og kun drikker vann og kaffe, går jeg OPP i vekt. Når jeg hopper over et måltid, som oftest velger jeg lunsjen, går jeg ned i vekt. Jeg spiser ingenting mellom måltidene, jeg tar meg kun ett til to glass vin i helgen og kanskje litt sjokolade (to, tre biter av en melkesjokolade) eller potetgull (en liten neve). Jeg har brukt lifesum i flere år og fått rimelig god kontroll på kaloriinnhold, og det ser ut til at jeg må ned i 1200-1300 kcal i døgnet for å holde vekta. Alt annet legger jeg på meg av. Det er så frustrerende. Hva kan jeg gjøre? Anonymkode: 17ad2...a2c Hvordan kan du sulte på 1200-1300 kalorier i døgnet? Da må du heller velge å utelukkende spise mat innenfor det kalorivinduet som gjør deg mett lenge om gangen. Da vil du ikke kjenne på følelsen av sult. Jeg har telt kalorier i mange år, og ligget på rundt det samme. Med riktig mat som gjør deg mett lenge, så sulter man ikke. Anonymkode: c04ab...d06 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #20 Skrevet 9. april 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Du er et medisinsk mirakel. Anonymkode: 931f9...d60 Det er grunnet sykdom. Det er noen få mennesker av forskjellige grunner er overvektige, selv om de spiser sunt. Jeg er nå nesten 50 år, og vært undervektig eller normalvektig fram til jeg var 40 år, så fikk jeg denne sykdommen, og la på meg. Anonymkode: fb488...ba8 2
Anbefalte innlegg