Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Sitter og vurderer og kjøpe meg inn i en bedrift. Det jeg driver med har jeg drevet med i 15 år så har mine år på nakken og det er jo dette jeg driver med hver eneste dag. Forskjellen vil jo være at nå blir jeg eier istede for ansatt.

Har nå fått tilbud om og kjøpe meg inn ved at andre part selger en 49% andel til meg. Andre part bevarer 51%.  Bedriften er oppe og går, har en god kundegruppe og nåværende eier sitter igjen med en god del gevinst. Har enda ikke fått alle tall eller fått satt meg inn 100% i bedriften. Noe jeg skal selvfølgelig før jeg går noen skritt videre. Sitter ikke på kjøpesummen og må ta opp lån. Men lurer på om noen har gjort det samme, og kan gi meg gode råd og tips. Første spørsmålet mitt er om bedriften er verdt det andre part ønsker og selge til meg for som er 500 000. 

Mine som ser på saken mener det er for dyrt i forhold til verdi. Men det vet vi jo ikke enda. Men hvem kontakter jeg for og finne verdi ? Eller noen som vet hvordan jeg kan finne verdi? 

Anonymkode: 10bad...127

AnonymBruker
Skrevet

Få en nøytral tredjepart til å gjennomgå regnskapene og verdifastsette virksomheten. Så har du noe å gå ut fra.

Anonymkode: bc083...3d2

AnonymBruker
Skrevet

De store revisjons og konsulethusene kan hyres inn for verdivurdering for deg. For eksempel PwC, KPMG, og EY.

Dersom du må ta opp lån så er det et ekstra stort behov for å være sikker på tallene og utsikter fremover. Du skal jo betjene denne gjelden også.

Anonymkode: 3521f...21c

AnonymBruker
Skrevet

Hvis selger vil 500k for halvparten av bedriften er det totalt overkill å hyre inn de store revisjonsselskapene. Kan du ikke tolke regnskap selv så skaff en revisor fra et mindre selskap i lokalmiljøet. 

Anonymkode: 02474...788

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...