AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #1 Del Skrevet 9. april 2023 Hvilket tidspunkt regner du som ettermiddag? Er det ulikt i Norge vs på kontinentet? Anonymkode: 46592...88a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #2 Del Skrevet 9. april 2023 Jeg regner ettermiddag fra ca. kl. 15.00. Anonymkode: 575d6...891 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #3 Del Skrevet 9. april 2023 Ettermiddag er etter kl 12 (noon) overalt Anonymkode: 4a8de...4de 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #4 Del Skrevet 9. april 2023 Hvis du særskriver, så ser du lett svaret på spørsmålet ditt. Etter middag Anonymkode: 4a2af...3b3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skreppamedleppa Skrevet 9. april 2023 #5 Del Skrevet 9. april 2023 Den offisielle inndelingen er Morgen: 06-09. Formiddag: 09-12. Ettermiddag: 12-18. Kveld: 18-24. Natt: 00-06. Dette henger igjen etter gammelt av da en spiste middag mye tidligere enn hva en gjør i dag. Men det er også et flytende begrep og varier fra menneske og fra by og bygd. Jeg personlig sier ikke ettermiddag før kl 15, men jeg jobber ofte på kvelden, kommer hjem seint, spiser middag seint, og har en litt annen døgnrytme enn den "offisielle". https://www.nrk.no/nordland/nar-er-ettermiddagen_-nar-er-formiddagen_-revisjonsprosjektet-har-lagt-til-11.000-nye-ord-1.16004171 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Freyja Valkyrie Skrevet 9. april 2023 #6 Del Skrevet 9. april 2023 Når jeg tenker ettermiddag, så er det 15-18. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #7 Del Skrevet 9. april 2023 skreppamedleppa skrev (4 minutter siden): Dette henger igjen etter gammelt av da en spiste middag mye tidligere enn hva en gjør i dag. Men det er også et flytende begrep og varier fra menneske og fra by og bygd. Og hvorfor heter det middag? Igjen må ordet særskrives for at dere skal forstå det: mid(t) dag. Nei, det er ikke et flytende begrep. Det er heller tvert om, dette er krystallklart. Anonymkode: 4a2af...3b3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skreppamedleppa Skrevet 9. april 2023 #8 Del Skrevet 9. april 2023 (endret) AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Og hvorfor heter det middag? Igjen må ordet særskrives for at dere skal forstå det: mid(t) dag. Nei, det er ikke et flytende begrep. Det er heller tvert om, dette er krystallklart. Anonymkode: 4a2af...3b3 Les linken min du tror jeg... jeg kan hjelpe deg litt.. Men hva stemmer egentlig? – Det er heldigvis litt uklart definert, sier Margunn Rauset. Hun er forsker, prosjektleder for Revisjonsprosjektet og leder for ordbokmiljøet ved UiB. Siden 2018 har hun ledet arbeidet med å gjennomføre den første gjennomgående innholdsrevisjonen siden Bokmålsordboka og Nynorskordboka først ble trykket i 1986. Ettermiddagen er fra klokken 12 til kvelden. Eller fra middagsmåltidet til kvelden, forklare hun og legger til: – Hvis folk bruker det ulikt, så gir det mening. At begrepet har en flytende betydning kommer av hvordan ordet er bygget opp. – Middag kan vi spore tilbake til norrønt. Det var knyttet til tidspunktet da sola sto høyest på himmelen. Men: – Middag har blitt overført til det varme måltidet som ble spist på dette tidspunktet. Derfor ser vi at det kanskje er en del i den eldre generasjonen som knytter dette til klokken 12. Må få lov til å være flytende At begrepet ettermiddag defineres uklart, har også en naturlig forklaring: – Her kan vi faktisk ikke gi et entydig svar. Språkbruken er så varierende ute blant folk, sier språkforskeren. Ordene kveld, natt og morgen er også gamle begrep – der bruken kan variere. Eksempelvis er kveld også fra norrønt. – Kveld har vært ordbokdefinert med tiden fra det mørkner til midnatt. Som med mange andre gamle ord er det altså knyttet til det ytre som skjer, forklarer Rauset. – Men i Norge vil jo dette være høyst varierende fra sommer til vinter. Ja og ikke minst fra store norske leksikon https://snl.no/ettermiddag Ettermiddag er timane mellom klokka 12 (middag) og kveld. Ordet har også blitt brukt om timane etter middagsmåltidet eller etter arbeidsslutt. Tidspunktet for middagsmåltidet har vore sterkt varierande frå stad til stad, særleg mellom bygd og by. Endret 9. april 2023 av skreppamedleppa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #9 Del Skrevet 10. april 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hvis du særskriver, så ser du lett svaret på spørsmålet ditt. Etter middag Anonymkode: 4a2af...3b3 Tydeligvis ikke såå lett.. Når er middag? Formiddag forvirrer meg også 😂 Anonymkode: 46592...88a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MyMichelle Skrevet 10. april 2023 #10 Del Skrevet 10. april 2023 (endret) Når jeg var barn var det middag i 12-13-tiden. Da kom fiskerne hjem. Når barn begynte på skolen spiste de voksne gjerne brødskiver i middagstiden, og middag når barna kom hjem. Når jeg lager middag til en eldre slektning (tidligere fisker) i helgene, lager jeg den til klokken 12. Men 1. juledag spurte jeg ham når han ville ha middag. Han visste at vi spiser senere enn ham, så han foreslo 13-tiden «Er ikke det vanlig?». Det ble en middag til for min samboer og meg da vi kom hjem om kvelden. Endret 10. april 2023 av MyMichelle 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #11 Del Skrevet 10. april 2023 ettermiddag (og middag) kan bety forskjellige ting. Ettermiddag kan være etter 12, etter solen er høyest på himmelen eller etter man spiser middag (som mange nå gjør etter 15.00) Anonymkode: a0bbb...8cb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april 2023 #12 Del Skrevet 17. april 2023 mellom klokken TRE og klokken SJU om kvelden... Anonymkode: 336a6...2d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå