AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #1 Skrevet 9. april 2023 Har til nå kjørt med vogn, men vurderer å droppe det en gang i blant av praktiske grunner. Hvordan skal jeg gjøre det da? Er en busstur på 10 min. Anonymkode: a18f6...e14
Beloved Skrevet 9. april 2023 #2 Skrevet 9. april 2023 Bæresele, og bilbelte på deg selv (under selen)?
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #3 Skrevet 9. april 2023 Beloved skrev (2 minutter siden): Bæresele, og bilbelte på deg selv (under selen)? Flaut å si det, men jeg er for tjukk for bussbeltet. Anonymkode: a18f6...e14
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #4 Skrevet 9. april 2023 Beloved skrev (4 minutter siden): Bæresele, og bilbelte på deg selv (under selen)? Nei, da knuses jo ungen av vekten til den voksne om bussen skulle kollidert. De har ofte sånne seter man kan slå ut et barnesete i, som er innebygd i vanlig bussete. Anonymkode: e5535...bf1 2
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #5 Skrevet 9. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei, da knuses jo ungen av vekten til den voksne om bussen skulle kollidert. De har ofte sånne seter man kan slå ut et barnesete i, som er innebygd i vanlig bussete. Anonymkode: e5535...bf1 Det er ikke på den bussen vi tar dessverre. Har tenkt på om det er mulig å ha belte bak ryggen og over fanget til barnet? Blir det trygt nok? Det er en kort busstur med makshastighet på 50km/T fordi det er så kort mellom stoppene og mye avkjøringer. Anonymkode: a18f6...e14
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #6 Skrevet 9. april 2023 Hadde bare tatt med vogn😂 Anonymkode: 7ff87...409 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #7 Skrevet 9. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hadde bare tatt med vogn😂 Anonymkode: 7ff87...409 Det er absolutt den beste løsningen for en så liten på bussen😂 Men er så lei å drasse vogna rundt. Barnet går fint selv og det hadde vært så deilig å bare vært meg og barnet uten noe mer styr enn en sekk. Anonymkode: a18f6...e14
Millimani Skrevet 9. april 2023 #8 Skrevet 9. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er absolutt den beste løsningen for en så liten på bussen😂 Men er så lei å drasse vogna rundt. Barnet går fint selv og det hadde vært så deilig å bare vært meg og barnet uten noe mer styr enn en sekk. Anonymkode: a18f6...e14 Er det grunn god nok til å kutte ut vogn? Mange har faktisk vogn tilgjengelig for barnet fram til barnet er rundt 3 år. Dessuten går det fortere å komme seg rundt med vogn til en ettåring. Enten du vil eller ei så er det mest praktisk med vogn på bussen, selv om det tar plass og det tar noen stakkars sekunder ekstra å komme seg inn og ut. Husk at du skal også betale, og må da evt fra plassen du parkerer vogna på bussen og fram til sjåføren med kort eller app, og så tilbake igjen. Hva gjør du med ungen da hvis du ikke har vogn og det kanskje står x antall folk i midtgangen? Du må bære ungen fram og tilbake. Ungen kan ikke "gå fint selv" i en buss, enten den står stille, eller er i bevegelse. Hva med vogn? Da kan barnet sitte i vogna mens du betaler. Dessuten er det flere sjåfører som begynner å kjøre så fort det er betalt, og før passasjerene får satt seg. "Begrunnelsen" jeg fikk en gang etter en busstur hvor jeg snakka til sjåføren ved avstigning på rutebilstasjonen at han hadde rutetabeller å følge, og at han ikke tok imot kritikk.... Jeg gikk riktignok med fire handleposer og vonde knær, ikke barnevogn. Du er sikkert ikke den eneste som er lei av å drasse rundt på vogn på bussen, men jeg tror det beste er å innfinne deg med at du må gjøre det et par år til. Ungen din kan jo "gå fint" andre steder. Sekken har du på ryggen, eller i en kurv e.l. under vogna hvis det er plass der. Du er ikke alene om sånne utfordringer.
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #9 Skrevet 9. april 2023 1 hour ago, Millimani said: Er det grunn god nok til å kutte ut vogn? Mange har faktisk vogn tilgjengelig for barnet fram til barnet er rundt 3 år. Dessuten går det fortere å komme seg rundt med vogn til en ettåring. Enten du vil eller ei så er det mest praktisk med vogn på bussen, selv om det tar plass og det tar noen stakkars sekunder ekstra å komme seg inn og ut. Husk at du skal også betale, og må da evt fra plassen du parkerer vogna på bussen og fram til sjåføren med kort eller app, og så tilbake igjen. Hva gjør du med ungen da hvis du ikke har vogn og det kanskje står x antall folk i midtgangen? Du må bære ungen fram og tilbake. Ungen kan ikke "gå fint selv" i en buss, enten den står stille, eller er i bevegelse. Hva med vogn? Da kan barnet sitte i vogna mens du betaler. Dessuten er det flere sjåfører som begynner å kjøre så fort det er betalt, og før passasjerene får satt seg. "Begrunnelsen" jeg fikk en gang etter en busstur hvor jeg snakka til sjåføren ved avstigning på rutebilstasjonen at han hadde rutetabeller å følge, og at han ikke tok imot kritikk.... Jeg gikk riktignok med fire handleposer og vonde knær, ikke barnevogn. Du er sikkert ikke den eneste som er lei av å drasse rundt på vogn på bussen, men jeg tror det beste er å innfinne deg med at du må gjøre det et par år til. Ungen din kan jo "gå fint" andre steder. Sekken har du på ryggen, eller i en kurv e.l. under vogna hvis det er plass der. Du er ikke alene om sånne utfordringer. Uenig..det kan man fint velge selv. Jeg har aldri kjøpt billett på bussen. Ordner slikt på forhånd eller i app(vet ikke om ts bor i Oslo- men gå å ordne det på forhånd?) har kjørt mye buss og trikk med min 1.5åring når jeg vet at vi ikke skal gå masse. ift hvor tryggt det er..vel en vogn er heller ikke akkurat trygg om noe skulle skje. Tenk da på alle vognene uten sittedel og sele (babyperioden). Anonymkode: 5f83d...109 3
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #10 Skrevet 10. april 2023 Millimani skrev (7 timer siden): Er det grunn god nok til å kutte ut vogn? Mange har faktisk vogn tilgjengelig for barnet fram til barnet er rundt 3 år. Dessuten går det fortere å komme seg rundt med vogn til en ettåring. Enten du vil eller ei så er det mest praktisk med vogn på bussen, selv om det tar plass og det tar noen stakkars sekunder ekstra å komme seg inn og ut. Husk at du skal også betale, og må da evt fra plassen du parkerer vogna på bussen og fram til sjåføren med kort eller app, og så tilbake igjen. Hva gjør du med ungen da hvis du ikke har vogn og det kanskje står x antall folk i midtgangen? Du må bære ungen fram og tilbake. Ungen kan ikke "gå fint selv" i en buss, enten den står stille, eller er i bevegelse. Hva med vogn? Da kan barnet sitte i vogna mens du betaler. Dessuten er det flere sjåfører som begynner å kjøre så fort det er betalt, og før passasjerene får satt seg. "Begrunnelsen" jeg fikk en gang etter en busstur hvor jeg snakka til sjåføren ved avstigning på rutebilstasjonen at han hadde rutetabeller å følge, og at han ikke tok imot kritikk.... Jeg gikk riktignok med fire handleposer og vonde knær, ikke barnevogn. Du er sikkert ikke den eneste som er lei av å drasse rundt på vogn på bussen, men jeg tror det beste er å innfinne deg med at du må gjøre det et par år til. Ungen din kan jo "gå fint" andre steder. Sekken har du på ryggen, eller i en kurv e.l. under vogna hvis det er plass der. Du er ikke alene om sånne utfordringer. Det er ikke på bussen jeg synes det er styr med vogn, det er før og etter. Det tar ikke noe lenger tid å komme seg på og av, og det er heller ikke plassproblem. Bussbillett har jeg på mobilen, så trenger aldri å frem til bussjåfør. Ruta vi kjører starter der vi går på, og er aldri så full at folk må stå når vi skal hjem. Sekken er ikke en del av problemet. Den henger vanligvis på vogna, men hadde tatt den på ryggen om vi droppet vogn. Problemstillingen min handler om hvordan feste et lite barn på bussen uten vogn. Er det noen muligheter? Anonymkode: a18f6...e14 2
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #11 Skrevet 10. april 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Uenig..det kan man fint velge selv. Jeg har aldri kjøpt billett på bussen. Ordner slikt på forhånd eller i app(vet ikke om ts bor i Oslo- men gå å ordne det på forhånd?) har kjørt mye buss og trikk med min 1.5åring når jeg vet at vi ikke skal gå masse. ift hvor tryggt det er..vel en vogn er heller ikke akkurat trygg om noe skulle skje. Tenk da på alle vognene uten sittedel og sele (babyperioden). Anonymkode: 5f83d...109 Hvordan fester du barnet på bussen? Anonymkode: a18f6...e14 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #12 Skrevet 10. april 2023 Millimani skrev (7 timer siden): Er det grunn god nok til å kutte ut vogn? Mange har faktisk vogn tilgjengelig for barnet fram til barnet er rundt 3 år. Dessuten går det fortere å komme seg rundt med vogn til en ettåring. Enten du vil eller ei så er det mest praktisk med vogn på bussen, selv om det tar plass og det tar noen stakkars sekunder ekstra å komme seg inn og ut. Husk at du skal også betale, og må da evt fra plassen du parkerer vogna på bussen og fram til sjåføren med kort eller app, og så tilbake igjen. Hva gjør du med ungen da hvis du ikke har vogn og det kanskje står x antall folk i midtgangen? Du må bære ungen fram og tilbake. Ungen kan ikke "gå fint selv" i en buss, enten den står stille, eller er i bevegelse. Hva med vogn? Da kan barnet sitte i vogna mens du betaler. Dessuten er det flere sjåfører som begynner å kjøre så fort det er betalt, og før passasjerene får satt seg. "Begrunnelsen" jeg fikk en gang etter en busstur hvor jeg snakka til sjåføren ved avstigning på rutebilstasjonen at han hadde rutetabeller å følge, og at han ikke tok imot kritikk.... Jeg gikk riktignok med fire handleposer og vonde knær, ikke barnevogn. Du er sikkert ikke den eneste som er lei av å drasse rundt på vogn på bussen, men jeg tror det beste er å innfinne deg med at du må gjøre det et par år til. Ungen din kan jo "gå fint" andre steder. Sekken har du på ryggen, eller i en kurv e.l. under vogna hvis det er plass der. Du er ikke alene om sånne utfordringer. Betaler med app før man går på buss, nei man trenger virkelig ikke vogn Anonymkode: 63111...6eb
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #13 Skrevet 10. april 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Hvordan fester du barnet på bussen? Anonymkode: a18f6...e14 Ikke på noen spesiell måte. Som sagt, vognen er heller ikke festet.. passer på at barnet sitter godt ved siden av meg eller på fanget. Men ja, fester ikke. Anonymkode: 5f83d...109 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #14 Skrevet 10. april 2023 Millimani skrev (9 timer siden): Er det grunn god nok til å kutte ut vogn? Mange har faktisk vogn tilgjengelig for barnet fram til barnet er rundt 3 år. Dessuten går det fortere å komme seg rundt med vogn til en ettåring. Enten du vil eller ei så er det mest praktisk med vogn på bussen, selv om det tar plass og det tar noen stakkars sekunder ekstra å komme seg inn og ut. Husk at du skal også betale, og må da evt fra plassen du parkerer vogna på bussen og fram til sjåføren med kort eller app, og så tilbake igjen. Hva gjør du med ungen da hvis du ikke har vogn og det kanskje står x antall folk i midtgangen? Du må bære ungen fram og tilbake. Ungen kan ikke "gå fint selv" i en buss, enten den står stille, eller er i bevegelse. Hva med vogn? Da kan barnet sitte i vogna mens du betaler. Dessuten er det flere sjåfører som begynner å kjøre så fort det er betalt, og før passasjerene får satt seg. "Begrunnelsen" jeg fikk en gang etter en busstur hvor jeg snakka til sjåføren ved avstigning på rutebilstasjonen at han hadde rutetabeller å følge, og at han ikke tok imot kritikk.... Jeg gikk riktignok med fire handleposer og vonde knær, ikke barnevogn. Du er sikkert ikke den eneste som er lei av å drasse rundt på vogn på bussen, men jeg tror det beste er å innfinne deg med at du må gjøre det et par år til. Ungen din kan jo "gå fint" andre steder. Sekken har du på ryggen, eller i en kurv e.l. under vogna hvis det er plass der. Du er ikke alene om sånne utfordringer. Betale fysisk hos sjåføren? Det er det vel en del år siden man gjorde 😅 Anonymkode: dfe5d...538 3
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #15 Skrevet 10. april 2023 Hadde ikke kjørt buss med et så lite barn uten vogn, med mindre det var strengt nødvendig. Det er tryggest med vogn det absolutt tryggeste er jo å bære med seg et eget sete, men det blir veldig tungvint for de aller fleste, og da blir vogn tryggest etter det, med mindre bussen du tar har integrert sete? Da hadde jeg i såfall brukt det. Kjører selv mye buss med en liten 2-åring og en 4-åring, og 2-åringen sitter alltid i vogn på bussen nettopp fordi jeg føler jeg ikke kan feste henne forsvarlig uten. Vogna fester jeg med bussens seler, og hun er festet med selene i vogna. 4-åringen min sitter på setet, med selen bak ryggen, og hun er egentlig for liten til det, så jeg kan aldri tenke meg det vil fungere for en 1-åring. Anonymkode: 4e9d5...7d5 2
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #16 Skrevet 10. april 2023 Vi har ikke tatt buss med barna så ofte da de var så små. Her vi bor, kommer vi ikke unna at bussen kjører relativt fort et strekke, og det er ikke barneseter eller barneseler noe sted på den. Men vi har tatt buss i byen i blant, og da oftest buss uten seler. Da setter jeg barna på seter hvor de sitter bakovervendt ifth. kjøreretningen om mulig. Anonymkode: fa417...0fc
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #17 Skrevet 10. april 2023 Det er ikke trygt og frarådes. Samme gjelder vogn. Trygg trafikk har skrevet en del om dette, på ulike typer buss. Anonymkode: b2d5e...4b9
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #18 Skrevet 10. april 2023 Da sitter du på et sete med barnet ditt på fanget eller ved siden av deg. Bybussene her har ikke seler, kun sele på langdistansebusser. Og barnehager tar stadig bussen her faktisk. Anonymkode: 66810...d24 4
Millimani Skrevet 10. april 2023 #19 Skrevet 10. april 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Problemstillingen min handler om hvordan feste et lite barn på bussen uten vogn. Er det noen muligheter? Anonymkode: a18f6...e14 Så får du ta ungen på fanget da. Du har belte på deg, men ungen skal ikke ha det. Du skal være "beltet" for ungen, ifølge politiet og trygg trafikk. Sånn var det iallefall da vi var små. Spør sjåføren, ikke spør oss AnonymBruker skrev (11 timer siden): Ikke på noen spesiell måte. Som sagt, vognen er heller ikke festet.. passer på at barnet sitter godt ved siden av meg eller på fanget. Men ja, fester ikke. Anonymkode: 5f83d...109 Vognen er heller ikke festet? Du skal sitte med ungen på fanget og vogna ved siden av, uten at vogna er festet i noe? AnonymBruker skrev (11 timer siden): Betale fysisk hos sjåføren? Det er det vel en del år siden man gjorde 😅 Anonymkode: dfe5d...538 Ikke alle har app, og det er heller ikke påbudt å ha det enda. Jeg siterer vedkommende med at hun må evt (eventuelt) gå fram og betale. Her jeg bor, og tar bussen minst tre dager i uka, må man alltid scanne billetten hos sjåføren uansett. Veldig få betaler fysisk, men scanning må alltid gjøres når man kommer inn.
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #20 Skrevet 10. april 2023 Kjøp Nachfolger bilstol😊Den kan du blåse opp når du har behov for det og festes med bussens belter. Anonymkode: 9b420...7fd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå