AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #1 Skrevet 9. april 2023 Kjenner noen som sier at barnet er for liten til å ha egne meninger. Barnet er fem år. eksempler Femåringen får ikke velge selv hva hun skal ha på seg selv om det passer til været. De mener hun er for liten til å ha egen smak og at de voksne bestemmer dette. Moren tar henne aldri med for å handle klær, fordi barnet får uansett ikke velge selv. De bestemmer hvor mye hun skal spise, så de bestemmer da når hun er mett. Nytter ikke å si nå er jeg mett, om foreldrene ikke er enige. De bestemmer når hun må på do. osv osv… Dette har de selv sagt til meg og jeg mener det er for strengt og ikke bra for barnet. Hva mener andre? Anonymkode: 9a110...8c5 2
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #2 Skrevet 9. april 2023 Både ja og nei. Kommer an på situasjonen. Vi har aldri hatt med 5 åringen for å handle. Vi bestemmer hvilke klær vi kjøper, så kan hen være med på å bestemme blant de klærne som er kjøpt. men hen bestemmer helt selv når hen er mett og sulten. Anonymkode: f159b...6c8 5
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #3 Skrevet 9. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kjenner noen som sier at barnet er for liten til å ha egne meninger. Barnet er fem år. eksempler Femåringen får ikke velge selv hva hun skal ha på seg selv om det passer til været. De mener hun er for liten til å ha egen smak og at de voksne bestemmer dette. Moren tar henne aldri med for å handle klær, fordi barnet får uansett ikke velge selv. De bestemmer hvor mye hun skal spise, så de bestemmer da når hun er mett. Nytter ikke å si nå er jeg mett, om foreldrene ikke er enige. De bestemmer når hun må på do. osv osv… Dette har de selv sagt til meg og jeg mener det er for strengt og ikke bra for barnet. Hva mener andre? Anonymkode: 9a110...8c5 Det er faktisk mishandling å tvangsfore mennesker, samt å nekte barna å gå på do. Hvis dette virkelig er sant så må du melde til BV, det der er direkte skadelig 😳 Anonymkode: 71eb0...00d 12 2
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #4 Skrevet 9. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er faktisk mishandling å tvangsfore mennesker, samt å nekte barna å gå på do. Hvis dette virkelig er sant så må du melde til BV, det der er direkte skadelig 😳 Anonymkode: 71eb0...00d De bestemmer når hun skal gå på do, men de nekter henne nok ikke å gå dit ellers. Uansett er ikke dette bra nei. Anonymkode: 9a110...8c5
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #5 Skrevet 9. april 2023 Jeg synes alle skal velge selv hvilke klær de går i, så lenge det passer til været. Er det overvekt så er det greit at foreldre stopper, men å tvinge barnet til å fortsette å spise når det har sagt det er mett er ikke greit. Sånn skapes spiseforstyrrelser. Det kan være barnet ikke er så flink til å vite når det må på do. Da er det greit å si fra. Men hvis det er å nekte barnet å gå på do når det sier det må gå vil jeg kalle det omsorgssvikt. Anonymkode: 084bd...8d3 8
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #6 Skrevet 9. april 2023 Har en 15-åring som jeg fortsatt må diskutere om klær med…. Som 5-åring fikk han alternativer hvor begge valgene er fornuftige. Mine får ikke bestemme hva de vil til enhver tid. Det er litt kleskoder her og der. Når det gjelder do. Jeg sendte alltid ungene på do før vi skulle noe sted. Med mat har vi begrenset ene, og måtte bli tenåring før han ble godt regulert og kun tok et kakestykke eller kun forsynte seg med en porsjon. Den andre har vi jobbet for å spise litt mer. Blir ett barn sulten en time etter middag og heller vil ha noe det liker da er grunn til å «tvinge» mer til middag. Merker jo om energinivået ikke går opp etter middag eller som nevnt over med sulten rett etterpå. Ingenting er svart/hvitt. Barn «spiser» gjerne med øynene og det er mye som plutselig ikke frister og det er ofte ikke reell metthet Anonymkode: 73e05...65c
Friluftsmann70 Skrevet 9. april 2023 #7 Skrevet 9. april 2023 Barn i femårsalderen liker å ha egne meninger, det er veldig bra. Så er det å finne den gode balansen for god utvikling. Barnet bør få bestemme en god del, men skal lære seg å forholde seg til regler og forstå hva et nei betyr. 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #8 Skrevet 9. april 2023 46 minutter siden, AnonymBruker said: Både ja og nei. Kommer an på situasjonen. Vi har aldri hatt med 5 åringen for å handle. Vi bestemmer hvilke klær vi kjøper, så kan hen være med på å bestemme blant de klærne som er kjøpt. men hen bestemmer helt selv når hen er mett og sulten. Anonymkode: f159b...6c8 Hvorfor skrive hen? Anonymkode: e0e21...d89 4
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #9 Skrevet 9. april 2023 11 minutter siden, AnonymBruker said: Har en 15-åring som jeg fortsatt må diskutere om klær med…. Som 5-åring fikk han alternativer hvor begge valgene er fornuftige. Mine får ikke bestemme hva de vil til enhver tid. Det er litt kleskoder her og der. Når det gjelder do. Jeg sendte alltid ungene på do før vi skulle noe sted. Med mat har vi begrenset ene, og måtte bli tenåring før han ble godt regulert og kun tok et kakestykke eller kun forsynte seg med en porsjon. Den andre har vi jobbet for å spise litt mer. Blir ett barn sulten en time etter middag og heller vil ha noe det liker da er grunn til å «tvinge» mer til middag. Merker jo om energinivået ikke går opp etter middag eller som nevnt over med sulten rett etterpå. Ingenting er svart/hvitt. Barn «spiser» gjerne med øynene og det er mye som plutselig ikke frister og det er ofte ikke reell metthet Anonymkode: 73e05...65c Hvorfor må du diskutere klær med en 15 åring? Hvorfor fån ikke kle seg slik han selv vil? Anonymkode: e0e21...d89 7 3
Topsi Skrevet 9. april 2023 #10 Skrevet 9. april 2023 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): De bestemmer når hun skal gå på do, men de nekter henne nok ikke å gå dit ellers. Uansett er ikke dette bra nei. Anonymkode: 9a110...8c5 Men kan ikke det være hvis barnet holder seg for lenge og det ender med uhell?
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #11 Skrevet 9. april 2023 57 minutter siden, AnonymBruker said: Kjenner noen som sier at barnet er for liten til å ha egne meninger. Barnet er fem år. eksempler Femåringen får ikke velge selv hva hun skal ha på seg selv om det passer til været. De mener hun er for liten til å ha egen smak og at de voksne bestemmer dette. Moren tar henne aldri med for å handle klær, fordi barnet får uansett ikke velge selv. De bestemmer hvor mye hun skal spise, så de bestemmer da når hun er mett. Nytter ikke å si nå er jeg mett, om foreldrene ikke er enige. De bestemmer når hun må på do. osv osv… Dette har de selv sagt til meg og jeg mener det er for strengt og ikke bra for barnet. Hva mener andre? Anonymkode: 9a110...8c5 Den dagen du får egne barn så skjønner du nok tegningen. Og at alt noen sier ikke er bokstavelig talt Anonymkode: d0af9...8f3 2
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #12 Skrevet 9. april 2023 Jeg skjønner man kan skape et vanskelig barn om de alltid får bestemme. F.eks at de blir vant til å velge klær, og blir sur om x plagg ikke er vasket for det er det eneste de vil gå med. Men så er det sunt å lære å ta valg. F.eks hjelpe barnet til å velge riktig ifht vær. Men også fordi barnet vokser og utvikler seg for å finne seg selv. Man kan også gi valg mellom to-tre ulike plagg. Det med mat høres ikke greit ut. Helt ok å stoppe barn hvis de forsyner seg alt for mye, eller spiser doble porsjoner (spesielt om barnet er overvektig). Men barn vokser og noen er veldig sulten i perioder og spiser som en voksen. Til slutt kan det hende de ikke klarer å regulere metthetsfølelsen om de blir tvunget til å spise opp dersom de er mett. Å bestemme når barn skal på do er kontrollerende og hårreisende. Man går på do når man kjenner det selv. Det eneste som er ok er å f.eks minne på før man skal ut, og f.eks lære at man kan prøve å tilpasse seg. F.eks hvis man er på teater, så er det lurt å gå på do i første pause om man må litt, enn å vente også må man gå ut mitt i forestillingen. Jeg syns ikke det høres sunt ut slik disse foreldrene er. Hvordan kjenner du de? Har du gitt beskjed om at du er uenig? Spør hvorfor de gjør som de gjør? Har barna diagnoser som gjør at de må ha rutiner? Anonymkode: 075ca...6be 2
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #13 Skrevet 9. april 2023 Tja, det høres litt ekstremt ut, men ikke sikkert at sannheten er så svart/hvitt som den virker her. Min femåring er omtrent aldri med i butikker, men får velge klær ut fra de som er i skapet (som er kjøpt av meg eller andre). Innimellom er hun «mett!» etter et par biter, og da kan jeg gjerne be henne spise litt til. Alternativet er at hun er sulten igjen etter kort tid, og det er ikke bra for tenner eller kropp med konstant småspising. Vi har også en regel om å gå på do før lengre bilturer og på kvelden før leggetid. Så slik sett hjelper jeg å regulere henne, men hun har samtidig en del valgfrihet. Anonymkode: 89fb1...7e6 2
Tuppeluri Skrevet 9. april 2023 #14 Skrevet 9. april 2023 Tenker at alt er litt situasjonsbetinget. Når vi er i butikken å skal kjøpe en ny pysj til guttungen (Straks 3 år), så velger vi ut noen alternativer, også får han velge ut i fra de alternativene igjen. Om han er sulten så gir vi han X-antall alternativer han kan velge i mellom, mest til frokost, lunsj og kvelds. Til middag så spiser han det han får, og frem til han er mett. Ungen vår er kresen og spiser lite i utgangspunktet. Vil ikke tvinge han til å spise noe han ikke vil ha, og vil heller ikke tvinge han til å spise mer bare fordi JEG trur han ikke er mett. Å min går med bleier ennå. Så der får vi ikke gjort stort, utenom å prøve å motivere til å bruke potta i stedet for å gjøre sitt fornødne i bleia. Jeg kan forstå at hvis man skal ut å kjøre bil og det er lenge til de er i nærheten av et toalett at man ber ungene gå på do før man går. Det gjør jo til og med jeg før jeg går ut døra. Hadde dog aldri nektet ungen å gå på do. Barn skal selvfølgelig ha meninger de også, men det er ikke alt de kan ha en mening med. Noen ting er det vi voksne som bestemmer og sånn er det. Andre ting kan barn være med å bestemme litt selv. Sånne grenser må man finne ut av selv.
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #15 Skrevet 9. april 2023 Jeg blir litt usikker når jeg leser innlegget ditt. Jeg har en femåring. - Jeg sender henne på do hvis jeg ser henne trippe, eller hvis vi skal ut av huset - da sender jeg også 8åringen på do "løp og tiss før vi går"-liksom, og enkelte ganger sier jeg "nå kan du kanskje holde deg i to min til vi er fremme". Hvis det dette du mener med å kontrollere dobruk, så er det garantert noe som foregår i alle hus, og som er helt innafor. -jeg får henne til å prøve å spise opp skiva si, og jeg kan si at hun ikke får mat nå - fordi vi har akkurat spist eller skal straks spise. Igjen, noe som foregår i alle hus, og helt innafor. -jeg handler stort sett klær uten henne. (Jeg lar henne stort sett velge hva i klesskapet hun vil ha på seg da). .hvis det er slike ting du reagerer på, så overreagerer du. Det er mer standard oppdragelse, og det å lære at verden ikke kretser om en selv. Man skal spise til måltidene, man bør tisse før tur, man kan kjenne etter om man kan holde seg om huset er 500meter unna, man kan kanskje spise opp skiva selv om det er kjekkere å leke. Dersom barnet derimot ikke blir hørt på, så er det noe helt annet. Men det er komplett umulig å lese ut av ditt innlegg. Anonymkode: d8682...6ab 3 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #16 Skrevet 9. april 2023 Du har hørt dette. Hvor godt kjenner du de og familien dems? Kan det være at det kom ut litt feil? Jeg syns ikke det virker så ekstremt. Her var barna "mette" når de heller ville gjøre andre ting enn å spise, eller ikke likte maten osv. Som forelder vet jo de fleste hvor mye mat barnet får I seg under en dag og noen barn kunne ha gått uten mat en hel dag hvis de fikk bestemme selv eller spise usunne ting i stedet. Det er jo ikke sunt. Klær kanskje foreldrene bestemmer for at slippe konflikter. Kanskje 5 åringen tisser mye i buksa. Her spør vi 7 åringen mange ganger hvis hun trenger gå på do. Til tross for at hun ikke har hatt bleie på noen år, men hun glemmer gjerne å tisse før det er for sent fordi det hun driver med er mye gøyere. Osv osv. Jeg måtte selv prøve å tisse før jeg gikk ut og lekte når jeg var barn, jeg måtte spise opp fisken som jeg ikke likte og prøvde meg mye på "jeg er mett". Mamma valgte klærne mine og, og jeg fikk ikke bestemme om vi skulle være ute eller inne, oppe eller nede (jeg var hjemme til jeg var 6 år) osv. Det er dog større fokus på barns rettigheter på medbestemmelse i dag. Feks er barnekonvensjonen tatt i lov i Sverige. Men likevel, er det foreldrene som skal vite barnas beste og gjøre det som de syns er riktig for barnet og familien. Og at få I barnet mat, få det å gå på do og kle de er ikke noe jeg syns er barnevernmat ass. Anonymkode: e5304...97e 2
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #17 Skrevet 9. april 2023 Tuppeluri skrev (19 minutter siden): Tenker at alt er litt situasjonsbetinget. Når vi er i butikken å skal kjøpe en ny pysj til guttungen (Straks 3 år), så velger vi ut noen alternativer, også får han velge ut i fra de alternativene igjen. Om han er sulten så gir vi han X-antall alternativer han kan velge i mellom, mest til frokost, lunsj og kvelds. Til middag så spiser han det han får, og frem til han er mett. Ungen vår er kresen og spiser lite i utgangspunktet. Vil ikke tvinge han til å spise noe han ikke vil ha, og vil heller ikke tvinge han til å spise mer bare fordi JEG trur han ikke er mett. Å min går med bleier ennå. Så der får vi ikke gjort stort, utenom å prøve å motivere til å bruke potta i stedet for å gjøre sitt fornødne i bleia. Jeg kan forstå at hvis man skal ut å kjøre bil og det er lenge til de er i nærheten av et toalett at man ber ungene gå på do før man går. Det gjør jo til og med jeg før jeg går ut døra. Hadde dog aldri nektet ungen å gå på do. Barn skal selvfølgelig ha meninger de også, men det er ikke alt de kan ha en mening med. Noen ting er det vi voksne som bestemmer og sånn er det. Andre ting kan barn være med å bestemme litt selv. Sånne grenser må man finne ut av selv. De kan jo mene akkurat det de vil da. Ingen kan nekte noen å ha meninger om ting. Ikke dermed sagt at man kan gjøre alt man vil. Anonymkode: 9a110...8c5
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #18 Skrevet 9. april 2023 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Hvorfor skrive hen? Anonymkode: e0e21...d89 For hvis jeg hadde skrevet gutt, så hadde jeg fått «ja men gutter bryr seg jo uansett ikke». Hadde jeg skrevet jente, ville jeg fått «men la henne nå gå i elsakjole så lenge hun er varm og tørr». Anonymkode: f159b...6c8 2 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #19 Skrevet 9. april 2023 Høres veldig spesielt ut. Her fikk barnet selvsagt velge klær selv, vi fant frem to antrekk på kvelden oh så valgte han selv på morningen av de. mat har vi aldri lagt oss borti ingen tvinges på do, selvsagt Anonymkode: c9332...b21
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #20 Skrevet 9. april 2023 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Hvorfor må du diskutere klær med en 15 åring? Hvorfor fån ikke kle seg slik han selv vil? Anonymkode: e0e21...d89 Fordi jeg for eksempel ikke synes det er greit å bruke dyre merkegensere og hvite Air Force sko på tur i skogen når han har turklær og tursko som er bedre egnet f.eks eller den nye dunjakka når han skal grille på bål… Skal vi i selskap får han ikke gå i grå sweatpants. Anonymkode: 73e05...65c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå