Gå til innhold

Det flommer over av jobber i dette landet. Forbered deg på høy inflasjon lenge

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er for lav arbeidsledighet i Norge. Lav arbeidsledighet betyr høy inflasjon. Et land kan ikke ha for høy arbeidsledighet eller for lav. Optimalt skal arbeidsledigheten ligge på rundt 3-5%. Nå er den under 2%. Det betyr inflasjon.

Og Norges bank klarer ikke å øke arbeidsledigheten. Det eneste verktøyet de har er renten. Men det flommer over av jobber i dette landet. Så 0,25% rentehevinger om gangen blir bare en dråpe i havet. Vi har en enorm resverve av jobber og det blir flere ledige stillinger hver dag enn jobber som forsvinner på grunn av rentehevinger.

Så denne inflasjonen kommer til å vare i mange år. Vær forberdt. Blant annet vil dollaren koste 20-30 kroner innen noen år.

Anonymkode: 5dfaf...e09

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Flommer over av jobber, og likevel er både jeg og mannen delvis arbeidsledig… Lurer på hvilke yrker det mangler så mye folk i.

Anonymkode: e5674...2d2

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Det er for lav arbeidsledighet i Norge. Lav arbeidsledighet betyr høy inflasjon. Et land kan ikke ha for høy arbeidsledighet eller for lav. Optimalt skal arbeidsledigheten ligge på rundt 3-5%. Nå er den under 2%. Det betyr inflasjon.

Og Norges bank klarer ikke å øke arbeidsledigheten. Det eneste verktøyet de har er renten. Men det flommer over av jobber i dette landet. Så 0,25% rentehevinger om gangen blir bare en dråpe i havet. Vi har en enorm resverve av jobber og det blir flere ledige stillinger hver dag enn jobber som forsvinner på grunn av rentehevinger.

Så denne inflasjonen kommer til å vare i mange år. Vær forberdt. Blant annet vil dollaren koste 20-30 kroner innen noen år.

Anonymkode: 5dfaf...e09

Hvilke jobber da? Min sønn har søkt jobber ved siden av studier i nesten 2 år. Eneste han fikk var telefonselger hos Telenor. Han søker fortsatt andre jobber. Får ikke svar fra alle heller 

Anonymkode: af043...1de

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Flommer over av jobber, og likevel er både jeg og mannen delvis arbeidsledig… Lurer på hvilke yrker det mangler så mye folk i.

Det mangler folk i de fleste yrkesgrupper, spesielt i serviceyrker

Anonymkode: ce9b4...234

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Ingeniører, sykepleiere, lærere, utviklere, økonomer, håndtverkere osv

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er ENORMT med jobber om du har høyere utdanning. Så og si INGEN ved lavere. Så gjerne du har svaret der.

• Liker 8
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Fant80 skrev (2 minutter siden):

Det er ENORMT med jobber om du har høyere utdanning. Så og si INGEN ved lavere. Så gjerne du har svaret der.

Jeg har en master i jordmorfag og mannen har en master i fysioterapi, så det svaret kan du tygge på selv.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har en master i jordmorfag og mannen har en master i fysioterapi, så det svaret kan du tygge på selv.

Dersom du er jordmor og delvis arbeidsledig må du være bosatt på et temmelig lite sted, i og med at det er jordmormangel i store deler av landet. Som jordmor er du jo også sykepleier i bunn, så at du ikke klarer å skaffe deg fulltidsarbeid må jo sies å være…noe spesielt. 🤷‍♀️

Anonymkode: 742c1...e85

• Liker 30
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ingen jordmødre er arbeidsledige. Med mindre de selv vil og avviser jobbtilbud. Så her er det noe som skurrer kraftig. 

Anonymkode: 687ae...4e0

• Liker 24
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Da er vel kanskje problemet at dere ikke vil flytte på dere?

Anonymkode: 60d5e...e07

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ingen jordmødre er arbeidsledige. Med mindre de selv vil og avviser jobbtilbud. Så her er det noe som skurrer kraftig. 

Anonymkode: 687ae...4e0

Du må gjerne sjekke hvor mange ledige stillinger det er i Trøndelag. Jeg tar ekstravakter på St.Olavs, men det finnes ikke stillinger. Tre kollegaer er i samme situasjon, så du aner ikke hva du snakker om.

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da er vel kanskje problemet at dere ikke vil flytte på dere?

Anonymkode: 60d5e...e07

Ja, da måtte mannen flyttet 4-5t fra barna sine, så det skjer ikke.

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Dersom du er jordmor og delvis arbeidsledig må du være bosatt på et temmelig lite sted, i og med at det er jordmormangel i store deler av landet. Som jordmor er du jo også sykepleier i bunn, så at du ikke klarer å skaffe deg fulltidsarbeid må jo sies å være…noe spesielt. 🤷‍♀️

Anonymkode: 742c1...e85

Jeg tar ekstravakter i kommunen og vasker ræv og hater livet hver dag. Så ja, jeg jobber fulltid, men sier «delvis arbeidsledig» fordi det er jordmor jeg er. Men snart er jeg ferdig med en master i et helt annet fagfelt og da er det sayonara and good luck til helsenorge.

• Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Inflasjonen kommer nok til å bite seg fast en stund ja.

Renten er en ting, men svekkelse av kronekursen gjør at eksportnæringen renner over av penger. Det vil legge press på arbeidsmarkedet og presse lønningene oppover.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg tar ekstravakter i kommunen og vasker ræv og hater livet hver dag. Så ja, jeg jobber fulltid, men sier «delvis arbeidsledig» fordi det er jordmor jeg er. Men snart er jeg ferdig med en master i et helt annet fagfelt og da er det sayonara and good luck til helsenorge.

Liten del av arbeidsdagen vår som går med på å vaske «ræv» 🙄

Anonymkode: b29c0...401

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Forbered deg på at renta skal LANGT opp

Anonymkode: 7d2ed...4b5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Hvor i landet bor du hvis du ikke får jobb som jordmor? Mange steder skriker de etter jordmødre

Anonymkode: ce9b4...234

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvis man ikke er flyttbar, kan man ikke regne med å få jobb når man har en ganske spesialisert utdanning. 
TS har dessverre rett, og dette har blitt underkommunisert, fordi det er jo ikke så populært å si at arbeidsledigheten er for lav… Men det er den. 

Anonymkode: 381b4...56c

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du må gjerne sjekke hvor mange ledige stillinger det er i Trøndelag. Jeg tar ekstravakter på St.Olavs, men det finnes ikke stillinger. Tre kollegaer er i samme situasjon, så du aner ikke hva du snakker om.

Ja, da måtte mannen flyttet 4-5t fra barna sine, så det skjer ikke.

Det er haugevis av ledige stillinger. Dersom to mennesker som bor sammen ikke evner å få jobb, er det dere det er noe med. 
Arbeidsledigheten i Norge er så lav st det i realiteten er de som ikke fungerer i arbeidslivet, eller det er noe annet veldig spesielt med, som ikke har jobb.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Det mangler folk innen IT, helse, hotell- og retsaurant og transport i hvertfall.

Anonymkode: 00e03...770

• Liker 1
Gjest Adobyen
Skrevet (endret)

Jeg følger utviklingen med et bekymret blikk fremover, og tror det er mange andre som gjør det samme.

Endret av Adobyen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...