Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva er lurest å gjøre for å spare mest mulig penger på lånet? Jeg har stilt inn at jeg skal betale ned lånet på 25 år og betaler rundt 11,000 i måneden. Dersom jeg betaler ned i løpet av 15 år sparer jeg nesten en million kroner i renter. 

Jeg har økonomi til å betale ned høyere summer i måneden enn det jeg gjør nå. Men er det lurt å betale ned så mye som mulig hver måned (men så klart ha nok penger på sparekonto til at jeg klarer meg fint), eller vil man spare mer penger på å sette pengene i fond eller liknende? Inflasjonen vil jo også påvirke lånet. 

Folk sier forskjellige ting, så jeg er veldig usikker på hva jeg skal gjøre. Jeg vil jo velge det alternativet som gjør at jeg til slutt vil sitte igjen med mest penger. 

Anonymkode: 8f6f6...4b6

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi gjør begge deler samtidig, altså betaler ned ekstra på boliglånet og investerer. Da får vi utnyttet renten på aksjer og fond, og vi får betalt ned boliglånet på 11 år. 

Om 11 år er vi gjeldsfri i starten av 40-årene, og da kan vi betale enda mer i aksjer og fond i noen år før vi eventuelt går ned i stillingsprosent. Det er planen her, å ikke måtte jobbe seg ihjel. Så det kommer an på hva målet ditt er. God pensjon eller frihet til å velge, da ville jeg gjort en kombo.

Anonymkode: d96fa...a98

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det er ihvertfall mye mer lønnsomt å betale ned ekstra på huslånet enn det var før.

Dette fordi at renta er høyere og høyere vil den bli!
og fordi vår herlige røde regjering har satt opp skatten på fond og aksjer til 38%.

I tillegg er nedbetaling av bolig risikofritt! 

Endret av Rucula
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Du kan se på nedbetaling av boliglån som investering med garantert avkastning lik renten på lånet (rundt 4% nå til dags). 

Indeksfond har historisk hatt en avkastning rundt 5-10% (MSCI ACWI hadde i perioden 2000-2021 en gjennomsnittlig årlig avkastning på 6,12%), men da med en ikke ubetydelig risiko og svingninger underveis. 

Svaret på spørsmålet ditt kommer an på 1) Gjeldsniåvet ditt, og 2) risikovilligheten din. 

Historien tilsier at å kjøpe fond er mer lønnsomt enn å betale ned ekstra på lånet - men du må være villig til å tåle risikoen og ta et eventuelt tap. Nedbetaling av lån er således tryggere, men statistisk sett mindre lønnsomt om vi skal tro historien. 

Jeg ville sagt: 

Gjeldsgrad >75% - Nedbetale på lån
Gjeldsgrad 60-75% - Kombinere nedbetaling med kjøp av fond (f.eks. 50/50)
Gjeldsgrad <60% - Kjøp fond

Andre vil sikkert sette andre prosenter, men sånn er det, folk har ulike preferanser. 

Størrelsen på gjelden vil selvsagt også ha noe å si, men slik du beskriver situasjonen antar jeg at den ikke er på et voldsomt høyt nivå

Endret av AnonymBruker874626
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vil lagt egg i flere kurver. Fond gir nok bedre sparing langsikte, men nedbetalt lån gir romsligere hverdagsøknomi når renta stiger. 

Anonymkode: bbec2...6cb

• Liker 2
Skrevet

For øvrig viktig å huske på å korte ned nedbetalingstiden om man gjør ekstra innbetalinger på lånet. 

Betale ekstra for å få lavere terminbeløp er kanskje behagelig, men mye av vinninga går opp i spinninga med tanke på sparing.

Skrevet
AnonymBruker874626 skrev (1 time siden):

Du kan se på nedbetaling av boliglån som investering med garantert avkastning lik renten på lånet (rundt 4% nå til dags). 

Indeksfond har historisk hatt en avkastning rundt 5-10% (MSCI ACWI hadde i perioden 2000-2021 en gjennomsnittlig årlig avkastning på 6,12%), men da med en ikke ubetydelig risiko og svingninger underveis. 

Svaret på spørsmålet ditt kommer an på 1) Gjeldsniåvet ditt, og 2) risikovilligheten din. 

Historien tilsier at å kjøpe fond er mer lønnsomt enn å betale ned ekstra på lånet - men du må være villig til å tåle risikoen og ta et eventuelt tap. Nedbetaling av lån er således tryggere, men statistisk sett mindre lønnsomt om vi skal tro historien. 

Jeg ville sagt: 

Gjeldsgrad >75% - Nedbetale på lån
Gjeldsgrad 60-75% - Kombinere nedbetaling med kjøp av fond (f.eks. 50/50)
Gjeldsgrad <60% - Kjøp fond

Andre vil sikkert sette andre prosenter, men sånn er det, folk har ulike preferanser. 

Størrelsen på gjelden vil selvsagt også ha noe å si, men slik du beskriver situasjonen antar jeg at den ikke er på et voldsomt høyt nivå

Ikke glem elementet av skatt på fond da. 38% av overskuddet! 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
6 minutter siden, Rucula said:

Ikke glem elementet av skatt på fond da. 38% av overskuddet! 

Vent med å selge til en mer fornuftig regjering sitter ved roret, denne tas nok med igjen når H er tilbake ved makten 

AnonymBruker
Skrevet

Statistisk sett vil det lønne seg å kjøpe fond, men det er ikke noen garanti for at det vil gjøre det i ditt tilfelle. Ville du tatt opp gjeld på en nedbetalt bolig for å kjøpe fond? Hvis ikke bør du ikke kjøpe fond i stedet for å betale ned gjeld heller.

Anonymkode: 2a950...b76

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker874626 skrev (8 timer siden):

Vent med å selge til en mer fornuftig regjering sitter ved roret, denne tas nok med igjen når H er tilbake ved makten 

Da må dette være en forutsetning.

Fordi en skatt på nesten 40% gjør at fond dessverre ikke lenger er så gunstig

I kampen mot de "rike" har vår herlige regjering fratatt oss snåsparere muligheten til å spare. I tillegg har de kastrert IPS ordningen! De gir seg ikke før alle er like fattige

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker874626 skrev (På 9.4.2023 den 21.38):

For øvrig viktig å huske på å korte ned nedbetalingstiden om man gjør ekstra innbetalinger på lånet. 

Betale ekstra for å få lavere terminbeløp er kanskje behagelig, men mye av vinninga går opp i spinninga med tanke på sparing.

Hvorfor er det viktig? Om man har bare et snev av oversikt over økonomi og boliglån er det overhodet ikke nødvendig å redusere nedbetalingstiden. Jeg betaler ekstra på boliglånet nesten hver måned, men beholder selvsagt så lang nedbetalingstid som mulig. Jeg kan jo allikevel betale ned lånet akkurat så fort jeg ønsker, men det gir meg frihet til å betale litt mindre en måned om jeg ønsker det. 

Anonymkode: 850ba...328

Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor er det viktig? Om man har bare et snev av oversikt over økonomi og boliglån er det overhodet ikke nødvendig å redusere nedbetalingstiden. Jeg betaler ekstra på boliglånet nesten hver måned, men beholder selvsagt så lang nedbetalingstid som mulig. Jeg kan jo allikevel betale ned lånet akkurat så fort jeg ønsker, men det gir meg frihet til å betale litt mindre en måned om jeg ønsker det. 

Anonymkode: 850ba...328

https://e24.no/privatoekonomi/i/kJKPBa/du-kan-miste-rentegevinsten

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker874626 skrev (4 timer siden):

Artikkelen handler om én ekstra innbetaling. Da er det et poeng å redusere nedbetalingstiden.

TS snakker vel om å jevnlig innbetale et høyere beløp. Da er det liten eller ingen gevinst å hente på å redusere nedbetalingstiden. Det eneste du da oppnår er å bli låst til å minimum betale det nye, høye terminbeløpet. Beholder man den gamle nedbetalingstiden har man da mer fleksibilitet, og man kan fortsatt betale høye beløp når det passer en.

Anonymkode: 2fe5c...092

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...