Gå til innhold

Kan man få traume/ptsd av rykter og utfrysing i voksen alder?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil bare si at jeg går til en psykiater og skal dit på tirsdag, men trenger å lufte dette for dere. 

Iblant kommer det over meg noe som er vanskelig å forklare. Det er som jeg faller sammen psykisk og kjenner på mye vondt og vanskelig som har skjedd tidligere. 

Da jeg var i begynnelsen av 20-årene ble jeg bl.a fryst ut av vennene mine som jeg har kjent siden videregående. De var de eneste vennene jeg hadde og tidligere var jeg venneløs. 

Det gikk mye rykter om meg og det var mye baksnakking og mange var slemme. Jeg ble så stressa av det at jeg isolerte meg helt og fikk angst.

Det ble pratet veldig stygt om meg. I tillegg begynte familie og slekt og prate dårlig om meg, og de begynte å se stygt på meg og det ble for mye for meg. 

Heldigvis var det noen som til slutt satte en stopper for ryktene og var en god støtte for meg, og noen kom og beklaget seg for at de hadde vært så slemme mens andre begynte å gråte. 

Jeg slet i mange år etter dette og fikk ikke til livet. Jeg sliter såpass mye pga dette og de vonde hendelsene kan plutselig komme over meg og jeg sitter bare helt stille og er veldig dårlig psykisk og kjenner på alt som er vondt. Da klarer jeg ingenting og må ofte gå å legge meg og sove. 

Jeg lurer på om jeg har fått traumer/ptsd etter alt som har skjedd, for jeg har ikke klart livet i det hele tatt og lever alene og er uføretrygdet.

Ønsket bare å lufte dette for jeg må prøve å sette ord på dette for psykiateren. 

Anonymkode: 33d87...a96

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner meg igjen i det du skriver. Har ikke diagnose ptsd, men er både fysisk og psykisk syk og ufør. Lever alene og slipper ingen inn på meg. Jeg tenker det er oppveksten som har ødelagt meg. Ikke alle blir løvetann barn som i eventyrene🥹

Anonymkode: 39a3b...5ed

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei, man kan ikke få PTSD av dette. PTSD er en alvorlig og kronisk lidelse man kan få etter å ha opplevd livstruende traume eller vært vitne til livstruende hendelse. 

Å utsettes for et traume betyr ikke at man har vært utsatt for den type livstruende traumer som kan gi PTSD. 

Det fins mange type traumer som ikke er livstruende og dermed ikke kan gi PTSD. De fleste traumer går over av seg selv etter litt tid, noen går over etter hjelp i terapi. Noen ting fester seg emosjonelt uten at det kan klassifiseres som et traume. Utfrysning er utvilsomt noe som kan feste seg emosjonelt men en kan ikke sammenligne det med PTSD. 

Bare til oppklaring til siden du spør. 

Håper terapi hjelper deg :)

Anonymkode: dde46...2f2

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Er du ufør på grunn av dette? Da hadde de sannsynligvis avdekket PTSD under utredningen. 

Anonymkode: 49482...9f9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg vil bare si at jeg går til en psykiater og skal dit på tirsdag, men trenger å lufte dette for dere. 

Iblant kommer det over meg noe som er vanskelig å forklare. Det er som jeg faller sammen psykisk og kjenner på mye vondt og vanskelig som har skjedd tidligere. 

Da jeg var i begynnelsen av 20-årene ble jeg bl.a fryst ut av vennene mine som jeg har kjent siden videregående. De var de eneste vennene jeg hadde og tidligere var jeg venneløs. 

Det gikk mye rykter om meg og det var mye baksnakking og mange var slemme. Jeg ble så stressa av det at jeg isolerte meg helt og fikk angst.

Det ble pratet veldig stygt om meg. I tillegg begynte familie og slekt og prate dårlig om meg, og de begynte å se stygt på meg og det ble for mye for meg. 

Heldigvis var det noen som til slutt satte en stopper for ryktene og var en god støtte for meg, og noen kom og beklaget seg for at de hadde vært så slemme mens andre begynte å gråte. 

Jeg slet i mange år etter dette og fikk ikke til livet. Jeg sliter såpass mye pga dette og de vonde hendelsene kan plutselig komme over meg og jeg sitter bare helt stille og er veldig dårlig psykisk og kjenner på alt som er vondt. Da klarer jeg ingenting og må ofte gå å legge meg og sove. 

Jeg lurer på om jeg har fått traumer/ptsd etter alt som har skjedd, for jeg har ikke klart livet i det hele tatt og lever alene og er uføretrygdet.

Ønsket bare å lufte dette for jeg må prøve å sette ord på dette for psykiateren. 

Nei du får selvsagt ikke ptsd av det. Heller ikke traumer.

Hva er en traumatisk hendelse?

Ordet traume betyr skade eller sår. Når vi snakker om psykologisk traume, mener vi en type hendelse som kan føre til psykiske skader som plager den berørte i ettertid. Det finnes mange forskjellige definisjoner av traumatiske hendelser, men felles for de fleste er at traumer:

Kommer plutselig, er ukontrollerte og overveldende,

Vekker som regel en ekstrem følelse av hjelpeløshet og redsel

Er ofte en trussel mot liv og helse

Kan føre til at du blir alvorlig skadet

og/eller rammer andre slik at du blir vitne til alvorlig overgrep eller andres lidelse eller død.

Posttraumatisk stresslidelse (PTSD)

Som beskrevet ovenfor, vil en del mennesker som blir rammet av traumatiske hendelser oppleve at de umiddelbare reaksjonene vedvarer over lengere tid. Dette omtales diagnostisk som PTSD og er en av de vanligste psykologiske senskadene av traumatiske hendelser. 

PTSD består hovedsakelig av fire hovedkriterier:

Du har vært utsatt for en hendelse som de fleste ville oppfattet som alvorlig og overveldende.

Du opplever stadige intense erindringer eller flashbacks fra hendelsen, eventuelt også som gjentatte mareritt om natten.

Du unngår så godt du kan å tenke på hendelsen. Du unngår steder, situasjoner og mennesker som kan minne deg om hendelsen, isolerer deg sosialt og blir følelsesmessig avflatet.

Du har en opplevelse av å være mer skvetten, urolig og anspent, og du føler at du må være på vakt.

Anonymkode: e2431...f3a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Kjenner meg igjen i det du skriver. Har ikke diagnose ptsd, men er både fysisk og psykisk syk og ufør. Lever alene og slipper ingen inn på meg. Jeg tenker det er oppveksten som har ødelagt meg. Ikke alle blir løvetann barn som i eventyrene🥹

Anonymkode: 39a3b...5ed

Nei, men du opplevde ting fra barndommen, og det er såklart vanskelig. 

Jeg opplever dette først  da jeg var ca.20, men var selvsagt ung og sårbar. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Nei, man kan ikke få PTSD av dette. PTSD er en alvorlig og kronisk lidelse man kan få etter å ha opplevd livstruende traume eller vært vitne til livstruende hendelse. 

Å utsettes for et traume betyr ikke at man har vært utsatt for den type livstruende traumer som kan gi PTSD. 

Det fins mange type traumer som ikke er livstruende og dermed ikke kan gi PTSD. De fleste traumer går over av seg selv etter litt tid, noen går over etter hjelp i terapi. Noen ting fester seg emosjonelt uten at det kan klassifiseres som et traume. Utfrysning er utvilsomt noe som kan feste seg emosjonelt men en kan ikke sammenligne det med PTSD. 

Jeg føler meg veldig traumatisert. Føler meg traumatisert av hele livet. Jeg har mye angst og er generelt redd for andre mennesker da de ofte har vært slemme mot meg. 

Det var noen som sa at man kunne utvikle ptsd av mobbing og utfrysing. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Er du ufør på grunn av dette? Da hadde de sannsynligvis avdekket PTSD under utredningen. 

Anonymkode: 49482...9f9

Jeg er ikke ufør pga dette. Jeg har aldri pratet om dette med en terapeut før. 

Jeg er ufør pga noe annet. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg føler meg veldig traumatisert. Føler meg traumatisert av hele livet. Jeg har mye angst og er generelt redd for andre mennesker da de ofte har vært slemme mot meg. 

Det var noen som sa at man kunne utvikle ptsd av mobbing og utfrysing. 

Hva du føler er en ting,men fakta er noe annet! Og det er forskjell på å oppleve noe som traumatisk  vs å ha traumelidelser

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker said:

Utfrysing kan oppleves livstruende. Vi er flokkdyr. Hilde Østby har skrevet masse klokt og godt om det.

Anonymkode: e2040...38a

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tror du bør lese denne artikkelen.

https://traumebehandling.no/oppdage/diagnostisering/kompleks-ptsd/

Anonymkode: d4a52...7f3

Jeg kjenner meg igjen i alt dette. 

Jeg opplevde det som overveldende og utenfor min kontroll, og jeg sitter igjen med mye skam og skyldfølelse, negativt selvbilde og har veldig mye vonde og vanskelige følelser inni meg. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva we årsaken til at så mange snudde ryggen til deg samtidig? Må jo vært noe som har skjedd/noe du har gjort? 

Anonymkode: 0897e...140

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva du føler er en ting,men fakta er noe annet! Og det er forskjell på å oppleve noe som traumatisk  vs å ha traumelidelser

Ja, men jeg har jo isolert meg helt pga dette og klarer ikke omgås mennesker. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva we årsaken til at så mange snudde ryggen til deg samtidig? Må jo vært noe som har skjedd/noe du har gjort? 

Anonymkode: 0897e...140

Noen som var slemme mot meg fordi de kunne og fikk med seg de andre. Det var selvfølgelig noen få som ikke var med på dette og som ikke visste så mye, og som støttet meg da det stod på som verst.

Jeg hadde ikke gjort noe galt, men folk har lett for å være slemme mot meg fordi det ikke er motstand eller grenser i meg. Jeg er for snill. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du tuller nå?Ts har ikke gang ptsd,så da har hen i hvert fall ikke kompleks ptsd

Hva TS har eller ikke har mener jeg ingenting om. Men det kan være veldig nyttig å sette ord på opplevelsene, vite at hun  ikke er alene og faktisk lese at det finnes et mønster. 

Anonymkode: d4a52...7f3

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Utfrysing kan oppleves livstruende. Vi er flokkdyr. Hilde Østby har skrevet masse klokt og godt om det.

Anonymkode: e2040...38a

Ja veldig livstruende og fult sammenlignbart med krig,grove seksuelle overgrep,vold,mishandling,overfall,drapsforsøk osv

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du tuller nå?Ts har ikke gang ptsd,så da har hen i hvert fall ikke kompleks ptsd

Jeg må jo bli utredet for ptsd først. Noen jeg kjenner som har kptsd mener jeg har det. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja veldig livstruende og fult sammenlignbart med krig,grove seksuelle overgrep,vold,mishandling,overfall,drapsforsøk osv

Det kan oppleves som livstruende å bli utstøtt av flokken og å bli spredt stygge rykter om, og man ikke har noen å støtte seg på. Psykisk mishandling. 

• Liker 5
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...