AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #1 Skrevet 9. april 2023 Vår 9 måneder gamle sønn har alltid vært utfordrende å legge. Det er stort sett mye gråt ved leggetid og vi føler vi har prøvd "alt". Skal sies at han hadde kolikk de første 4 månedene, så da var det jo mye gråt hele tiden, men gråten ved leggetid har vedvart. Trenger råd om ting som fungerte for andre i samme siutasjon. Sånn er dagene nå: 3 blunder om dagen, noen ganger er de kun på en halvtime hver (det blir for lite for ham), mens andre ganger er første og/eller andre blunden litt lengre. Han får altså mellom 1,5-3,5 timer søvn på dagtid. Første blund er ofte en gang mellom kl 8-9 avhengig av når han stod opp, andre blund er en gang mellom 11-13 avhengig av når han står opp og siste blund mellom 15.30-17. Vi har erfart at han helst bør våkne før 16.30. Han sover fra 19/20-05/07 med 3-6 oppvåkninger i løpet av natten. Noen varer lenge, andre ganger er det bare en kort oppvåkning. Vi legger ham mellom 18.30-19.30. Med meg (mamma) tar leggingene ofte lengre tid (30-40 min) med en del kaving og mye støtte og innimellom en del gråt. Med far er det nesten alltid hylgråt, men til gjengjeld tar det ofte ikke mer enn 10-15 minutter før han sovner. Noen ganger er det betraktelig verre, i går kveld for eksempel hylte han intenst i en halvtime og uansett hva far gjorde (nynning, stryking, byssing, hysjing) hjalp det ikke. Det er vanskelig å tolke trøtthetstegnene hans. Han kan gni seg i øynene kun en halvtime etter en blund og tilsynelatende være trøtt, mens han to minutter etter på er lys våken. Vi har forsøkt å legge kort tid etter forrige blund (kun på dagtid) når han viser trøtthetstegn, men han har ikke sovnet da så da virker det ikke som om det å gni seg i øynene nødvendigvis er et tegn på at han trenger å sove snart. Vi har prøvd å legge mellom 18-20, men uansett tar det tid/er det gråt. Enten er vi for tidlig ute og han blir kavete/sint grunnet det eller så er han overtrøtt og vanskelig å legge pga det. Det virker som om den perfekte tid å legge på kun varer i ett minutt og at vi alltid misser muligheten. Han kan være stuptrøtt når vi gå inn på soverommet etter kveldsstund i stua/på badet, men bli lys våken når vi legger ned. For min del gjør det ikke noe om han turner litt i senga og om det tar litt tid, men det er fryktelig slitsomt når han blir sutrete/grinete og jeg hele tiden må hjelpe til å roe ham ned og prøve å avlede ham fra å bikke helt ove. Andre ting: jeg ammer ikke lengre på soverommet, vi leser en kort liten leggebok på soverommet før vi legger ham ned i sprinkelsengen. Vi bruker white noise (ganske lavt) og ligger ved siden av og gir den støtten han til envher tid trenger. Noen ganger har vi kuttet den siste blunden, enten fordi vi ikke fikk det til grunnet en avtale eller fordi blund 2 ble senere og lengre enn forventet, da har vi lagt litt tidligere, men det tar alltid rundt 30 minutter for meg å legge og det er nesten alltid hyling når mannen legger så vi opplevert ikke at det fungerer så bra. I tillegg er han mer grinete hele ettermiddagen om han ikke får den siste blunden. Noen som kjenner seg igjen og kan komme med noe tips til hva som kan fungere? Anonymkode: 6ecb1...e83
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #2 Skrevet 9. april 2023 Våkner han i løpet av natta og er det i så fall vanskelig å få ham til å sovne igjen? Jeg syns det høres ut som om dere gjør en god jobb, jeg. Ser ikke at det er noe dere burde eller kunne ha gjort vesentlig annerledes. Det kommer jo ikke til å være sånn for alltid, men nå som baby er det skriking når han skal sove for kvelden. Plutselig endrer det seg. Dere er der for ham og han sovner tross alt relativt raskt (skjønner at det ikke nødvendigvis føles sånn ut, særlig for deg som har den lengste legginga). Jeg ville nok bare akseptert at legging er sånn nå, og sørget for å ta legging annenhver dag så begge får en pause. Så ville jeg tatt med strikketøy, podcast, et eller annet for å gjøre legging til en ålreit stund for deg. Og husket på at alt går i faser og alt går over. Anonymkode: 1591d...7fb 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #3 Skrevet 9. april 2023 Kan dere ikke samsove, siden han enda tydeligvis trenger nærhet og trygghet når han skal sove? Anonymkode: 1da93...ea3 2
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #4 Skrevet 10. april 2023 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Våkner han i løpet av natta og er det i så fall vanskelig å få ham til å sovne igjen? Jeg syns det høres ut som om dere gjør en god jobb, jeg. Ser ikke at det er noe dere burde eller kunne ha gjort vesentlig annerledes. Det kommer jo ikke til å være sånn for alltid, men nå som baby er det skriking når han skal sove for kvelden. Plutselig endrer det seg. Dere er der for ham og han sovner tross alt relativt raskt (skjønner at det ikke nødvendigvis føles sånn ut, særlig for deg som har den lengste legginga). Jeg ville nok bare akseptert at legging er sånn nå, og sørget for å ta legging annenhver dag så begge får en pause. Så ville jeg tatt med strikketøy, podcast, et eller annet for å gjøre legging til en ålreit stund for deg. Og husket på at alt går i faser og alt går over. Anonymkode: 1591d...7fb Takk for svar. Han våkner en del i løpet av natten. Noen ganger finner han roen selv, noen ganger trenger han smokk og litt stryking og andre ganger er han våken i 1-1,5 time og trenger masse nærhet og trøst. Heldigvis ikke like ofte lengre. Takk for fine ord. Vi gjør så godt vi kan, men er forferdelig slitsomt med så mye hyling. Vet jo at det går over en gang, men hadde trodd at denne "fasen" skulle gå over før han var 9 måneder. Har ikke hørt om noen andre som har såpass mye gråt ved legging. Så lenge han er relativt rolig kan jeg høre på podcast, men ofte krever han konstant "oppfølging" for å ikke bikke over i hylgråt og da er jeg rimelig gåen etter 30-40 min. Anonymkode: 6ecb1...e83
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #5 Skrevet 10. april 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Kan dere ikke samsove, siden han enda tydeligvis trenger nærhet og trygghet når han skal sove? Anonymkode: 1da93...ea3 Samsoving hjelper ikke på leggesituasjonen. Vi samsov de første 6 månedene, men legging var alltid krevende etter at han sluttet å sovne av amming. Han våknet også mye oftere da vi samsov så det var dårlig deal for oss alle tre. Anonymkode: 6ecb1...e83 1
Gjest Chicchi Skrevet 10. april 2023 #6 Skrevet 10. april 2023 Høres ut som min lille. Jeg trodde også at søvnen skulle bli bedre rundt den alderen, tenkte jeg skulle få belønning for å ha holdt ut med elendig søvn så lenge. Men akk. Les deg opp om søvnregresjonen som begynner mellom 8-10 måneder. For vår del var den den jævligste og det er uker jeg helst vil glemme. Jeg skulle ønske jeg visste på forhånd at det ville gå over, for å stå i det er veldig slitsomt. Men jeg husker også at vi gikk fra to til tre dupper om dagen på den tiden, kanskje verdt et forsøk? Det går kanskje ikke knirkefritt de første dagene, men etter hvert så sover barnet ditt kanskje lenger på to dupper om dagen? Hvis det innebærer at dupp nummer to blir litt sen, så får det kanskje være sånn, og så legger han seg litt senere. Det er frustrerende å ikke få alenetid på kvelden, men verdt det når leggingene blir roligere Og lykke til ❤️ Visse perioder er bare dritvanskelige.
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #7 Skrevet 10. april 2023 Sikkert ikke hjelpsomt men jeg droppet å legge ned i senga og bar/bysset i søvn i samme situasjon, fra 4 mnd. Men jeg gjør det fremdeles nå når barnet er 12 mnd og vi samsover også fordi sprinkelsengen = hylskrik og jeg har ikke orket å stå i det og har bare tenkt at hun trenger den nærheten og støtten.. Men det er jo kjempeslitsomt så vil jo ikke nødvendigvis anbefale min "metode". Anonymkode: 2fac1...25c 2
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #8 Skrevet 10. april 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Sikkert ikke hjelpsomt men jeg droppet å legge ned i senga og bar/bysset i søvn i samme situasjon, fra 4 mnd. Men jeg gjør det fremdeles nå når barnet er 12 mnd og vi samsover også fordi sprinkelsengen = hylskrik og jeg har ikke orket å stå i det og har bare tenkt at hun trenger den nærheten og støtten.. Men det er jo kjempeslitsomt så vil jo ikke nødvendigvis anbefale min "metode". Anonymkode: 2fac1...25c Vi har ikke fått til å vugge/bysse ham i søvn siden han var 2-3 måneder gammel. Han våkner med én gang vi legger ham ned uansett. Og han veier 9,5 kilo og må bæres store deler av dagen så tror faktisk ikke jeg hadde klart å bysse I timesvis på kveld natt i tillegg 😅 Anonymkode: 6ecb1...e83
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #9 Skrevet 10. april 2023 3 blunder ved 9 mnd. høres litt mye ut. Jeg ville slått dem sammen, det medfører ikke nødvendigvis mindre dagsøvn (min erfaring er at de sover lengre når man slår sammen/kutter dupper), men du kan justere siste dupp litt slik at han får lengre våkentid før leggetid på kvelden. Ville ikke latt han sove etter klokken 16:00. Anonymkode: c3f4c...0a0
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #10 Skrevet 10. april 2023 Chicchi skrev (7 timer siden): Høres ut som min lille. Jeg trodde også at søvnen skulle bli bedre rundt den alderen, tenkte jeg skulle få belønning for å ha holdt ut med elendig søvn så lenge. Men akk. Les deg opp om søvnregresjonen som begynner mellom 8-10 måneder. For vår del var den den jævligste og det er uker jeg helst vil glemme. Jeg skulle ønske jeg visste på forhånd at det ville gå over, for å stå i det er veldig slitsomt. Men jeg husker også at vi gikk fra to til tre dupper om dagen på den tiden, kanskje verdt et forsøk? Det går kanskje ikke knirkefritt de første dagene, men etter hvert så sover barnet ditt kanskje lenger på to dupper om dagen? Hvis det innebærer at dupp nummer to blir litt sen, så får det kanskje være sånn, og så legger han seg litt senere. Det er frustrerende å ikke få alenetid på kvelden, men verdt det når leggingene blir roligere Og lykke til ❤️ Visse perioder er bare dritvanskelige. Takk for svar ❤️Han har vært sånn hele veien da, så er ikke kun nå han er vanskelig på legging. De første 9 månedene er foreløpig en tid jeg helst vil glemme. Hvordan kuttet dere ned blundene? Har hørt man bør kutte den siste, men sønnen vår viser tegn til å være trøtt igjen en halvtime etter siste blund så hvis vi kutter den blir det leeenge å vente fra han våkner fra blund 2 som er ferdig en gang mellom kl 12-14 til leggetid. Han er mildt sagt krevende når han er trøtt.. tar i mot alle tips jeg kan få! Anonymkode: 6ecb1...e83
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #11 Skrevet 10. april 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): 3 blunder ved 9 mnd. høres litt mye ut. Jeg ville slått dem sammen, det medfører ikke nødvendigvis mindre dagsøvn (min erfaring er at de sover lengre når man slår sammen/kutter dupper), men du kan justere siste dupp litt slik at han får lengre våkentid før leggetid på kvelden. Ville ikke latt han sove etter klokken 16:00. Anonymkode: c3f4c...0a0 Takk for svar. Hvordan gjør man det i praksis? Første dupp er ferdig en gang mellom 8.30-9.30 (noen ganger kl 7.30 hvis han har våknet kl 05). Da er han veldig trøtt igjen rundt kl 11/12. Blir veldig lenge å ikke sove mellom blund 2 og leggetid, uansett om vi går for tidligere leggetid. Da vi gikk fra 4 til 3 dupper skjedde det veldig naturlig fordi dupp 3 ble senere og senere. Det har ikke skjedd den samme endringen nå så det har ikke virket som om han har vært klar for å kutte i dagsøvn. Anonymkode: 6ecb1...e83
RoXyy Skrevet 10. april 2023 #12 Skrevet 10. april 2023 Mitt tips er å regulere dagsøvnen ved å fokusere på antall våkentimer mellom duppene, ikke på lengden på duppene. Slik kan du gå over til 2 dupper, feks ved å ha våkenvinduer på ca 4 timer mellom hver dupp/legging. Eks: Han våkner klokka 6. Hold han våken 4 timer. Dupp 1 klokka 10. Han våkner 10:45. Hold han våken 4 timer. Dupp 2 klokka 14:45. Han våkner klokka 16. Hold han våken 3-4 timer. Det kan bli litt krevende i en overgang, men så går det seg til. Om nattesøvnen blir bedre gjenstår bare å se, det er ingen garanti 😅 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #13 Skrevet 11. april 2023 RoXyy skrev (6 timer siden): Mitt tips er å regulere dagsøvnen ved å fokusere på antall våkentimer mellom duppene, ikke på lengden på duppene. Slik kan du gå over til 2 dupper, feks ved å ha våkenvinduer på ca 4 timer mellom hver dupp/legging. Eks: Han våkner klokka 6. Hold han våken 4 timer. Dupp 1 klokka 10. Han våkner 10:45. Hold han våken 4 timer. Dupp 2 klokka 14:45. Han våkner klokka 16. Hold han våken 3-4 timer. Det kan bli litt krevende i en overgang, men så går det seg til. Om nattesøvnen blir bedre gjenstår bare å se, det er ingen garanti 😅 Takk for svar og for konkret tips. Han er stuptrøtt 1,5-2 timer etter han har våknet på morgenen, tror ikke det er mulig å holde ham våken det dobbelte av det. Er det virkelig sånn man gjør det? Føler det er å plage ham hvis vi skal presse ham til å sove såpass lite og med så lange våkenvinduer. Skjønner at søvnen (kanskje) etterhvert går seg til, men å holde en baby som er stuptrøtt våken i 2 timer føles ikke helt riktig. Anonymkode: 6ecb1...e83
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #14 Skrevet 11. april 2023 For å utvide våkenvinduene må man være aktiv nok. Ut av huset! Er man ute og finner på ting er det å utvide våkenvinduet MYE enklere enn hvis man "bare" er hjemme. Det er ikke å plage barnet å regulere søvnmønster… Anonymkode: 007d2...d82
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #15 Skrevet 11. april 2023 Jeg har lagt mine mye seinere, ammet i søvn i vår seng og samsovet gjennom natta. De har også sovet mye mindre på dagtid i den alderen. Aldri problem med legging/soving på noen av dem. Anonymkode: 216f9...e01
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #16 Skrevet 11. april 2023 AnonymBruker skrev (På 9.4.2023 den 17.59): Vår 9 måneder gamle sønn har alltid vært utfordrende å legge. Det er stort sett mye gråt ved leggetid og vi føler vi har prøvd "alt". Skal sies at han hadde kolikk de første 4 månedene, så da var det jo mye gråt hele tiden, men gråten ved leggetid har vedvart. Trenger råd om ting som fungerte for andre i samme siutasjon. Sånn er dagene nå: 3 blunder om dagen, noen ganger er de kun på en halvtime hver (det blir for lite for ham), mens andre ganger er første og/eller andre blunden litt lengre. Han får altså mellom 1,5-3,5 timer søvn på dagtid. Første blund er ofte en gang mellom kl 8-9 avhengig av når han stod opp, andre blund er en gang mellom 11-13 avhengig av når han står opp og siste blund mellom 15.30-17. Vi har erfart at han helst bør våkne før 16.30. Han sover fra 19/20-05/07 med 3-6 oppvåkninger i løpet av natten. Noen varer lenge, andre ganger er det bare en kort oppvåkning. Vi legger ham mellom 18.30-19.30. Med meg (mamma) tar leggingene ofte lengre tid (30-40 min) med en del kaving og mye støtte og innimellom en del gråt. Med far er det nesten alltid hylgråt, men til gjengjeld tar det ofte ikke mer enn 10-15 minutter før han sovner. Noen ganger er det betraktelig verre, i går kveld for eksempel hylte han intenst i en halvtime og uansett hva far gjorde (nynning, stryking, byssing, hysjing) hjalp det ikke. Det er vanskelig å tolke trøtthetstegnene hans. Han kan gni seg i øynene kun en halvtime etter en blund og tilsynelatende være trøtt, mens han to minutter etter på er lys våken. Vi har forsøkt å legge kort tid etter forrige blund (kun på dagtid) når han viser trøtthetstegn, men han har ikke sovnet da så da virker det ikke som om det å gni seg i øynene nødvendigvis er et tegn på at han trenger å sove snart. Vi har prøvd å legge mellom 18-20, men uansett tar det tid/er det gråt. Enten er vi for tidlig ute og han blir kavete/sint grunnet det eller så er han overtrøtt og vanskelig å legge pga det. Det virker som om den perfekte tid å legge på kun varer i ett minutt og at vi alltid misser muligheten. Han kan være stuptrøtt når vi gå inn på soverommet etter kveldsstund i stua/på badet, men bli lys våken når vi legger ned. For min del gjør det ikke noe om han turner litt i senga og om det tar litt tid, men det er fryktelig slitsomt når han blir sutrete/grinete og jeg hele tiden må hjelpe til å roe ham ned og prøve å avlede ham fra å bikke helt ove. Andre ting: jeg ammer ikke lengre på soverommet, vi leser en kort liten leggebok på soverommet før vi legger ham ned i sprinkelsengen. Vi bruker white noise (ganske lavt) og ligger ved siden av og gir den støtten han til envher tid trenger. Noen ganger har vi kuttet den siste blunden, enten fordi vi ikke fikk det til grunnet en avtale eller fordi blund 2 ble senere og lengre enn forventet, da har vi lagt litt tidligere, men det tar alltid rundt 30 minutter for meg å legge og det er nesten alltid hyling når mannen legger så vi opplevert ikke at det fungerer så bra. I tillegg er han mer grinete hele ettermiddagen om han ikke får den siste blunden. Noen som kjenner seg igjen og kan komme med noe tips til hva som kan fungere? Anonymkode: 6ecb1...e83 Hei. Da vår gutt var rundt 10 mnd var leggingen et mareritt. Flere timer med gråt på kvelden, vi endte alltid opp på en madrass ved siden av senga hans og holdt han i hånda. Til slutt gikk jeg litt mer drastisk til verks. Skal du forsøke dette så må du være konsekvent! Jeg brukte også stoppeklokke for å følge med. Når jeg la han så gjorde jeg det jeg alltid gjorde, sang og sa godt natt og sov godt og alt det der. Så gikk jeg ut av rommet selv om han begynte å sutre eller å gråte så lot jeg han gråte/sutre i 1 min og så gikk jeg inn igjen, trøstet, la han ned i senga og sa godt natt og gikk ut igjen. Snudde ikke selv om han gråt. Så gråt han/sutret han i 1 min og jeg gikk inn igjen. Trøstet (ikke noe lenge) og gikk ut. Du skjønner tegninga? Slik holdt jeg på helt til han sovnet. Ventet hele tiden 1 min før jeg gikk inn for å trøste. Får barnet helt panikk-gråt så kan man jo selvfølgelig gå inn tidligere, her må man føle seg frem. Når jeg tenker meg om så var det kanskje snakk om 40 sekunder og ikke 1 min, litt usikker 🤔 Første kvelden var jeg inn/ut av rommet over 40 ganger. Andre kvelden var det under 20 ganger. Etter 3 kvelder sovnet han av seg selv uten gråt og uten at vi måtte holde han i hånda. Det var noe av det sykeste jeg har opplevd😳 Jeg sier ikke at dette passer for alle men for oss var det en helt magisk oppskrift. Han har i etterkant av dette vært en som sovner etter 5 min når han legger seg (med svært få unntak når vi har vært på reisefot eller han har fått vært oppe litt lengre) og han er snart 6 år nå. Det kan være verdt å prøve ut men stikkordet er tålmodighet og å være konsekvent. Anonymkode: 11698...84b
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #17 Skrevet 11. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): For å utvide våkenvinduene må man være aktiv nok. Ut av huset! Er man ute og finner på ting er det å utvide våkenvinduet MYE enklere enn hvis man "bare" er hjemme. Det er ikke å plage barnet å regulere søvnmønster… Anonymkode: 007d2...d82 Vi er ute av huset til alle blunder (må trilles i søvn) og finner på ting hver eneste dag. Besøk hos andre med barn, på bibliotek, lekeland, kafé, babysang. Men når han er trøtt får han ingen glede av det og blir bare grinete. Da føles det som å plage ham å holde han våken i 4 timer når han er trøtt etter 1,5-2 timer. Skjønner at det kanskje er sånn man må gjøre det. Jeg tar ikke barn fra før så har aldri gjort det før og vi har ikke fått noen hjelp av helsesykepleier når det gjelder søvnen. Hun har bare sagt at noen barn er sånn. Anonymkode: 6ecb1...e83
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #18 Skrevet 11. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har lagt mine mye seinere, ammet i søvn i vår seng og samsovet gjennom natta. De har også sovet mye mindre på dagtid i den alderen. Aldri problem med legging/soving på noen av dem. Anonymkode: 216f9...e01 Dette hjelper ikke meg da han ikke kan ammes i søvn og samsoving ikke fungerer for oss. Han er kjempetrøtt på send ettermiddag/tidlig kveld så ser ikke hvordan det skal bedre situasjonen å holde ham enda lengre våken på kvelden. Anonymkode: 6ecb1...e83 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #19 Skrevet 11. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei. Da vår gutt var rundt 10 mnd var leggingen et mareritt. Flere timer med gråt på kvelden, vi endte alltid opp på en madrass ved siden av senga hans og holdt han i hånda. Til slutt gikk jeg litt mer drastisk til verks. Skal du forsøke dette så må du være konsekvent! Jeg brukte også stoppeklokke for å følge med. Når jeg la han så gjorde jeg det jeg alltid gjorde, sang og sa godt natt og sov godt og alt det der. Så gikk jeg ut av rommet selv om han begynte å sutre eller å gråte så lot jeg han gråte/sutre i 1 min og så gikk jeg inn igjen, trøstet, la han ned i senga og sa godt natt og gikk ut igjen. Snudde ikke selv om han gråt. Så gråt han/sutret han i 1 min og jeg gikk inn igjen. Trøstet (ikke noe lenge) og gikk ut. Du skjønner tegninga? Slik holdt jeg på helt til han sovnet. Ventet hele tiden 1 min før jeg gikk inn for å trøste. Får barnet helt panikk-gråt så kan man jo selvfølgelig gå inn tidligere, her må man føle seg frem. Når jeg tenker meg om så var det kanskje snakk om 40 sekunder og ikke 1 min, litt usikker 🤔 Første kvelden var jeg inn/ut av rommet over 40 ganger. Andre kvelden var det under 20 ganger. Etter 3 kvelder sovnet han av seg selv uten gråt og uten at vi måtte holde han i hånda. Det var noe av det sykeste jeg har opplevd😳 Jeg sier ikke at dette passer for alle men for oss var det en helt magisk oppskrift. Han har i etterkant av dette vært en som sovner etter 5 min når han legger seg (med svært få unntak når vi har vært på reisefot eller han har fått vært oppe litt lengre) og han er snart 6 år nå. Det kan være verdt å prøve ut men stikkordet er tålmodighet og å være konsekvent. Anonymkode: 11698...84b Takk for svar. Dette er vel en form for Ferber? Vi har snakket om det, men han har vært såpass utrygg at vi ikke har vært komfortabel med å gjøre det. Han hadde kolikk i starten og hyler mye når han først setter i gang så kjenner at jeg ikke takler at han skal gråte alene i sengen. Jeg har nok blitt ganske traumatiske av all gråten i starten og får veldig vondt av ham når han gråter/hyler. Mulig vi skal prøve dette når han er litt større og skjønner mer. Anonymkode: 6ecb1...e83
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #20 Skrevet 11. april 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Takk for svar. Dette er vel en form for Ferber? Vi har snakket om det, men han har vært såpass utrygg at vi ikke har vært komfortabel med å gjøre det. Han hadde kolikk i starten og hyler mye når han først setter i gang så kjenner at jeg ikke takler at han skal gråte alene i sengen. Jeg har nok blitt ganske traumatiske av all gråten i starten og får veldig vondt av ham når han gråter/hyler. Mulig vi skal prøve dette når han er litt større og skjønner mer. Anonymkode: 6ecb1...e83 Dette er IKKE ferber. Denne "metoden" var det lilleminis som anbefalte og hun er ikke for ferber. Man kan jo justere ned til 30 sekunder og så lenge det ikke er hysterisk gråt så skader man ikke barnet. Som jeg skrev i innlegget så kan man jo justere det etter hvilken gråt barnet har. Man forlater jo ikke et barn som er hysterisk. Anonymkode: 11698...84b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå