AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #1 Skrevet 9. april 2023 Det er en setning i mine vilkår jeg er litt usikker på. Det står i sin helhet: "Utbetaling av full uførekapitalerstatning skjer etter reglene i punkt 2.2. Forsikrede kan få utbetalt forskudd på uførekapitalen dersom vedkommende har vært sammenhengende minst 50 % arbeidsufør i 12 måneder selv om uførheten ikke er bedømt som varig. Forskutteringen utbetales med en månedlig etterskuddsvis utbetaling på 1/120 av forsikringssummen ganger graden av arbeidsuførhet. Utbetalingen stopper dersom den forsikrede senere blir bedømt mindre enn 50 % arbeidsufør eller dersom den forsikrede blir bedømt minst 50 % varig arbeidsufør. Retten til forskuttering inntrer også dersom den forsikrede blir bedømt minst 50% (men ikke varig) arbeidsufør og det er mindre enn 26 uker siden vedkommende sist fikk utbetaling fra forsikringen. Dersom sikrede har fått forskuddsutbetaling i 4 år etter første utbetaling utbetales restbeløpet i sin helhet. Vi kan avgjøre om utbetaling skal være betinget av at uførheten godkjennes av NAV." Jeg har uthevet det jeg er usikker på. Vil det ikke da si at jeg ikke får utbetaling i det hele tatt? Selv om jeg blir 100% ufør? Anonymkode: 4cd45...0e9
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #2 Skrevet 9. april 2023 Litt usikker på hva du spør om, men min forsikring sier noe av det samme. Jeg fikk forøvrig utbetaling ved AAP også, sjekk om den gjelder ved AAP. Men: som hovedregel følger disse forsikringene regelverket til NAV i den forstand at man må ha minst 50% nedsatt arbeidsevne. Jeg hadde 100% hele veien også nå som ufør. Om jeg klarer jobbe igjen må jeg melde fra, og får da reduksjon deretter. Anonymkode: 68225...dd8
Mt3 Skrevet 9. april 2023 #3 Skrevet 9. april 2023 Denne forskuddsutbetalingen vil stoppe opp når du har fått dommen om uføregrad ja, men da står det videre i punkt 2.2 hvordan de gjør det derretter. Så sant du da ikke allerede har fått forsikringsutbetaling i 4 år, for da får du utbetalt restbeløpet i sin helhet.)
Gjest Lykkedykker Skrevet 9. april 2023 #4 Skrevet 9. april 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Litt usikker på hva du spør om, men min forsikring sier noe av det samme. Jeg fikk forøvrig utbetaling ved AAP også, sjekk om den gjelder ved AAP. Men: som hovedregel følger disse forsikringene regelverket til NAV i den forstand at man må ha minst 50% nedsatt arbeidsevne. Jeg hadde 100% hele veien også nå som ufør. Om jeg klarer jobbe igjen må jeg melde fra, og får da reduksjon deretter. Anonymkode: 68225...dd8 "Utbetalingen stopper dersom den forsikrede senere blir bedømt mindre enn 50 % arbeidsufør eller dersom den forsikrede blir bedømt minst 50 % varig arbeidsufør." Dette er vel selvmotsigende? da det kan tolkes som at utbetalingen vil stoppe både hvis den forsikrede blir bedømt mindre enn 50% arbeidsufør i en senere vurdering og hvis den forsikrede blir bedømt minst 50% varig arbeidsufør. Dette betyr i praksis at det er ingen grad av arbeidsuførhet som er akseptabelt for å motta fortsatt utbetaling.
Leo Skrevet 9. april 2023 #5 Skrevet 9. april 2023 Dette punktet handler, slik jeg leser det og med forbehold om at jeg ikke har sett vilkårsteksten, om forskuttering av uførekapitalen. Muligheten til forskuttering får du når du har vært minst 50% sykmeldt i minimum 26 uker. Altså i praksis når du går over på AAP. Utbetalingen, altså forskutteringen, stopper dersom man kan jobbe mer enn 50% eller dersom man blir mer enn 50% varig ufør. I sistnevnte tilfelle opphører forskutteringen fordi tilstanden er varig og uførekapitalen utbetales iht. til uføregrad.
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #6 Skrevet 9. april 2023 Mt3 skrev (1 minutt siden): Denne forskuddsutbetalingen vil stoppe opp når du har fått dommen om uføregrad ja, men da står det videre i punkt 2.2 hvordan de gjør det derretter. Så sant du da ikke allerede har fått forsikringsutbetaling i 4 år, for da får du utbetalt restbeløpet i sin helhet.) "Rett til uførekapitalerstatning oppstår hvis forsikrede blir erklært minimum 50 % varig arbeidsufør som følge av ulykke eller sykdom. Med arbeidsuførhet menes tap av evne til inntektsgivende arbeid." Er punkt 2.2 Blir lett forvirret. Anonymkode: 4cd45...0e9
Leo Skrevet 9. april 2023 #7 Skrevet 9. april 2023 Lykkedykker skrev (Akkurat nå): "Utbetalingen stopper dersom den forsikrede senere blir bedømt mindre enn 50 % arbeidsufør eller dersom den forsikrede blir bedømt minst 50 % varig arbeidsufør." Dette er vel selvmotsigende? da det kan tolkes som at utbetalingen vil stoppe både hvis den forsikrede blir bedømt mindre enn 50% arbeidsufør i en senere vurdering og hvis den forsikrede blir bedømt minst 50% varig arbeidsufør. Dette betyr i praksis at det er ingen grad av arbeidsuførhet som er akseptabelt for å motta fortsatt utbetaling. Det punktet TS siterer gjelder kun forskutteringen og når det er snakk om utbetalingen så er det dette det henvises til.
Gjest Lykkedykker Skrevet 9. april 2023 #8 Skrevet 9. april 2023 Leo skrev (Akkurat nå): Det punktet TS siterer gjelder kun forskutteringen og når det er snakk om utbetalingen så er det dette det henvises til. aha
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #9 Skrevet 9. april 2023 Leo skrev (7 minutter siden): Dette punktet handler, slik jeg leser det og med forbehold om at jeg ikke har sett vilkårsteksten, om forskuttering av uførekapitalen. Muligheten til forskuttering får du når du har vært minst 50% sykmeldt i minimum 26 uker. Altså i praksis når du går over på AAP. Utbetalingen, altså forskutteringen, stopper dersom man kan jobbe mer enn 50% eller dersom man blir mer enn 50% varig ufør. I sistnevnte tilfelle opphører forskutteringen fordi tilstanden er varig og uførekapitalen utbetales iht. til uføregrad. Så hvis jeg blir 100% arbeidsufør så får jeg hele forsikringssummen utbetalt? Minus det som er forskuttert. Forsikringssummen er 1mill. Anonymkode: 4cd45...0e9
Leo Skrevet 9. april 2023 #10 Skrevet 9. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så hvis jeg blir 100% arbeidsufør så får jeg hele forsikringssummen utbetalt? Minus det som er forskuttert. Forsikringssummen er 1mill. Anonymkode: 4cd45...0e9 Ja, slik jeg forstår det, vel å merke uten å ha lest resten av vilkårene, gjør du det. Det er også det som er vanlig.
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #11 Skrevet 9. april 2023 Leo skrev (4 minutter siden): Ja, slik jeg forstår det, vel å merke uten å ha lest resten av vilkårene, gjør du det. Det er også det som er vanlig. Ja det er alt som står om uførekapital delen i vilkårene.. og "Rett til uførekapitalerstatning oppstår hvis forsikrede blir erklært minimum 50 % varig arbeidsufør som følge av ulykke eller sykdom. Med arbeidsuførhet menes tap av evne til inntektsgivende arbeid." Anonymkode: 4cd45...0e9
Leo Skrevet 9. april 2023 #12 Skrevet 9. april 2023 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Ja det er alt som står om uførekapital delen i vilkårene.. og "Rett til uførekapitalerstatning oppstår hvis forsikrede blir erklært minimum 50 % varig arbeidsufør som følge av ulykke eller sykdom. Med arbeidsuførhet menes tap av evne til inntektsgivende arbeid." Anonymkode: 4cd45...0e9 Men det står vel noe i pkt. 2.2 som det henvises til? Eller er det det du siterer her? Men uansett vil du få utbetaling hvis du blir erklært 100% varig ufør og da gjerne i form av at NAV mener du er berettiget til uføretrygd og innvilger dette. Forsikringsselskapet utbetaler da når du kan vise til dokumentasjon i form av et vedtak fra NAV.
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #13 Skrevet 9. april 2023 Leo skrev (2 minutter siden): Men det står vel noe i pkt. 2.2 som det henvises til? Eller er det det du siterer her? Men uansett vil du få utbetaling hvis du blir erklært 100% varig ufør og da gjerne i form av at NAV mener du er berettiget til uføretrygd og innvilger dette. Forsikringsselskapet utbetaler da når du kan vise til dokumentasjon i form av et vedtak fra NAV. Ja, det er pkt 2.2 jeg har sitert der. Det er en personforsikring som inkluderer dødsfall, uførekapital og kritisk sykdom. Anonymkode: 4cd45...0e9
Leo Skrevet 9. april 2023 #14 Skrevet 9. april 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ja, det er pkt 2.2 jeg har sitert der. Det er en personforsikring som inkluderer dødsfall, uførekapital og kritisk sykdom. Anonymkode: 4cd45...0e9 Da vil du få utbetaling hvis/når du blir 100% ufør, men hvis det er noe du er usikker på så anbefaler jeg at du tar kontakt med skadebehandler i det aktuelle selskapet. De kjenner vilkårene best og vet hvordan ting foregår rent praktisk.
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #15 Skrevet 9. april 2023 Leo skrev (7 minutter siden): Da vil du få utbetaling hvis/når du blir 100% ufør, men hvis det er noe du er usikker på så anbefaler jeg at du tar kontakt med skadebehandler i det aktuelle selskapet. De kjenner vilkårene best og vet hvordan ting foregår rent praktisk. Takk for litt oppklaring. Er under rehabilitering, men det ser ut til at det går mot aap. Visste ikke jeg hadde denne uføreforsikringen før nå. Får ringe de til uka. Anonymkode: 4cd45...0e9
Leo Skrevet 9. april 2023 #16 Skrevet 9. april 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Takk for litt oppklaring. Er under rehabilitering, men det ser ut til at det går mot aap. Visste ikke jeg hadde denne uføreforsikringen før nå. Får ringe de til uka. Anonymkode: 4cd45...0e9 Hvis du oppfyller vilkårene for å få AAP etter å ha vært sykmeldt i ett år så er du pr. definisjon minimum 50% midlertidig arbeidsufør. Du vil da kunne oppfylle vilkårene for forskuttering av uførekapitalen mens du er på AAP. Ring dem i kontortid og be om (Evt. trykk deg frem "Jeg vil melde skade" og "Person") å få snakke med den aktuelle skadeavdelingen.
Mezzosoprena Skrevet 9. april 2023 #17 Skrevet 9. april 2023 Det du har uthevet betyr jo at hvis du blir friskere enn 50% ufør, så stopper utbetalingen - selvfølgelig, holdt jeg på å si.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå