Tran09 Skrevet 9. april 2023 #1 Skrevet 9. april 2023 Slik overskriften antyder oppretter en jeg en tråd slik at vi som skal eller har født kan dele positive og gode fødselsopplevelser, tips, triks og erfaringer 😊 her er BARE positive innspill lov, som en motvekt til all skremselspropagandaen vi møter på. Om du fødte hjemme, i bilen, i helikopter, utlandet eller sykehus - alt er lov sålenge det er en positiv vinkling. Gikk alt galt, men opplevelsen ble allikevel god? Kult, skriv hvorfor den ble god! 😀 1
Tran09 Skrevet 9. april 2023 Forfatter #2 Skrevet 9. april 2023 Jeg elsker lystgass. Pust den inn når du kjenner at rien kommer. Holdt gassen inne, mens jeg slappet godt av i kropp og ansikt mens riene holdt på. Følte at jeg holdt kontroll på smertene og at tankene bare fikk vandre fritt andre steder. 2
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #3 Skrevet 9. april 2023 Det positive på sykehus var - at jeg hadde en jordmor inne på rommet så og si hele veien. - at akutt-teamet kommer fort og forsvinner fort. Alt vet hva de skal gjøre. Veldig betryggende. - det positive var det faktum at jeg følte meg trygg ved å være på et sykehus. De respektere meg og var gode veiledere alle ansatte. Anonymkode: 7ebbf...821 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #4 Skrevet 9. april 2023 Opplevde begge mine fødsler som positive. Det gikk raskt, problemfritt, kun overfladiske smårifter. Var jo vondt fra en annen dimensjon. Men så heftig. Så fantastisk opplevelse. Følte meg sterk og fantastisk. I korte trekk. Men ingen skremselsfødsel her iallefall. Anonymkode: 82493...244 3 2
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #5 Skrevet 9. april 2023 Hadde en fantastisk fødsel med yngste. Eldste er tatt med haste keisersnitt, så var spent på om jeg fikk til å føde vaginalt denne gangen. Ble overvåket mer enn vanlig pga tidligere keisersnitt. Gikk med modningsrier i tre døgn og sov som en stein alle tre nettene(uten rier). Ut på ettermiddagen siste dag ble det på tide å dra på sykehuset. Hadde 2 cm åpning kl 19, de ville legge meg inn på observasjon, men manglet sengeplasser så fikk være på føden. Senga ble byttet til vanlig sykehusseng og ble tilbudt et bad. Tror jeg hoppa i badekaret rundt kl 20.30. Sykepleierne/jordmødrene var innom å hørte hvordan det gikk, fikk nytt varmt vann, hadde intense rier og opplevde litt at kroppen overtok litt. Mannen satt på toalettsetet og vi småpratet og lo mellom riene. Kl 22 (var visst i vaktskiftet), ringte vi på fordi jeg fant ut at jeg ønsket epidural. En ny jordmor kom og lurte på om vi kanskje kunne vente litt pga vaktbytte. Jeg ønsket å få sjekka åpningen, ble litt styr da hun oppdaga at jeg var 9 cm. Siden jeg hadde hatt KS før skulle puls til barnet og meg, samt riestyrken monitoreres fra aktiv fødsel, 4 cm. Måtte komme opp av badekaret, senga ble byttet til fødeseng og rommet ommøblert. Ble koblet til alt utstyr i senga og ble undersøkt på nytt, åpningen var stor, men barnet lå enda et stykke oppe. Det var for sent for epidural. Lystgass er ikke et tilbud. Spiste en yoghurt og fikk i meg litt væske mellom riene. Var interessant å følge med på skjermen mtp riestyrke. En legestudent kom og lurte på om hun kunne få være tilstede, jeg sa ja selvsagt. Hun støttet småpratet. Lyset var dempet, alle snakket med rolige stemmer og atmosfæren var så fin. 23.30 lurte jordmor på om jeg kunne tenke meg å stå i prekestol igjennom et par rier. Jeg var positiv og synes det var behagelig å «henge» på prekestolen, så ble der i 25 min. Masse skryt å få. Jeg varsla legestudenten om at nå tror jeg hodet er på tur ut for det føltes så annerledes. Legestudenten avkreftet det etter en titt, hjalp meg opp i senga igjen og da jeg satte meg så sier de plutselig oi, vi ser hodet. Deretter tok de vannet og så var det å presse to ganger, den siste måtte holdes igjen noe for å unngå rifter, var utfordrende, men fullstendig mulig. Barnet kom litt over midnatt etter 8 min pressing. Sydde to pyntesting. Følelsen av at JEG hadde fått til det der var enorm, stolt, lettet og glad på samme tid! Vondt ja, men smertene ved fødsel er så annerledes enn andre smerter. De fører liksom til noe og man vet hva det er:) Anonymkode: ac3a8...190 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #6 Skrevet 9. april 2023 Jeg vet ikke om det er lov å si noe som har tøft, men jeg hadde en veldig komplisert periode i slutten av og etter fødselen. MEN. Det er et stort men. Jeg mener jeg hadde en helt fantastisk fødsel. Jeg tenker tilbake på akkurat den som det fineste som skjedde meg. Jeg hadde en ny fødestue, kjempefin jordmor, som varierte i alt vi prøvde på, så det ble ikke monotont, en støttende mann, som var akkurat det jeg trengte, og jeg følte meg så godt ivaretatt. Verdens herligste der og da. Vi hadde en fantastisk periode, hvor jeg husker vi spøkte og hadde skikkelig god stemning. Jeg husker jeg fokuserte på alle de små tingene, som at saften har så god. At anestesilegen hadde et varmt vesen over seg. At de som var innom hadde fine briller eller søtt smil. At jeg likte lyset i taket. Hvor morsom jeg så ut i sykehusklærne. Og jeg husker hvor flink jeg følte meg til å hilse på riene, si hei til dem, tenke på de som bølger, og surfe over dem; og tenke at akkurat denne rien skal jeg aldri noensinne møte eller oppleve igjen. Jeg var fascinert at dette skulle skje meg. Dette hjalp meg personlig mye; det var mange oppgaver jeg kunne fokusere på. Jeg husker ingenting av smertene fra denne perioden: jeg husker kun det gode, som jeg kan faktisk kjenne på i kroppen (og det er helt sikkert det ikke var slik, for mannen min lurer på om han var med på en annen fødsel). Men det var blant de fineste opplevelsene jeg har hatt akkurat det. Det var mestringsfølelse 10/10. Til tross for vakuum, alarm og fullt rom med akutt-team og traumer i etterkant. Herlighet, så fantastisk! Så hendelsen beskrevet kan virke som skremsel, men opplevelsen var unik, magisk og alt på en gang. Og det kommer fra en person som egentlig ikke gledet seg så mye eller følte så mye «umiddelbar kjærlighet» når alt dette var over. Ville lett gjort det igjen, for å oppleve alt det igjen - også smertene og kaoset. Anonymkode: 05292...1d3 2 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #7 Skrevet 9. april 2023 Hadde en super fødsel med nummer to. Første rie kom kl 6.45, de ble regelmessige med en gang. Vi var på sykehuset kl 8, da hadde jeg 7 cm åpning. Satt på en yogaball fra 8.30-9.30, når jeg sa at jeg hadde fått veldig vonde rier. Jordmor spurte hvilken stilling jeg ville føde i, og sjekket åpningen min, som var 10 cm. Hun tok også vannet. Presset i 10-15 minutter og fødte en perfekt gutt kl 10🤩 Hadde jordmor med oss hele tiden. Første kom også svært raskt. Anonymkode: 4ea1b...a44 1
Mamajune11 Skrevet 9. april 2023 #8 Skrevet 9. april 2023 (endret) Tran09 skrev (1 time siden): Slik overskriften antyder oppretter en jeg en tråd slik at vi som skal eller har født kan dele positive og gode fødselsopplevelser, tips, triks og erfaringer 😊 her er BARE positive innspill lov, som en motvekt til all skremselspropagandaen vi møter på. Om du fødte hjemme, i bilen, i helikopter, utlandet eller sykehus - alt er lov sålenge det er en positiv vinkling. Gikk alt galt, men opplevelsen ble allikevel god? Kult, skriv hvorfor den ble god! 😀 Jeg har bare positive fødsler. Til den grad at jeg ELSKER å føde. Det fins ikke noe mer intenst og ekte enn fødsel. Ja det er vondt, men det er liksom deilig vondt? Hvis det gir mening. Det er så vondt du er 100% tilstede i deg selv og øyeblikket. Jeg vil faktisk gå så langt å sammenligne det med extacy. Jeg vil føde tusen ganger. Jeg føder dog raskt. Min lengste fødsel varte i 23min liksom, og den raskeste 16min, fra pressriene startet ja. Endret 9. april 2023 av Mamajune11 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #9 Skrevet 9. april 2023 Jeg har hatt to positive fødsler. Var alltid opptatt av å gjøre mye yoga for gravise, som jeg plukket opp fra bøker. Øvelsene gjorde jeg hjemme. Hadde riene hjemme til det var fem min mellom hver. Sykehus, klyster popp. Ungen ute. Amming fungerte bra. Hadde lest mye om yoga, fødsel, fødselens faser, smertefri fødsel og amming. Var forberedt til fingerspissene, spesielt første gang. Fødselsopplevelsene har vært utelukkende positive. Ammingen kom i gang og barseltid bra. Anonymkode: 1497b...bab 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #10 Skrevet 9. april 2023 Her skal det stå; Fødsel uten smertelingring! Anonymkode: 1497b...bab
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #11 Skrevet 9. april 2023 Jordmoren som tok imot vårt første barn var helt fantastisk. Jeg hadde full åpning da vi kom til sykehuset etter en times biltur, babyen hadde dårlig hjertelyd og jeg var veldig redd. Og likevel husker jeg fødselen som en god opplevelse. Mye takket være hvordan jordmoren tygget meg på det vondeste og skumleste tidspunktet. Andre fødsel var bare en god opplevelse, selv om det definitivt var vondt. Da var jeg på føden og ikke i bilen det meste av fødselen. Og alt gikk fint. Fryktelig vondt, men ingen komplikasjoner, og det hjalp å ha fokus på å puste og på at smertene betydde fremgang i fødselen. Jeg tok imot babyen og løftet henne opp på brystet selv. Det var ikke noe jeg ønsket eller tenkte på på forhånd, men jeg opplevde det overraskende stort og fint. Vi skal ikke ha flere barn, men jeg hadde grugledet meg om jeg skulle føde igjen, med vekt på gleden. Jeg skulle gjerne hatt muligheten til å spole tilbake og oppleve hver av fødslene én gang til, det var virkelig store opplevelser. Anonymkode: e8b66...dd7 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #12 Skrevet 12. april 2023 Hadde en laaaaang fødsel (førstegangs). Når vi kom inn på sykehuset var jeg allerede i aktiv fødsel, så hvor lenge jeg var i aktiv fødsel er vanskelig å si da jeg hadde veldig vondt lenge før vi kom inn. Det tok litt over 27 timer før baby kom. På tross av at fødsel var lang og selvsagt vond har jeg en sååå positiv opplevelse av det!! Synes det hjalp å forberede seg på det verste, for da ble det ikke så ille likevel! I tillegg gikk tiden, slik at selvom det tok lang tid så gjorde det ikke noe, merket det ikke noe særlig. Så moralen: førstegangs, vondt og langtrukken: likevel positiv erfaring! Gleder meg villt til neste fødsel, fordi å føde er råkult!!! Anonymkode: efe8a...9c4
Lorieen Skrevet 12. april 2023 #13 Skrevet 12. april 2023 Har født fem barn - de tre eldste på sykehus og de to yngste hjemme. Stort sett bare kjempefine opplevelser. Ingen smertelindring bortsett fra akupunktur og varmt vann. Spesielt hjemmefødslene var FANTASTISKE! 1
Turtellure12 Skrevet 12. april 2023 #14 Skrevet 12. april 2023 Hadde tre svært gode fødsler. Første fødsel var lang, 28 timer, men uansett fin totalt sett. Fikk gode pauser mellom rier frem til full åpning. Det som drøyet var at vannet ikke ville gå, og lå som en sekk føran hodet til baby. Jordmor "tok vannet" til slutt ved 6 cm, og da gikk dwt radig 😊 De to andre var relativt kjappe, 14 og 10 timer. Brukte lystgass på to av dem, naturlig fødsel på mellomste. Ingen store eller kompliserte rifter. Hadde nydelige jordmødre og barnepleiere alle gangene ❤️ Jeg har gledet meg til alle fødsler. Lærte også mye av første, spesielt hvor viktig pusting er. Det er super klisjé, men god og skikkelig pusting er altså alfa omega!! En fantastisk opplevelse å føde. 1
RockyRose Skrevet 12. april 2023 #15 Skrevet 12. april 2023 Eg har 2 fine fødslar bak meg ❤️ Andre var nok litt intens pga raskare fødsel og sikkert lite tid for modningsprosessen, så alt skulle skje på kort tid. Første fødsel syns eg berre var fin, og følte eg hadde full kontroll gjennom heile fødselen, pusta meg bra gjennom riene, pressa effektivt, og følte meg pigg! Eg blir berre så imponert over kva kvinnekroppen får til!! 💪
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå