Gå til innhold

Siktede i Steinkjerpåkjørselen tidligre forsøkt å spore av tog og ytret ønske om massedrap. Politiet sikter han for "uaktsomt drap"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tidligere uttrykt bekymring rundt raske henleggelser og veldig begrenset etterforskning blant Trondheimspolitiet. Det ser ut som det er de samme fenomenene i resten av Trøndelag. Jeg har ikke ord for at man i hele tatt kan begynne med en siktelse som går på "uaktsomt drap" med forhistorikken til vedkommende.

Politiet i Trøndelag skremmer meg. Det virker ikke som de tar noe som helst på alvor, og nå har vi fått en ung person drept fordi en åpenbart syk og farlig person har gått fri

Siktet for uaktsomt drap

• Liker 12
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nederst i artikkelen står det at det nå fremstår som en villet handling, så da må man anta at også siktelsen blir endret, men jeg antar de venter med det til de har fått svar på blodprøver, snakket med vitner og samlet inn og analysert tilgjengelige videoer av hendelsen.

Det er nok ikke uten grunn at det er innført midlertidig nasjonal bevæpning av politiet.

Jeg tror at man skal være forsiktig med å få for raskt ut i slike saker, fordi mye kan endre seg når politiet får mer oversikt og beviser. Det er ikke uvanlig at siktelser da blir endret.

• Liker 7
Skrevet

Det var store oppslag om at det var nasjonal bevæpning.

I alle fall i de store avisene. Nå er det borte. Untagen i fvn.no.

Er det nasjonal bevæpning bevæpning eller ikke?

Hvis ikke burde jo avisene som slo det opp med store overskrifter fortelle hvorfor ikke.

Ja, kan hende politiet også skulle, men vi vet j jo ikke om den informasjonen kom fra politiet og eller at avisene er like PR-kåte som alltid.

• Liker 2
Skrevet

De tar den enkleste siktelsen som kan holde ham i varetekt, til de er ferdig med forundersøkelser. Da kan siktelsen bli utvidet. De må sikre bevis først, og så kan de gjøre saken mer alvorlig etter hva de får på bordet. Ofte går det måneder til endra siktelse og påtale. Iblant et helt år.

• Liker 14
Skrevet
Dumi2 skrev (4 minutter siden):

Det var store oppslag om at det var nasjonal bevæpning.

I alle fall i de store avisene. Nå er det borte. Untagen i fvn.no.

Er det nasjonal bevæpning bevæpning eller ikke?

Hvis ikke burde jo avisene som slo det opp med store overskrifter fortelle hvorfor ikke.

Ja, kan hende politiet også skulle, men vi vet j jo ikke om den informasjonen kom fra politiet og eller at avisene er like PR-kåte som alltid.

Det står fremdeles på NRK.no at det er nasjonal bevæpning, i DENNE artikkelen.

Er dette en indikasjon på at det muligens er terror? 

• Liker 2
Skrevet

Men da må de jo komme ut med det!

Jeg har absolutt ingen problemer med at politiet blir nasjonal bevæpnet, men jeg vil gjerne ha en forklaring hvorfor!

• Liker 1
  • Nyttig 1
Gjest Blinkie
Skrevet
MunkenIDomen skrev (1 time siden):

Jeg har tidligere uttrykt bekymring rundt raske henleggelser og veldig begrenset etterforskning blant Trondheimspolitiet. Det ser ut som det er de samme fenomenene i resten av Trøndelag. Jeg har ikke ord for at man i hele tatt kan begynne med en siktelse som går på "uaktsomt drap" med forhistorikken til vedkommende.

Politiet i Trøndelag skremmer meg. Det virker ikke som de tar noe som helst på alvor, og nå har vi fått en ung person drept fordi en åpenbart syk og farlig person har gått fri

Siktet for uaktsomt drap

Ekkel sak. Men han har gjort mye grusomt. Jeg skulle ønske at han ble fengslet i mange år. Skummelt at sånne folk går fri, og aldri får en skikkelig straff 😕 

Skrevet (endret)
Callisto83 skrev (30 minutter siden):

De har nok ikke kommet så langt i etterforskningen, så vil tro dette er et forebyggende tiltak, særlig med tanke på ytringer som antatt gjerningsmann har kommet med.

Endret av Sonit
Gjest Refreng
Skrevet

De har siktet han for uaktsomt drap, altså ikke planlagt drap og terrorhandling. Hvorfor nasjonal beveæpning? Det gir ingen mening. Dette fremstår ene og alene som unnskyldning for å bevæpne politiet, noe vi har sett tendenser til at de vil i lang tid. Det er defintivt krefter i Norge som ønsker at bevæpnet politi er det normale. Hvorfor det, mon tro? Vet dere hvem som er farlige om de blir sinte? En misfornøyd befolkning som mener politikerene blåser i dem. Er det egen sivilbefolkning politiet egentlig skal bevæpnes mot?

Skrevet
Callisto83 skrev (1 time siden):

Ja, det er det. Politiet har mistenker de ikke kan gå ut med før de vet mer.

• Liker 1
Skrevet (endret)
MunkenIDomen skrev (2 timer siden):

Siktet for uaktsomt drap

Det er ikke noe uaksomt i denne saken.

Spesielt med hans historikk og slik vitner beskriver hendelsen.

Det var drapsforsøk og det er aldri uaksomt. 

Hadde jeg vært pårørende til den avdøde unge personen, så ville jeg ikke akseptert at politiet slurver på denne måten.

Nå kommer den siktede til å spille offerkortet selv og komme seg unna straffen han fortjener. 

Altfor mange kjente tikkende bomber vandrer rundt i dette landet og dreper folk.

Norsk psykiatri har erklært fallitt sammen med norsk rettsvesen. Dessverre. 

Endret av Drizzt
  • Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
1 hour ago, Dumi2 said:

Jeg har absolutt ingen problemer med at politiet blir nasjonal bevæpnet, men jeg vil gjerne ha en forklaring hvorfor!

De bør være bevæpnet som en fast ordning. Og gjerne slik at en i hver patrulje er oppsatt med rifle/ karabin, slik at politiet har kapasitet til å ta ut trusler på lengre avstand, opp mot minst 200 meter. Det vil redusere risikoen for at uskyldige blir truffet. Pistol er rimelig ubrukelig når det er litt avstand eller behov for et presist skudd 

• Liker 3
Gjest GP950mAh
Skrevet (endret)
Dumi2 skrev (1 time siden):

Fant dette ved å google: "– Hendelsen i Steinkjer er alvorlig. Motivet for handlingen er foreløpig ukjent, og situasjonen fremstår uavklart. Vi har derfor besluttet å innføre midlertidig nasjonal bevæpning, frem til vi har et tydeligere bilde av situasjonen, sier politidirektør Benedicte Bjørnland." https://www.politiet.no/aktuelt-tall-og-fakta/aktuelt/nyheter/2023/04/09/politiet-innforer-midlertidig-nasjonal-bevapning/

Endret av GP950mAh
Skrevet
MunkenIDomen skrev (3 timer siden):

Siktet for uaktsomt drap

Politiet sier jo at det er en foreløpig siktelse som kan bli utvidet basert på hva de finner ut i etterforskningen. Vedkommende er vel ikke avhørt ennå heller.

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor ble han ikke fengslet da han gjorde det på togbanen? De antok at han ikke visste følgene av det? Spilte han dum, vi alle skjønner hva hensikt han hadde med det. Hvorfor lot de han bare gå fri? Så naivt. 

• Liker 5
Skrevet

Det er vanskelig. Han var litt tilbakestående og ikke psykisk frisk. Hadde diverse saker på seg fra før og ender opp med å drepe en person. Det er stadig utilregnelige personer som dreper andre og det må jo taes tak i. Men alt av hjelp blir vel nedskalert for det koster for nye i elitens regnestykke … 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
MunkenIDomen skrev (17 timer siden):

Siktet for uaktsomt drap

Det er maaange psykisk syke personer, som i gitte situasjoner også kan være farlige......men du mener vel ikke at en kan sperre inne alle som er syke eller som kan være potensielt farlige?  Vi kan ikke sperre inne alle som gjør noe alt heller,selv om det kan skje at de gjør verre ting, visse ting kan vi faktisk ikke gardere oss mot.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

I VG leser man at han har vært dømt til å miste førerkortet for alltid (noe vi vet aldri et tilfelle i Norge da man får det lett tilbake få år senere), men likevel kjøpte han seg varebilen han kjørte uten førerkort.

Det står også at han er lettere psykisk utviklingshemmet og med tanke på hans historikk burde han hatt verge og noen klistret på ham døgnet rundt å passe på ham og at han ikke skader andre og seg selv.

Hadde det ikke vært for diagnosen lettere psykisk utviklingshemmet, kunne man straffe ham hardere. Men er han varig kognitivt svekket, så må man tenke alternative former for straff.

Han har prøvd å avspore et tog og lagt steiner på togsporene. Han har uttrykt et ønske om å drepe flere enn Breivik. 

Han kan ikke vandre ute blant andre uten å ha noen å følge med ham hele tiden og stoppe ham før han skader andre eller seg selv.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Tror vi må slutte å tenke at alle kan rehabiliteres. Når en person begår flere lovbrudd og ikke har fått tilbake normal funksjon ved å være i psykiatrien må vi tenke på andre former for oppbevaring.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Han kjøpte seg nettopp hus også. Han har også barn og partner, så noe bofellesskap og verge har han i alle fall ikke. 

Forferdelig sak. Tikkende bombe 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...