AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #1 Del Skrevet 9. april 2023 Jeg har fått trips på plantene mine 🤮 Hvor de har kommet fra aner jeg ikke. Her har det ikke stått en dør oppe på "år og dag", og ingen nye i samlingen. Jeg orket ikke ta opp kampen, så det meste gikk rett i søpla 😢 Jeg har beholdt de jeg var mest glad i (og som jeg ikke kunne se trips på - alle jeg så noe på gikk i dunken) og har sprayet dem med insektmiddel. Har vasket potter med en blanding av vann, grønnsåpe, Zalo og klor. Vinduskarmer er sprayet med insektmiddel. Har i tillegg satt plantene langt unna hverandre i tilfelle det er en ensom trips på en av dem. Når er det trygt å ta inn nye planter? Det ble så tomt her.... Anonymkode: 385b8...68b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #2 Del Skrevet 9. april 2023 Jeg har sprayet mine med diverse insektsmidler, både permetrin og diverse kjøpt på Europris. Solabiol med flere. Jeg kastet et par store planter jeg ikke gadd behandle, ellers har det gått helt fint. Jeg tenker man må regne med trips når man har mange planter. De kan jo komme utenfra og med frukt også. Ikke stress. Hvis man steller godt med plantene har de et godt utgangspunkt mtp motstandskraft. Anonymkode: a3af0...1d8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #3 Del Skrevet 9. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har sprayet mine med diverse insektsmidler, både permetrin og diverse kjøpt på Europris. Solabiol med flere. Jeg kastet et par store planter jeg ikke gadd behandle, ellers har det gått helt fint. Jeg tenker man må regne med trips når man har mange planter. De kan jo komme utenfra og med frukt også. Ikke stress. Hvis man steller godt med plantene har de et godt utgangspunkt mtp motstandskraft. Anonymkode: a3af0...1d8 Tusen takk for svar Ja, jeg har egentlig bare ventet på det, før eller siden måtte det jo bli min tur også. Hadde bare sett for meg at det kom til å skje på sommeren når alt av vinduer og dører står åpent og ikke nå 😅 Da sprayer jeg dem noen ganger til med insektsmidler og håper på det beste for de som er igjen. Anonymkode: 385b8...68b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anon01 Skrevet 9. april 2023 #4 Del Skrevet 9. april 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: Jeg tenker man må regne med trips når man har mange planter. Jeg er en av de som har mange planter, nå over 30 stk på 60 kvm, og jeg har aldri hatt trips. Så vil ikke si at man må regne med trips, men skadedyr: Ja. 4 hours ago, AnonymBruker said: Har i tillegg satt plantene langt unna hverandre i tilfelle det er en ensom trips på en av dem. TS, Om du har fått trips, så er det nesten umulig å bli kvitt, og de har vinger, så det vil ikke hjelpe å sette plantene langt ifra hverandre. Jeg har ei venninne som fikk det på en stor monstera, den ble satt i isolat (eget rom), og nedsprayet med permetrin og hun vasket over hele planten med en egen laget blanding hver uke, tror hun gjentok det omtrent hver 4 eller 5 dag. Planten overlevde, men var selvsagt skadet ganske bra. Blandingen har jeg selv brukt til andre skadedyr: 1 liter vann 1 ss matolje 1 ss grønnsåpe 1 ts bakepulver Noen dråper zalo 2-3 dråper salmiakk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #5 Del Skrevet 10. april 2023 anon01 skrev (18 timer siden): Jeg er en av de som har mange planter, nå over 30 stk på 60 kvm, og jeg har aldri hatt trips. Så vil ikke si at man må regne med trips, men skadedyr: Ja. TS, Om du har fått trips, så er det nesten umulig å bli kvitt, og de har vinger, så det vil ikke hjelpe å sette plantene langt ifra hverandre. Jeg har ei venninne som fikk det på en stor monstera, den ble satt i isolat (eget rom), og nedsprayet med permetrin og hun vasket over hele planten med en egen laget blanding hver uke, tror hun gjentok det omtrent hver 4 eller 5 dag. Planten overlevde, men var selvsagt skadet ganske bra. Blandingen har jeg selv brukt til andre skadedyr: 1 liter vann 1 ss matolje 1 ss grønnsåpe 1 ts bakepulver Noen dråper zalo 2-3 dråper salmiakk Tusen takk for svar Jeg skal ikke si 100 prosent sikkert at det er Trips. Trodde først det var bladlus eller ullus. De har jeg behandlet før med hell med den blandingen du nevner over. Den ene planten var teppebombet med små, grønne dyr og så en og annen innimellom med vinger (et par mm i str) så da konkluderte jeg med trips. Sist jeg hadde bladlus så jeg ingen med vinger. Ullus vet jeg ser annerledes ut. Ja jeg har også hørt at Trips er omtrent umulig å bli kvitt, derfor gikk bare mesteparten i søpla 🤮 Jeg gidder faktisk ikke. Jeg hadde sikkert 30-40 planter, nå har jeg 5 igjen 😢 Kan heldigvis ikke se noe på dem, så håper på det beste. Så jeg bør spraye over dem igjen med spray og en 4-5 dager? Regner med at dette gjelder vinduskarmer og potter osv også? Anonymkode: 385b8...68b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #6 Del Skrevet 10. april 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Tusen takk for svar Jeg skal ikke si 100 prosent sikkert at det er Trips. Trodde først det var bladlus eller ullus. De har jeg behandlet før med hell med den blandingen du nevner over. Den ene planten var teppebombet med små, grønne dyr og så en og annen innimellom med vinger (et par mm i str) så da konkluderte jeg med trips. Sist jeg hadde bladlus så jeg ingen med vinger. Ullus vet jeg ser annerledes ut. Ja jeg har også hørt at Trips er omtrent umulig å bli kvitt, derfor gikk bare mesteparten i søpla 🤮 Jeg gidder faktisk ikke. Jeg hadde sikkert 30-40 planter, nå har jeg 5 igjen 😢 Kan heldigvis ikke se noe på dem, så håper på det beste. Så jeg bør spraye over dem igjen med spray og en 4-5 dager? Regner med at dette gjelder vinduskarmer og potter osv også? Anonymkode: 385b8...68b Grønne dyr er ikke trips. Men ja, hos meg bor de permanent. Jeg har prøvd alt over 2 år. Så nå er mitt motto: tåler de ikke litt skadedyr og overlever med heksemiks innimellom så får det bare være. Anonymkode: 16500...1ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anon01 Skrevet 11. april 2023 #7 Del Skrevet 11. april 2023 On 4/10/2023 at 2:35 PM, AnonymBruker said: Så jeg bør spraye over dem igjen med spray og en 4-5 dager? Regner med at dette gjelder vinduskarmer og potter osv også? Det høres ikke ut som du fikk trips etter hva du skriver. Men om du har tenkt til å prøve permetrin; spray over, vent noen dager, og spray på nytt. Jeg ville anbefalt å gå over med grundig vask før du tyr til permetrin. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #8 Del Skrevet 11. april 2023 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Grønne dyr er ikke trips. Men ja, hos meg bor de permanent. Jeg har prøvd alt over 2 år. Så nå er mitt motto: tåler de ikke litt skadedyr og overlever med heksemiks innimellom så får det bare være. Anonymkode: 16500...1ee anon01 skrev (49 minutter siden): Det høres ikke ut som du fikk trips etter hva du skriver. Men om du har tenkt til å prøve permetrin; spray over, vent noen dager, og spray på nytt. Jeg ville anbefalt å gå over med grundig vask før du tyr til permetrin. Håper virkelig dere har rett i at det ikke er trips! Bladlus kan jeg leve med 😅 Var som sagt det jeg trodde først, men så så jeg et par små med vinger 🙈 Kan ikke tenke meg hva annet det kan være? Men med litt flaks er det kanskje noe helt annet! Jeg kan uansett ikke skjønne hvor de har kommet fra, planten som var hardest angrepet hadde jeg ikke under siste bladlusangrep for over et år siden. Jeg hører folk bruke permitrin med hell, men må innrømme at jeg syntes det høres litt voldsomt ut så tester heksemix og spray først. Tusen takk! TS Anonymkode: 385b8...68b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå