Obiola Skrevet 9. april 2023 #1 Skrevet 9. april 2023 Hei! Noen som har peiling på regler rundt ulønnet permisjon, oppsigelse og rett til dagpenger om man ikke finner ny jobb? jeg har havnet i en situasjon der å være på min nåværende arbeidsplass føles «uutholdelig». Byttet stilling internt for litt over et år siden og fra dag en har det bare vært tull. Teamleder er en tidligere god kollega, som bare viser seg å være utrolig falsk. Det er ekskludering, ignorering, baksnakking, smisking, manglende opplæring + at jeg settes til å gjøre «drittarbeidet» hennes. Hun gidder heller sjelden å svare meg på spørsmål relatert til jobben eller andre ting. Dråpen nå var at jeg nylig har fått barn, sendte teamleder en sms for å informere om dette, hvor hun ikke har svart meg. Ikke engang et kort «gratulerer». Blir bare rett og slett dårlig av tanken på å komme tilbake dit. Jeg er i mammaperm ut året, så er planen å være i ulønnet januar- april 2024. Ideelt sett skulle jeg gjerne sagt opp mens jeg var i perm., så jeg typ er arbeidsledig fra 1. januar. Ser man har en karenstid på 18. uker ved egen oppsigelse, vil den da kunne starte å løpe fra 1. januar og 18 uker frem? Hvis jeg feks sier opp jobben min i oktober. Noen som har peiling? Har forsøk å spørre nav men fikk liksom ikke noe godt svar… skal uansett starte jobbsøking fra januar.
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #2 Skrevet 9. april 2023 Hvis du sier opp jobben din så har du ikke krav på dagpenger, man må få sparken eller bli permittert. Anonymkode: 4a33a...7f0
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #3 Skrevet 9. april 2023 Obiola skrev (20 minutter siden): Hei! Noen som har peiling på regler rundt ulønnet permisjon, oppsigelse og rett til dagpenger om man ikke finner ny jobb? jeg har havnet i en situasjon der å være på min nåværende arbeidsplass føles «uutholdelig». Byttet stilling internt for litt over et år siden og fra dag en har det bare vært tull. Teamleder er en tidligere god kollega, som bare viser seg å være utrolig falsk. Det er ekskludering, ignorering, baksnakking, smisking, manglende opplæring + at jeg settes til å gjøre «drittarbeidet» hennes. Hun gidder heller sjelden å svare meg på spørsmål relatert til jobben eller andre ting. Dråpen nå var at jeg nylig har fått barn, sendte teamleder en sms for å informere om dette, hvor hun ikke har svart meg. Ikke engang et kort «gratulerer». Blir bare rett og slett dårlig av tanken på å komme tilbake dit. Jeg er i mammaperm ut året, så er planen å være i ulønnet januar- april 2024. Ideelt sett skulle jeg gjerne sagt opp mens jeg var i perm., så jeg typ er arbeidsledig fra 1. januar. Ser man har en karenstid på 18. uker ved egen oppsigelse, vil den da kunne starte å løpe fra 1. januar og 18 uker frem? Hvis jeg feks sier opp jobben min i oktober. Noen som har peiling? Har forsøk å spørre nav men fikk liksom ikke noe godt svar… skal uansett starte jobbsøking fra januar. 18uker fra oppsigelsedato. https://www.nav.no/arbeid/arbeidsledig https://www.nav.no/foreldrepenger Anonymkode: 24b5e...8f5
Sofakona Skrevet 9. april 2023 #4 Skrevet 9. april 2023 (endret) Du kan si opp...men da er det 18 uker før du får dagpenger. Men du må være jobb søker og eventuelt ta jobber nav kommer med..så om du skal gå hjemme med et barn til desember tror jeg du ikke får dagpenger Endret 9. april 2023 av Sofakona
Obiola Skrevet 9. april 2023 Forfatter #5 Skrevet 9. april 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Hvis du sier opp jobben din så har du ikke krav på dagpenger, man må få sparken eller bli permittert. Anonymkode: 4a33a...7f0 Kan jeg få dagpenger hvis jeg sier opp? Har du selv sagt opp stillingen din er hovedregelen at du må vente i 18 uker (karenstid) før du får dagpenger fra NAV. Hvis du sa opp fordi alternativet var oppsigelse fra arbeidsgiver, må du sørge for at du kan dokumentere dette. Da slipper du ventetiden på 18 uker. 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #6 Skrevet 9. april 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Hvis du sier opp jobben din så har du ikke krav på dagpenger, man må få sparken eller bli permittert. Anonymkode: 4a33a...7f0 Spørs jo HVORFOR man sier opp… Anonymkode: 1cccc...01d
Sofakona Skrevet 9. april 2023 #7 Skrevet 9. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Spørs jo HVORFOR man sier opp… Anonymkode: 1cccc...01d Jeg ble mobbet på to steder og sa opp jobben...da fikk jeg dagpenger med engang. Men du må ha god nok grunn og skrive mye og godt om situasjonen. Og da kommer det an på om nav synes det holder
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #8 Skrevet 9. april 2023 Sofakona skrev (4 minutter siden): Jeg ble mobbet på to steder og sa opp jobben...da fikk jeg dagpenger med engang. Men du må ha god nok grunn og skrive mye og godt om situasjonen. Og da kommer det an på om nav synes det holder Nemlig. Hvis man kan bevise at man hadde en veldig god grunn, får man dagpenger med en gang. Man skal ikke tolerere mobbere på arbeidsplassen for å beholde inntekten. Helsa er viktigst. Anonymkode: 1cccc...01d 2
Sofakona Skrevet 9. april 2023 #9 Skrevet 9. april 2023 Men ts.. Husk at du må søke 3 jobber i uken, og kan du eventuelt stille på intervju og ta jobb om du får den om 2 mnd?
Obiola Skrevet 9. april 2023 Forfatter #10 Skrevet 9. april 2023 Sofakona skrev (6 minutter siden): Jeg ble mobbet på to steder og sa opp jobben...da fikk jeg dagpenger med engang. Men du må ha god nok grunn og skrive mye og godt om situasjonen. Og da kommer det an på om nav synes det holder Sofakona skrev (2 minutter siden): Men ts.. Husk at du må søke 3 jobber i uken, og kan du eventuelt stille på intervju og ta jobb om du får den om 2 mnd? Ja mobbing er jo ikke alltid stygge ord og så konkret, men også ekskludering og å bli ignorert. Vet ikke helt hvordan jeg skal ta tak i dette når det er «usynlig». Krever ikke nav at saken har blitt tatt opp på arbeidsplassen? Søke jobber og evt. starte i ny jobb fra januar skal gå bra. Spørsmålet er om jeg kan søke jobb fra oppsigelsesdato som da blir fra 1. oktober, også vil karenstiden starte da? Eller om den starter fra jeg er arbeidsledig 1. januar. Jeg er uansett i perm. til desember, men de forventer vel ikke at man skal starte i ny jobb i oppsigelsestiden sin.
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #11 Skrevet 9. april 2023 Karensperioden vil starte fra den dagen du har - rett til dagpenger -søkt om dagpenger - registrert deg som arbeidssøker Du får ikke innvilget dagpenger dersom du søker før det er 1-2 uker igjen av oppsigelsestiden din. NAV innvilger ikke dagpenger lengre frem i tid enn 14 dager fra den dagen man søker og står uten jobb (eller har fått sin arbeidstid redusert med minst 50%, eller er permittert), så om du søker tidligere, vil du automatisk få avslag. I ditt eksempel vil karensukene starte 1. januar, hvis du har sendt inn søknad 1-2 uker før 1. januar og er registrert som arbeidssøker. Anonymkode: 3d3cc...eee 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #12 Skrevet 10. april 2023 Husk at du må være reell arbeidssøker for å ha rett til dagpenger. Dvs at du faktisk ønsker å komme deg ut i jobb, og gjør en innsats for å komme deg ut i jobb. Du kan få beskjed fra NAV om å stille på møter, kurs, jobbklubb og diverse, samt at du må være villig til å ta jobber på kort varsel. Får du et jobbtilbud og takker nei fordi du må være hjemme med baby, blir dagpengene stanset. Jeg måtte delta på arbeidssøkerkurs/jobbklubb. Det var 4 uker, hver dag kl 8-16. Og nei, babyer kunne ikke være med. Anonymkode: f3e1a...59b 3 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #13 Skrevet 10. april 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Husk at du må være reell arbeidssøker for å ha rett til dagpenger. Dvs at du faktisk ønsker å komme deg ut i jobb, og gjør en innsats for å komme deg ut i jobb. Du kan få beskjed fra NAV om å stille på møter, kurs, jobbklubb og diverse, samt at du må være villig til å ta jobber på kort varsel. Får du et jobbtilbud og takker nei fordi du må være hjemme med baby, blir dagpengene stanset. Jeg måtte delta på arbeidssøkerkurs/jobbklubb. Det var 4 uker, hver dag kl 8-16. Og nei, babyer kunne ikke være med. Anonymkode: f3e1a...59b Du overdriver veldig, er ikke slik det fungerer for alle. Noen får lite oppfølging, kommer annpå din alder. Er du 40+ er det mye lettere, da må du som regel innom jobbsøkerkurset etter en stund. Er bare å legge inn 2-3 jobber i uken på aktivitetsplanen, dette er enkelt. Jeg har lang erfaring med systemet. Anonymkode: 24b5e...8f5
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #14 Skrevet 10. april 2023 Jeg skjønner ikke helt hvorfor du ikke kan finne ny jobb også si opp i permisjonstiden? Arbeidsstedet lar deg kanskje gå før tiden også Anonymkode: 25d6a...4a7 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2024 #15 Skrevet 31. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 10.4.2023 den 18.56): Husk at du må være reell arbeidssøker for å ha rett til dagpenger. Dvs at du faktisk ønsker å komme deg ut i jobb, og gjør en innsats for å komme deg ut i jobb. Du kan få beskjed fra NAV om å stille på møter, kurs, jobbklubb og diverse, samt at du må være villig til å ta jobber på kort varsel. Får du et jobbtilbud og takker nei fordi du må være hjemme med baby, blir dagpengene stanset. Jeg måtte delta på arbeidssøkerkurs/jobbklubb. Det var 4 uker, hver dag kl 8-16. Og nei, babyer kunne ikke være med. Anonymkode: f3e1a...59b seriøst får man en jobb langt vekk og ikke har penger ellef får dagpenger (karensti) så kn dem ikke kreve at du ska flytte for å jobbe og bo på gata mens du jobber. Anonymkode: 82bc7...1f5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå