Milli77 Skrevet 9. april 2023 #1 Skrevet 9. april 2023 Hei, sitter her og prøver å navigere rundt dette med PPU (Praktisk Pedagogisk Utdanning) på nettet, men syns det er litt vanskelig å få helt oversikt. Jeg jobber som barnehagelærer, men har begynt å lure på om skolen er et bedre sted for meg. Jeg elsker å jobbe med barn, men det er en del faktorer som gjør at jeg vurderer å skifte beite. Spørsmål jeg har er: Hvilke fag er det greiest å velge/må man velge, og hvor mange velger man? Er det noen mulighet for å få jobbe med barn med spesielle behov ved å gå denne veien? Er nettbasert ppu et alternativ som eksisterer? Ideen var å jobbe under videreutdanning, men er mitt eventuelle valg av ppu noe min arbeidsgiver i barnehagen i det hele tatt vil støtte og gi meg mulighet for å ta på deltid, i og med at jeg da vil utdanne meg for å slutte i jobben? Håper noen kloke hoder vil dele av sin kunnskap om de har innsikt i noe av dette. ❤️ 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #2 Skrevet 9. april 2023 Du kan ikke søke PPU uten mastergrad, hvis ikke du har en bachelor med idrettsfag eller utøvende/skapende kunstfag. Hvorfor vurderer du ikke Master i Spesialpedagogikk? Da kan du jobbe med barn med spesielle behov. Anonymkode: 24402...91c 5 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #3 Skrevet 9. april 2023 Milli77 skrev (1 time siden): Hei, sitter her og prøver å navigere rundt dette med PPU (Praktisk Pedagogisk Utdanning) på nettet, men syns det er litt vanskelig å få helt oversikt. Jeg jobber som barnehagelærer, men har begynt å lure på om skolen er et bedre sted for meg. Jeg elsker å jobbe med barn, men det er en del faktorer som gjør at jeg vurderer å skifte beite. Spørsmål jeg har er: Hvilke fag er det greiest å velge/må man velge, og hvor mange velger man? Er det noen mulighet for å få jobbe med barn med spesielle behov ved å gå denne veien? Er nettbasert ppu et alternativ som eksisterer? Ideen var å jobbe under videreutdanning, men er mitt eventuelle valg av ppu noe min arbeidsgiver i barnehagen i det hele tatt vil støtte og gi meg mulighet for å ta på deltid, i og med at jeg da vil utdanne meg for å slutte i jobben? Håper noen kloke hoder vil dele av sin kunnskap om de har innsikt i noe av dette. ❤️ Jeg ønsker det samme som deg. Vet ikke med PPU. Men mener at man før kunne ta GLSM og få lov til å undervise på 1.-4.trinn. Nå er det nærmest umulig om ikke helt umulig å kunne ta GLSM. Det krever at man må være tilsatt på skolen i en undervisningsstilling for å komme inn på GLSM. Vet ikke hvordan det skal være mulig, ettersom man ikke får lov til å undervise uten riktig kompetanse. Ond spiral! Sikkert bare de med en eller annen type vikariat som får det til. Urimelige krav! Håper du finner ut av det. Anonymkode: 6fc44...e44 2
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #4 Skrevet 9. april 2023 Du må ha master for å ta PPU, og det stilles krav til undervisningsfag. Ikke en farbar vei som barnehagelærer. Anonymkode: 4f289...fa6 2
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #5 Skrevet 9. april 2023 Du har allerede fått svar på spørsmålet ditt. Min løsning som barnehagelærer ble å søke jobb som miljøterapeut/miljørettleiar på skolen 🙂 Anonymkode: 87d9f...fff 2
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #6 Skrevet 9. april 2023 Ta seksti studiepoeng i spesialpedagogikk så er du spesialpedagog 1-10 kl. Det gjorde jeg. Beste valget. Er barnehagelærer. Anonymkode: 93790...422 2
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #7 Skrevet 9. april 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ta seksti studiepoeng i spesialpedagogikk så er du spesialpedagog 1-10 kl. Det gjorde jeg. Beste valget. Er barnehagelærer. Anonymkode: 93790...422 Er du sikker på dette? Jeg har 60 stp. (pedagogisk årsstudium) ved siden av barnehagelærerutdanningen. Holder det? Det består av: 60 stp: 15 stp spesialpedagogikk, 15 stp sosialpedagogikk, 15 stp rådgivning & veiledning og 15 stp lærervansker. Hvor leser man mer om dette? Anonymkode: 6fc44...e44 2
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #8 Skrevet 9. april 2023 Jeg er bhg lærer med snart en master i tillegg til årsstudium i spes.ped. Jeg er kvalifisert til å arbeide i skolen, men ikke som lærer. Har prøvd å sjekke dette ut selv.. For å søke ppu kreves i tillegg til mastergrad at du har minst 60 stp i feks musikk, norsk, matematikk, samfunnsfag ol. Kommer jo an på hva du ønsker å arbeide med i skolen? Anonymkode: 9c0d3...b60
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #9 Skrevet 9. april 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Er du sikker på dette? Jeg har 60 stp. (pedagogisk årsstudium) ved siden av barnehagelærerutdanningen. Holder det? Det består av: 60 stp: 15 stp spesialpedagogikk, 15 stp sosialpedagogikk, 15 stp rådgivning & veiledning og 15 stp lærervansker. Hvor leser man mer om dette? Anonymkode: 6fc44...e44 Det kan holde med 60 stp i spesialped, om du kun skal jobbe med elever som har vedtak om spesialundervisning. Da er man kvalifisert etter Udirs sine regler om fast ansettelse i skolen. Men det er jo ikke det du har, tror ikke sos.ped er dekkende, men må jo prøve ved å sende søknader. Jeg er barnehagelærer med 20 år som pedagogisk leder og 60 stp videreutd i spesialpedagogikk og fikk jobb på barneskole etter videreutd. Derimot ønsker mange skoleledere/ rektorer at man også har undervisningskompetanse i norsk, matte eller engelsk så de ønsker seg først og fremst grunnskolelærere med spesialpedagogikk i tillegg. https://www.udir.no/regelverk-og-tilsyn/skole-og-opplaring/saksbehandling/larerkompetanse/#a99590 For å kunne studere for å undervise 1.-4. trinn må man nå være fast ansatt i skolen og ha jobbet i en undervisningsstilling. Så den muligheten har blitt tatt vekk fra barnehagelærer. Anonymkode: 71419...90e 2
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #10 Skrevet 10. april 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Er du sikker på dette? Jeg har 60 stp. (pedagogisk årsstudium) ved siden av barnehagelærerutdanningen. Holder det? Det består av: 60 stp: 15 stp spesialpedagogikk, 15 stp sosialpedagogikk, 15 stp rådgivning & veiledning og 15 stp lærervansker. Hvor leser man mer om dette? Anonymkode: 6fc44...e44 Lærervansker🤣 Anonymkode: e6b26...0b5
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #11 Skrevet 10. april 2023 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Lærervansker🤣 Anonymkode: e6b26...0b5 Hahaha, mente selvfølgelig lærevansker og ikke vansker med lærerne😂 Anonymkode: 6fc44...e44
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #12 Skrevet 10. april 2023 Jeg gjør nå i allefall det. Jobber som spesialpedagog kun med spesialundervisning på grunnskole. Førskolelærer + 60 stp i spesped. Anonymkode: 93790...422 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #13 Skrevet 10. april 2023 Det kan hende noen skoler er greiere enn andre mtp fast ansettelse, men min erfaring er at de er ganske strenge på kravene om flere undervisningsfag. Det er en ting å ta PPU, men hvis du ender opp med en smal utdanning og har bare ett eller maks to undervisningsfag så sliter du med å bli ansatt i barneskolen. Det skal bli vanskeligere og vanskeligere å bli fast ansatt uten den nye lærerutdanningen med mastergrad. De skal vel fjerne muligheten for å ta etterutdanning i enkeltfag også? Anonymkode: c861d...9eb 1
Sawyer Skrevet 10. april 2023 #14 Skrevet 10. april 2023 Anbefaler å ta 60 studiepoeng i spesialpedaogikk, og evt også litt fag. Høgskulen i Volda tilbyr en god del nett (og noe samlingsbasert) innenfor div fag, som f.eks skolerettet samfunnsfag, religion, engelsk. 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #15 Skrevet 10. april 2023 Men det hjelper ikke å ta fag så lenge man ikke har skolepedagogikken🤷♀️ må ha PPU eller lærerutdanning. Anonymkode: c861d...9eb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå