AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #1 Skrevet 9. april 2023 Vår 13 åring er veldig slapp med å sette skolesekken på rommet sitt, skoene i skohyllen og henge opp jakken, til tross for beskjeder om dette. Hun slipper alt midt på gulvet innenfor utgangsdøren, og man må skreve over for å komme seg ut, hvis ikke snubler man. Har funnet ut at hvis jeg blir irritert eller kjefter på henne for å få henne til å rydde opp, så går det inn det ene øret og ut det andre. Vi har en liten valp som ikke er helt tørr enda, og av og til kan han skvette litt på gulvet. For et par uker siden endret jeg strategi og begynte å si at hun må sette tingene sine på plass hvis ikke vil valpen tisse på, og da merket jeg at hun reagerte men gadd ikke satte sko, sekk og jakke på plass. På palmesøndag skvettet jeg litt vann på tingene hennes som lå slengt på gulvet i gangen, og ropte til storebroren hennes; "Nå har Bajas tisset i uggsene til Silje", og da kom Silje løpende ut fra rommet sitt helt oppkavet. Jeg sa da til henne at dette er sånt som skjer når hun ikke setter tingene sine på plass. Jeg hjalp henne å vaske og tørke skoene og sa at fra nå av må alt settes i hylla/henges opp. Det virket da som hun begynte å forstå hva jeg mente, og jeg presiserte at hun ikke skal kjefte på valpen for dette er hennes feil og ikke valpens. Så går det 2 dager og jakke/uggs/veske blir liggende midt på gulvet igjen. Jeg skvetter vann i uggsene hennes igjen men gjør henne ikke oppmerksom på det, og når hun skal ta på seg skoene for å gå ut kjenner hun at det er vått og roper til oss at valpen har tisset. Så sier jeg atter igjen at dette er sånn som skjer når hun lar sakene sine ligge på gulvet! To dager senere lå hennes nye North face dunjakke og sekk slengt på gulvet i gangen foran inngangsdøren. Jeg skvettet litt vann på det ene ermet, og hun oppdaget selv at det var vått da hun skulle bli med veninnen på hyttetur. Hun ble lei seg og trodde jakken var ødelagt pga tisset, lagde drama fordi hun nå ikke hadde andre jakker som var like kule å ha på seg osv. Etter dette har hun ryddet opp etter seg, og når hun ikke har gjort det og blir gjort oppmerksom på det, ordner hun det uten sure miner. Ikke har hun kjeftet på valpen heller, men forstått at det er hennes ansvar. Noen mener sikkert dette er helt på kanten gjort av meg, men uten dette "trikset" hadde tingene hennes ligget på gulvet ut 2025. Er det genialt gjort av meg eller idiotisk? Anonymkode: 70ff8...f8c 21 2 14
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #3 Skrevet 9. april 2023 🤣🤣🤣🤣 genialt Anonymkode: ef325...b81 5 2 1
Friluftsmann70 Skrevet 9. april 2023 #4 Skrevet 9. april 2023 Jeg ville nok slitt med å gjøre dette, men forstår det er en grei måte å løse det på. Spørsmålet er om dette blir langvarig, etter at valpen er tørr. Jeg har hatt en strategi om å få de selv til å rydde. Ber de komme og gjøre det. Så skjer det ikke, setter meg på rommet sammen med de og bare blir sittende. De skjønner at skal de få ro så må de gå ut og rydde. De har visst år dersom jeg ber de rydde opp så må de gjøre det. Moren har heller tatt det selv, da det koster litt å være tålmodig og få de til å rydde. Barna har hørt mye mer på meg enn moren, nettopp fordi jeg har vært konsekvent. 4 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #5 Skrevet 9. april 2023 Man bør klare å få ungene til å rydde etter seg uten å gå til anskaffelse av valp. Anonymkode: a32b3...ec8
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #6 Skrevet 9. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Man bør klare å få ungene til å rydde etter seg uten å gå til anskaffelse av valp. Anonymkode: a32b3...ec8 Vi skaffet oss ikke valp pga det selvfølgelig. Tenker at hun nå får rydding inn som en vane selv etter at Bajas er tørr, men hvis det sklir ut igjen blir det sterkere lut fra meg. Da blir det beskjed om kutt i ukepenger eller mindre tid på tiktok, event stenge internett tilgang til hennes mobil. Ts Anonymkode: 70ff8...f8c 2 2
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #7 Skrevet 9. april 2023 Haha, veldig smart 😅 noen ganger må man bare lære på den harde måten 😆 Anonymkode: c9e2f...f82 5 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #8 Skrevet 9. april 2023 Dummeste jeg har lest Anonymkode: 200c3...eff 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #9 Skrevet 9. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dummeste jeg har lest Anonymkode: 200c3...eff Det viktigste er at man gir tenåringen en god nok grunn til å rydde opp tingene sine, og når de ikke gidder å gjøre det for å foreldrene sine, må man lure de til å gjøre det for seg selv! Ts Anonymkode: 70ff8...f8c 1 3
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #10 Skrevet 9. april 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Vår 13 åring er veldig slapp med å sette skolesekken på rommet sitt, skoene i skohyllen og henge opp jakken, til tross for beskjeder om dette. Hun slipper alt midt på gulvet innenfor utgangsdøren, og man må skreve over for å komme seg ut, hvis ikke snubler man. Har funnet ut at hvis jeg blir irritert eller kjefter på henne for å få henne til å rydde opp, så går det inn det ene øret og ut det andre. Vi har en liten valp som ikke er helt tørr enda, og av og til kan han skvette litt på gulvet. For et par uker siden endret jeg strategi og begynte å si at hun må sette tingene sine på plass hvis ikke vil valpen tisse på, og da merket jeg at hun reagerte men gadd ikke satte sko, sekk og jakke på plass. På palmesøndag skvettet jeg litt vann på tingene hennes som lå slengt på gulvet i gangen, og ropte til storebroren hennes; "Nå har Bajas tisset i uggsene til Silje", og da kom Silje løpende ut fra rommet sitt helt oppkavet. Jeg sa da til henne at dette er sånt som skjer når hun ikke setter tingene sine på plass. Jeg hjalp henne å vaske og tørke skoene og sa at fra nå av må alt settes i hylla/henges opp. Det virket da som hun begynte å forstå hva jeg mente, og jeg presiserte at hun ikke skal kjefte på valpen for dette er hennes feil og ikke valpens. Så går det 2 dager og jakke/uggs/veske blir liggende midt på gulvet igjen. Jeg skvetter vann i uggsene hennes igjen men gjør henne ikke oppmerksom på det, og når hun skal ta på seg skoene for å gå ut kjenner hun at det er vått og roper til oss at valpen har tisset. Så sier jeg atter igjen at dette er sånn som skjer når hun lar sakene sine ligge på gulvet! To dager senere lå hennes nye North face dunjakke og sekk slengt på gulvet i gangen foran inngangsdøren. Jeg skvettet litt vann på det ene ermet, og hun oppdaget selv at det var vått da hun skulle bli med veninnen på hyttetur. Hun ble lei seg og trodde jakken var ødelagt pga tisset, lagde drama fordi hun nå ikke hadde andre jakker som var like kule å ha på seg osv. Etter dette har hun ryddet opp etter seg, og når hun ikke har gjort det og blir gjort oppmerksom på det, ordner hun det uten sure miner. Ikke har hun kjeftet på valpen heller, men forstått at det er hennes ansvar. Noen mener sikkert dette er helt på kanten gjort av meg, men uten dette "trikset" hadde tingene hennes ligget på gulvet ut 2025. Er det genialt gjort av meg eller idiotisk? Anonymkode: 70ff8...f8c Hvorfor lyver du til barnet? Dette er dårlig oppdragelse. Du får håpe hun ikke begynner å lyve selv etterhvert. Bv? Anonymkode: 63190...a52
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #11 Skrevet 9. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det viktigste er at man gir tenåringen en god nok grunn til å rydde opp tingene sine, og når de ikke gidder å gjøre det for å foreldrene sine, må man lure de til å gjøre det for seg selv! Ts Anonymkode: 70ff8...f8c Fint å lyve fir barnet , gir nok gode relasjoner det og lærer barnet at det kan stole på deg.. Anonymkode: 200c3...eff 1
tussi680 Skrevet 9. april 2023 #12 Skrevet 9. april 2023 (endret) AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvorfor lyver du til barnet? Dette er dårlig oppdragelse. Du får håpe hun ikke begynner å lyve selv etterhvert. Bv? Anonymkode: 63190...a52 Hæ?Seriøs? Ho lærte jo at jenta må rydde opp etter seg! Endret 9. april 2023 av tussi680 4
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #13 Skrevet 9. april 2023 Jeg tenker dette er greit. Men ville sagt det til henne når hun er eldre. Da kan hun le av det. Har selv fått vite hvirdan vi måtte lære på den harde måten som ungdom, og det er helt greit. Anonymkode: 9a880...427 2
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #14 Skrevet 9. april 2023 Når du blir gammel å glemsk. Får hun skvette vann på deg å ringe hjemmetjenesten. Til slutt blir du flyttet på eldrebolig. Evt. Senilavdelingen. Anonymkode: 5b1a4...e55 3
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #15 Skrevet 9. april 2023 tussi680 skrev (4 minutter siden): Hæ?Seriøs? Ho lærte jo at jenta må rydde opp etter seg! Eh så å lyve er helt greit altså🙄 Anonymkode: 200c3...eff
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #16 Skrevet 9. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg tenker dette er greit. Men ville sagt det til henne når hun er eldre. Da kan hun le av det. Har selv fått vite hvirdan vi måtte lære på den harde måten som ungdom, og det er helt greit. Anonymkode: 9a880...427 Har tenkt å si det til henne når hun blir litt eldre ja. Ts Anonymkode: 70ff8...f8c 2
tussi680 Skrevet 9. april 2023 #17 Skrevet 9. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Eh så å lyve er helt greit altså🙄 Anonymkode: 200c3...eff Og temaet var å lyve? Eller at ho må rydde opp etter seg? Hadde du giddet å skreve over tøy og ransler, sko etter noen i flere år? Hva ville du selv gjort? 2
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #18 Skrevet 9. april 2023 Kreativt! Kunne funnet på det samme selv. Artig med pappaen som setter seg på rommet med ungene til de rydder opp. Anonymkode: a9c3c...227 4
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #19 Skrevet 9. april 2023 tussi680 skrev (1 minutt siden): Og temaet var å lyve? Eller at ho må rydde opp etter seg? Hadde du giddet å skreve over tøy og ransler, sko etter noen i flere år? Hva ville du selv gjort? Eh ja hun lyver for å få barnet til å rydde! Du vet msn kan finne andre metoder? Anonymkode: 200c3...eff 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #20 Skrevet 9. april 2023 Bra gjort det HI. Min tenåring gjør det samme og da er det ingen elektronikk før det er ryddet opp. Var enten den konsekvensen eller trekk i lommepenger før det var på plass. Til og med 5-åringer kan rydde opp etter seg i gangen så en tenåring har ingen unnskyldning. Anonymkode: a3bbe...f81 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå