Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har nylig fått ny jobb hvor grunnlønn er 750 k + en del tillegg. Ender opp på rundt 800-850k
For meg som tidligere har jobbet i lavtlønnsyrker og hatt rundt 400k i året så føles det som jeg har enormt med penger nå. 
Jeg lever som før stort sett og setter veldig mye til sparing hver mnd

Hvis man ikke får ting til å gå rundt med 700k i inntekt så tenker jeg at man må justere ned på utgifter, bo billigere osv. 700k er mye penger. Selv om man er enslig

Anonymkode: f3b17...e6f

Hvilken jobb er det? Har du tatt ny utdanning?

Anonymkode: edcb1...c7b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tjener det nå. Jeg har tjent over millionen, men da var det mye mer stress, representasjon, middag, pendling og ansvar. 

Nå kan jeg ha hjemmekontor når jeg ønsker, og jeg kan gå tur med hunden, ta vare på ungdommene mine. Bare det jeg sparer på bompenger, klær, dyre vesker (det var ikke nødvendig, men jeg følte presset), vaskehjelp, for jeg hadde ikke tid til å vaske i hverdagene og var helt utslått når det var fri -alt dette gjør at jeg føler at jeg faktisk har mer til overs nå enn før. 

Så det kommer an på... 

Anonymkode: 37ac9...dea

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Nei.. fra 900.000 hadde jeg nok vært ganske fornøyd.

Anonymkode: 728a1...182

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

700 k ville blitt trangt for min del og jeg måtte lagt om vanene betydelig. Har en lønn på ca 1.3 mill, og som enslig med stort boliglån i Oslo føler jeg ikke at jeg har så veldig romslig økonomi selv nå.

Anonymkode: 65a15...551

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg tjener rett i overkant av det nå. Jeg jobber for familiekonsernet og bestemmer i praksis min egen lønn, og har lagt meg på 750 000 i året.

Det avhenger vel av livsstil og prioriteringer tenker jeg, jeg kjører en 10 år gammel bil, vi reiser ikke på dyre utenlandsturer, personlig synes jeg det er galskap å bruke 100 000 på en feire, vi har en enkel hytte som vi reiser til som er sentralt og godt beliggende, men altså veldig enkel standard på hytta. Vi pusser ikke opp mer enn nødvendig. Vi har et eldre hus som selvsagt krever vedlikehold og annet som eldre hus gjør, men innvendig er det som det var for 25 år siden med unntak av kjøkkenet. 

Men nå har jeg altså en behagelig jobb med mye frihet, og det spiller selvsagt inn og er grunnen til at jeg ikke ønsker å ta ut mer i lønn. Jeg tenker man ikke kan se lønn og jobb separat, det henger jo sammen. Jo mer frihet jo mindre lønn for å veie opp for det. Isolert sett er 700 000 en god nok lønn for min del, jeg mangler ingen ting. Men det forutsetter at du trives i jobben og trives med moderat livsstil. Men det mer enn godt nok for meg. 

Endret av Kranken
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei 

økonomien min hadde krasjet ganske bra da og måtte solgt unna et hus. 
avhengig av å ha inn ca 2 i året. Kunne nok klart meg på 1,5. 

Anonymkode: e2ec0...ebb

Livet er svært med lever og ego på størrelse med hele innlandet skjønner jeg.

Anonymkode: 440b0...dd0

AnonymBruker
Skrevet

Har 600 i året, så hadde vært fornøyd med 700 ja 

Anonymkode: 7b0f0...69d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke vært fornøyd med den lønnen. Skulle nok greid meg fint, men jeg hadde nok måtte kuttet ned på en god del. 

Anonymkode: 722e9...e65

AnonymBruker
Skrevet

Har rett over 700 000 i lønn nå. Har en doktorgrad og 3 års ansiennitet etter den. Det er en helt ok lønn, men jeg ser jo at hvis jeg hadde gått en annen vei for å ende opp på samme sted hadde jeg ligget mye høyere. Ble litt omvei på meg.. 

Hadde jeg vært alene hadde jeg klart meg helt fint. Nå har jeg mann og et par unger, og mannen tjener dobbelt så mye som meg, pluss at vi har utleie i boligen, så samlet har vi det i grunn ganske romslig. 

Anonymkode: 47ec1...a67

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, har ca 610k nå, så det hadde vært en fin økning! 

Anonymkode: 899e2...7d0

AnonymBruker
Skrevet

Har lønnen. Så nei… skulle gjerne kunne spart litt mer penger i mnd. til barn og bufferkonto.

Anonymkode: 7c1f6...12b

AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (43 minutter siden):

Du må ikke kjøpe ting. Bruk penger på teater, restauranter, ferier, håndverkstjenester  m.m.  Det er som sagt viktig for mange lavinntektsgrupper at de som tjener mer bruker penger.

Jeg har ikke så stor interesse for teater. Kan jo sikkert spise litt mer ute men har egentlig ikke det behovet heller. Håndtverkertjenester må jo alle ha av og til. Alt av elektro og rørleggertjenester osv må man jo leie inn for. 

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Hvilken jobb er det? Har du tatt ny utdanning?

Anonymkode: edcb1...c7b

Nei. Jeg jobbet som renholder og hadde tarifflønn. Rett under 200,- timen tror jeg det var. 

Jeg tok fagbrev som renholdsoperatør og fikk meg fast jobb offshore som renholder der. 
lønna varierer veldig fra år til år (kommer an på om jeg er ute røddager, jobber mye overtid, om jeg vil jobbe når jeg er på land osv) men den faste lønna er over 700k 

Så tok bare det fagbrevet + sikkerhetskurs og førstehjelpskurs. 

Anonymkode: f3b17...e6f

• Liker 3
Skrevet

Jeg har ikke det store forbruket, men ønsker meg en lønn som er høy nok til at jeg kan jobbe deltid på sikt. Så spørs det selvfølgelig hvor jeg bosetter meg. Skal jeg bo i nabolaget jeg vokste opp i trenger jeg langt mer enn 700 000 i lønn.

Skrevet

Jeg har 600 000 nå og føler jeg bader i penger. Er enslig, ingen barn. 26 år.
Har studert et tungt studie og levd på havregrøt i alle år som student for å spare egenkapital til bolig. Så er veldig takknemlig.

700 000 er veldig mye penger - selv om man er enslig og ikke har noen å splitte utgiftene med. 
De som ikke klarer seg på den lønnen, bor seg kanskje i hjel (dyr bolig = stort lån)? Eller har tre barn med dyre hobbyer? 

Jeg handler mye fra "kort holdbarhet" disken i matbutikken, kjøper klærne mine på salg, og begrenser take-away og restaurantbesøk, selv om jeg kunne ha levd mye romsligere. Det er ingen hemmelighet at nordmenn elsker å bruke penger. Det ser jeg både hos venninnene mine, og i nyhetene. Folk bruker opp sparepengene sine på restaurantbesøk og sydenturer, fordi det ser bra ut på Instagram ... :) 

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har 600.000 nå og synes jeg lever ok, men langt fra romslig. Vi er to voksne uten barn med omtrent samme inntekt. Ville levd bra på 700.000, men langt fra «fett».

Anonymkode: f70c4...54d

To voksne uten barn med 600.000 brutto hver høres romslig ut. Investerer dere mye?

Anonymkode: 06f0d...b8a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

To voksne uten barn med 600.000 brutto hver høres romslig ut. Investerer dere mye?

Anonymkode: 06f0d...b8a

Vi sparer kanskje 100.000 totalt hvert år. 

Anonymkode: f70c4...54d

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det hadde gått veldig fint selvom jeg tjener mer.

Men har lagt opp livet slik at jeg ikke bor dyrere eller har faste utgifter høyere enn at jeg fortsatt kan bli boende om jeg skulle bli langtidssykemeldt/ufør eller miste jobben.

Anonymkode: 697c4...ff8

AnonymBruker
Skrevet

Hadde blitt en lønnsøkning på 232000 kr, hadde vært fornøyd med det.

Anonymkode: 62e19...8c5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tjener 800.000, skulle gjerne tjent et par 100k ekstra. Vi har til salt på maten, men tar oss ikke råd til ferier e.l. Vi investerer mye av lønnen vår, så vil nokk derfor ikke se så mye til det enda. Ca 500.000 i året går til eiendom, av begges lønn da.

Anonymkode: fedb9...dd1

AnonymBruker
Skrevet

Klarer meg på 490 000 nå i full stilling så jeg hadde blitt overlykkelig for en årslønn på 700 000. 

Anonymkode: 01da1...3e7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...