Gå til innhold

Er en 14 åring stor nok til å legge sammen klærne sine selv?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er bonusmor til ei som snart er 14 år.

Har vært samboer i nesten 1 år og på denne tiden har hun blitt tenåring og kommet i puberteten.

Vaskemaskinen går oftere kun med hennes klær, og frem til nå har faren brettet sammen klærne hennes og lagt de på plass.

Jeg begynte allerede i fjor høst å legge hennes klesvask på rommet hennes, og sa til henne at nå når hun var så stor klarte hun å legge klærne sammen selv, noe hun klarte fint.

Faren er uenig med meg og sier det koster meg/oss så lite å brette sammen klærne hennes, mens jeg mener hun skal gjøre det selv.

Ved frokosten i dag legger faren hennes en stor haug med jentas sokker foran meg, og spør pent om jeg kan sortere de og legge i skuffen på rommet hennes.

Jeg tok da alle sokkene usortert, og la på rommet til datteren hans.

Snakk om å sy puter under armene på tenåringer...

Anonymkode: fcd2f...24f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Stor nok-ja. Om de gidder-nei 🤪

Anonymkode: c4bfa...6bd

• Liker 21
Gjest Sprite
Skrevet

Ja en 14 åring klarer dette helt selv.

Men,er man en 14 åring som ikke har blitt opplært noenting og nesten må mates ved måltider så er det jo en annen ting.. Altså hva ER det men menn og disse ungdommene.. Exen skjærte opp maten til 12åringen sin... Fy faen

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ved frokosten i dag legger faren hennes en stor haug med jentas sokker foran meg, og spør pent om jeg kan sortere de og legge i skuffen på rommet hennes.

Haha da hadde jeg sagt at det får han gjøre selv. Hvorfor i alle dager skal du gjøre det? 

Annet enn det så kan vel en 14-åring brette egne klær, men det vanlige er vel at alles klær vaskes sammen og den som tar klesvasken bretter alle klærne og ikke sorterer ut for at alle skal ta sin del.

Anonymkode: 9d5d1...cbd

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Sprite skrev (Akkurat nå):

Ja en 14 åring klarer dette helt selv.

Men,er man en 14 åring som ikke har blitt opplært noenting og nesten må mates ved måltider så er det jo en annen ting.. Altså hva ER det men menn og disse ungdommene.. Exen skjærte opp maten til 12åringen sin... Fy faen

Hun er ikke vant til å gjøre særlig hos moren heller, men når jeg ber henne om å gjøre ting så gjør hun det 8/10 ganger uten å bli sur.

Det eneste hun ikke "gidder" å gjøre er å ta på headset mens hun sitter i stuen med oss og ser på tiktok.

Faren bryr seg ikke om lyden, mens jeg blir stresset i hodet av det. 

Ts

• Liker 4
Gjest Sprite
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hun er ikke vant til å gjøre særlig hos moren heller, men når jeg ber henne om å gjøre ting så gjør hun det 8/10 ganger uten å bli sur.

Det eneste hun ikke "gidder" å gjøre er å ta på headset mens hun sitter i stuen med oss og ser på tiktok.

Ts

Hahaha,dette er som å lese hva jeg opplevde for ett par år siden. Gud hjelpe meg jeg er glad jeg slipper det der. Jeg fikk kjeft fordi jeg ba barnet ta på headset... Fikk kjeft av faren...

Skrevet (endret)

Ja.

Hun er gammel nok til å vaske klærne sine også.

Endret av Krist1an
  • Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Har vært samboer i nesten 1 år og på denne tiden har hun blitt tenåring og kommet i puberteten.

Vaskemaskinen går oftere kun med hennes klær, og frem til nå har faren brettet sammen klærne hennes og lagt de på plass.

Jeg begynte allerede i fjor høst å legge hennes klesvask på rommet hennes, og sa til henne at nå når hun var så stor klarte hun å legge klærne sammen selv, noe hun klarte fint.

Faren er uenig med meg og sier det koster meg/oss så lite å brette sammen klærne hennes, mens jeg mener hun skal gjøre det selv.

Mitt barn på 5 år legger sammen egne klær…

Anonymkode: 5ee2b...af7

• Liker 11
Skrevet

Bretta klær sammen med 3 åringen her i sta. Han sorterte sokkene sine og syntes det var stas. Så nei, jeg tror ikke jeg kommer til å vaske, brette eller legge på plass klærne hans når han er 14. 

• Liker 6
Gjest Refreng
Skrevet

Hva oppgir kjæresten din som grunn til at han vil brette for henne?

Skrevet

Med tanke på at barn ned til 10-årsalderen har lagd mange av klærne i en glovarm sweatshop i Bangladesh, så vil jeg svare ja på spørsmålet ditt.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bretter alle klærne her i hus, men det er fordi faren i huset ikke evner å se forskjell på mine klær og bonus datter sine klær. Det gjør meg ingenting å brette klær,så vet jeg ihvertfall at mine klær havner i min haug😅 men jeg bærer de ikke opp, de får fint legge skittentøy på vaskerommet og så bære det opp igjen.

Anonymkode: 5101e...4ce

• Liker 2
  • Nyttig 1
Gjest Sprite
Skrevet
Refreng skrev (1 minutt siden):

La meg gjette:
1. Han har dårlig samvittighet?

2. Han mener hun ikke klarer det?

3. Han mener hun skal slippe å gjøre sånne ting siden hun er så liten

4. All of the above?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Når jeg var 14-år vasket jeg klærne til oss hjemme og brettet dem. Og du lurer på om en 14-åring klarer dette? 

Vel, det handler om oppdragelse. Og denne 14-åringen er vel heller ikke oppdratt til å hjelpe til i fellesskapet, eller å fikse i sine egne saker - denne 14-åringen blir jo sydd puter under armene på. Hvis denne tenåringen er ufordragelig å ha med å gjøre, så er ikke det særlig unormalt sett situasjonen.

BTW, jeg bodde alene med faren min.

Anonymkode: 2d63e...987

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Haha da hadde jeg sagt at det får han gjøre selv. Hvorfor i alle dager skal du gjøre det? 

Annet enn det så kan vel en 14-åring brette egne klær, men det vanlige er vel at alles klær vaskes sammen og den som tar klesvasken bretter alle klærne og ikke sorterer ut for at alle skal ta sin del.

Anonymkode: 9d5d1...cbd

Når det er mye klær bretter vi sammen klærne våre selv.

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ts

Syntes det er dårlig gjort av mannen din å ikke ta hensyn til, at dere er flere som bor i et hjem - og ikke bare han og datteren. Felles regler i fellesareal er noe man har i alle hjem, jeg syntes du skal ta å vise han denne tråden. Det er ikke særlig mange barn eller tenåringer som får sitte med lyd i fellesarealene på den måten, da må man ha på headset eller gå på rommet. Man skal ta hensyn til hverandre, men mannen din lærer jo tenåringen at man ikke behøver å ta hensyn til andre. Forstår han ikke at dette er en del av oppdragelsen han kjører på med her? 

Hvordan vil han at denne tenåringen skal bli som voksen?

Anonymkode: 2d63e...987

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Krist1an skrev (12 minutter siden):

Ja.

Hun er gammel nokk til å vaske klærne sine også.

Hun vet knapt hvordan vaskemaskinen ser ut.

Faren sier "hun fikk jo bare et barn", og klarer ikke hverken vaske eller henge opp.

Jeg er sikker på at hun klarer det helt fint.

Ts

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hun må lære det da. Så vis henne, og fortell henne at det er fra nå av hennes oppgave. Ikke bare sleng klærne der og vær passiv agressiv og forvent at hun vet akkurat hva som skal gjøres når hun fra før kun har hatt klærne på et magisk vis dukket opp vasket og brettet i skapet.

Anonymkode: 085a0...18c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Refreng skrev (8 minutter siden):

"Hun er jo bare et barn"...

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg bretter alle klærne her i hus, men det er fordi faren i huset ikke evner å se forskjell på mine klær og bonus datter sine klær. Det gjør meg ingenting å brette klær,så vet jeg ihvertfall at mine klær havner i min haug😅 men jeg bærer de ikke opp, de får fint legge skittentøy på vaskerommet og så bære det opp igjen.

Anonymkode: 5101e...4ce

Sprite skrev (6 minutter siden):

La meg gjette:
1. Han har dårlig samvittighet?

2. Han mener hun ikke klarer det?

3. Han mener hun skal slippe å gjøre sånne ting siden hun er så liten

4. All of the above?

Korrekt🤭

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...