AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #1 Skrevet 9. april 2023 Ja, det er såklart bunaden jeg tenker på. Da jeg ble konfirmert så veide jeg vel en 55 kg eller noe sånt. Bunaden passet akkurat. Jeg brukte den som den var frem til jeg var 25. Men så skjedde det noe. Jeg har ikke fått på meg bunaden de siste 5 årene, og nå er jeg 30 og veier 70kg. Jeg har hele tiden tenkt at jeg skulle slanke meg ned til i hvert fall 57 kg igjen. Har nektet å sy ut bunaden fordi jeg tenkte at dette skulle være et «mål» å strekke seg mot. Har også tenkt at jeg ikke kommer til å se noe fin ut i den nå uansett og at det er bedre å gjøre det «skikkelig» og bli tynn igjen. Men nå har jeg jo prøvd og prøvd i lang tid, og får det ikke til. Jeg slanker meg av og til og da klarer jeg å komme ned til 65 kg etter mye strev og vilje. Slutter jeg med diett så kryper jeg opp til 70 igjen. Er det realistisk for meg å nå målet med nok viljestyrke eller bør jeg heller innse at slaget er tapt og sy ut bunaden? Anonymkode: 116af...e89 2
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #2 Skrevet 9. april 2023 Eh, urealistisk for en kvinne å veie det samme som da hun var barn ja? Anonymkode: 4c0ce...ca4 33 10
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #4 Skrevet 9. april 2023 Så rart at det ikke ble tatt hensyn til at du ville gå opp i vekt? Trodde alle bunader var sydd sånn at de «enkelt» kan sys ut med årene. Jeg var også maks 55kg den gangen og nå som 30-åring er jeg 63. 55kg hadde sett sykelig ut på meg i dag (men spørs så klart om man har muskler eller fett). Ikke styr med å nå 55kg. Kan likevel hende pupper og hofter er for store. Sy den heller ut! Anonymkode: 9565a...9df 11 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #5 Skrevet 9. april 2023 Spørsmålet bør omformuleres til "er det realistisk at en voksen kvinne med voksne former skal ha samme kroppsform som ett barn?". Nei, det er ikke realistisk. Ikke pga fett%, men fordi sener, skjelett og muskler strekker seg. Anonymkode: f3a69...082 22 4
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #6 Skrevet 9. april 2023 Jeg var 14 da bunaden ble sydd, veide under 50 kg da. Holdt også inn magen da jeg ble målt, selv om sydama sa at jeg ikke måtte gjøre det😅 Gikk ikke såå mange år før jeg måtte justere beltet litt ut, for da jeg var 17 hadde jeg gått opp til 60 kg. Det samme veier jeg nå som 39-åring, men jeg måtte faktisk justere litt på både skuldre og livet for noen år siden; kroppen min hadde jo forandret seg på 20 år. Nå sitter den helt perfekt, er glad jeg fikk den justert ift den kroppen jeg har nå. Anonymkode: 82120...284 7
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #7 Skrevet 9. april 2023 Ja, det er realistisk i det virkelige liv. Bare ikke her på KG hvor alle damene i egne øyne ser skrapa og syke ut under 75 kilo. Ute i virkeligheten ser jeg daglig masser av godt voksne damer på max 60 kilo, så det er klart det går an. Men du må nok jobbe litt mer for det nå enn da du var 15. Det fikser du 😊 Anonymkode: 5a30f...2a6 25 7
Mt3 Skrevet 9. april 2023 #8 Skrevet 9. april 2023 Kommer jo an på når dine kvinnelige former ble dannet. Veldig få som har samme mål rundt hofter og brystkassen uansett hvor slank de klarer å bli, som de hadde når de ble konfirmert. Det beste vil nok heller være å finne en vekt og fasong du og din kropp kan enes om er rett for deg, også få bunaden sydd om til å passe. 11 3
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #9 Skrevet 9. april 2023 24 minutter siden, AnonymBruker said: frem til jeg var 25. Men så skjedde det noe. Jeg har ikke fått på meg bunaden de siste 5 årene, og nå er jeg 30 og veier 70kg. Er det realistisk for meg å nå målet med nok viljestyrke eller bør jeg heller innse at slaget er tapt og sy ut bunaden? Anonymkode: 116af...e89 Du ble voksen. Det er normalt og sunt for voksne å legge på seg i løpet av 20-årene. Man går igjennom en ny "pubertet" rundt 25-års alderen hvor kroppen endrer seg (det skjer en ny en i 30/40 årene også). De fleste legger på seg, noen får endret hårfarge, noen får plutselig kviser i voksen alder uten at de hadde noe særlig som tenåringer, og flere andre forandringer som har med endringer i hormoner i kroppen. Det er urealistisk og usunt at du skal veie det samme som du gjorde når du var 14/15 år. Anonymkode: 4287c...d5c 8
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #10 Skrevet 9. april 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Man går igjennom en ny "pubertet" rundt 25-års alderen hvor kroppen endrer seg (det skjer en ny en i 30/40 årene også). Anonymkode: 4287c...d5c Dette har jeg aldri hørt om før. Hvor kan jeg finne mer informasjon om det? Anonymkode: 116af...e89 13
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #11 Skrevet 9. april 2023 For min del helt urealistisk,, jeg veide 45 kilo når bunaden ble sydd. Min kan utvides i skjørtet men vesten er fast og uten mulighet for å sy ut men jeg klarte å klemme meg inn i den frem til jeg var 38, da var det stopp. Anonymkode: 00454...2f6 3
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #12 Skrevet 9. april 2023 De fleste er helt ferdig utviklet når en er 15. Jeg kan fint bruke bunaden min som jeg sto konfirmert i, den ble sydd med tanke på at den kunne syes ut, men det har den aldri behøvd og jeg er over 40. Hofteparties og kroppen ellers forandres litt i den tiden en er gravid men ut over dette er det ingen grunn til at en ikke skal ha et realistisk mål om å bruke bunaden fra konfirmasjon. Anonymkode: b9c10...029 7 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #13 Skrevet 9. april 2023 Jeg veide 56-57 kg da jeg ble konfirmert, og bunaden ble sydd ut det den kunne bli sydd ut noen år senere. Det var ikke mye 😉 Fra en str 36/38 til ca 40. Jeg brukte den i barnedåpen til barnet mitt for 9 år siden, da veide jeg ca 74. I dag som 49-åring veier jeg 10 kilo mindre, og får den akkurat på meg… Kroppen forandrer seg når vi blir eldre. Anonymkode: 1aab9...f7f 7
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #14 Skrevet 9. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg veide 56-57 kg da jeg ble konfirmert, og bunaden ble sydd ut det den kunne bli sydd ut noen år senere. Det var ikke mye 😉 Fra en str 36/38 til ca 40. Jeg brukte den i barnedåpen til barnet mitt for 9 år siden, da veide jeg ca 74. I dag som 49-åring veier jeg 10 kilo mindre, og får den akkurat på meg… Kroppen forandrer seg når vi blir eldre. Anonymkode: 1aab9...f7f «…som 40-åring» Anonymkode: 1aab9...f7f
Elaine Marley Skrevet 9. april 2023 #15 Skrevet 9. april 2023 Det spørs vel. Kroppen utvikler seg fra man er tenåring og til man er voksen. Jeg hadde neppe klart å komme meg ned til vekten jeg hadde som tenåring, men jeg var undervektig da så ikke noe mål. Jeg trodde det var vanlig å ta høyde for en vektøkning og andre endringer når man får bunad. Kroppen forandrer seg jo fra man er tenåring til man er voksen, så det burde gå an å legge den ut, men jeg vet om de som har fått sydd bunad uten at det går an også. Jeg er egentlig litt glad for at da jeg fikk min drakt så var jeg litt lubben og den passer derfor greit nå. 3
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #16 Skrevet 9. april 2023 Overvekt og fedme er ganske normalt i dag, og det er normalt at mange driter i å ta vare på kroppen etter 25. Å veie under 75 kg som en voksen dame regnes som anoreksi i dag. Anonymkode: 8757b...bd8 10 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #17 Skrevet 9. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Eh, urealistisk for en kvinne å veie det samme som da hun var barn ja? Anonymkode: 4c0ce...ca4 Jeg fikk ikke bunad, men brukte annen kjole på min konfirmasjon. Den passer jeg i enda. Jeg bruker nå samme størrelse som min 13 år gamle datter. Størrelse XS og S. Men klart, det er jo helt urealistisk at en voksen kvinne kan passe i slike klær! Alle voksne må bruke M og større når de bikker 30, sånn er loven. AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, det er realistisk i det virkelige liv. Bare ikke her på KG hvor alle damene i egne øyne ser skrapa og syke ut under 75 kilo. Ute i virkeligheten ser jeg daglig masser av godt voksne damer på max 60 kilo, så det er klart det går an. Men du må nok jobbe litt mer for det nå enn da du var 15. Det fikser du 😊 Anonymkode: 5a30f...2a6 Takk for det. Det er ganske sårende, faktisk, å lese at man hele tiden er unormal fordi man veier under 55 kg som voksen. Jeg ser mange på min egen størrelse, så så jævla unormalt kan det ikke være. Anonymkode: a64cc...996 11 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #18 Skrevet 9. april 2023 Nei, men du må være ganske disiplinert. Jeg slanket meg fra en L til xs/S i bukse str etter graviditet. Men var alt for tynn da så det så ikke så fint ut, alt av former forsvant. Anonymkode: d3918...f14 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #19 Skrevet 9. april 2023 Jeg er 40 og får på meg bunaden som ble kjøpt da jeg var 15. Har riktignok vært større og ikke kommet inni den, men gått ned igjen. Veide vel 75 den gang og gjør det i dag, er 180 høy så helt normal vekt for meg. Anonymkode: a048b...311 3
Daisy-love Skrevet 9. april 2023 #20 Skrevet 9. april 2023 Jeg veier ca samme som da jeg ble konfirmert, men kroppsfasongen er likevel ikke helt lik. Jeg har som du også gått opp en del, og selv om jeg har gått ned så er ikke kroppen lik. Ikke prøvd bunad på flere år pga den ligger hos familie annet sted i landet, men veldig mange må sy ut bunaden sin, og det føler jeg er ganske naturlig, og ikke et «nederlag». Hvor langt vi har kommet i puberteten er også veldig ulikt, samt om en har fått barn osv. Noen trenger ikke å gjøre noe med bunaden resten av livet, mens andre må. Begge deler er helt ok. Ikke tving deg igjennom vekttap kun pga en bunad. Du er mer verdifull enn som så 💛 Om du generelt føler for å gå ned er en annen sak, men ikke gjør det med tanke på å passe inn i en 15-årings kropp som 30-åring. 💛 5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå