AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #1 Del Skrevet 9. april 2023 https://p3.no/cathrine-28-tjener-mest-i-vennegjengen-jobber-pa-rema/ Her skrytes det av hvor godt du kan tjene ved å "bare" jobbe på Rema1000. Og det påpekes flere steder at lønnen er høyere enn jobber som krever bachelor og master. Hvor mye hun faktisk tjener, nevnes det ingenting om. Bare at hun tjener godt over 546k. Om hun tjener 745k. Hva er galt med å skrive at hun tjener ca. 700k? Hvis målet med artikkelen er å få andre til å tenke på noe annet enn studier for å få god lønn, så er det jo essensielt å opplyse om hvor mye hun faktisk tjener, ikke hva gjennomsnittet tjener. Jeg vil jo vite hvor mye jeg faktisk har mulighet til å tjene. I dag tjener jeg 650k-700k med en bachelor. Jeg velger ikke en jobb på Rema1000 med 546k. Hvis hun tjener over 700k, så kunne jeg vurdert det. Så her skjønner jeg ikke hvor vanskelig det skal være å være åpen rundt lønn? Anonymkode: c19a7...31f 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #2 Del Skrevet 9. april 2023 Gjennomsnittlig inntekt for kjøpmenn i Rema er over 2 mill i året, så det er nok en god del over 750 000 hun tjener 😉. Får dessverre ikke linket. Google det. Anonymkode: aa61f...8b0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #3 Del Skrevet 9. april 2023 Jeg syns det er litt misvisende. Hun jobber ikke bare på Rema, hun er kjøpmann, noe de færreste kan bli. En gjennomsnittsansatt på rema tjener ikke i nærheten av 500 000 i året. Anonymkode: 9d85e...f55 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #4 Del Skrevet 9. april 2023 Jeg syns denne artikkelen var ganske mangelfull, og manglet en del perspektiver. Først må jeg bare si at jeg ikke syns alle trenger å ta høyere utdannelse bare for å gjøre det, det er helt supert at folk finner noe de trives med uten å tvinge seg gjennom en bachelor. Flere burde for øvrig også ta fagbrev og finne seg en god jobbhverdag på den måten. I en artikkel som denne er jeg helt enig i at det burde stått noe om hvilken lønnsnivå hun er på. Samtidig er det jo ikke så rart at hun tjener mest i venninnegjengen når de 28 og i full jobb på ørtende året, mens resten nettopp er ferdig med utdannelsen, i jobbsøkemodus, nyansatte og jobber med å komme seg inn og opp i arbeidslivet. Hvis de spør henne igjen om en 10-15 år tipper jeg det har endret seg en hel del. Som 30-åring tjente jeg også mye mindre enn de vennene mine som ikke tok utdannelse, men som 45-åring er jeg derimot passert dem lønnsmessig for lengst, og har også mye større jobbsikkerhet enn de har. Jeg kan ikke erstattes av "hvem som helst" fordi utdannelse og kompetanse er nødvendig for å gjøre den jobben jeg gjør, og yrket mitt er heller ikke utsatt for automatisering eller økonomiske svingninger. For meg er jobbsikkerhet viktig, og det er også en av grunnene til at mange tar en utdannelse (uavhengig av om det er fagbrev, profesjon, bachelor eller master), nemlig at man ønsker å sikre fremtiden og ha en kompetanse arbeidsgiver er villig til å betale for. For min del handler også utdannelse om å få lære, utvikle faget og få intellektuelle utfordringer. Det nevnes heller ingenting i artikkelen om nettopp dette, det med gleden av å lære og å bli tilført kunnskap, og hvor heldig vi er i Norge som har den muligheten. Selvfølgelig lærer hun i artikkelen ting av å jobbe i butikk og drive den, men jeg snakker om å få tilført kunnskap og lærdom på en annen måte enn den man tilegner seg gjennom praktisk lærdom. For faktum er at selv om penger er viktig, så er ikke penger alt, og det må man kanskje bli litt eldre for å lære seg. Jeg trives med deg faglige utfordringene hverdagen kan gi meg, de kunne jeg ikke fått uten utdanning og å stå på skuldrene til alle som har forsket frem kunnskapen jeg trenger i hundre år forut. Utdannelse og jobb handler om penger, men det handler også om utfordringer, trivsel og alt som skal følge med i 20-30-40 år fremover. Jeg kjenner flere som jobber i dagligvarebransjen, de fleste blir ikke kjøpmenn men forblir "på gulvet" uten å være best lønnet i sitt årskull. Og av de som er kjøpmenn er det kun noen få som gjør det virkelig godt, for de fleste er det små marginer og en kamp for å gå i pluss. Avhengig av plassering kan andres planer velte den gode plasseringen butikken din har, f.eks ved at det kommer en konkurrent 100m nedi gata, veien bygges om, bygget du holder til i selges eller kollektivtraseen legges om (alt dette er reelle eksempler). Så artikkelen mangler fokus på det syns jeg, men kjekt for Cathrine at hun trives og gjør det bra, dog er det ikke slik at alle som begynner å jobbe på Rema ender opp som henne. Anonymkode: a03d1...97f 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
johanne.91 Skrevet 9. april 2023 #5 Del Skrevet 9. april 2023 En gjennomsnittlig kjøpemann tjener 2.000.000 kroner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #6 Del Skrevet 9. april 2023 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): https://p3.no/cathrine-28-tjener-mest-i-vennegjengen-jobber-pa-rema/ Her skrytes det av hvor godt du kan tjene ved å "bare" jobbe på Rema1000. Og det påpekes flere steder at lønnen er høyere enn jobber som krever bachelor og master. Hvor mye hun faktisk tjener, nevnes det ingenting om. Bare at hun tjener godt over 546k. Om hun tjener 745k. Hva er galt med å skrive at hun tjener ca. 700k? Hvis målet med artikkelen er å få andre til å tenke på noe annet enn studier for å få god lønn, så er det jo essensielt å opplyse om hvor mye hun faktisk tjener, ikke hva gjennomsnittet tjener. Jeg vil jo vite hvor mye jeg faktisk har mulighet til å tjene. I dag tjener jeg 650k-700k med en bachelor. Jeg velger ikke en jobb på Rema1000 med 546k. Hvis hun tjener over 700k, så kunne jeg vurdert det. Så her skjønner jeg ikke hvor vanskelig det skal være å være åpen rundt lønn? Anonymkode: c19a7...31f Du kan ikke bare «velge» å bli kjøpmann. Som du ser så må man søke og det er absolutt ikke alle søkere som får butikk. Det vanligste er nok også å jobbe seg opp gradene før man evt blir tatt opp. Og en «vanlig» jobb på Rema blir man jo ikke rik av. Men kjøpmenn kan tjene svært godt. 1 mill for 20 år siden var var ikke uvanlig, så 2 mill idag stemmer nok fint. Mange ulemper da, man har «aldri» fri og mye ansvar. Anonymkode: 6c57b...9b3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #7 Del Skrevet 9. april 2023 Er butikken godt plassert kan man tjene svært godt som kjøpmann. På en dårlig lokasjon kan kjøpmann faktisk gå i minus.. Det skal også sies at svært mange kjøpmenn nesten "bor" i butikken.. Så mange "vanlige" folk hadde nok vært opp mot en mill+ hvis de hadde jobbet like mye som mange kjøpmenn. Men for all del, bra for hun i artikkelen hvis hun trives som kjøpmann Anonymkode: 3645e...b19 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
esmer Skrevet 9. april 2023 #8 Del Skrevet 9. april 2023 Jeg husker at det på vors var litt ubehagelig når jeg fikk spørsmål om hva jeg drev med. Alle vennene mine fortalte om mastergrader og vanskelige jobbtitler, mens jeg jobbet «bare på Rema». og så bare noen avsnitt senere... : – Jeg har aldri vært redd for hva andre tenker og synes egentlig det er litt gøy at jeg gjør noe annet enn alle andre. 🤔🤔🤔 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #9 Del Skrevet 9. april 2023 Jeg er helt enig i at artikkelen er utrolig misvisende. Anbefaler også å sjekke skattelistene når man kommer over sånne artikler. Det gjorde nemlig jeg, da vedkommende har stått frem i media, og den viser noe annet enn en millionlønn Anonymkode: 5956a...0c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #10 Del Skrevet 9. april 2023 Reagerte også på det som er uthevet ovenfor. Og ellers så syns jeg artikkelen var litt intersigende. De færreste kan og ønsker å bli kjøpmenn, så det er ikke så relevant for flesteparten som dropper utdanning. Er for at man prøver å fjerne stigmaet fra jobber man ikke trenger høyskole/universitet for. Vi kommer til å trenge desse jobbene i mange år fremover. Ser ikke for meg at jeg setter meg på en selvkjørende buss til frisøren for å bli klippet kort ved øra av en robot med det aller første 😬😅 Anonymkode: 117c2...652 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #11 Del Skrevet 9. april 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er helt enig i at artikkelen er utrolig misvisende. Anbefaler også å sjekke skattelistene når man kommer over sånne artikler. Det gjorde nemlig jeg, da vedkommende har stått frem i media, og den viser noe annet enn en millionlønn Anonymkode: 5956a...0c4 Hva viste den? Anonymkode: 1ebc0...039 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vecky Skrevet 9. april 2023 #12 Del Skrevet 9. april 2023 Det er stor forskjell på lønn hos kjøpmenn. Noen har en helt alminnelig lønn, andre tjener millioner. Det er mange faktorer som spiller inn. Husk også at en kjøpmann er selvstendig næringsdrivende, og velger selv hvor stort utbytte man tar ut årlig. Jeg har nær familie som har drevet butikk, og det har ikke vært noen luksus der, men når de sluttet fikk de ut en ganske god pengesum. Og ja, kjøpmenn flest jobber rævva av seg. Det er jobb 365 dager dager i året, stort sett. Så de fortjener jaggu den lønna de har også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #13 Del Skrevet 10. april 2023 Kjøpmenn har ikke en fast lønn, hva de får inn kommer veldig an på hvor mye de jobber og hvor godt butikken gjør det. Så de kan ikke sette noen eksakt sum på hva hun tjener i året. Anonymkode: 1aca5...3ab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #14 Del Skrevet 10. april 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Kjøpmenn har ikke en fast lønn, hva de får inn kommer veldig an på hvor mye de jobber og hvor godt butikken gjør det. Så de kan ikke sette noen eksakt sum på hva hun tjener i året. Anonymkode: 1aca5...3ab Provisjonsbasert mener du? Anonymkode: 4333d...410 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #15 Del Skrevet 11. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Provisjonsbasert mener du? Anonymkode: 4333d...410 Nei, de er selvstendig næringsdrivende i et franchise-konsept. Anonymkode: 1aca5...3ab 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #16 Del Skrevet 11. april 2023 On 4/9/2023 at 12:04 PM, AnonymBruker said: Jeg syns det er litt misvisende. Hun jobber ikke bare på Rema, hun er kjøpmann, noe de færreste kan bli. En gjennomsnittsansatt på rema tjener ikke i nærheten av 500 000 i året. Anonymkode: 9d85e...f55 Jo da tjener rundt 500 000 kr i året ved å jobbe i dagligvare. Jeg jobbet selv i en dagligvarekjedene i 100% stilling, uten ansvar men med full ansiktet. Anonymkode: 261c4...613 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #17 Del Skrevet 4. oktober 2023 Hun som er nevnt jobber på Rema 1000 Nadderud, en av de minste butikkene. Stort sett handler jo lønna til kjøpmennene om hva butikkene har i omsetning. Jo større butikk - jo bedre lønn Anonymkode: f1cfa...362 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Portia Catonis Skrevet 4. oktober 2023 #18 Del Skrevet 4. oktober 2023 Det står heller ikke i artikkelen hva venninnene hennes jobber som... Det er jo mildt sagt forskjell på Mastergrader, og det er slett ikke alle som får relevant jobb rett etter studiene. Jeg kjenner en kjøpmann i Rema 1000. Han sier han så vidt får det til å gå rundt, og det er når han selv jobber doble skift i butikken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #19 Del Skrevet 4. oktober 2023 Uavhengig av debatten om kjøpmenn, synes jeg det er topp med åpenhet om lønn. Synes vi burde hatt enda mer fokus på åpenhet om lønn, arbeidsvilkår og arbeidsmarkedet i ulike bransjer. Mange oppdager jo dette først etter at man har gjennomført en utdannelse og vært i arbeidslivet noen år. Hadde jeg feks visst om arbeidsbetingelsene i min bransje, hadde jeg sannsynligvis valgt noe helt annet. Anonymkode: e6d13...648 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #20 Del Skrevet 4. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 9.4.2023 den 11.31): https://p3.no/cathrine-28-tjener-mest-i-vennegjengen-jobber-pa-rema/ Her skrytes det av hvor godt du kan tjene ved å "bare" jobbe på Rema1000. Og det påpekes flere steder at lønnen er høyere enn jobber som krever bachelor og master. Hvor mye hun faktisk tjener, nevnes det ingenting om. Bare at hun tjener godt over 546k. Om hun tjener 745k. Hva er galt med å skrive at hun tjener ca. 700k? Hvis målet med artikkelen er å få andre til å tenke på noe annet enn studier for å få god lønn, så er det jo essensielt å opplyse om hvor mye hun faktisk tjener, ikke hva gjennomsnittet tjener. Jeg vil jo vite hvor mye jeg faktisk har mulighet til å tjene. I dag tjener jeg 650k-700k med en bachelor. Jeg velger ikke en jobb på Rema1000 med 546k. Hvis hun tjener over 700k, så kunne jeg vurdert det. Så her skjønner jeg ikke hvor vanskelig det skal være å være åpen rundt lønn? Anonymkode: c19a7...31f Hun har vel ikke lyst til at alle skal vite hva hun tener, men få fram at man trenger ikke tene dårlig på å jobbe på matbutikk og at man kan jobbe seg oppover. Skjønner henne, jeg hadde heller aldri likt å si hva jeg tener. Visst det hjelper deg litt, så har jeg en kompis som er sjef på en matbutikk og tener over 1 million. Anonymkode: bba0d...84e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå