Gå til innhold

Hvorfor er det greit å kommentere vekta til tynne mennesker men ikke tykke mennesker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

?

Jeg er tynn og får stadig kommentarer som du er så tynn du må spise mer. Eller klarer du å spise alt det du som er så tynn.

Jeg spiser faktisk helt normalt. 

Men en tykk person ville aldri fått en kommentar du er så feit, du må spise mindre.

Så hvorfor er det greit å kommentere vekta til tynne men ikke tykke?

Anonymkode: 376d0...fc5

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Synes en bør unngå å kommentere både når folk er tynne og når de er feite. Det er klart hos begge kan det være slik at de rundt dem er bekymret. Jeg synes ekstremt tynne folk er like bekymringsverdig som ekstremt feite.

Anonymkode: cb76f...799

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er ikke greit, men dessverre så er det ikke alle som greier å skjønne det.

Det er minst like vanskelig for en som er tynn å legge på seg, som det er for en som er tykk å ta av seg. Og mange kan synes slike kommentarer er like sårende som det er for en som er tykk å få høre at de er for stor, spiser for mye, veier for mye....

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

?

Jeg er tynn og får stadig kommentarer som du er så tynn du må spise mer. Eller klarer du å spise alt det du som er så tynn.

Jeg spiser faktisk helt normalt. 

Men en tykk person ville aldri fått en kommentar du er så feit, du må spise mindre.

Så hvorfor er det greit å kommentere vekta til tynne men ikke tykke?

Anonymkode: 376d0...fc5

Helt utrolig, enig i det. Jeg hadde litt for lav vekt i fjor pga to runder med sykdom. Fikk kommentarer fra flere. Følte for å forklare/ unnsylde meg, samtidig som jeg kjente på en voldsom irritasjon over at voksne mennesker skal kommentere andres kropper.

Det å kommentere på tynne er vel en slags misforstått omsorg, mens om man skulle kommentere en overvektig ville det blitt som en korreksjon. Altså tilsynelatende motsatte hensikter. 

• Liker 1
Skrevet

Man bør ikke kommentere vekt uansett.

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ingen bør kommentere kroppen til andre, uansett hva de veier. Det er bare ikke greit. 

Men hvor har du det fra at overvektige ikke får kommentarer på vekta? Det gjør vi, tro meg. Jeg kan knapt gå ut døra før jeg får en eller flere kommentarer slengt til meg. Og en del av dem er virkelig på et helt annet level enn det du beskriver. Så selv om du med rette er lei av kommentarer om din undervekt (?), behøver du ikke å late som om overvektige ikke utsettes for den samme diskrimineringen. Ofte verre. 

Anonymkode: 70ed7...8a0

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

For det er sånn verden er.

Man kan kommentere negativt om tynne - ikke overvektige 

kommentere negativt om menn - ikke kvinner 

kommentere negativt om hvite - ikke farget 

🤷🏼‍♀️

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Ganske sikker på at overvektige får den type kommentarer også... 

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også lurt litt på det med kommentarer på lav vekt. I oppveksten fikk jeg ikke «lov» å ha komplekser, fordi jeg var så tynn og burde være fornøyd… Jeg har aldri hatt noe spiseforstyrrelser eller slikt noe, jeg bare legger ikke på meg så lett.

Nå er jeg voksen, og tenker at kropper kommer i alle varianter, og vi burde slutte å kommentere så mye på hverandres kropper. Og tykke får myyyye kommentarer de også.

Anonymkode: 6698d...35e

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ingen bør kommentere kroppen til andre, uansett hva de veier. Det er bare ikke greit. 

Men hvor har du det fra at overvektige ikke får kommentarer på vekta? Det gjør vi, tro meg. Jeg kan knapt gå ut døra før jeg får en eller flere kommentarer slengt til meg. Og en del av dem er virkelig på et helt annet level enn det du beskriver. Så selv om du med rette er lei av kommentarer om din undervekt (?), behøver du ikke å late som om overvektige ikke utsettes for den samme diskrimineringen. Ofte verre. 

Er det sant?? Slenger tilfeldige folk kommentarer om utseende/vekta di til deg??

Anonymkode: de778...81e

AnonymBruker
Skrevet

Syns ikke man burde kommentere det uansett om det er positivt eller negativt. Gikk mye ned i vekt pga en traumatisk psykisk reaksjon og alle bare «wow så slank og fin du er». 
Tydeligvis helt urelevant at det skjedde på en skremmende måte jeg ikke hadde kontroll på. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jo tykke får sånne kommentarer hele tiden i tillegg til masse hets og hat. 

Anonymkode: 9abe5...cb8

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Helt enig.. Jeg har gått ned 10 kg etter to tette barn , og MYE amming og bekymring rundt det ene barnet som var mye innlagt på sykehus. Jeg er ikke undervektig,  men to kg til ned så blir jeg regnet som det. 

Jeg får kommentarer ofte når det er kake på jobben at jeg burde ta et til stykke,  at jeg har godt av det , og folk spør om jeg spiser og hva jeg spiser. De kommenterer også at jeg er tynn. Noen nære venner har sagt at jeg har mistet puppene mine , rumpa mi osv. Mange er også veldig opptatt av at jeg hele tiden skal spise mer når jeg er på middagsselskap.  Dette synes jeg er sinnsykt slitsom. Jeg føler at jeg hele tiden må forsvare meg , og forklare at jeg faktisk spiser normalt nå /til jeg er mett. Tviler på at de som er på grensen til overvektig får sånne kommentarer hele tiden på hva de spiser. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Syns ikke man burde kommentere det uansett om det er positivt eller negativt. Gikk mye ned i vekt pga en traumatisk psykisk reaksjon og alle bare «wow så slank og fin du er». 
Tydeligvis helt urelevant at det skjedde på en skremmende måte jeg ikke hadde kontroll på. 

Enig. Jeg gikk ned pga alvorlig fysisk sykdom. Gi dere folkens, vi vet hvordan vi ser ut. Gi heller et annet kompliment som faktisk kan bli satt pris på (så fin du er på håret f.eks).

Jeg kommenterer aldri vekt, tynn eller tykk, og jeg sier ikke noe om vektnedgang med mindre noen spesifikt sier "jeg har gått ned i vekt!". Da svarer jeg gratulerer, men sier ikke noe om "så mye finere du er nå" f.eks. Tenk hvor vondt det er å få høre!

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Å kommentere på andre folks kropper er uansett bare sosislt uintelligent "brainfarting".

Det går fint an å la være å si alt man tenker, hvis man absolutt er nødt til å tenke så mye på hva andre folk veier.  Hallo!!!

Anonymkode: ec61d...0e5

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

som tidligere undervektig, og nå overvektig. så kan jeg skrive under på at det er MYE mer fat-shaming enn motsatt.

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

For mange år siden var jeg godt overvektig. Gikk ned fem kilo sakte, med sunn og nok mat - da begynte kommentarene, at jeg kom til å bli syk om jeg gikk ned i vekt osv. Alle kommentarene gjorde at det tok mye lenger tid for meg å komme meg til normal vekt enn det hadde trengt å gjøre.

Holdt meg så normalvektig slank i mange år, før jeg ble alvorlig syk og la på meg noen kilo slik at jeg lå akkurat på grensa til overvekt. Siden jeg var blitt så svak av ingen aktivitet mens jeg var på det sykeste, så var det tungt å gå med de kiloene, så jeg la om kostholdet til å bli enda sunnere og begynte å trene meg opp igjen fra "ingenting". Vektnedgangen gikk jevnt og på en sunn måte, jeg har aldri hatt spiseforstryrrelse. Fikk da masse kommentarer fra enkelte om at jeg måtte komme meg til psykolog og spesialist for spisefortyrrelser for det var sykt å gå ned i vekt slik jeg hadde gjort (dette var personer som så meg spise mer enn dem, og likevel gå ned i vekt, men jeg valgte sunn mat, de selv fortsatte å spise usunt og feil for sine kropper).

Holdt meg så slank i mange år, så ble jeg syk igjen og la på meg 12-14 kg pga inaktivitet og mye væske i kroppen. Da jeg ble bedre måtte jeg igjen trene meg opp fra "ingenting", og spise da veldig sunt, spiste alle måltider, spiste store nok måltider, og var på ingen måte fanatisk mtp. kostholdet da heller. Likevel kom stadig flere kommentarer, om at jeg så syk ut, at jeg kom til å bli syk osv. Forsøkte å forklare årsakene til at min kropp ikke tåler å gå med flere kilo for mye, selv innenfor normalvekt (er jo mange kilo fra overvekt på grensen til fedme til undervekt), men likevel fortsatte folk å stadig kommentere kroppen min negativt. Selv om jeg sa fra til folk at dette er veldig ugreit å gjøre, så fortsatte de.

Med unntak av et par personer så har alle kommentarer jeg alltid har fått fordi jeg er "for tynn og skrapa" kommet fra personer som selv har vært overvektige, hatt fedme eller hatt komplekser for sine kropper. Vektoppgangen, som gjør at kroppen min fungerer mye dårligere, den synes alle "er fin" - så at jeg får langt dårligere fysisk funksjon, det bryr de seg ikke om.

Fikk så covid og har vært dårlig etter det, og dessverre har 10-12 kg kommet på igjen. Ingen sier et ord om det, selv om jeg sier selv hvor fortvilende dette er fordi det forverrer sykdom og gammel skade, og at det hemmer meg fra å greie det jeg kan greie med en lavere bmi. Nå begynner jeg å bli bedre etter covid, og har begynt den seige veien for å gå ned igjen til en bmi på 20-21, som min kropp fungerer best på. Kjenner nå at hvis én eneste person begynner å kommentere at jeg "ikke må gå ned i vekt" så kommer jeg til å eksplodere. Jeg har aldri vært undervektig, aldri hatt spiseforstyrrelser, og jeg går kun ned til en bmi på 20 som det laveste, da det er det kroppen min selv stabiliserer seg på når jeg er frisk, og som jeg nå som syk fungerer best på pga. en del svakheter i kroppen. Jeg er heller ikke av typen som blir dradd i ansiktet når jeg har den vekten.

Mulig noen kjenner meg igjen, men jeg kommer til å eksplodere neste gang noen begynner å kommentere min vekt og kropp negativt igjen. Jeg kommer til å si fra at folk som ikke støtter meg for å holde meg frisk, de kommer jeg ikke til å beholde i livet mitt lenger - så får de ta et valg. Jeg har forsøkt å si fra saklig og forklare at med min sykdom og de svakhetene jeg har i kroppen må jeg holde meg slank om jeg skal fungere noenlunde. Likevel virker det som om andre synes det er "fint" at jeg legger på meg slik at min kropp ikke fungerer.

Mitt fokus er å ha en funksjonell kropp, en kropp som fungerer best mulig med de utfordringene jeg har fysisk som gjør at jeg ikke kan bære 10-15 kg for mye. Det forventer jeg faktisk at de som vil meg vel aksepterer og støtter.

Dagens utblåsing!

Anonymkode: 1af62...3b4

• Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det sant?? Slenger tilfeldige folk kommentarer om utseende/vekta di til deg??

Ja. Og det er vel ikke akkurat det verste jeg opplever på grunn av vekta. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Helt enig. Å kommentere andres vekt er særs udannet og dumt og noe jeg aldri gjør selv. Selv får jeg noen kommentarer om at jeg er «så fin og slank», selv om jeg er ganske normalvektig, men litt høy. Forstår at det er ment som et kompliment og det er hyggelig med komplimenter, men jeg liker mye bedre å få komplimenter for egenskaper jeg har eller noe jeg gjør.

Anonymkode: 66302...c76

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Fordi det å være tynn ses på som noe positivt, men det å være tjukk ses som negativt 🙃 

Anonymkode: 467d4...d4b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...