AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #1 Skrevet 9. april 2023 Hei. Er det noen med grønne fingre her inne som har kunnskap om å plante jordbær osv på veranda i blokk? kan det plantes i plantekasse som bildet under viser? Tror jeg er avhengig av å ha noe over da det er mye måker og skjærer her, eller vil ikke de ta å komme seg inn på verandaen. Anonymkode: 653d0...1f6
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #2 Skrevet 9. april 2023 Du kan plante alt mulig på veranda! Jeg har hatt jordbær i både plantekasser og potter. Også tomatplanter og agurkplanter, ikke så mange av dem da for de blir store. Krydderplanter, salat, reddiker, you name it. Har ikke selv hatt noe over dem, og det har ikke vært noe problem. Lykke til! Anonymkode: dbc2b...b79
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #3 Skrevet 9. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du kan plante alt mulig på veranda! Jeg har hatt jordbær i både plantekasser og potter. Også tomatplanter og agurkplanter, ikke så mange av dem da for de blir store. Krydderplanter, salat, reddiker, you name it. Har ikke selv hatt noe over dem, og det har ikke vært noe problem. Lykke til! Anonymkode: dbc2b...b79 Ser liksom for meg at fuglene vil ta seg en tur inn på verandaen siden det vil være noe de kan spise der 😂 jeg er helt grønn på dette. Anonymkode: 653d0...1f6
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #4 Skrevet 9. april 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ser liksom for meg at fuglene vil ta seg en tur inn på verandaen siden det vil være noe de kan spise der 😂 jeg er helt grønn på dette. Anonymkode: 653d0...1f6 Har aldri hatt det problemet, så jeg kan ikke egentlig uttale meg om det. Du kan jo uansett plante, det tar jo litt tid før bærene kommer, og se an da? Ta over noe netting om det blir et problem? Husker min bestefar alltid hadde netting over et blåbærtre i hagen sin for å holde fuglene unna. Det er kjempegøy med planter på balkongen, og stor stas å høste egne bær og grønnsaker! Jeg har forresten prøvd å så jordbær fra frø, men synes det var vanskelig, så jeg har kjøpt ferdige stiklinger de gangene jeg har plantet. Fordelen med jordbær er at de kommer igjen flere år på rad 😍 Anonymkode: dbc2b...b79
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #5 Skrevet 9. april 2023 Du må nok bruke nett, ikke tett lokk som på bildet. Jeg er ganske sikker på at jordbær trenger pollinerende insekter for å gi frukt, og dessuten kan det bli for varmt under lokket. Anonymkode: bbd78...718
Mt3 Skrevet 9. april 2023 #6 Skrevet 9. april 2023 Bare potten du planter i er store nok til å klare å holde jorden fuktig gjennom en stekende varm sommerdag, og til at plantene kan gro godt så går det veldig fint. Om beplantningen skulle tiltrekke seg fugler så får du henge opp trådgardin som du drar til side når du bruker terrassen eller bruke duktunell/nett over de plantene du vil beskytte.
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #7 Skrevet 9. april 2023 Dyrket masse jordbær på verandaen der jeg bodde før. Overvintret plantene og. Pass på drenering og gjerne et godt lag med lecakuler i bunnen av potta. Det gjorde ikke jeg på en og da ble det litt for dårlig drenering. Ha på nett når bæra holder på å blir rød. Fuglene kommer på verandaen og spiser. De kom til og med når jeg satt på verandaen. Jeg brukte noen miljøvennlige gjennbrukbare grønnsaksposer i tynt nettingaktig stoff. Perfekt for de har en liten stort tråd som jeg kunne stramme for å få de til å holde seg på planten og jeg kunne bruke den bare delvis på. Anonymkode: 42a0a...b10
Drizzt Skrevet 9. april 2023 #8 Skrevet 9. april 2023 Vi hadde jordbær i plantekasser på balkongen da vi bodde i blokk. Funker helt fint det. Men for å holde fuglene unna, bygde jeg en slags tunnel av netting.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå