Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mistet mye blod etter fødsel, og fikk jerntabletter - noe som gav ekstremt hard avføring. Når jeg sluttet på disse føler jeg avføring fremdeles er hard, men tror mest det er pga jeg har rift. Føles ut som kniver som skjærer meg når jeg skal på do, blør hver gang og får vondt på nytt for riftene går opp igjen. Gruer meg til å gå på do og holder meg lengst mulig. Har noen tips? Har hatt det slik i 7 uker nå 

Anonymkode: 5c253...1c8

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Lactulose? Klyster? 

Anonymkode: cd460...b88

AnonymBruker
Skrevet

Mye smør i kostholdet. Rømmegrøt.

Anonymkode: 9a56d...7cc

Skrevet

Movicol kan kanskje hjelpe. 

AnonymBruker
Skrevet

Laktulose og masse vann. Det gjør avføringen mykere. 

Anonymkode: 95dd2...e11

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Svisker, movicol og jerntabletter som ikke er fullt så harde mot magen. De tablettene de deler ut på sykehuset både kan og bør man takke nei til, og heller kjøpe egne.

Anonymkode: 97234...457

AnonymBruker
Skrevet

Kiwi hjalp meg. Trodde seriøst jeg revnet hver gang jeg gikk på do. Hjalp ikke med noen kremer eller lindring. Det eneste som hjalp var å spise 2-3 kiwi og drikke masse vann.. 

Anonymkode: 24536...ed1

• Liker 1
Skrevet

Avføringsmiddel, spyl med vann mens du gjør det (ja, veldig mange må faktisk bæsje i dusjen i starten), og ikke hold deg! Da blir det hardere og værre.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Heln skrev (2 minutter siden):

Avføringsmiddel, spyl med vann mens du gjør det (ja, veldig mange må faktisk bæsje i dusjen i starten), og ikke hold deg! Da blir det hardere og værre.

Bæsje i dusjen? Fytti katta. Aldri hørt om

Anonymkode: bd6de...3f9

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Bæsje i dusjen? Fytti katta. Aldri hørt om

Anonymkode: bd6de...3f9

Med opprevet endetarm kan det anbefales! Vann lindrer mye. Skulle jeg bygget nytt bad, hadde jeg laget et med sånn liten spyledusj ved siden av do, sånn som de har på sykehus.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Amino jern er vel bedre for magen enn mange andre typer? 

Vet noen tar alovera shot hver dag, som smører og holder ting mykt. Og som nevnt, masse masse vann! Unngå koffein som er vanndrivende. Kan Og bruke bedøvende midler lokalt før dobesøk. Evt litt hemoroide krem som sheriproct som kan gjøre prosessen kortere, selv om det ikke er hemoroider. 

Anonymkode: 25dc5...fa9

AnonymBruker
Skrevet

AC3 comfort krem for å smøre litt og gi glidning før avføring.

Anonymkode: ddb15...b1d

AnonymBruker
Skrevet

Movicol😎

Anonymkode: 4589c...63e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Mistet mye blod etter fødsel, og fikk jerntabletter - noe som gav ekstremt hard avføring. Når jeg sluttet på disse føler jeg avføring fremdeles er hard, men tror mest det er pga jeg har rift. Føles ut som kniver som skjærer meg når jeg skal på do, blør hver gang og får vondt på nytt for riftene går opp igjen. Gruer meg til å gå på do og holder meg lengst mulig. Har noen tips? Har hatt det slik i 7 uker nå 

Anonymkode: 5c253...1c8

Hvorfor fikk su ikke movicol? Trodde det var normalt å få etter fødsel, slik at avføring ble myk og smertefritt.

Su kan kjøpe movicol reseptfritt på apoteket. Bland ut én pose i et lite glass med lunket vann, har du veldig hard avføring burde du drikke flere poser - men det står i pakningsvedlegget.

Anonymkode: dd361...635

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

AC3 comfort krem for å smøre litt og gi glidning før avføring.

Hvis avføring er steinhard og stor, så hjelper det ikke mye med krem rundt rompehullet. Man kan få rifter uansett. Man må ta movicol for å mykne opp hele avføringen. 

AnonymBruker
Skrevet
Heln skrev (6 timer siden):

Avføringsmiddel når du har hard og stor avføring? Uff å uff. 

Du hadde unngått en god del smerter og greier, hvis du bare hadde tatt movicol. Det mykner avføringen så mye av det bare renner ut (satt på spissen). Vil ikke anbefale noen det du sier her, det kan jo være risiko for at ting ikke helbredes igjen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Avføringsmiddel når du har hard og stor avføring? Uff å uff. 

Du hadde unngått en god del smerter og greier, hvis du bare hadde tatt movicol. Det mykner avføringen så mye av det bare renner ut (satt på spissen). Vil ikke anbefale noen det du sier her, det kan jo være risiko for at ting ikke helbredes igjen.

Movicol er et avføringsmiddel :) 

Skrevet

Sviskeyoghurt

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis avføring er steinhard og stor, så hjelper det ikke mye med krem rundt rompehullet. Man kan få rifter uansett. Man må ta movicol for å mykne opp hele avføringen. 

Opp i rumpa😉

Skrevet

Husk å drikke masse vann når du både ammer og tar avføringsmiddel. Hvis ikke virker middelet mot sin hensikt😊 Og husk: det blir bedre snart. Bedringen skjer ganske plutselig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...