Gå til innhold

Depresjon vedvarende

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Depresjon av og på i 25 år. Misbrukt som barn. Sykemeldt i perioder. Har psykolog privat. Er medisinert. Merker at depresjonen blir tyngre og kommer oftere. Sliter med at overgrep spilles av i hodet hver eneste dag.

Går turer, spiser sunt og jobber. Når det blir for mye for da er jeg sengeliggende i flere dager. 

Har PTSD og tenker på å dø,  mest sint på at de tankene er der. Fryktelig slitsomt.

Hvor lenge kan en fortsette slik? 

Mann, 45

Anonymkode: 962c9...3d4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du trenger kanskje nye innspill på hvordan du kan komme deg ut av det. 

Snakker dere om strategier for å komme seg på beina hos psykolog? 

Jeg går hos psykolog for lignende og lærer strategier i hvordan jeg skal takle mine problemer og jobbe meg ut av depresjon. Ikke minst då redskap for å holde depresjon mest mulig unna.

Krever enormt med jobb. Men er mulig.

Anonymkode: 4c88e...68c

Skrevet (endret)

.

Endret av Nilleqwerty
Anonym
AnonymBruker
Skrevet

Følger et opplegg. Forsøker å tenke annerledes. Problemet er at selvtilliten og selvbildet rakner. Før klarte jeg å holde hodet i sjakk. Nå virker det som noe har gitt opp, ikke bevisst, heller ubevisst. 

Ingen kan se at jeg sliter, det er kun 3 som vet. Utad er jeg vellykket. 

Det skremmer meg at hodet på en måte har gitt opp, alle minner kommer for fullt. Tidligere har jeg skrudd av følelser og kjørt på videre, den bryteren finner jeg ikke. 

Takk for svar. Er ganske ensomt om dagen.

Skrevet

Den terapien du får nå, er det rettet mot traumer og PSTD etter overgrep?

AnonymBruker
Skrevet

Ja. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Depresjon av og på i 25 år. Misbrukt som barn. Sykemeldt i perioder. Har psykolog privat. Er medisinert. Merker at depresjonen blir tyngre og kommer oftere. Sliter med at overgrep spilles av i hodet hver eneste dag.

Går turer, spiser sunt og jobber. Når det blir for mye for da er jeg sengeliggende i flere dager. 

Har PTSD og tenker på å dø,  mest sint på at de tankene er der. Fryktelig slitsomt.

Hvor lenge kan en fortsette slik? 

Mann, 45

Fokusere så lite som mulig på ord, beskrivelser, tanker, historier - fokuser mer på å kjenne følelser som dukker opp. Men uten å beskrive dem, tolke eller forklare. Det er følelsene vi ikke liker og vil bort fra. Kanskje depresjonen nå tvinger deg til å ikke rømme mer, jo mer følelsene trykkes ned og dyttes unna, jo mer blir de oppfattet som "farlige", og kroppen reagerer på dem som om de var farlige. Om du følte alle følelsene, uten å beskrive eller analysere dem, hva ville skje?

Anonymkode: 8913e...a88

AnonymBruker
Skrevet

Aner ikke. Forholder meg til, det går bra- eller jeg er trist. Alternativet er mørkt, sykemeldt og knapt fungerende. Det gikk fint i mange år, før jeg ble ødelagt. Hadde det helt ok. Helt ok er for meg, helt ok. Kan fint leve med å ha det ok. Vil helst tilbake til helt ok. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Aner ikke. Forholder meg til, det går bra- eller jeg er trist. Alternativet er mørkt, sykemeldt og knapt fungerende. Det gikk fint i mange år, før jeg ble ødelagt. Hadde det helt ok. Helt ok er for meg, helt ok. Kan fint leve med å ha det ok. Vil helst tilbake til helt ok. 

Kan det tenkes at medisinbytte kan bidra positivt?

Hva tenker du/psykologen om det? 

AnonymBruker
Skrevet

Ketamin! 

Anonymkode: 8c12f...abe

AnonymBruker
Skrevet

Medisin og samtaler det hjelper. Det jeg lurer på er hvor lenge en bør holde på. Det tok 20+ år før jeg begynte med behandling, gjennomsnittet er 17-20 år før en sier noe, visstnok.

15 år med behandling, flere behandlere, flere typer behandling og det er fortsatt en utfordring. 

Blir fortvilet av at kroppen ikke kan slippe fortiden. Fortiden er hva den er. Skulle gjerne våknet opp, tom i hodet også fullført de siste 20 årene før en blir pensjonist uten dette hengende over. Utrolig slitsomt når hodet ikke spiller på lag. Dette er fryktelig slitsomt. 

AnonymBruker
Skrevet

Man må lære seg selv å la det ligge. Er kun det en må øve på. For ingenting forsvinner av seg selv.

Kunne du bedt psykologen din å henvise til innleggelse? Veldig god hjelp i det, er tre uker med daglige samtaler og terapi.

Anonymkode: 4c88e...68c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trodde det var ganske vanlig å føle seg verre under traumebehandling. Jeg har god tro på at du kan komme deg tilbake til ok.

Hva sier psykologen til at du har blitt veldig plaget nå med minner som spilles av i hodet?

Anonymkode: 6b6d3...eca

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...