Gå til innhold

Fibro?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er bekymret. Spesielt nå, jeg er mye sliten,  sover sjelden hele natta,  våkner med smerter i små og store ledd. Fibromyalgi er ord som stadig popper opp. Det er noe jeg kan ha arvet.

Men jeg kjenner jeg ikke har lyst til å bli utredet for den tilstanden. Mye fordi jeg er redd for å få et stempel i panna, fordi jeg har inntrykk av at folk ikke tar den diagnosen alvorlig.

Men jeg tenker nå,kanskje jeg burde prøve å finne ut av hva som feiler meg? Er det mer forståelse å få fra omgivelsene med en diagnose?

Anonymkode: fd540...d2f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor popper ikke ord som vitaminmangel opp? Det du nevner står øverst på listene over mangelsymptomer for flere vitaminer og mineraler.

Problemet er kanskje at mangel er noe man må ta ansvar for selv, mens en fibro-diagnose gjør at man kan lene seg tilbake, overlate ansvaret til legene og bare være offer? 

Anonymkode: 71e66...174

• Liker 3
Skrevet

Har selv fibromyalgi og må bare si at den diagnosen er hva du gjør den til! Jeg er i full jobb, har barn/familie og et relativt normalt liv. Lar ikke diagnosen styre livet mitt, men prøver heller å leve med det. Ja, det er selvfølgelig dager og perioder som en veldig krevende, og jeg er klar over at det koster utrolig mye mer for meg å leve et «vanlig liv» enn for mange andre.. men prøver å gjøre det beste ut av det. Fordelen med å ha satt diagnosen er at legen i mye større grad kan hjelpe deg når du har behov for det, i form av smertestillende, sykemelding eller annet. Jeg har hatt diagnosen en del år nå, og selv om jeg ikke er så mye borte fra jobb er det dessverre perioder hvor arbeid ikke er mulig. Fordi jeg har diagnosen på papir kan jeg sende melding til legen på Helse-Norge og si at «kroppen er ikke bra for tiden og jeg har behov for litt tid til å hente meg inn» så ordner legen f.eks en uke sykemelding. Det hadde nok ikke fungert uten en diagnose. 
jeg går heller ikke rundt å snakker med alt og alle om at jeg er dårlig, så utad tar dette opp veldig lite av hvem jeg er som person. Det blir hva du gjør det til selv, men anbefaler absolutt å ta en tur til legen for å sjekke evt. vitaminmangel og annet, i tillegg til å få en utredning. 

lykke til❤️ 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor popper ikke ord som vitaminmangel opp? Det du nevner står øverst på listene over mangelsymptomer for flere vitaminer og mineraler.

Problemet er kanskje at mangel er noe man må ta ansvar for selv, mens en fibro-diagnose gjør at man kan lene seg tilbake, overlate ansvaret til legene og bare være offer? 

Anonymkode: 71e66...174

Hvor har du det fra at en med fibro diagnose bare kan lene seg tilbake og overlate ansvaret til leger? Har du samme holdninger til MS og andre alvorlige sykdommer eller er det bare fibro du har fordommer mot?

Kjenner ingen som får noe hjelp for FM, de får tilbud om smertestillende og det er det. Ellers så klarer de seg selv.

Anonymkode: a50ee...d0b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg er bekymret. Spesielt nå, jeg er mye sliten,  sover sjelden hele natta,  våkner med smerter i små og store ledd. Fibromyalgi er ord som stadig popper opp. Det er noe jeg kan ha arvet.

Men jeg kjenner jeg ikke har lyst til å bli utredet for den tilstanden. Mye fordi jeg er redd for å få et stempel i panna, fordi jeg har inntrykk av at folk ikke tar den diagnosen alvorlig.

Men jeg tenker nå,kanskje jeg burde prøve å finne ut av hva som feiler meg? Er det mer forståelse å få fra omgivelsene med en diagnose?

Får tilskudd mot b vitamin mangel, ellers mangler jeg ikke noe.

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Med dine plager bør du absolutt utredes. Ikke for fibromyalgi i seg selv, men for hva symptomene dine er. Symptomene dine kan være alt mulig ettersom mange sykdommer og tilstander har disse symptomene. Kanskje kan du få behandling eller symptomlindring mot dette. Uansett er det bedre å få utelukket at det ikke er alvorligere sykdom som ligger bak. Så gjør deg den tjenesten at du utredes. 

Når det kommer til å få diagnose så gjør du akkurat som du vil med å informere folk rundt deg eller ikke. Du trenger ikke si noe som helst hvis du får en diagnose du er redd stempel for. Faktisk trenger du ikke involvere omgivelsene dine i det hele tatt hvis du ellers mestrer hverdagen på egenhånd. 

Men fibromyalgi er en ganske omfattende og livshemmende diagnose å ha, så den kan på mange måter være alvorlig nok. At folk har fordommer mot fibro sier mer om andres uvitenhet, empati, kunnskap og ignoranse enn om deg. 

En diagnose er også praktisk iht. mot sykepenger / NAV o.l.. 

Så jeg sier det igjen. Få i gang utredningen. For din egen del, og så driter du i alle andre.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Bombasi skrev (10 timer siden):

Med dine plager bør du absolutt utredes. Ikke for fibromyalgi i seg selv, men for hva symptomene dine er. Symptomene dine kan være alt mulig ettersom mange sykdommer og tilstander har disse symptomene. Kanskje kan du få behandling eller symptomlindring mot dette. Uansett er det bedre å få utelukket at det ikke er alvorligere sykdom som ligger bak. Så gjør deg den tjenesten at du utredes. 

Når det kommer til å få diagnose så gjør du akkurat som du vil med å informere folk rundt deg eller ikke. Du trenger ikke si noe som helst hvis du får en diagnose du er redd stempel for. Faktisk trenger du ikke involvere omgivelsene dine i det hele tatt hvis du ellers mestrer hverdagen på egenhånd. 

Men fibromyalgi er en ganske omfattende og livshemmende diagnose å ha, så den kan på mange måter være alvorlig nok. At folk har fordommer mot fibro sier mer om andres uvitenhet, empati, kunnskap og ignoranse enn om deg. 

En diagnose er også praktisk iht. mot sykepenger / NAV o.l.. 

Så jeg sier det igjen. Få i gang utredningen. For din egen del, og så driter du i alle andre.

😱

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

😱

Ts

❤️ skulle det være🤣

AnonymBruker
Skrevet

Mange har slike symptomer uten at det er snakk om Fibromyalgi. Det kan være at kroppen bare er sliten. Da er det helt naturlig å være konstant sliten og ha smerter i muskler og ledd. Jeg har lavt stoffskifte, og har disse symptomene. 

Snakk med fastlegen din, ikke diagnostiser deg selv. 

Anonymkode: 325db...c68

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...