Gå til innhold

Feilvurdering av markisefirma

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jøss.

Her var det plutselig amerikanske tilstander, der det ikke er mulig å tenke selv. 

Om de hadde montert en motor som ikke tålte regn; ja, feilvurdering i Bergen.

Screens over en dør; selv en femåring vil forstå at man må ta opp screen for å gå gjennom en dør. 

Anonymkode: 61d51...fe6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
A-hunter skrev (11 minutter siden):

Nja, man også ha utvendige screens som monteres på dørbladet, noe som nok er en bedre løsning enn markise.

Tilbøyelig til å være enig med trådstarter her. De har fått en dårlig løsning. 

Det var det jeg tenkte også.

Alle jeg kjenner som har utvendig solskjerming på dør har enten persienner eller screens festet på dørbladet.

Anonymkode: 36288...666

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er helt vanlig å ha screens på altandør. Vil ikke ha noe innvendig. 

Anonymkode: c37af...084

Det er derfor vi monterte utvendig screen på store skyvedører.

Hovedproblemet er vår og høst, når sola står lavt inn. Da bruker vi ikke dørene, men ønsker å beskytte møbler, samt hindre varme, selv når vi ikke er hjemme. Så en automatisk utvendig løsning er gull. 

Når vi er hjemme og det er varmt står som regel sola høyt. Da kjører vi opp screens akkurat på døra, og bruker denne som vanlig. Da er det uansett gjennomtrekk og luftig inne. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi ønsker screens med motor på et vindu. På befaringen ble vi frarådet dette fordi vi ikke kunne åpne vinduet hvis de var nede siden den festes på karmen utenfor vinduet. Vi ble heller rådet til å få screens med snor som åpner og lukker siden denne festes på selve vinduet og gjør det mer praktisk i bruk. Det er jo akkurat slike vurderinger og råd man forventer når man har befaring! Enig med ts!

Anonymkode: 759ba...2ee

Yes, akkurat. Burde blitt frarådet denne løsningen som han la frem nå. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Yes, akkurat. Burde blitt frarådet denne løsningen som han la frem nå. 

Ja, jeg er veldig fornøyd med det vi ble rådet til! For oss som aldri har hatt screens før var ikke dette en problemstilling vi så for oss i forkant!

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg er veldig fornøyd med det vi ble rådet til! For oss som aldri har hatt screens før var ikke dette en problemstilling vi så for oss i forkant!

Nei, akkurat. Det er mulig han tror jeg har visst hva jeg sa ja til, men som fagmann burde han fraråde dette tydelig. Hvis vi mot formodning ønsket dette likevel så burde han tydeliggjort at det er på eget ansvar. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jøss.

Her var det plutselig amerikanske tilstander, der det ikke er mulig å tenke selv. 

Om de hadde montert en motor som ikke tålte regn; ja, feilvurdering i Bergen.

Screens over en dør; selv en femåring vil forstå at man må ta opp screen for å gå gjennom en dør. 

Joda, ingen som hindrer noen i å tenke selv.

Men det er nå en gang noe som heter forbruker og noe som heter profesjonsansvar. Det betyr at den profesjonelle i avtaleforholdet skal gi sine beste råd for å unngå ansvar for feil, mangler og dårlige/uheldige løsninger. Tar man ikke dette profesjonsansvaret er man, pr lov, erstatningsansvarlig.

Og slik må det nesten være. Selger man en vare/tjeneste må markedet kunne forvente at de behersker dette ved å ikke selge løsninger som ikke fungerer i praksis/ved normal bruk.

Og slik har det åpenbart blitt her, og når vi vet at det finnes andre løsninger - som også virker bedre - er det helt innafor å påpeke at selger ikke er ansvarsfri.

Endret av A-hunter
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
A-hunter skrev (3 minutter siden):

Joda, ingen som hindrer noen i å tenke selv.

Men det er nå en gang noe som heter forbruker og noe som heter profesjonsansvar. Det betyr at den profesjonelle i avtaleforholdet skal gi sine beste råd for å unngå ansvar for feil, mangler og dårlige/uheldige løsninger. Tar man ikke dette profesjonsansvaret er man, pr lov, erstatningsansvarlig.

Og slik må det nesten være. Selger man en vare/tjeneste må markedet kunne forvente at de behersker dette ved å ikke selge løsninger som ikke fungerer i praksis/ved normal bruk.

Og slik har det åpenbart blitt her, og når vi vet at det finnes andre løsninger - som også virker bedre - er det helt innafor å påpeke at selger ikke er ansvarsfri.

Fordi TS ikke forstår at man ikke kan gå gjennom en utvendig screen. 

Det intellektuelle nivået i denne tråden er fascinerende. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det var fagmannen som anbefalte det. Mennesket som jeg er tok det for god fisk. 

AnonymBruker
Skrevet

Dere må selv ta ansvar for at dere ikke klarer å tenke praktisk, ikke forsøke å legge det over på en annen. Jeg har for øvrig innsektsnetting som er festet i karmen på innsiden av altandøren og må tas opp og ned hvis jeg skal ut og inn. Skal jeg mye ut og inn står den bare oppe, men når døren står åpen for å lufte er den helt gull. Mange som har tilsvarende løsninger, så det er ganske vanlig, og ingen grunn til at han skulle reagere på ønsket deres. Du må klare å tenke hvordan dere bruker en dør på egen hånd.

Anonymkode: 05fad...401

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det skremmende her er jo at fagmannen heller ikke forsto det. 

AnonymBruker
Skrevet

Dere må selv ta ansvar for at dere ikke klarer å tenke praktisk, ikke forsøke å legge det over på en annen. Jeg har for øvrig innsektsnetting som er festet i karmen på innsiden av altandøren og må tas opp og ned hvis jeg skal ut og inn. Skal jeg mye ut og inn står den bare oppe, men når døren står åpen for å lufte er den helt gull. Mange som har tilsvarende løsninger, så det er ganske vanlig, og ingen grunn til at han skulle reagere på ønsket deres. Du må klare å tenke hvordan dere bruker en dør på egen hånd.

Anonymkode: 05fad...401

Jeg har aldri ønsket det selv. Det var han som foreslo det. 

AnonymBruker
Skrevet

Ringe lg snakke med fagmannen, kanskje det lar seg gjøre p endre løsningen?

Anonymkode: 0d497...223

AnonymBruker
Skrevet
A-hunter skrev (1 minutt siden):

Akkurat.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri ønsket det selv. Det var han som foreslo det. 

Hva ønsket du da?

AnonymBruker
Skrevet

Akkurat.

Du vet at du ble latterliggjort nå? 

AnonymBruker
Skrevet

Ringe lg snakke med fagmannen, kanskje det lar seg gjøre p endre løsningen?

Vi innså dette først i påsken så sendte en mail umiddelbart for å ha det skriftlig på dato at vi ga beskjed om dette så tidlig som mulig. Skal ringe han ved første anledning på tirsdag. 

AnonymBruker
Skrevet

Du vet at du ble latterliggjort nå? 

Nei. Bør ikke en fagmann skjønne at man ikke skal ha en sånn løsning? Hva pokker er vitsen med en screens man ikke kan ha nede? 

AnonymBruker
Skrevet
A-hunter skrev (29 minutter siden):

Jo, de forstår det. 

Alle forstår at man ikke kan gå gjennom en screen, håper jeg... Selv en femåring. 

Vi er mange som ønsker den type løsninger tross dør. Jeg har som nevnt montert over dør to steder. 

Da det er en veldig effektiv måte å ta lav vår- og høstsol, når møblene tar mest skade. Samt redusere varme. Med automatisk innstilling går dette av seg selv, ofte når vi ikke er hjemme en gang. Og ikke minst ser det stilrent ut fra utsiden. 

Jeg valgte som sagt markise på kjøkkenet da jeg forstod at det ville ta for mye lys på et slikt rom. Skulle jeg da klaget til "fagmannen" neste gang vinden var så sterk at markisen ikke kan være ute? Fordi han burde forstått at det innimellom blåser her? Nei, fordi jeg valgte løsningen, tilpasset mitt behov og min bruk. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jo, de forstår det. 

Alle forstår at man ikke kan gå gjennom en screen, håper jeg... Selv en femåring. 

Vi er mange som ønsker den type løsninger tross dør. Jeg har som nevnt montert over dør to steder. 

Da det er en veldig effektiv måte å ta lav vår- og høstsol, når møblene tar mest skade. Samt redusere varme. Med automatisk innstilling går dette av seg selv, ofte når vi ikke er hjemme en gang. Og ikke minst ser det stilrent ut fra utsiden. 

Jeg valgte som sagt markise på kjøkkenet da jeg forstod at det ville ta for mye lys på et slikt rom. Skulle jeg da klaget til "fagmannen" neste gang vinden var så sterk at markisen ikke kan være ute? Fordi han burde forstått at det innimellom blåser her? Nei, fordi jeg valgte løsningen, tilpasset mitt behov og min bruk. 

Hadde de forstått det, skulle de ha opplyst trådstarter om det slik at denne selv kunne velge.

Vi vet at det finnes likeverdige løsninger som gjør begge deler mulig. F eks ved å montere screenet på dørbladet.

At du har dårlige og tungvinne løsninger hjemme endrer ikke noe særlig på det. Men å gjenta til det kjedsommelige hvor fornøyd du er med det virker litt unødvendig - all den tid du ikke er trådstarter. Du er altså ikke en mal for noe annet enn det som er ditt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...