Gå til innhold

Hvordan få jobb hos McKinsey, Bain eller BCG

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Viktigste kriteriet er nok hvem du kjenner. 

Hvis ikke du kjenner noen på innsiden eller har kontakter som de ønsker å påvirke, må du ha ekstremt gode karakterer og en relevant mastergrad eller to. 

Og så må du være selvsagt være fullstendig uten moral eller skrupler, og villig til å si og gjøre hva som helst. 

Anonymkode: 94d95...cba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Spør fordi jeg er uvitende og nyskjerrig.

Hva er attraksjonen ved å jobbe for disse firmaene. Umiddelbart virker det som fryktelig mye jobbing, for forhåndsvis lite betalt.

Anonymkode: c5bf2...90f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke at de firmaene frister! Jeg er fast ansatt og jeg leder disse innleide konsulentene når de er i oppdrag hos oss. De får ikke fakturere over normal arbeidsuke da vi ikke kan ha aml brudd, men det forventes at de skal levere mye og på tid ifht anbud og kontrakten, så realiteten er ofte at de jobber ekstra gratis for å få god rating fra kunden (vi er en prestisjekunde med rammeavtale) 

jeg har samme grunnlønn, men ikke bonus. Til gjengjeld har jeg 37,5 t arbeidsuke inkl betalt lunsj, og mye frihet og fleksibilitet. Svarteper her havner hos yngre konsulenter som må jobbe rævva av seg fordi konsulentselskapet har gitt en pris med timeantall til kunden…

Endret av Summeer
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, Summeer said:

Jeg skjønner ikke at de firmaene frister! Jeg er fast ansatt og jeg leder disse innleide konsulentene når de er i oppdrag hos oss. De får ikke fakturere over normal arbeidsuke da vi ikke kan ha aml brudd, men det forventes at de skal levere mye og på tid ifht anbud og kontrakten, så realiteten er ofte at de jobber ekstra gratis for å få god rating fra kunden (vi er en prestisjekunde med rammeavtale) 

jeg har samme grunnlønn, men ikke bonus. Til gjengjeld har jeg 37,5 t arbeidsuke inkl betalt lunsj, og mye frihet og fleksibilitet. Svarteper her havner hos yngre konsulenter som må jobbe rævva av seg fordi konsulentselskapet har gitt en pris med timeantall til kunden som kunden.

Men sammenligner du nå grunnlønnen du har etter X år i arbeidslivet med grunnlønnen man kan få hos McKinsey som nyutdannet? Eller sammenligner du grunnlønnen din med noen som har jobbet tilsvarende mange år hos McKinsey?

I tillegg så blir jo spørsmålet hvor store disse bonusene er. Ingen som har svart på det foreløpig og uten dem så blir det umulig å si noe om lønnen. 

Anonymkode: 76d1f...ce3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Summeer skrev (18 minutter siden):

jeg har samme grunnlønn, men ikke bonus. Til gjengjeld har jeg 37,5 t arbeidsuke inkl betalt lunsj, og mye frihet og fleksibilitet. Svarteper her havner hos yngre konsulenter som må jobbe rævva av seg fordi konsulentselskapet har gitt en pris med timeantall til kunden…

Om det er hva du liker å fortelle deg selv for å være fornøyd med hvor du er....

Du vet det er timeføringssystem som gjelder, ikke timer på faktura? Vi må føre timene nøyaktig, de vil ha det reelle kostnadsbildet per kunde for å kunne prise opp. Oppfølgingen av AML er tett på de lavere nivåene, brudd har gitt millionbøter til enkelte firma de siste. Grunnlønnen de første 1-5 årene er ikke så høy, kun ca 6 -800 000. Men etter det har du få som ikke tjener mer enn 95% av ansatte i firmaene man er konsulent for. Og gi det mer en 5 år så har du mye frihet og fleksibilitet. 

Anonymkode: fc3bc...3f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Om det er hva du liker å fortelle deg selv for å være fornøyd med hvor du er....

Du vet det er timeføringssystem som gjelder, ikke timer på faktura? Vi må føre timene nøyaktig, de vil ha det reelle kostnadsbildet per kunde for å kunne prise opp. Oppfølgingen av AML er tett på de lavere nivåene, brudd har gitt millionbøter til enkelte firma de siste. Grunnlønnen de første 1-5 årene er ikke så høy, kun ca 6 -800 000. Men etter det har du få som ikke tjener mer enn 95% av ansatte i firmaene man er konsulent for. Og gi det mer en 5 år så har du mye frihet og fleksibilitet. 

Anonymkode: fc3bc...3f5

Er du konsulent hos McKinsey eller har vært det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
On 4/10/2023 at 4:54 PM, AnonymBruker said:

Spør fordi jeg er uvitende og nyskjerrig.

Hva er attraksjonen ved å jobbe for disse firmaene. Umiddelbart virker det som fryktelig mye jobbing, for forhåndsvis lite betalt.

Anonymkode: c5bf2...90f

Har ikke jobbet der selv, men jeg kan se for meg flere grunner. 

1) Det er godt betalt og mange nyutdannede kan ønske å jobbe mye for å komme inn på boligmarkedet. Ser en av brukerne skrive at startlønna i MBB(Mckinse, BCG og Bain) er  810k + bonus. Nå vet vi ikke størrelsene på bonusene, men selv uten bonus så er det jo svært få nyutdannede som har så høy startlønn.  Selv nyutdannede i de store advokatfirmaene tjener mindre og de har jo også innbakt mye overtid. https://www.advokatbladet.no/advokatfullmektiger-lonnsforskjeller/dette-kan-du-tjene-som-advokatfullmektig-i-norges-storste-advokatfirmaer/181356#:~:text=Fullmektiger i advokatfirmaer med færre,til at juristene bytter jobb.

2) Som for med advokater så er det ikkke kun startlønna som teller. Lønnen man kan få om man blir partner kan bli astronomisk(den best betalte i 2020 tjente nesten 50 millioner kroner  https://www.finansavisen.no/nyheter/tjenester/2021/12/22/7793542/dette-tjener-landets-beste-strategikonsulenter) . Nå blir de færreste partnere og ikke alle partnere tjener like mye. De fleste som starter i MBB slutter også etter noen få år(3-4 år)

3) De som slutter i MBB får med seg en god CV og nettverk som kan hjelpe dem videre. Mange av topplederne i de største firmaene og departementene har vært innom McKinsey. Mange av de suksessfulle grunderne har også vært i MBB. 

4) Man kan like arbeidsoppgavene man får hos MBB. Ikke så mange andre steder enn MBB man i løpet av kort tid kan få gi strategiråd til toppledelsen i de store selskapene. 

Igjen jeg har ikke jobbet der selv. Så jeg er ikke en ekspert, men dette er hva jeg har hørt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...