Gå til innhold

Vondt i tanna/- er med dype fyllinger. Men ingenting galt på røntgen. Noen med lignende erfaring?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Har hatt 2 dype fyllinger ved sidenav hverandre i flere år. Den store jekselen har hatt plomben i mange år uten noen som helst plager. Den lille jekselen hadde et stort hull, som ble reparert(  for 3 år siden) og ca 1 år etter det begynte murringer og etter hvert kom svak tannpine som kom og gikk. Kunne ikke spise noe som helst søtt da det gjorde vondt akkurat som om man har et hull i tanna,  men det har jeg ikke. Vært hos tannleger mange ganger i det siste, sluttet å spise på den siden. Når tannsmertene kommer er det vanskelig å lokalisere hvilken tann det er , da det er to tenner med dype fyllinger ved siden av hverandre. Har tatt flere røntgenbilder,  gjort noen tester,men vi er fortsatt usikre hvilken tann det er...

Noen som har opplevd noe lignende?  Må finne ut hvilken tann som skal rotfylles...

Anonymkode: 12435...c0f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har smerter i nesten alle tennene mine med fyllinger og smertene er værre enn hull. Hos meg kom smertene helt plutselig i en periode hvor jeg også hadde mange andre plager, type systemiske, muligens autoimunt.

Etter at jeg fikk det slik gjør helt nye fyllinger intenst vondt fra de er fyllt i. Og jeg fungerer ikke i ca ett år etterpå.

For noen år siden fikk jeg en - ikke allergisk akuttreaksjon - mens fyllinga ble lagt. Jeg fikk smerter som varte lenge på insiden kinnet der det var kontakt. Jeg har vært på alt mulig rart av utredninger og forsøkt ørten ganger på å finne tannleger som kan bytte ut fyllingene med et annet materiale enn plast.

Jeg har indikasjoner på at jeg får reaksjoner på plast, men har ikke fått oppfølging av hudlege for å få bekreftelse. I mitt tilfelle kan jeg heller ikke spise mat som har ligget i en mengde forskjellige plastemballasjer.

Jeg føler jeg er i en uavklart situasjon og vet dessverre ikke om det du beskriver er et reelt hull eller nerveproblemer eller problemer med tannfyllingsmaterialet.

Anonymkode: 25598...1ee

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Sliter tidvis med det samme, det kommer og går, er jo ikke rart jeg kjenner noe til det for det er jo på grunn av at hullene var så store og fyllingene det samme.

Anonymkode: f7f25...293

• Hjerte 2
Skrevet

Ja jeg  og dette fikser jeg hver helg med Tronnes Napoleon når jeg ikke kjører Bilberging som nå påskeaften 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Akkurat sånn har jeg det å. Byttet ut ei gammel amalganfylling I april i fjor. Altså 1 år nå. Etter 5-6 mnd kjente jeg murrende tannpine når jeg spiser noe søtt. Av å til noe som "hugger" til. Har odontofobi og narkose pasient. Så kontakter ikke tannlegen før jeg blir innkalt.

Siste sjekk så kjente jeg på en murring i en annen tann å. Den ble grundig undersøkt under narkose. Fant ikke noe galt. Ikke hatt hull på mange år. Forstår ingenting.

Anonymkode: 1e351...423

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gnisser tenner i søvne, og får vondt av den grunn.

Anonymkode: 10cb7...097

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Akkurat sånn har jeg det å. Byttet ut ei gammel amalganfylling I april i fjor. Altså 1 år nå. Etter 5-6 mnd kjente jeg murrende tannpine når jeg spiser noe søtt. Av å til noe som "hugger" til. Har odontofobi og narkose pasient. Så kontakter ikke tannlegen før jeg blir innkalt.

Siste sjekk så kjente jeg på en murring i en annen tann å. Den ble grundig undersøkt under narkose. Fant ikke noe galt. Ikke hatt hull på mange år. Forstår ingenting.

Anonymkode: 1e351...423

Jeg er nok alltid vært redd for tannbehandlinger,  men det har gått helt fint , når tannen ble behøvd og jeg kjente ingenting. Men kjenner meg igjen i det du skriver at etter man har fått plombe/ fylling,  går det viss tid,  hos meg ca 6 mnd- 1 år og så begynner murringer og smerter etter hvert. Jeg har ikke opplevd slike problemer med tenner når andre tannleger satt på fyllinger...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en tann med et lignende problem. Problemet er et spesifikt punkt i overgangen mellom fylling og tann. Dersom det kommer noe søtt eller surt i kontakt med det området iler det til, og jeg har innimellom perioder med "murringer" i tanna. Jeg  hadde en stor amalgamfylling som måtte skiftes ut for et par år siden, og problemet har vedvart siden. Ingenting feil å se på røngten. Tannlegens teori er at det er en mikroskopisk sprekk i tanna som er årsaken. I mitt  tilfelle har vi valgt å se det an (jeg har andre tannprosjekter som må prioriteres). Jeg regner med at det går mot rotfylling og krone etterhvert.

Når det gjelder å finne ut hvilken tann det er - jeg har tidligere identifisert problemtenner med å ha iskaldt vann på en q-tips og holde mot mistenkte syndere med stort hell. Kanskje det samme kunne funke for deg, men med noe søtt på?

Anonymkode: 99b3f...5a1

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hos meg skyldes det mikrofrakturer. Syns ikke på røntgen. Men alt annet er utelukket.

Anonymkode: 49798...bfe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.4.2023 den 11.57):

Jeg har en tann med et lignende problem. Problemet er et spesifikt punkt i overgangen mellom fylling og tann. Dersom det kommer noe søtt eller surt i kontakt med det området iler det til, og jeg har innimellom perioder med "murringer" i tanna. Jeg  hadde en stor amalgamfylling som måtte skiftes ut for et par år siden, og problemet har vedvart siden. Ingenting feil å se på røngten. Tannlegens teori er at det er en mikroskopisk sprekk i tanna som er årsaken. I mitt  tilfelle har vi valgt å se det an (jeg har andre tannprosjekter som må prioriteres). Jeg regner med at det går mot rotfylling og krone etterhvert.

Når det gjelder å finne ut hvilken tann det er - jeg har tidligere identifisert problemtenner med å ha iskaldt vann på en q-tips og holde mot mistenkte syndere med stort hell. Kanskje det samme kunne funke for deg, men med noe søtt på?

Anonymkode: 99b3f...5a1

Takk for tips. Når jeg spiser noe søtt, så iler det langs flere tenner for smerten er så intens,  det er helt umulig å si hvilken av disse to tennene , som har dype fyllinger er syndere. Det samme begynner nå å skje på den andre siden der tannlegen satt på enda en dyp fylling. Nå kan jeg ikke spise noe søtt i det hele for nå gjør det vondt på begge sidene av kjeven. Vi har gjort slike tester med kaldt hos tannlegen, men kom ikke frem til noe.

Dersom man holder q-tips med iskaldt vann mot tanna,  som er synderen,  hvordan skal det føles da ? Vondt eller ikke? 

AnonymBruker
Skrevet

Hva slags røntgen har du tatt? Min erfaring er at hvis det er infeksjon i rot eller sånn så syns det ikke på vanlig røntgen men må ta opg (panorama røntgen av hele kjeven)

Anonymkode: c0d06...f74

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt plager i to jeksler som har noe store fyllinger. Den ene var skikkelig vond, kunne ikke tygge på den med noe hardt. Det ble prøvd flere ganger å legge ny fylling. Fikk beskjed om at de mistenkte "sprekk" i tanna, hva nå det er. Den endte opp med å bli rotfylt.

Den andre er vond innimellom. Det klør og irriterer om jeg presser på tannkjøttet over tannen. Men den fikk jeg beskjed om at om det blir verre så må den også rotfylles. Irriterende og plagsomt at det skal være sånn med tenner som har større fyllinger.

Anonymkode: d802b...b76

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde forferdelige smerter i en tann med dyp fylling, men alle røntgenbilder var ok. Endte med at tannlege åpnet opp, og det var masse betennelse. Ble rotfyllt. Hjalp ikke, så kirurg gjorde inngrep. Hjalp heller ikke, så det endte med at tanna ble operert ut. 

Så alt vises dessverre ikke på røntgen. 

Anonymkode: 06fdf...19c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hva slags røntgen har du tatt? Min erfaring er at hvis det er infeksjon i rot eller sånn så syns det ikke på vanlig røntgen men må ta opg (panorama røntgen av hele kjeven)

Jeg har tatt vanlig røntgen som man tar hos tannlegen ved en vanlig undersøkelse. Hvor tar man panorama røntgen ?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde forferdelige smerter i en tann med dyp fylling, men alle røntgenbilder var ok. Endte med at tannlege åpnet opp, og det var masse betennelse. Ble rotfyllt. Hjalp ikke, så kirurg gjorde inngrep. Hjalp heller ikke, så det endte med at tanna ble operert ut. 

Så alt vises dessverre ikke på røntgen. 

Det er akkurat det skrekkscenario jeg er redd for. Men i mitt tilfelle vet vi ikke hvilken av disse to tennene,  som vi skal åpne opp og se...

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.4.2023 den 2.02):

Hei! Har hatt 2 dype fyllinger ved siden av hverandre i flere år. Den store jekselen har hatt plomben i mange år uten noen som helst plager. Den lille jekselen hadde et stort hull, som ble reparert(  for 3 år siden) og ca 1 år etter det begynte murringer og etter hvert kom svak tannpine som kom og gikk. Kunne ikke spise noe som helst søtt da det gjorde vondt akkurat som om man har et hull i tanna,  men det har jeg ikke. Vært hos tannleger mange ganger i det siste, sluttet å spise på den siden. Når tannsmertene kommer er det vanskelig å lokalisere hvilken tann det er , da det er to tenner med dype fyllinger ved siden av hverandre. Har tatt flere røntgenbilder,  gjort noen tester, men vi er fortsatt usikre hvilken tann det er...

Noen som har opplevd noe lignende?  Må finne ut hvilken tann som skal rotfylles...

Jeg hadde i en lengre periode hvor jeg fikk smerter på siden hvor det var dype fyllinger/rotfyllinger. Etter hvert så spredde det seg til hele munnen. Alt av røntgen og tester tannlegen gjorde var helt fine. Ingen tegn til noe. Resultatet? Jeg gnisser visst tenner om natten og det er grunnen til at jeg i perioder får vondt. 

Min bror opplevde også det samme. Han gikk til tannlegen, de fant ikke ut hvilken tann det var, da han hadde vondt i hele hodet. Han ble til og med henvist til MR. Ingenting ble funnet. Før han en morgen våknet opp og smerten kom fra en tann og kunne da få fikset problemet. 

Det er helt jævlig å ha vondt og så finner ikke tannlegen ut av det. Det kan være mange grunner til smerter - dype fyllinger, tanngnissing, betennelse osv. Kanskje legen skulle henvist deg til en spesialist og så kan det tas panorama røntgen eventuelt. Hvis det ser fint ut der, så må tannlegen se på andre løsninger, som å f eks åpne opp begge fyllingene og se om det er noe betennelse under som ikke vises. Du kan jo ikke gå rundt og ha det vondt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Jeg har tatt vanlig røntgen som man tar hos tannlegen ved en vanlig undersøkelse. Hvor tar man panorama røntgen ?

Noen tannlegesentre har det, men er vel ikke så vanlig at alle har det. heter hvertfall OPG. Søk etter tannleger som tilbyr det😊 

På den måten har jeg hvertfall fått avdekka infeksjoner og greier som «vanlig tannlege» ikke har fanget opp. Men når du har såpass sterke synptomer er jo det rart at din tannlege ikke har klart å finne ut av da. 
men det er mitt tips hvertfall. 

AnonymBruker
Skrevet

Har opplevd det samme i en rotfylling. Det som hadde skjedd var at jeg hadde fått en tannrot betennelse. Den var veldig liten så den var veldig vanskelig å få øye på på røntgen bildene. Måtte reversere fyllingen men, først gå noen uker med medisin sprutet med i røttene.

Anonymkode: 4a670...057

AnonymBruker
Skrevet

Det er akkurat det skrekkscenario jeg er redd for. Men i mitt tilfelle vet vi ikke hvilken av disse to tennene,  som vi skal åpne opp og se...

Be om henvisning til kirurg. Da jeg kom til kirurg så hun betennelse som verken rotfyllingsspesialist eller vanlig tannlege klarte å se. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.4.2023 den 2.02):

Hei! Har hatt 2 dype fyllinger ved sidenav hverandre i flere år. Den store jekselen har hatt plomben i mange år uten noen som helst plager. Den lille jekselen hadde et stort hull, som ble reparert(  for 3 år siden) og ca 1 år etter det begynte murringer og etter hvert kom svak tannpine som kom og gikk. Kunne ikke spise noe som helst søtt da det gjorde vondt akkurat som om man har et hull i tanna,  men det har jeg ikke. Vært hos tannleger mange ganger i det siste, sluttet å spise på den siden. Når tannsmertene kommer er det vanskelig å lokalisere hvilken tann det er , da det er to tenner med dype fyllinger ved siden av hverandre. Har tatt flere røntgenbilder,  gjort noen tester,men vi er fortsatt usikre hvilken tann det er...

Har du tatt røntgenbilde som viser på en måte nedenfor rota. For å sjekke om det er betennelse under rota? 

Dine symptomer høres ut som mine. Jeg hadde betennelse under rota og kjevebenet var påvirket. Etter mange tannlegebesøk, var det endelig en som ville ta et «dypere» røntgenbilde. Så be om dette. De må da ta bilde slik at de kan se under flere tenner på den siden du har vondt. 

Anonymkode: e459c...537

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...