Gå til innhold

Ungdommer som studerer boende hjemme

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det koster å få barn.. 

Anonymkode: 404fd...4f4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det stemmer for mange med tanke på psykisk sykdom øker og antall yngre som havner gjeldslaver fordi de ikke har peiling på økonomi. Jeg bodde ikke hjemme og klarte fint å spare og kjøpe mitt eget hus. For meg er det dulling og ansvarsfraskrivelse. Er man 18 så følger ansvar med. Mitt barn er 17 og ser allerede etter leilighet. Han har jobbet siden han var 14. Noe ingen av vennene hans har gjort og de lever forsatt av sine foreldre. Takke meg til at jeg læret å ta ansvar tidlig.

Da er du en av de heldige 😊

Anonymkode: b78ed...c90

Samtidig som at sånne som deg, skulle aldri hatt barn.

La meg gjette.. barna dine var i barnehage selv i ferier? Sendt til besteforeldrene for å ha fri selv?

Anonymkode: 404fd...4f4

AnonymBruker
Skrevet
Akryl skrev (10 timer siden):

Slik oppdragelse gjør at når du er gammel, så vil barna tenke de ikke har tid/råd til å besøke deg, hjelpe deg med praktiske ting, og du vil sitte ensom alene.

Det du bør gjøre er å snakke med dem om at familien hjelper hverandre, fortelle din økonomisk situasjon, og sammen finne løsning.

Med din løsning skaper du utleier-leietaker forhold, og ikke mor barn forhold.

Tenker heller du oppdratt barna dine dårlig om de er 20 åra og ikke vil hjelpe til heime. 

Anonymkode: 55c44...a72

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje snakk med barnet/studenten? Jeg tenker en sum før mat og litt før strømme er rimelig. Avhengig av hvor mye han bruker av begge. 

Anonymkode: 55c44...a72

AnonymBruker
Skrevet

Ærlig talt. Jeg er uføretrygdet men hadde heller ikke krevd noe. 

Anonymkode: a69bc...2ad

AnonymBruker
Skrevet
10 hours ago, Akryl said:

Slik oppdragelse gjør at når du er gammel, så vil barna tenke de ikke har tid/råd til å besøke deg, hjelpe deg med praktiske ting, og du vil sitte ensom alene.

Det du bør gjøre er å snakke med dem om at familien hjelper hverandre, fortelle din økonomisk situasjon, og sammen finne løsning.

Med din løsning skaper du utleier-leietaker forhold, og ikke mor barn forhold.

Nei, virkelig ikke! Jeg fikk betale hjemme, nå er mamma gammel og jeg betaler mange tusen for å besøke henne og hjelper henne med ting og tang hele tiden. Hun føler seg ikke ensom. Hun har tre barn som er takknemlige for alt hun har gjort og lært oss som mer enn gjerne "betaler" tilbake med tjenester. Men ja, hun fortalte om sin økonomiske situasjon og løsningen (og den eneste jeg ser) var jo at jeg bidro med min del. 

Anonymkode: 735ec...810

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Når man studerer, så er man ferdig med vgs. Da er man student. På vgs er man elev. ;)

Anonymkode: 02fe9...5a2

Eh når man skriver  17 og 18 åringer så går de på vdg;)

Anonymkode: 59b83...e81

AnonymBruker
Skrevet

Tenker det er rimelig at man betaler sitt eget livsopphold etter man har fylt 20 år, med mindre det er særdeles uvanlige omstendigheter. Vi gjorde det, for et par år siden og tok 3000kr i måneden for mat og strøm. 

Og nei, de voksne barna (som enda er forholdsvis unge) er ikke sure på oss. De er mye sammen med oss, og vi har det veldig hyggelig i lag.

De er fornuftige unge, som tar utdanning eller jobber, sparer i BSU og setter av penger til både sommerferie og jule - og bursdagsgaver.

Anonymkode: 3c39a...c67

AnonymBruker
Skrevet

Jeg betalte 1000kr på 90-tallet. 

Anonymkode: c50a1...f7a

AnonymBruker
Skrevet

Tenker det kommer helt an på hva man har råd til og hva barna bruker pengene på. 

Anonymkode: 39eba...33c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bodde hjemme en kort periode som 19-20 åring, mens jeg jobbet deltid og studerte på fulltid. Foreslo selv for min pappa at jeg kunne bidra litt ned litt betaling, siden jeg tross alt hadde ganske mange tusen inn hver måned. Han hadde allverdens av god råd selv, men jeg syns ikke det er noen grunn til å snylte på foreldre når man har penger selv.

Men TS, har sønnen din noen form for inntekt? Er han en som klarer å balansere både jobb og studier? Jeg ville snakket med han, antar han er en fornuftig type som forstår at du trenger et bidrag til husholdningen for at han skal bo der billig.   Han sparer jo uansett masse penger på å ikke leie noe selv. 

Anonymkode: 5bd9d...819

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...