Gå til innhold

Ungdommer som studerer boende hjemme

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Må de betale noe for å bo hjemme? Og isåfall, hvor mye?

Har en sønn som skal studere i byen vi bor i så han ser nok for seg å bo hjemme mens han studerer. 
Jeg har ikke all verdens god lønn så blir jo dyrt for meg å ha voksne barn boende hjemme lenge.

Tenkte å ta litt betalt, men hvor mye?

Anonymkode: 183ea...f01

AnonymBruker
Skrevet

Mine har ikke betalt noe hjemme ennå. En er lærling og en hoppet av studie og fikk deltidsjobb. Begge sparer og jeg har råd til å ha de hjemme. Dersom jeg hadde hatt dårlig råd hadde jeg tatt betalt for mat og litt strøm.

Anonymkode: a0f14...6e3

• Liker 3
Skrevet

Ville ikke tatt betalt, men forventa at de dekka egne utgifter.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kostpenger... To tusen i måneden kanskje.. Og så må han betale egne utgifter ellers. På hybel hadde jo fort bare husleia blitt 8-10 000.

Anonymkode: 98e80...3ce

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Må de betale noe for å bo hjemme? Og isåfall, hvor mye?

Har en sønn som skal studere i byen vi bor i så han ser nok for seg å bo hjemme mens han studerer. 
Jeg har ikke all verdens god lønn så blir jo dyrt for meg å ha voksne barn boende hjemme lenge.

Tenkte å ta litt betalt, men hvor mye?

Anonymkode: 183ea...f01

Slik oppdragelse gjør at når du er gammel, så vil barna tenke de ikke har tid/råd til å besøke deg, hjelpe deg med praktiske ting, og du vil sitte ensom alene.

Det du bør gjøre er å snakke med dem om at familien hjelper hverandre, fortelle din økonomisk situasjon, og sammen finne løsning.

Med din løsning skaper du utleier-leietaker forhold, og ikke mor barn forhold.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke krevd barna for noe, er alene med 3 barn, og jobber hele tiden med de at de studerer i hjembyen og får seg utdannelse, har videre oppmuntret de til å gjøre seg ferdig med utdannelsen, jobbe 1 år hvor de sparer så mye de klarer det året for så bruke alle penger de sparer for å reise i 1 år. Gjør dette for det har vært trend her å ta friår etter ungdomsskolen, men som vi har snakket om, hvorfor ta fri år å ligge hjemme, uten penger og dårlig sosial omgang, når de heller kan ta friår etter å ha tjent en god årslønn og kan nyte friåret.

jeg har mulighet å jobbe mye ekstra, men har sagt at de må betale for klær å fester når de er ferdig utdannet

Anonymkode: c87de...086

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

de må betale for klær å fester når de er ferdig utdannet

Du sponser klær og festing både under og etter utdannelse? 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Nei vi hadde ikke krevd noe så lenge de studerer

Anonymkode: 59b83...e81

AnonymBruker
Skrevet

Svaret på det er veldig enkelt. Har du dårlig råd, så må voksne barn som bor hjemme betale for seg. Hva må bestemmes ut fra økonomien din. Noen betaler ingenting,noen betaler bare kost, og noen både kost og husleie. Mens andre "betaler" for seg ved å gjøre oppgaver tilsvarende hva en voksen forelder gjør i hus og hage - uten å måtte bli bedt om det. Og noen betaler en symbols husleie som blir spart av foreldre slik at det hjemmeboende voksne barnet får pengene senere.

Det er kun din økonomi som bestemmer dette. Ikke hva andre syns og mener.

Dessuten kommer det an på personen. En voksen som bor hjemme og shopper, går på kafe, fester, reiser på ferie osv bør jo lære om økonomi den harde veien. Det blir feil at foreldre skal være med på å bekoste et sånn liv.

Uansett hva du bestemmer, så er det sønnen din sitt valg. Han kan velge å bo hjemme med de vilkår du bestemmer, eller flytte for seg selv. Det bør ikke bli noen sure miner ut av det. Da er i såfall personen veldig umoden.

Anonymkode: 34bd9...b6a

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Akryl skrev (5 timer siden):

Slik oppdragelse gjør at når du er gammel, så vil barna tenke de ikke har tid/råd til å besøke deg, hjelpe deg med praktiske ting, og du vil sitte ensom alene.

Det du bør gjøre er å snakke med dem om at familien hjelper hverandre, fortelle din økonomisk situasjon, og sammen finne løsning.

Med din løsning skaper du utleier-leietaker forhold, og ikke mor barn forhold.

Nei, du skaper barn eller voksne som trur ting magisk blir betalt og de kan leve livet. TS, skal kreve at studenten finner seg en jobb. Betaler sine egne utgifter og hjelper til hjemme.

Jeg fikk beskjed om å flytte ut som 18 åring fordi jeg ikke gjorde noe hjemme eller hjalp til økonomisk. Ikke gadd jeg å gå på skole. Moren min sendte meg rett til sosialen med beskjed om å søke hjelp og finne meg jobb.

Tok meg 20 dager for å få jobb og leilighet. Er 34 og har verdens beste forhold til moren min. Er glad hun stilte krav.

Anonymkode: b78ed...c90

• Liker 6
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Nei, du skaper barn eller voksne som trur ting magisk blir betalt og de kan leve livet. TS, skal kreve at studenten finner seg en jobb. Betaler sine egne utgifter og hjelper til hjemme.

Det stemmer ikke her. Både jeg og mine venner bodde hjemme under studier, vi fikk spart mye og kom raskt inn på boligmarkedet. Evig takknemlig for det, og har aldri trodd noe magisk blir betalt...

Anonymkode: 3912c...558

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Det stemmer ikke her. Både jeg og mine venner bodde hjemme under studier, vi fikk spart mye og kom raskt inn på boligmarkedet. Evig takknemlig for det, og har aldri trodd noe magisk blir betalt...

Anonymkode: 3912c...558

Det stemmer for mange med tanke på psykisk sykdom øker og antall yngre som havner gjeldslaver fordi de ikke har peiling på økonomi. Jeg bodde ikke hjemme og klarte fint å spare og kjøpe mitt eget hus. For meg er det dulling og ansvarsfraskrivelse. Er man 18 så følger ansvar med. Mitt barn er 17 og ser allerede etter leilighet. Han har jobbet siden han var 14. Noe ingen av vennene hans har gjort og de lever forsatt av sine foreldre. Takke meg til at jeg læret å ta ansvar tidlig.

Da er du en av de heldige 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

La barnet lage et par middager i uken. Denne må handles og planlegges og lages. På den måten bidrar de både økonomisk og huslig. 

Anonymkode: f352d...cac

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Om man har dårlig råd forstår jeg at man krever kost. 

Men husleie av egne barn synes jeg ikke noe om. Med mindre det er en måte å hjelpe dem å spare på forbi pengene ellers bare ville blitt brukt på forbruk. 

Anonymkode: c5419...c0a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Det stemmer for mange med tanke på psykisk sykdom øker og antall yngre som havner gjeldslaver fordi de ikke har peiling på økonomi. Jeg bodde ikke hjemme og klarte fint å spare og kjøpe mitt eget hus. For meg er det dulling og ansvarsfraskrivelse. Er man 18 så følger ansvar med. Mitt barn er 17 og ser allerede etter leilighet. Han har jobbet siden han var 14. Noe ingen av vennene hans har gjort og de lever forsatt av sine foreldre. Takke meg til at jeg læret å ta ansvar tidlig.

Du har forsørgeransvar så lenge barnet ditt går på vdg ;)

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Tror ikke dette har noe med om foreldre betaler for barna eller ikke. De fleste med god råd sponser barna, og de får oftere barn som klarer seg bra enn de med dårlig råd som ikke sponser barna.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Når man studerer, så er man ferdig med vgs. Da er man student. På vgs er man elev. ;)

Anonymkode: 02fe9...5a2

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Når man studerer, så er man ferdig med vgs. Da er man student. På vgs er man elev. ;)

Anonymkode: 02fe9...5a2

Her er sammenhengene på kommentarene. Tråden handler om en student som mulig blir boende hjemme, men som en ser er det noen som har en 17-åring som ser etter leilighet, og skal forsørge seg selv, og da kommer det med forsørgerplikt inn når «barnet» går på videregående.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg hadde ikke krevd barna for noe, er alene med 3 barn, og jobber hele tiden med de at de studerer i hjembyen og får seg utdannelse, har videre oppmuntret de til å gjøre seg ferdig med utdannelsen, jobbe 1 år hvor de sparer så mye de klarer det året for så bruke alle penger de sparer for å reise i 1 år. Gjør dette for det har vært trend her å ta friår etter ungdomsskolen, men som vi har snakket om, hvorfor ta fri år å ligge hjemme, uten penger og dårlig sosial omgang, når de heller kan ta friår etter å ha tjent en god årslønn og kan nyte friåret.

jeg har mulighet å jobbe mye ekstra, men har sagt at de må betale for klær å fester når de er ferdig utdannet

Hadde vært heilt uaktuelt her hos oss. Jobber du så betaler du for kost og losji. 2500 i mnd på hotell er nokså billig. Klager dem på det får dem flytte for seg selv. 

Anonymkode: 50784...dbb

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvilken by er dette? Ønsker du bat barna dine skal bli boende der dere bor nå`?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...