Gå til innhold

Hvordan henter dere fram motivasjon til en stor rengjøring?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Med mange barn og stort hus, bruker jeg mye tid på å grue meg til å gå løs på rydding, husvask og sortering og bretting av klær. Det tar så enormt med tid, og jeg er konstant sliten. 

Jeg har utsatt det hele uka, men i morgen bør jeg absolutt ta det. Hvordan henter dere andre fram motivasjon til å hoppe i det?

Anonymkode: 296c0...cdc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Aner ikke, har vært kronisk syk noen år og alt vokser meg over hodet. Jeg har nok å leve fra dag til dag.

Var alltid veldig nøye før, hadde system på det meste, helgevask til hver helg, rundvask to-tre ganger i året, luftet sengetøy og gulvtepper.

Og nå, greier knapt det minste minimum.

Jeg har også håp om å få gjort noe i morgen. Begynte tidligere i dag, men så måtte jeg gi meg midt i støvsugingen, det ble for mye.

Jeg forsøker å dele ting opp i mindre oppgaver, skrive lister over det jeg gjør, uansett hvor lite, da blir i det minste det jeg gjør synlig på et papir ;)

Anonymkode: e8a33...765

• Hjerte 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Med barn har du mange hender som kan hjelpe til, noe de bør. Kanksje der til og med er en partner??

Anonymkode: 71c4f...2d0

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Begynner med grov-sortering av ting som skal i hvilket rom. Så søppel. Så sortering av skittent/rent. Så rydding rom for rom. Så vasking av overflater rom for rom. Avslutter med støvsuging av alle rom. 

Anonymkode: c20d2...c2c

• Liker 1
Skrevet

Setter mannen i sving 😂

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Begynner med grov-sortering av ting som skal i hvilket rom. Så søppel. Så sortering av skittent/rent. Så rydding rom for rom. Så vasking av overflater rom for rom. Avslutter med støvsuging av alle rom. 

Anonymkode: c20d2...c2c

Skjønte ikke helt denne. Går du gjennom alle rom og henter alt som skal til andre rom først? Og så gjennom alle rom og henter det som skal kastes? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Høy musikk 😁😁

Anonymkode: 2c535...553

AnonymBruker
Skrevet

Lister! Eneste som funker for meg. Jeg velger meg ut et rom. Skriver en lang liste. F.eks:

Kjøkken.

- Rydd kjøkkenbenk

-Vask kjøkkenbenk

- Rydd vekk alt på gulv

- Støvsug gulv

- Vask gulv

- Vask dører

- Vask fliser

- Kast gammel mat fra kjøleskap

- Vask kjøleskap 

- Vask ovn 

- Vask lister og lampe 

- Ta ut søppel, skift pose

- Vask inni søppelskap

- Vask kjøkkenvasken 

Ja, så detaljert må listen min se ut for å få motivasjon til å gjøre noe. For hver ting jeg gjør kan jeg stryke noe på listen. Verdens beste følelse. 😅

Anonymkode: a319a...079

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Med mange barn og stort hus, bruker jeg mye tid på å grue meg til å gå løs på rydding, husvask og sortering og bretting av klær. Det tar så enormt med tid, og jeg er konstant sliten. 

Jeg har utsatt det hele uka, men i morgen bør jeg absolutt ta det. Hvordan henter dere andre fram motivasjon til å hoppe i det?

Det er tungt, det som fungerer for meg, jeg er alene med 4 barn er å gjøre små ting med en gang jeg kommer hjem fra jobb. Jeg har universal servietter i alle rom, etter jeg har vært på do når jeg kommer hjem, så bruker jeg universalservietter på alle flater på badet. Setter potetene på kok når potetene koker, går jeg over med tørrmopp på alle gulv og tørker støv der det er behov.

jeg har gitt opp å henge tøy opp men hver dag vasker jeg en maskin klær, tørker de i tørketrommel og legger de i skapene, da har jeg en maskin til dagen etter, når jeg har kjørt alle barna på trening, bruker jeg tiden når de er opptatt til å lufte hunden, etter trening er det lekse, mat og kveldsstell, jeg rydder og tar ut av oppvaskmaskina da. Når barna har lagt seg rydder jeg og klargjør lunsj og klær til dagen etter, jeg får en til to timer på kvelden til egentid. Med å gjøre litt hver dag, så slipper jeg de store takene. Barna har også oppgaver de må gjøre etter skoletid.

Anonymkode: ac495...105

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
7 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg tar rom for rom og min mann og jeg fordeler rommene mellom oss.

Vi vasker og rydder hver torsdag. Jeg synes det er deilig å komme hjem til rent hjem på fredager og å kunne bruke helgen til andre ting enn husvask. 

Hadde jeg hatt store barn hadde de selvfølgelig hatt ansvar for å holde sine egne rom i orden, samt ha diverse plikter hjemme. 

Endret av Anonym28
Skrevet

Jeg samler ikke opp, men tar litt arbeid hver dag. Er nesten daglig på vaskerommet og enten setter på èn vask, henger opp èn vask eller bretter èn vask. Rydder stort sett kontinuerlig når jeg går ut av et rom. Vasker overflater hver kveld. Blir av og til litt smågal av å føle at jeg alltid holder orden, men jeg haaaaater storrengjøring så føler det er verre. Så da unngår jeg det.

Har mann og barn som også har sine oppgaver, så til sammen klarer vi å holde huset OK rent og ryddig til en hver tid. De få  gangene det skjer noe ekstraordinært (overnattingsgjester, jul o.l) og vi trenger og ta ting mer grundig så er det eneste som motiverer og hjelper at vi ALLE i hele familien hjelper til. Da fordeler vi oppgavene godt. Typisk tenåringen vasker badet nøye, mannen skrubber ned kjøkkenet og jeg vasker stua.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Min motivasjon er at det er lettere å HOLDE rent enn å GJØRE rent. Dvs at jeg tar aldri skippertak. Tar alt fortløpende. Ex vaske søppelskapet hver dag etter middag. Tar 20 sekunder. Å gjøre det rent en gang i året vil ta en time. Samme med resten avhuset.

Anonymkode: b28f8...371

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser på Instagram (interiørbilder), cleantok og organiserings videor så er jeg raskt igang med husvask og rydding 😅

Anonymkode: a29a1...774

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lett for å bli distrahert, spore av og begynne med «uvesentlig rydding».

Jeg setter en «timer» på 15 minutter, rydder så fort jeg klarer på kjøkkenet. Når timeren ringer bytter jeg til stua og jobber så fort jeg klarer der osv. Etter 45 minutter tar jeg 15 minutter pause.

Dette tvinger meg til å kun gjøre det viktigste i hvert rom til en hver tid - og til å jobbe så fort og effektivt som jeg klarer. Bonus er at det fort blir ryddig og at jeg får opp pulsen så det blir litt treningseffekt.

Med små barn i huset må nok dette gjøres hver dag, med en ekstra runde på torsdager  og søndager for å klargjøre for helg og så for ny uke.

Anonymkode: da519...f2f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For min del er det musikk med mye mmmp mmmp mmmp tsss tsss tsss tsss, som gir energi. Og kommer jeg først i gang er det lett å fortsette. Da kommer energien og gleden av seg selv. Det er jo moro å se at det blir rent.

Anonymkode: 56620...ddb

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker 30 min hver kveld på klesvask (enten sette på maskin eller brette klær), og oppvask og rydding. Etter 30 min avslutter jeg, uansett hva som ligger igjen. Men stort sett får jeg ryddet vekk det meste.

Det som hjelper meg, er å tenke at det kjøleskapet må vaskes. Da rydder jeg ut gammel mat i dag, så er det klar til vasking i morgen. Da er jeg litt mer motivert neste dag for vasken, når jeg vet det er klargjort.

Samme med støvsuging. Rydder alt opp fra gulvet dagen før, så er det lettere å komme i gang neste dag.

I hodet lager jeg meg en liste over hva som må gjøres neste dag. Må gjøres: skifte på sengene. Ekstra hvis jeg orker: vaske joggesko.

Men jeg har tre rotete barn som produserer mye oppvask, og vi har ikke oppvaskmaskin en gang. Likevel holder det med de 30 minuttene hver kveld. Hver lørdag går jeg skikkelig over med støvtørking, støvsuging og klesvask. Vaske gulvene gjør jeg aldri, bare går over med litt spray og klut akkurat rundt kjøkkenbenken og komfyren. Gulvene er ikke skitne.

Anonymkode: aa2d8...9a8

AnonymBruker
Skrevet

Ikke utsette alt til en storvask. Gjør litt hver dag. En vaskemaskin per dag. Sett ungene i sving med oppvask og legge sammen egne klær. 

Ingenting er mer demotiverende enn en klesvask som bare vokser og vokser.

Anonymkode: 403fd...25e

AnonymBruker
Skrevet

Ta en fullstendig nedvask, sortering og organiseringsdag. 
Sørg for å ha en egen plass til alt dere eier. 
Det gjør livet så utrolig mye enklere å rydde etterpå

Jeg har ingen barn, men jeg har en fysisk sykdom, kronisk, som gjør det veldig vanskelig å holde huset ryddig

Ved at alt jeg eier har sin plass gjør at man slipper å bare flytte rotet rundt i huset. Og få inn en rutine på at hver gang man selv beveger seg mellom rommene så tar man med seg ting som hører hjemme i det rommet man skal til

Jeg ELSKER oppbevaringsbokser til alt. Det gjør det så mye enklere å organisere og holde orden på ting. Både når det kommer til sesongklær, sportsutstyr, hobbyting mm, men også i skuffer og skap slik at ting ikke blandes og det ender opp med å bli en roteskuff

Få inspirasjon fra diverse rydde-og organiseringsprogram på tv/YouTube 

Er huset organisert så bruker man nesten ikke noe tid på ukentlige vask og støvtørking

Og det aller viktigste! Ikke kjøp ting som bare fyller huset uten mål og mening. Kjekt å ha er en frase som man burde legge fra seg. Hvis man ikke bruker det ila 1 år så burde man kvitte seg med det. 

Anonymkode: 3a726...5c9

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...