AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #1 Del Skrevet 8. april 2023 Jeg er i utgangspunkter ingen ledertype og kjenner mine begrensninger. Men kan man lære seg å bli dette ved å ta lederutdanning? Må innrømme det er mange sjefer som ikke akkurat passer til å lede avdelinger. ( i mitt tilfelle i helsesektor) Men finns det håp, men lederutdannelse? Kan man lære seg det eller anses det å være "medfødte evner"? Anonymkode: 89981...915 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #2 Del Skrevet 9. april 2023 Man kan lære seg en del, men det handler også noe om personlighet. Uansett hvor mange lederkurs eller relevant utdannelse man tar, eller hvor mye erfaring man har og får, så er det de som ikke passer til å være ledere uansett. En god leder har riktig personlighet kombinert med evnen og viljen til å lære seg relevant kunnskap. Anonymkode: cebbe...2d7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #3 Del Skrevet 9. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Man kan lære seg en del, men det handler også noe om personlighet. Uansett hvor mange lederkurs eller relevant utdannelse man tar, eller hvor mye erfaring man har og får, så er det de som ikke passer til å være ledere uansett. En god leder har riktig personlighet kombinert med evnen og viljen til å lære seg relevant kunnskap. Anonymkode: cebbe...2d7 ja, er nok enig der, skulle bare ønske det lå for meg:) Anonymkode: 89981...915 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laraa Skrevet 9. april 2023 #4 Del Skrevet 9. april 2023 (endret) Jeg vil mye heller ha en sjef som er litt usikker og nybegynner, men motivert til å gjøre riktig enn en altfor selvsikker leder som kjører flatt fordi hun ikke er villig til se utfor boksen og vet alt selv. Har hatt begge deler og en leder som innfører nye vedtak, store endringer i rutiner og systemer, ikke er villig til å høre på ansatte er drepen for arbeidsmiljøet. Du kommer veldig langt ved å lytte til ansatte og strekke deg så langt du kan, og da vil folk ha masse tolmodighet med at du som ny leder ikke kan svare på alt, men må forhøre deg om hvordan ting gjøres framfor å bare innføre masse upopulære tiltak bare for å spare tid og ressurser Endret 9. april 2023 av Laraa 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #5 Del Skrevet 9. april 2023 Selvsagt. Ledelse er et fag, som alle andre fagområder. Det er ikke noe som er medfødt, men noe du kan lære deg. Det er selvsagt en fordel om du har egenskaper som passer med faget, men det gjelder også for alle andre utdanninger. Anonymkode: 643cc...953 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #6 Del Skrevet 9. april 2023 Jeg vil nesten si nei. Og det etter år i nettopp helsevesenet. Å være leder krever at man klarer å være upopulær, og det klarer ikke mange. Og at man er strukturert og tydelig. Jeg har sett mange ledere bli ledere fordi muligheten plutselig lå der (eller at teamet måtte ha leder). Det har gått ok til dårlig. Særlig siden de skal lede tidligere kolleger. Mange klarte ikke å ta upopulære beslutninger og prøvde å beholde vennskapene. Dette til forskjell fra folk som ønsker å være leder. Og har egenskapene Anonymkode: 0dab3...269 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
johanne.91 Skrevet 9. april 2023 #7 Del Skrevet 9. april 2023 Å bli leder handler om personlig egenskaper. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #8 Del Skrevet 9. april 2023 Du skriver du er ingen ledertype og kjenner dine begrensinger, men du går ikke inn på hvorfor du tenker slik. Jeg hadde i utgangspunktet ikke noe plan om å bli leder, og er vel heller ikke helt "rette typen". Jeg er ikke det menneske som tar mest plass, jeg trives ikke med å snakke i større forsamlinger og vil helst ikke være midtpunktet. Men jeg har også gode egenskaper som gjør meg egnet for å være leder: jeg er god på å motivere folk, jeg er konkret på målsettinger og hvordan vi skal nå målene våre, er veldig god på å lytte og ta imot forslag om forbedringer. Jeg startet som mellomleder da sjansen bydde seg, og det er jeg glad for jeg gjorde. I dag sitter jeg i konsernledelsen i et større selskap. I startfasen måtte jeg jobbe en del med meg selv og finne min lederstil. Jeg har tatt en del kurs osv. Men det jeg har lært mest av er å se og lære fra andre ledere. Noen ledere gjør ting riktig, der forsøker jeg å snappe opp noen triks. Samtidig som jeg unngår stilen til ledere jeg mener er helt håpløse. Ledelse er ikke for alle, men mitt inntrykk på generell basis er at de beste lederne er ikke nødvendigvis brenner for å bli det. Men én viktig faktor for å lykkes er at man må tørre å håndtere konflikter og ubehagelige situasjoner. Anonymkode: 64603...a6b 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #9 Del Skrevet 9. april 2023 Vær en leder du ville fulgt selv Anonymkode: 9c286...60c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #10 Del Skrevet 9. april 2023 Jeg sa det samme på jobbintervjuet «at jeg ikke var en ledertype» men jeg er en arbeidsmaur og det ser mine ansatte så de står på de også. Er ikke noe som er mindre motiverende enn en sjef som gjør minst mulig. ( Har erfaring med en slik en selv og sa til slutt opp fordi jeg hadde gjort jobben til vedkommende i åresvis og ble til slutt umotivert i jobben min). Viktigste å lære i min bransje er å deligere😃 Anonymkode: 3d5c8...e4b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andro Skrevet 9. april 2023 #11 Del Skrevet 9. april 2023 Noen av de lederne jeg har hatt som har sett seg selv som "ledertyper" har vært autoritære nek, som slett ikke burde hatt personalansvar. Jeg tenker at ydmykhet er en god lederegenskap, at man anerkjenne de ansattes kompetanse og at de har gode bidrag til fellesskapet. På en annen side må man evne å ta ansvaret, og stå for beslutningene sine. Ikke alle beslutninger er like populære, for det vil alltid finnes motstridende interesser. Du kommer langt med å være lydhør, strukturert og kunne sette deg inn i arbeidslivets spilleregler. Lederutdanning er nyttig, og du får noen flere verktøy i kassa di, men dine personlige egenskaper mener jeg er viktigst. Litt avhengig av hvilket nivå du skal lede naturligvis. I en fagavdeling er kanskje faget viktigst, og det å se dem "på gulvet". I en mer administrativ lederfunksjon kreves det mer innsikt i slike fag som arbeidsrett, organisasjonsteori og økonomi. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #12 Del Skrevet 9. april 2023 Hvilke egenskaper mener du utgjør en ledertype da? Jeg tror du har flere gode lederegenskaper enn du tror, ting du kanskje ikke tenker over. Anonymkode: cd800...7ee 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grüner Skrevet 9. april 2023 #13 Del Skrevet 9. april 2023 En god leder ikke en som sitter på toppen og bosser med sine undersåtter, men en leder som ser sine ansatte og klarer å veilede og inspirere dem til å gjøre en best mulig jobb. Trives folk på arbeidsplassen og føler at de har en meningsfull jobb, gjør de ofte en bedre jobb og har mindre sykefravær enn på enn arbeidsplass hvor folk av ulike grunner ikke trives. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 9. april 2023 #14 Del Skrevet 9. april 2023 Jeg tror man gjennom erfaring kan lære seg å lede, men har man ikke rett type personlighet så vil man slite med å bli en god leder. Selv har jeg ikke den personligheten og jeg vet det godt selv, men jeg har sett at min score på "ledelse" i personlighetstester har økt med årene. Da jeg skulle inn i min første jobb som ironisk nok innebar litt ledelse så scoret jeg bortimot null. Noen år senere, i et annet intervju, så hadde scoren min økt fra det absolutte nullpunkt til bare "dårlig". Etter den tid så har jeg fått prøvd meg med innhopp i en lederrolle (kun vikariat) og selv om det gikk noenlunde greit og det var moro å prøve det, så vet jeg godt at jeg ville ikke egnet meg i den rollen på heltid. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #15 Del Skrevet 9. april 2023 19 hours ago, AnonymBruker said: Jeg er i utgangspunkter ingen ledertype og kjenner mine begrensninger. Men kan man lære seg å bli dette ved å ta lederutdanning? Må innrømme det er mange sjefer som ikke akkurat passer til å lede avdelinger. ( i mitt tilfelle i helsesektor) Men finns det håp, men lederutdannelse? Kan man lære seg det eller anses det å være "medfødte evner"? Anonymkode: 89981...915 Ja man kan lære seg dette, ta kurs, se på youtube, lese bøker etc Anonymkode: 6dad0...604 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miss91 Skrevet 9. april 2023 #16 Del Skrevet 9. april 2023 Ja, men man må ha baller nok til å stå til ansvar for sine populære og upopulære avgjørelser. Man kan ikke være konfliktsky, og man må ha selvinnsikt nok til å kunne innrømme feil. Og man må kunne jobbe med mennesker og deres forskjellige behov. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Summeer Skrevet 10. april 2023 #17 Del Skrevet 10. april 2023 En god leder er en som ser styrkene og svakhetene i personalet sitt så man er frempå og vet hvor det er størst sannsynlighet at det blir utfordringer og har en klar retning sånn at folk er lojale til upopulære avgjørelser fordi de forstår hvorfor man prioriterer sånn man gjør. Det gjelder å hele tiden bygge oppunder og støtte, uten å være mamma og psykolog, eller for privat. som leder får jeg høre mye folk bærer på og må ha empati og tilrettelegge samtidig som MIN jobb er å passe på at arbeidet skaper god og riktig verdi for bedriften, og jeg kan og skal ikke løse personlige problemer men tilby tilrettelegging der det er riktig. Hvis jeg ikke tåler å være upopulær innimellom så leverer jeg ikke et godt resultat. 25 mennesker er ikke enige i alle detaljer alltid, og noen ganger kommer det meget overraskende kjepphester! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå