AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #1 Skrevet 8. april 2023 Hvordan vite om samboer er narsissist? Hvordan merket dere det, dere som har vært/er i et forhold med en som er dette? veit narsisser at de er dette selv? Anonymkode: 7e6f0...a3e
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #2 Skrevet 8. april 2023 En narsisist vil være kranglete. Han kan være sjalu, voldelig. Han vil ikke lytte til dine følelser. Blir du syk vil han overse deg. Ikke hjelpe til hjemme. Behandle deg dårlig. Du vil føle at det er noe som er galt. I begynnelsen er han veldig god og sjarmerende etterhvert blir han kontrollerende og stygg. Kjenner du deg igjen? Anonymkode: 8ef6a...9ee 3
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #3 Skrevet 8. april 2023 Hva opplever du som får deg til å lure på om han er narsisist? Anonymkode: 8ef6a...9ee
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #4 Skrevet 8. april 2023 Skjønte det ved at han alltid var den beste i alt, som dykking, matlaging, snekring, fisking, skigåing, bilkjøring, you name it. Han var den viktigste på jobben, i familien eller overalt. Dessuten løy han mye, om alt. Løy om utdanning, om familieforhold og tidligere kjærester. Anonymkode: ab212...c72 4
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #5 Skrevet 8. april 2023 Kjære TS, fekk du ikkje svar nok i din førre tråd? Eller dei andre trådane du har oppretta om akkurat det samme? Dette må då fortære ALL din våkne tid? Anonymkode: f9ebd...b89 3 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #6 Skrevet 8. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Skjønte det ved at han alltid var den beste i alt, som dykking, matlaging, snekring, fisking, skigåing, bilkjøring, you name it. Han var den viktigste på jobben, i familien eller overalt. Dessuten løy han mye, om alt. Løy om utdanning, om familieforhold og tidligere kjærester. Anonymkode: ab212...c72 Er veldig lei meg for å høre dette. Roper han til deg? Ydmyker han deg? Anonymkode: 8ef6a...9ee
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #7 Skrevet 8. april 2023 - ekstremt egoistisk, my way og the highway - nedlatende utsagn - konkurrerende personlighet - all for the show. Det handlet ikke om hvordan man har det, men hvordan folk tror man har det. - vise seg fram hele tiden. - overflatiske samtaleemner - kopierer andre, alt fra utsagn til livsvalg Anonymkode: aa461...d55 3 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #8 Skrevet 8. april 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Kjære TS, fekk du ikkje svar nok i din førre tråd? Eller dei andre trådane du har oppretta om akkurat det samme? Dette må då fortære ALL din våkne tid? Anonymkode: f9ebd...b89 Er ikke jeg som har lagt ut den tråden der. Men skal lese på denne også Anonymkode: 7e6f0...a3e
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #9 Skrevet 8. april 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hva opplever du som får deg til å lure på om han er narsisist? Anonymkode: 8ef6a...9ee Han skal krangle/ diskutere om alt og ingenting. Komme med sårende kommentarer men sier det bare er tull. Silent treatment. Veldig sjalu. og kan plutselig være kjempe snill/ kosete også dagen etter skal han begynne å krangle. Blir sint hvis jeg drar på besøk til en venninne/ familie. Anonymkode: 7e6f0...a3e 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #10 Skrevet 8. april 2023 Søk opp H.G. Tudor på youtube, han har gode forklaringer. Anonymkode: 06322...300
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #11 Skrevet 8. april 2023 Hadde en kjæreste som helt åpenbart er covert narcissist. Jeg så de første tegnene etter et års tid, men ble nesten ett til før jeg så hele bildet. Det ble veldig klart for meg da jeg fulgte ei venninne på krisesenteret, og de som var der synliggjorde mønstrene som hennes kjæreste utsatte henne for. Dessverre kjente jeg igjen trekk fra det jeg selv stod i, og den kulden jeg følte da det demret for meg hva jeg hadde blitt utsatt for... Den kjenner jeg fortsatt når jeg tenker på ham. De er ekstremt gode på love bombing. De gir deg mye god oppmerksomhet i starten, og du føler deg som den utvalgte og viktige personen. De er gjerne flinke til å yte tjenester i denne fasen, og setter deg i takknemlighetsgjeld. Ser seg gjerne ut livsfriske, sterke og empatiske partnere å kurtisere, helst mens man er i en litt sårbar situasjon. Da kan han komme og "redde deg" - når du flytter, når du har mista noen, når du er syk... Da kliner de til som gentlemen. Selv om de ofte innleder med brask og bram så kjølner det fort, du får uklare svar, lite lovnader, perioder med mindre kontakt, for så å få kompliment, kjærtegn og godord, før de forsvinner igjen... De har ofte påfallende få venner og nære pårørende som de har daglig kontakt med, men gjerne en fanklubb som bejubler dem for å være flinke i et smalt felt der de liker å være viktige; i musikkforeninga, MC-klubben, nabolagsgruppa... Og de ter seg gjerne som en mafioso som har tråder og connections, og leder slike nettverk, uten å gjøre mye jobb selv. Med tiden vil du oppleve at de tester grensene dine, prøver å starte meningsløse krangler, overser deg, ikke hilser deg velkommen som de pleier, overser behovene dine, tar på deg på en måte du syns er ekkel, gir deg silent treatment når du gjør noe "galt", holder tilbake sex når de er misfornøyd.. og klandrer deg for feil de selv begår. Når de blir riktig modige så vi de starte med gaslighting. De prøver å tviste virkelighetsoppfatningen din, sik at du framstår urimelig eller overfølsom når du uttrykker rimelige forventninger eller setter naturlige grenser for deg selv. De vil også gjerne få det til så du virker kranglete eller dramatisk i scenarier de isccenesetter for at du skal bli irritert eller lei deg. Du blir "den gale". De har ofte mange "gale ekser" og de selv er alltid offer i sine egne historier, men det er de som setter igang ting. Og de takler ikke konsekvensene av sine egne overtramp. De vil som oftest ha fisket ut av deg mye informasjon om deg og nettverket ditt, som de kan bruke imot deg, slik at du blir redd for hva familie, venner, kolleger osv skal tro og oppfatte av det de sprer om deg. Smear campaigns. De vil også bruke mye tid på å forberede nytt "narcissistic supply". Altså de vil alltid ha ei ny dame på lur, en ny bestevenn, som blir deres nye favoritt, og en de vil sammenligne deg med for å få deg til å føle deg liten. Dersom du er i tvil om han er narcissist så er det sjelden tvil... Det er jo et spektrum, og det er flere typer. Anonymkode: 56a8c...158 3 3
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #12 Skrevet 8. april 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): En narsisist vil være kranglete. Han kan være sjalu, voldelig. Han vil ikke lytte til dine følelser. Blir du syk vil han overse deg. Ikke hjelpe til hjemme. Behandle deg dårlig. Du vil føle at det er noe som er galt. I begynnelsen er han veldig god og sjarmerende etterhvert blir han kontrollerende og stygg. Kjenner du deg igjen? Anonymkode: 8ef6a...9ee Kjenner meg veldig igjen. Minus voldelig. Skal ha kontroll på alt jeg gjør. Når jeg er ute med en venninne blir han sint fordi jeg ikke snakker med han på tlf. Og sier at jeg er utro og ikke vil ha han mere. Sier han vil ha pause eller tid for seg selv og når jeg sier dette er greit. Så blir han sint og sier han mente det ikke. Anonymkode: 7e6f0...a3e
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #13 Skrevet 8. april 2023 Min erfaring med min eks, er at narsissisten lever i sin fantasi om at de er bedre enn deg og andre. De er spesielle, har spesiell rett på goder. De er skumle i trafikken, råkjører, er generøse ovenfor fremmede men sjeldent med sine nærmeste. De føler at de er Gudelige, at de er bedre enn andre, og at du ikke er noe "tess" i de rollene du har. At du ikke er god nok i ditt og datt. Disse introjektene påtvinger dem deg og overbeviser andre om ( sine flying monkeys) slik at du vil slite med en indre kritiker i lang tid. Det er bare å bryte med slike folk om man ikke vil være dårlig psykisk i lang tid. Man er aldri god nok. Anonymkode: 4db5f...df5 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #14 Skrevet 9. april 2023 Siden du lurer på om han er narsissist, så må du virkelig ha det forferdelig i dette forholdet. Det er grunn nok til å gå fra han. Spiller ingen rolle om han er narsissist eller psykopat. Og hva om han ikke kvalifiserer til en slik diagnosen? Vil du godta alt det fæle han gjør og fortsette forholdet? Og, nei. Du kan ikke fikse dette. Du kan ikke forvandle denne ødelagte mannen til å bli snill, omtenksom og omsorgsfull. Anonymkode: 6517f...d1b 2 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #15 Skrevet 9. april 2023 Stol på følelsene dine. Hva føler du i kroppen når du er rundt ham? Hvis du føler at du går på eggeskall og er redd for hvordan han vil reagere rundt neste sving, så er dette ofte tegn på at han er narsissistisk. Ellers er det f.eks - Selvberettigelse. Føler han har rett på spesiell behandling -lite eller ingen empati. Kan imidlertid vise "empati" når dere er rundt andre folk - Sjalu - Ikke interessert i deg og dine meninger, ikke villig til å inngå kompromisser - Ofte opptatt av status - Kan spille "offeret" om han ikke får det som han vil Anonymkode: a34b9...0c6 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #16 Skrevet 9. april 2023 Jeg var ikke alltid så redd for hvordan han skulle reagere, var mer det at jeg ikke skjønte hva han mente med reaksjonen eller ansiktsuttrykket. Opplevde at han lekte med følesene mine, hadde et såkalt "smirk" eller lurt smil om det var noe jeg ikke skjønte men som han hadde gjort. Han valgte bevisst flere ganger for eks: Ikke gratulere meg med morsdagen når vi stod opp, og det kunne gå laaang tid. Enda han visste det. Når jeg laget mat, så ventet han alltid en god stund før det piplet ut"det var godt". Han så på veggen bak meg når jeg snakket, eller himlet med øynene når vi snakket sammen i bilen. dvs jeg snakket av nervøsitet, han var bare stille han. følte meg aldri god nok, og nådde aldri opp. det var vel den sterkeste følelsen Anonymkode: aa461...d55 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #17 Skrevet 9. april 2023 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Er veldig lei meg for å høre dette. Roper han til deg? Ydmyker han deg? Anonymkode: 8ef6a...9ee Ja, ropte og skrek! Alt jeg gjorde var galt, jeg var dum og heldig som var hadde klart å bli sammen med ham! Alt mitt var det blir galt med; leiligheten min, hunden min, vennene mine, jobben min. Han prøvde å håne meg til moren min og venene mine. Ville så splid mellom meg og venner og familie. Prøvde å få meg til å ta avstand fra de rundt meg. Løy og sa at den og den baktalte meg. Han kalte meg stygge ting når han var sint på meg. Men så snudde han og var supersnill og kjærlig en stund. Jeg ble så redd for å gjøre feil, så jeg følte jeg gikk på nåler hele tiden. Vond tid, men kom meg heldigvis vekk. Ikke tro du kan forandre en sånn fyr og ikke tro at det blir bra hver gang han er hyggelig. Han bare spiller. Anonymkode: ab212...c72 1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå