Gå til innhold

Søskenvogn eller ikke

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei!
Vi har et barn som vil være 2 år og 2 mnd når søsken kommer. Er tidlig i graviditeten enda. 
Vi driver å diskuterer søskenvogn så smått. Burde vi ha det? Evt hvilken? Eller er det ikke noe poeng? Noen tips til hvordan løse ting? Tenker til og fra barnehage om begge skal sove i vogn på dagen så må vi jo uansett ha to vogner. 
Hvor lenge sover nå egentlig barn på dagtid? 

Anonymkode: 464e2...7a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Spørs hvor mye du går turer med dem begge to.

Vi kjører mye bil, og er vi ute så har vi kjørt bil dit eller er i nærområdet. Vi bruker generelt lite vogn til vår på 2.5 år, og innen nestemann begynner i barnehage er nok ungen ferdig med å sove dupp i vogna som står der. Kommer til å se an behovet etter fødsel, om vi trenger vogn så kommer vi til å kjøpe en billig (yngri eller brukt) fordi det vil være såpass kortvarig. Håper søskenbrett vil være nok.

Anonymkode: 66180...781

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har det, har 2 år og 1 mnd mellom. Går en de tur, så den er gull verdt. Samt bra trening da den er tung med to barn oppi. 

Anonymkode: 91ff1...45f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

2 år og 4 mnd her. Hun sluttet sove i vognen rett før babyen ble født, og bruker sjeldent vogn ute. Så de få gangene vi har trengt vogn har jeg hatt babyen i bæresele. Bæreselen måtte jeg kjøpt uansett sia jeg har en klisterbaby, og med bæreselen slipper jeg sitte helt i ro hele dagen. Ville ventet til etter fødsel, og se om du har behov for vognen. 

Anonymkode: aa3ba...053

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

2 år og 14 dager mellom våre. Hadde ikke klart oss uten. For vår bruk har Bugaboo vært helt perfekt. 

Anonymkode: 7050d...82b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 år og 10 mnd mellom, behge søv på dagtid så har to vogner men bruker egentlig kun 1 vogn med søskenbrett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Spørs nok like mye på livsstil som på alder. Vi bor i by og bruker bilen sjeldent. Går og tar kollektivt som fremkomstmiddel og da er det veldig kjekt å ha begge i vogna fremfor at storesøsken stikker av eller må sitte alene på bussen mens jeg passer vogna, for eksempel. Vi byttet ut vogn med ståbrett da eldste var 3. Hun sluttet å sove i vogn på dagtid da hun var to år og ni måneder.

Anonymkode: 2eeeb...ee0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er 20 måneder mellom vår. Da lillebror ble født hadde vi kjøpt en større sovevogn til storebror så de hadde hver sin sovevogn. Hadde en søskenvogn og men den var minimalt i bruk da storebror bare ville gå selv på den tiden så bortkastede penger 😛 

Anonymkode: b273b...6b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har to år og ni måneder mellom våre, og ikke søskenvogn. Storesøster hadde sluttet å sove på dagtid når lillesøster kom i mai i fjor. Om sommeren hadde vi enten storesøster i vogna og lillesøster i bæresjal, eller lillesøster i vogna og storesøster på sparkesykkel/gikk selv. (Har en vogn der man lett kan klikke av og på bag/sittedel, denne løsningen ville ikke fungert med f.eks bugaboo.) Har også et søskenbrett men det ble aldri særlig populært. 

Vi kjøpte etterhvert ei reisetrille som vi har brukt noen ganger om vi vil ha begge i vogn på tur/i byen, og vi har akkurat kjøpt en dobbel sykkelvogn som forsåvidt også funker som søskenvogn nå som lillesøster kan sitte. Men den er så stor og bred at jeg tror den for det meste blir turvogn (det er tanken i alle fall).

Vi har såpass kort vei til barnehagen, butikken, lekeplasser osv at storesøster fint kan gå selv eller sparke om lillesøster er i vogna, da. 

Anonymkode: ee1ce...3d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er veldig vanskelig å svare på, og om dere har en vogn som ikke er søskenvogn nå, så tror jeg at jeg ville ventet og sett an behovet. 

Det er 1 år og 8 mnd. mellom våre, og hadde vi hatt en søskenvogn, hadde vi brukt den, men vi klarte oss helt fint uten. Vi har litt dårlig plass i bilen fordi hundebur tar opp halve bagasjerommet, og den vogna vi hadde fra før passet så fint inn der. Vi brukte mye bæretøy, så enten babyen eller den eldste ble båret mens den andre satt i vogna. Den eldste gikk en del selv. Vår eldste sov ikke fast på dagtid hjemme fra hun var ca. 2 år, men sov fortsatt i barnehagen i noen mnd. til. Hun hadde en sovevogn vi fikk gratis stående fast i barnehagen.  

Anonymkode: ef2b3...507

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kommer an på. Er 20 mnd i mellom mine og jeg hadde ikke førerkort den gangen ungene var små.

Hadde ikke klart meg uten. Jeg kjøpte samme merke som vogna jeg hadde slik at jeg enkelt kunne ta lillebror i sovebagen over i den andre. vogna.

Brukte den et år og solgte den videre.

Barn har ulikt behov for å sove dupp. Minste her sluttet da han var 2,5 mens eldste sov dupp til han var nesten 5.

Anonymkode: 11e07...d06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...