Gå til innhold

Hvordan starte nettbutikk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Frøkenfryd30 skrev (1 time siden):

Jeg driver min egen nettbutikk, med produkter jeg selv lager, typ dørskilt, kopper med trykk osv. 

Du kan se her (legger ikke til link adresse i innlegget for er sannsynlig ikke lov).  

Jeg startet med side på FB - etter å ha solgt med overskudd, opprettet jeg ENK og lagde nettbutikk :)

Jeg har brukt MyStore i mange år, men det er innmari dyrt. Nå bruker jeg quickbutik og den er billig og har de samme funksjonene uten begrensninger. :) Veldig enkelt å legge inn varer osv :)

Hvilke av disse varene er det du produserer selv og hvor mye av dette er dropshipping?, matboksene og flaskene du selger MÅ fylle visse krav for å kunne brukes sammen med menneskelig føde i Norge.

Motivene på flere av produktene bryter med kopirettigheter og det er tydeligvis de samme søppelproduktene som man kan kjøpe på Wish eller AE.

Har du forresten full kontroll på hvilke materialer som er brukt i klærne du selger, hvor de er produsert og hvem som har produsert de?. 

Anonymkode: 2e350...ddb

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hvilke av disse varene er det du produserer selv og hvor mye av dette er dropshipping?, matboksene og flaskene du selger MÅ fylle visse krav for å kunne brukes sammen med menneskelig føde i Norge.

Motivene på flere av produktene bryter med kopirettigheter og det er tydeligvis de samme søppelproduktene som man kan kjøpe på Wish eller AE.

Har du forresten full kontroll på hvilke materialer som er brukt i klærne du selger, hvor de er produsert og hvem som har produsert de?. 

Anonymkode: 2e350...ddb

Jeg kjøper blanke produkter, men lager alle trykkene selv.

Matbokser, flasker og tskjorter handler jeg av min forhandler i Norge. Alt er godkjent til mat og er BPA fri. T-skjortene er av økologisk bomull. 

Alt av design lager jeg selv, eller kjøper på div sider, men kjøper lisenser slik at jeg kan videreselge, lager aldri ting med feks Disney, fotballlogoer osv som bryter med copyright. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Frøkenfryd30 skrev (11 timer siden):

Jeg driver min egen nettbutikk, med produkter jeg selv lager, typ dørskilt, kopper med trykk osv. 

Du kan se her (legger ikke til link adresse i innlegget for er sannsynlig ikke lov).  

Jeg startet med side på FB - etter å ha solgt med overskudd, opprettet jeg ENK og lagde nettbutikk :)

Jeg har brukt MyStore i mange år, men det er innmari dyrt. Nå bruker jeg quickbutik og den er billig og har de samme funksjonene uten begrensninger. :) Veldig enkelt å legge inn varer osv :)

Har du såpass med omsetning på en slik nettbutikk at du kan leve av det? Jeg tenker jo bare å starte på hobbybasis, men har en drøm av å kunne leve av det etterhvert

Anonymkode: 36a9e...d2a

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har du såpass med omsetning på en slik nettbutikk at du kan leve av det? Jeg tenker jo bare å starte på hobbybasis, men har en drøm av å 

Selv har jeg FB side med underkant av 13 k følgere, promoterer innimellom innlegg+ har betalt samarbeid med ei stor gruppe på FB.  Har tidligere reklamert i aviser, så det er et tips for å nå ut til flest mulig. Selv har jeg hatt ca. 2000 ordrer i året og det hadde vært nok å leve av, men har beholdt min 50 % stilling i helsevesenet. Men av personlige årsaker (sykdom) kunne jeg ikke gjort det nå. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg spør meg hvorfor noen skulle ønske å kjøpe identisk dilldall og krimskrams dyrere fra en norsk nettbutikk nettopp når de kan få nøyaktig samme produkt billigere selv fra Aliexpress? Jeg ser ikke helt logikken i at noen frivillig betaler mer enn de må. Det er neppe for å støtte en norsk nettbutikk. Hvis noen ønsker fargerike sokker eller gøyale tusjer billig , går de ikke da selv direkte til wish og lignende?

Anonymkode: 4512b...6fd

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg spør meg hvorfor noen skulle ønske å kjøpe identisk dilldall og krimskrams dyrere fra en norsk nettbutikk nettopp når de kan få nøyaktig samme produkt billigere selv fra Aliexpress? Jeg ser ikke helt logikken i at noen frivillig betaler mer enn de må. Det er neppe for å støtte en norsk nettbutikk. Hvis noen ønsker fargerike sokker eller gøyale tusjer billig , går de ikke da selv direkte til wish og lignende?

Ikke alle er interessert i å handle fra wish og lignende. Noen tror de blir lurt hvis de bestiller fra kina 😂 og en annen ulempe med å bestille fra kinabutikker er at det ofte er eeviglang levering. Kjøper man store kvantum er det heller ikke sikkert man må prise det så mye høyere enn på wish feks.

Nei, det jeg lurte mest på var om det faktisk er så enkelt at det kan gjøres slik. Og det virker som at det er det, i teorien... Har en mer omfattende idé egentlig, men hadde lyst til å lufte litt tanker kjapt på forumet. Ofte dukker det opp idéer og problemstillinger da som man ikke har tengt på tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Ikke alle er interessert i å handle fra wish og lignende. Noen tror de blir lurt hvis de bestiller fra kina 😂 og en annen ulempe med å bestille fra kinabutikker er at det ofte er eeviglang levering. Kjøper man store kvantum er det heller ikke sikkert man må prise det så mye høyere enn på wish feks.

Nei, det jeg lurte mest på var om det faktisk er så enkelt at det kan gjøres slik. Og det virker som at det er det, i teorien... Har en mer omfattende idé egentlig, men hadde lyst til å lufte litt tanker kjapt på forumet. Ofte dukker det opp idéer og problemstillinger da som man ikke har tengt på tidligere.

Kjapp leveringstid er kanskje den største fordelen, for som nevnt tidligere tror jeg ikke du får solgt mye hvis du ikke klarer å konkurrere i prisen med det folk uansett på eget initiativ finner på wish og alixpress. Hvis du klarer å presse prisene ned til det folk finner tror jeg du har en fin ide. Folk hater å betale for mye og er observante, så konkurransedyktig pris kombinert med kort leveringstid er nok cluet her 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 4/8/2023 at 10:21 PM, AnonymBruker said:

Jeg tenker mer hårpynt, nøkkelringer, smykker, armbånd og sånt dilldall med fine farger..

Dette finnes det vel x antall nettbutikker som selger juggel og drit allerede? Skal du selge noe så selg noe skikkelige produkter ikke bare juggel.

Anonymkode: 53f75...29b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 4/9/2023 at 4:57 PM, AnonymBruker said:

Har du kapital og lagerplass til å kjøpe opp store kvanta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.4.2023 den 21.40):

Jeg har lyst til å starte en nettbutikk. Med masse små duppeditter, feks nøkkelringer, hårstrikk, o.l.

Først og fremst som en hobby, men etterhvert kanskje noe å leve av.

Men hvordan gjør man det egentlig? Kan jeg kjøpe masse billig på feks aliexpress, og så selge det litt dyrere? Er det så enkelt?

Koster det noe å få en nettbutikk opp å gå? Da tenker jeg ikke på innkjøp av varer som skal selges, men oppsett av selve nettsiden, betalingsløsninger etc...

Og hvordan får man nettbutikken ut til folket slik at de får vite om den? Har aldri holdt på med noe sånt, og er litt redd for å bare hoppe ut i det uten en plan! 

Var det ikke noe slik hun Isabel Raad gjorde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, Forundret.. said:

Var det ikke noe slik hun Isabel Raad gjorde?

Jo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jo

Og det var nå ikke populært, var det? 

Mener å huske at folk mente hun solgte søppel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 minutter siden, Forundret.. said:

Og det var nå ikke populært, var det? 

Mener å huske at folk mente hun solgte søppel.

Ja folk mente at hun lurte dem ved å kun lage egne navn på juggel og billig søppel fra Wish og lignende og flerdoble prisen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 8.4.2023 den 21.40):

Jeg har lyst til å starte en nettbutikk. Med masse små duppeditter, feks nøkkelringer, hårstrikk, o.l.

Først og fremst som en hobby, men etterhvert kanskje noe å leve av.

Men hvordan gjør man det egentlig? Kan jeg kjøpe masse billig på feks aliexpress, og så selge det litt dyrere? Er det så enkelt?

Koster det noe å få en nettbutikk opp å gå? Da tenker jeg ikke på innkjøp av varer som skal selges, men oppsett av selve nettsiden, betalingsløsninger etc...

Og hvordan får man nettbutikken ut til folket slik at de får vite om den? Har aldri holdt på med noe sånt, og er litt redd for å bare hoppe ut i det uten en plan! 

Dette er 100% dødfødt. 

Anonymkode: 73924...dae

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mange greie tips her innen hvordan man teknisk setter opp en nettbutikk, noe det for øvrig også ligger utrolig mye informasjon om ute på det store nettet. Søk WP og woocommerce, for eks. Den pluginen støtter det meste du trenger, teknisk sett.

Men! Kjøpe ræl fra ebay og aliexpress ville jeg vært særdeles forsiktig med.

Om du ender opp med å selge produkter som ikke er CE-godkjent, så vil du sitte med et ansvar. Utrolig mye ræl er merket "CE", men det er mulig å se forskjell på et ekte merke og et "China Export"-merke.

Det finnes selvsagt også mange andre ting man må forholde seg til, importlover, skatter, næringslivet generelt har regler, regnskap, revisor osv. osv. etter hva som passer. Det er utrolig mye mer til å drive en butikk, enn bare selve den tekniske delen av nettbutikken.

https://www.kimuagroup.com/news/differences-between-ce-and-china-export-markings/

Anonymkode: 6613e...468

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 hours ago, AnonymBruker said:

Ja folk mente at hun lurte dem ved å kun lage egne navn på juggel og billig søppel fra Wish og lignende og flerdoble prisen

Det er i hvert fall kjent at mange har gjort nettopp dette. Det er også kjent at mange varer fra Wish/eBay/Aliexpress inneholder farlige kjemikalier/materialer, som blant annet i leker til små barn som ofte stapper ting i munnen.

Det er en grunn til at vi har godkjenningsorganer som ikke nødvendigvis tar kinesisk godkjenning for gitt.

Anonymkode: 6613e...468

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Dette finnes det vel x antall nettbutikker som selger juggel og drit allerede? Skal du selge noe så selg noe skikkelige produkter ikke bare juggel.

Enig i dette. Verden drukner i billig ræl og juggel. Vi trenger ikke flere kanaler for dette.

Dessuten tror jeg mange begynner i feil ende. Min mistanke er at det er 100% urealistisk å kunne tjene penger på dette når motivasjonen er "jeg har lyst til å drive nettbutikk". Man kommer nesten alltid lengre hvis motivasjonen kommer gjennom det man faktisk selger - altså at man lager eller finner noe som man selv syns er et skikkelig bra/fint, og selger det videre. Og sakte men sikkert utvider til flere produkter/tjenester.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange nettbutikker som selger juggel, men dersom man tar inn de "rette" varene, så tror jeg ikke det er noe problem å få solgt det.  Se feks. på "Hjemsol" som ofte reklamerer på Facebook. Der er det jo lett å tro at man handler i en norsk nettbutikk, man har tryggheten med å kunne bruke Klarna, men de sender direkte fra Kina. Varene koster jo gjerne 5-10 ganger så mye som om man bestiller rett fra Aliexpress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, Frøkenfryd30 said:

Det er mange nettbutikker som selger juggel, men dersom man tar inn de "rette" varene, så tror jeg ikke det er noe problem å få solgt det.  Se feks. på "Hjemsol" som ofte reklamerer på Facebook. Der er det jo lett å tro at man handler i en norsk nettbutikk, man har tryggheten med å kunne bruke Klarna, men de sender direkte fra Kina. Varene koster jo gjerne 5-10 ganger så mye som om man bestiller rett fra Aliexpress.

Hjemsol selger jo bare dritt da, folk handler aldri mer enn 1 gang derfra 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Har du kapital og lagerplass til å kjøpe opp store kvanta?

Ingen gidder å sitte på sånt i mengder.

Anonymkode: 08422...5dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...