Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

.

Endret av DelvisPresley
  • Liker 21
  • Hjerte 3
  • Nyttig 8
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er så lei det der, det du skriver altså. 

En lever en gang og jeg skjønner de som vil, men  ikke kan reise pga økonomi. 

Anonymkode: 65b89...d1d

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er så lei det der, det du skriver altså. 

En lever en gang og jeg skjønner de som vil, men  ikke kan reise pga økonomi. 

Anonymkode: 65b89...d1d

Det er ikke økonomisk synd på noen i Norge som har eid bolig, jobb, partner og barn.

Luksus er ikke en nødvendighet.

• Liker 10
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er derfor det er så viktig å planlegge før man setter unge(r) til verden. 

Anonymkode: f142e...46d

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Vi har hjemmepåske. Har nesten 400 000kr i sparepenger og kun 250 000kr i boliglån.  Prioriterer IKKE å reise utenlands flere ganger i året eller oppussing.

Anonymkode: 5a5bb...adc

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er derfor det er så viktig å planlegge før man setter unge(r) til verden. 

Så man må ha råd til utenlandsferie hvert år før man kan få unger?

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Pappadrømmen skrev (32 minutter siden):

Så nettopp en nyhetssak på tv2. En mor som klager over at familien ikke har råd til utenlandsreise.. Og det bruker man de 5 første minuttene av nyhetssendingen på.. 

Det er litt interessant det du skriver her.

Vi har alltid vært "fattiglusene" i nabolaget.  Ikke i betydningen at vi er fattige, men vi er fattige sammenlignet med naboene våre.   Vi klarer oss greit, men må være nøysomme, og feriereiser, dyr oppussing,  nye biler osv har vi aldri kunnet prioritere.

Derfor har vi alltid vært den ene familien som er hjemme i alle ferier, vannet blomster, tatt inn post, og passet kjæledyr for naboene våre.  Men i år har vi sluppet det, for absolutt alle(!) naboene har vært hjemme i både vinterferien og påskeferien.

Men ingen har klaget!  Alle sier at de synes det er deilig å være hjemme.

Anonymkode: 7d768...ba0

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig mange som ikke prioriterer eller har reåd til utenlandsreise nå, og kanskje ikke neste år heller. Så veldig spesielt at noen må stikke hodet frem på tv for dette.  Man kan klage på mye, men en sydentur man ikke har råd til er litt spes. 

Anonymkode: 31889...f6f

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er vel på tide at folk forstår at det å dra på reiser, ikke er en menneskerettighet. 

Det gir litt perspektiv når det den ene dagen er et nyhetsinnslag om hvor mange flere familier som må gå til veldedige organisasjoner for å få nok mat, og det den andre dagen handler om mennesker som er sure fordi de ikke har råd til å reise til syden. Jaja...

Anonymkode: f7e70...640

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Enig.

Jeg vokste opp "fattig" med tre søsken, hvor attpåklatt (barn nr 4) ble favoritten i familien.

Det er helt sykt hvordan voksne mennesker forteller andre rundt seg hvor fattige de er. Jeg fikk beskjed fra mine foreldre om å slå av varmen på rommet mitt (panelovn) om vinteren fordi det hadde de ikke råd til. Deretter bestiller de sydenferie til seg selv og yngste (!!!!).

Syting og klaging hvert år om dårlig råd... men kjøleskapet BUGNET alltid med dyre oster og allslags pålegg (som vi barna ikke spiste. Vi fikk ikke lov til å røre Biolaen eller yoghurtene, det var for det minste barnet og foreldrene våre). Vi bodde på småbruk og hvert år var det styr med hester, hunder, høner, og alt mulig de skulle avle opp.

Titusener av kroner på høy til hester som i praksis var kjæledyr. Far som bare slenger nedi all mulig mat i handlevogna i butikken. Leker til yngste hver eneste helg.

Men til alle de rundt seg var det ikke snakk om hvor dårlig råd de hadde, at livet var helt forferdelig og at "mamma og pappa endelig kunne unne seg en sydenferie". Merk at det skjedde tre ganger i løpet av oppveksten. At mor og far pakker sakene for å dra på ferie med yngste, uten de tre gjenværende barna.

Samme historie går igjen fra barn fra andre slike familier. Syting og klaging om dårlig råd når det som egentlig er problemet, er bortskjemthet.

Anonymkode: 33813...9b2

• Liker 2
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har heller ikke råd til å reise utenlands nå. Det er bare en realitet som jeg forholder meg til og jeg har det helt fint her hjemme. Syns det er feil når luksus blir normalisert som noe nødvendig. Jeg vokste heller ikke opp med utenlandsturer/sydenturer, men ble heller tatt med til hytta eller på bilferie i Sverige. Vi hadde det veldig bra. 

Tror det er noe galt med hva nordmenn vurderer som "normalt". På flere nivåer. 

Anonymkode: e217f...a6e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke sett reportasjen men kjenner godt til problemstillingen. Og det er rett og slett latterlig. Det er jo nesten pinlig.

Både jeg og mannen min tjener greit og har ikke så stort boliglån eller høye utgifter, men selv ikke vi ser for oss utenlandsreiser i hytt og pine? Hvem er det som har råd til det egentlig?

Jeg har ikke reist utenlands på maaaange år. Et år måtte jeg hjelpe min mor økonomisk. Noen andre år prioriterte jeg min egen mentale helse med å trappe ned på jobbing. Så kjøpte jeg og mannen hus og måtte bruke masse penger på det.

Men vi har det allikevel kjempefint! Og det er sånn jeg føler de fleste rundt meg har det? Når jeg får barn så er det mye annet jeg ønsker å ta dem med på før en ev. utenlandstur. 

Anonymkode: e4110...9c2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er vokst opp med lange utenlandsreiser hvert år. Gjerne 4 uker om sommerene.

Og for meg er det veldig viktig å dra utenlands hver sommer med familien, minimum 2 uker. Det er viktig for min livsglede! Jeg elsker varmen, den gode maten,badingen og opplevelsene.

Vi prioriterer det. 

Anonymkode: f4936...645

• Liker 2
Skrevet
47 minutter siden, Pappadrømmen said:

Så nettopp en nyhetssak på tv2. En mor som klager over at familien ikke har råd til utenlandsreise.. Og det bruker man de 5 første minuttene av nyhetssendingen på.. 

Er det en menneskerett å reise til utlandet i ferien? Det er uendelig med rimelige ting man kan gjøre med barna i Norge. Man må ikke reise. 

Lever du uten boble? 

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet
Pappadrømmen skrev (56 minutter siden):

Så nettopp en nyhetssak på tv2. En mor som klager over at familien ikke har råd til utenlandsreise.. Og det bruker man de 5 første minuttene av nyhetssendingen på.. 

Er det en menneskerett å reise til utlandet i ferien? Det er uendelig med rimelige ting man kan gjøre med barna i Norge. Man må ikke reise. 

Link?

Skrevet
Pappadrømmen skrev (56 minutter siden):

Reagerte på akkurat det samme . Pluss det å være hjemme i påsken ble fremstilt som et «offer « . Ikke mange år siden det å være hjemme i påsken var helt normalt . Nå er det enten «hjemme-påske « pga spare til utenlandstur , evnt «hjemmepåske» som en trend og noe nytt og kult . Flaut å se hvor bortskjemte nordmenn er blitt . Ilandsproblemer 😆

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Pappadrømmen skrev (28 minutter siden):

Så man må ha råd til utenlandsferie hvert år før man kan få unger?

Hvis det er en livsstil som er viktig for den enkelte.

Men uansett så er det viktig å fokusere på den økonomiske kapasitet man har har, før man bestemmer seg for å få barn.

Ta høyde for uforesette ting som kan skje. Sykdom, skilsmisse, død også videre. Hvor mange barn klarer man å ha ansvart for alene. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De har hjemmepåske og sparer til utenlandsferie, men de bruker penger på kino og bowling.  Det blir fort penger av det. 

Og vekk fra Norge, slippe unna alt som har skjedd her. Korona og sånn. 

Anonymkode: ec39b...83f

AnonymBruker
Skrevet

Vokste opp på kommunal på bolig. Sov i stua med mor, far og bror frem til 5.klasse. Var litt hjemløs fra 18-20år.

Fikk dratt på masse ferie som student pga. stipender og Ryanair/Easyjet. Drar av og til nå, men med mindre det er for å se noe veldig spesielt natur eller for å treffe folk så har jeg det godt hjemme og. Når man har vært turist 5-10 ganger så har man gjort det. 

Om jeg skulle sove i stua igjen og ikke dra på ferie på flere år så hadde det ikke gjort meg noe, så lenge jeg har folk jeg er glad i. Alt annet er bare bonus. 

Skjønner at barn kan sutre av å ikke ha fine klær, ikke julegaver og ikke kunne dra på ferie som sine venner, men at voksne folk står frem og sutre har jeg lite respekt for. De voksne skal være sterke forbilde og vise det finnes viktigere ting livet enn å dra på ferie når man ikke har råd. 

Anonymkode: 7184d...097

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...