Gå til innhold

Har menn fått det bedre når det egentlig var vi kvinner som skulle få det bedre ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Denne såkalte likestillingen. 

Før var kvinner hjemme. Tok seg av hus, hjem, barn, matlaging osv, 

Mannen var ute i jobb og sørget for økonomien og mat på bordet. 

Nå, virker det som at menn slipper ansvaret med forsørgelse og å bringe mat på bordet. Men kvinnen gjør fortsatt mest/alt husarbeid, planlegging, organisering, bursdager, oppfølging av barn, skole, planer osv...Så kvinnene har rett og slett fått mer jobb og belastning over seg. Dette virker til at menn ikke forstår eller riktigere sagt ikke VIL forstå fordi det er selvfølgelig den mest behagelige veien. 

Jeg tror at kvinner hadde det mye bedre før i tiden, med mindre de hadde en mann som var voldelig, alkoholiker og på noen måter uutholdelig å leve med. Nå skal kvinnen jobbe, betale 50/50 i tillegg ta seg av barna rydde vaske osv..

Mens mannen jobber også kommer han hjem og skal slappe av. Så får du høre "jeg har vært på jobb, jeg er sliten" JA MEN DU MÅ KOMME DEG NED FRA HIMMELEN; VI ER I 2023 OG IKKE 1950. Det virker som at menn fortsatt tror at demmes oppgave er fortsatt bare å jobbe men ikke betale mer heller. 

Patetisk!

Anonymkode: 9b72e...9f2

• Liker 2
  • Nyttig 10
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tror også menn hadde det bedre før.

Da fikk de mer respekt, siden de tjente penger.

Anonymkode: 1d995...396

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Mange enslige menn som ikke blir valgt nå.

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tror også menn hadde det bedre før.

Da fikk de mer respekt, siden de tjente penger.

Jeg er helt enig med deg. Jeg tror at denne såkalte likestillingen er hovedårsaken til så høye skilsmissetall. Enten er den ene veldig førnøyd og den andre veldig misfornøyd, eller så er begge misfornøyde og man sliter med å få det harmonisk i forhodet fordi hverken kvinnen eller mannen har en spesifik oppgave. Nå skal alle oppgavene fordeles og det skaper mye konflikt. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvilke kvinner og menn snakker du om? Jeg tenker jo hver enkelt må snakke om og sette forventninger, og bli enige om hvordan man skal leve sammen. Det virker som om mange glemmer dette og går inn i et mønster de ikke ønsker være i eller kommer seg ut av. Her jobber både mannen og kvinnen, og begge tar seg av både barn og husarbeid. 

Anonymkode: 5ffb6...af5

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

I tillegg bør det vel nevnes at menn før i tiden hadde mye dårligere arbeidsforhold og vilkår. HMS eksisterte ikke, og de måtte jobbe lange dager. Menn i dag har arbeidsmiljøloven og jobber 8 timer om dagen fem dager i uka. De som jobber mer enn det, tjener også enormt mye. 

Jeg tror også at menn har fått det mye, mye bedre, mens kvinner i mange tilfeller har fått det verre.

Anonymkode: b8050...a8b

• Liker 4
Skrevet

Man må stille klare krav og velge sine menn med omhu. Leverer de ikke er det ut med dem.

Kunne aldri tenkt meg tilbake til et samfunn der jeg var avhengig av en annens inntekt, var utestengt fra utdanning og var prisgitt nykkene til en mann. Ikke er jeg interessert i husarbeid heller. Glad for at feminismen har ryddet vei, og at jeg bestemmer helt og fullt over meg selv, kroppen min, pengene mine... og at jeg har anledning til å gå inn i forhold med en jevnbyrdig partner med samme rettigheter om jeg vil. Om jeg ikke vil, så er jeg fri til det også. Fantstisk.

• Liker 8
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I tillegg bør det vel nevnes at menn før i tiden hadde mye dårligere arbeidsforhold og vilkår. HMS eksisterte ikke, og de måtte jobbe lange dager. Menn i dag har arbeidsmiljøloven og jobber 8 timer om dagen fem dager i uka. De som jobber mer enn det, tjener også enormt mye. 

Jeg tror også at menn har fått det mye, mye bedre, mens kvinner i mange tilfeller har fått det verre.

Anonymkode: b8050...a8b

Helt enig med deg. Det er derfor jeg synes det er rart at når både kvinnen og mannen har 8 timers arbeidsdag så tror mannen at det er helt greit at han bare slenger seg på sofaen fordi han har vært på jobb og er sliten. Ok, skal begge to slenge seg på sofaen etter jobb så får huset bli bombet ned av rot og skit og barna får klare seg selv ? hvor er logikken ? fatter ikke at det er så vannskelig å forstå 

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Helt enig med deg. Det er derfor jeg synes det er rart at når både kvinnen og mannen har 8 timers arbeidsdag så tror mannen at det er helt greit at han bare slenger seg på sofaen fordi han har vært på jobb og er sliten. Ok, skal begge to slenge seg på sofaen etter jobb så får huset bli bombet ned av rot og skit og barna får klare seg selv ? hvor er logikken ? fatter ikke at det er så vannskelig å forstå 

Igjen - hvem er denne mannen i dette scenarioet? Din mann? Noens mann? 

• Liker 7
Skrevet (endret)
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvilke kvinner og menn snakker du om? Jeg tenker jo hver enkelt må snakke om og sette forventninger, og bli enige om hvordan man skal leve sammen. Det virker som om mange glemmer dette og går inn i et mønster de ikke ønsker være i eller kommer seg ut av. Her jobber både mannen og kvinnen, og begge tar seg av både barn og husarbeid. 

Har hatt flere samboskap her. Mennene hjelper til men det er ikke naturlig for dem fordi alle dem hadde mødre som gjorde alle de tingene (ja, selv i dette moderne samfunnet) dermed er de svært utrente på husarbeid. Uff, alle gangene som jeg måtte gi dem et foredrag om hvordan de skal gjøre klesvasken. Jeg som kvinne har lært dette ved å lese artikler om klesvask + erfaring+ eier plagg som har lett for å bli ødelagt. Tror neppe at menn er interessert i denne typen av literatur. 

Videre ble resultatet at det blir for mange kokker i kjøkkenet hvor mannen er den klønete parten. Mye unødvendig diskusjon også, "jeg gjorde dette i går/forrige uke. Din tur nå.. blabla". Det blir slitsom, mye irritasjon og uromantisk. 

Har fortsatt tilgode å møte en mann som ser rot eller oppvask og løper mot det for å få det unna. 50/50 fordelingen er urealistisk fordi menn og kvinner har såpass ulike personligheter. Folk må skjønne dette. 

Dere som har fått denne 50/50 fordelingen til må  gjerne dele info på hvordan dere har fått det til. Lytter gjerne :) 

Håper feministerne tar seg sammen snart og forhandle oss en avtale som er faktisk til fordel for oss kvinner.  Ønsker ikke å måtte fortelle menn hvordan de skal gjøre husarbeid, jobbe 2. og 3. skiftet eller komme meg ut i arbeidet etter 6 måneder etter å få skrittet sprengt og fungerer som en zombie. Syns disse feministerne bør miste stemmeretten sin og få sparken. 

Endret av Btw
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Denne såkalte likestillingen. 

Før var kvinner hjemme. Tok seg av hus, hjem, barn, matlaging osv, 

Mannen var ute i jobb og sørget for økonomien og mat på bordet. 

Nå, virker det som at menn slipper ansvaret med forsørgelse og å bringe mat på bordet. Men kvinnen gjør fortsatt mest/alt husarbeid, planlegging, organisering, bursdager, oppfølging av barn, skole, planer osv...Så kvinnene har rett og slett fått mer jobb og belastning over seg. Dette virker til at menn ikke forstår eller riktigere sagt ikke VIL forstå fordi det er selvfølgelig den mest behagelige veien. 

Jeg tror at kvinner hadde det mye bedre før i tiden, med mindre de hadde en mann som var voldelig, alkoholiker og på noen måter uutholdelig å leve med. Nå skal kvinnen jobbe, betale 50/50 i tillegg ta seg av barna rydde vaske osv..

Mens mannen jobber også kommer han hjem og skal slappe av. Så får du høre "jeg har vært på jobb, jeg er sliten" JA MEN DU MÅ KOMME DEG NED FRA HIMMELEN; VI ER I 2023 OG IKKE 1950. Det virker som at menn fortsatt tror at demmes oppgave er fortsatt bare å jobbe men ikke betale mer heller. 

Patetisk!

Det tror jeg også! Men det er fordi mange sikter for lavt. Det er ikke likestilling vi og dere Damer trenger. 

Noen må være på toppen. Hva med å prøve Kvinne på topp!

Femalelead relationship er raskt økende og det viser seg at dem både er mer lykkelige og holder lengre en serlig likestilte ekteskap men også gammeldagse malemeaded relationship. 

Noe jeg har erfart også i mitt ekteskap. 🥰

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja det er desverre blitt sånn at kvinner forventes å jobbe som om de ikke har barn, også forventes de å oppdra barna og ordne huset og vaske og alt som om de ikke har jobb. Kvinner jobber dermed to fulltidsjobber, en lønnet og en ulønnet. 

Eneste løsninger på dette er en av disse tre:

1. et system med færre timer i arbeidsuka for begge kjønn så menn kan gjøre mere hjemme og kvinner få flere timer til fritid enn nå. 6 timers arbeidsdag er en viktig politisk sak for mange partier og viktig kvinnekampssak for mange organisasjoner 

2. at menn selv bidrar aktivt mer for likestilling i hjemmet. Skjønner at de må bidra mye mer enn de gjør for at det skal bli likt og rettferdig 

3. Eller at kvinner kun velger de rikeste mennene så de har råd til å ha barnevakt og hushjelp. Men da blir det ramaskrik fra alle de vanlige mennene om at kvinner er kravstore og fæle og har urimelige krav til en mann når de bare skal velge rike menn. Men de samme mennene som klager over det er også de samme mennene som mener kvinnen er kravstor og fæl om hun spør om han gidder å støvsuge 🤷‍♀️🤦‍♀️ 

Anonymkode: 95d23...0cb

• Liker 6
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Skal innrømme at jeg hadde det veldig fint mens mannen jobbet og jeg var hjemmeværende. Jeg hadde alt med hus og hjem å gjøre, og han hadde alt med inntekt å uteting å gjøre. Barna var mitt ansvar mens han var på jobb, men han lekte med dem når han kom hjem og tok sin del med barna. 

Vi kranglet aldri om hvem som gjorde mest og jeg serverte mannen min gladelig alt han måtte ønske og vasket, brettet og strøk klærne hans. 

Men ja, utslitt men happy. 

Anonymkode: e216f...bb3

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Både kvinner og menn har fått det bedre.  Menn kan uten dårlig samvittighet gå fra kona om han ønsker det. Han har ikke et livslangt forsørgeransvar for henne.  Hun kan gjøre det samme, og behøver ikke å bli hos en mann fordi hun er økonomisk avhengig av ham. 

Derfor koker det hele ned til ett spørsmål:  Hvorfor blir du i et samliv du ikke er fornøyd med?  Du velger selv   

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Btw skrev (30 minutter siden):

Har hatt flere samboskap her. Mennene hjelper til men det er ikke naturlig for dem fordi alle dem hadde mødre som gjorde alle de tingene (ja, selv i dette moderne samfunnet) dermed er de svært utrente på husarbeid. Uff, alle gangene som jeg måtte gi dem et foredrag om hvordan de skal gjøre klesvasken. Jeg som kvinne har lært dette ved å lese artikler om klesvask + erfaring+ eier plagg som har lett for å bli ødelagt. Tror neppe at menn er interessert i denne typen av literatur. 

Videre ble resultatet at det blir for mange kokker i kjøkkenet hvor mannen er den klønete parten. Mye unødvendig diskusjon også, "jeg gjorde dette i går/forrige uke. Din tur nå.. blabla". Det blir slitsom, mye irritasjon og uromantisk. 

Har fortsatt tilgode å møte en mann som ser rot eller oppvask og løper mot det for å få det unna. 50/50 fordelingen er urealistisk fordi menn og kvinner har såpass ulike personligheter. Folk må skjønne dette. 

Dere som har fått denne 50/50 fordelingen til må  gjerne dele info på hvordan dere har fått det til. Lytter gjerne :) 

Håper feministerne tar seg sammen snart og forhandle oss en avtale som er faktisk til fordel for oss kvinner.  Ønsker ikke å måtte fortelle menn hvordan de skal gjøre husarbeid, jobbe 2. og 3. skiftet eller komme meg ut i arbeidet etter 6 måneder etter å få skrittet sprengt og fungerer som en zombie. Syns disse feministerne bør miste stemmeretten sin og få sparken. 

Jeg har ikke gjort noe spesielt. Jeg fant en mann som ser etter det samme som meg; og som ser rot, gir omsorg og tar hensyn. Før vi ble seriøse,  giftet oss og bestemte oss for å få barn, snakket vi om ting og det var ting jeg så etter. Hadde det ikke vært slik, så hadde jeg brutt ut av forholdet. Enkelt og greit. De fleste jeg kjenner har stort sett likeverdige forhold. Man velger jo det selv; man velger også partner selv. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Lol, nei. Det er bra. Dette maset om flere skilsmisser pga samfunnet. Ja, selvfølgelig er det flere skilsmisser. Nå kan jo kvinner skille seg uten å miste alt. Frihet er det viktigste. Frihet er også viktigere enn lykke.

Anonymkode: 3edd4...644

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Hva med barna?  Hvor villige er kvinner til å dele på samværet og ansvaret om barna?  Jeg har et inntrykk av at mange kvinner synes det er deres rett, som kvinner, å ta lengre permisjon, deltidsstilling osv. når familien tar seg råd til det.  Er det kanskje fortsatt sånn, i realiteten, at mannen fortsatt ses som hovedforsørgeren? 

Og hvorfor er kvinner så lite villige til å dele omsorgen for barna når foreldre går fra hverandre?  Er det ikke mange kvinner som innerst inne føler at de er viktigere for barnet enn far er?    Jeg tror det.  Så hvordan tror dere at menn vil stille opp som ansvarlige når de ikke behandlet som ansvarlige, men som hjelpere?  

Hvor ofte leser jeg ikke her på KG om menn som ikke hjelper til.... ?!

• Liker 2
Gjest Abendstern
Skrevet

Et innlegg fullt av stereotypier 

Skrevet

Snakk om å generalisere alle menn bare pga dine personlige dårlige erfaringer 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kvinner i Norge har aldri vært mer likestilte enn nå. De har heller aldri knasket så mye antidepressiva og piller for psyken som nå. 

Anonymkode: 2cd2d...ed0

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...