Gå til innhold

Følbar lymfe (ca 1 cm) på hals - lege?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Jeg er så stresset nå, har helseangst og fant en følbar lymfe på nedre del av halsen for 2 mnd siden som fortsatt er der. Den er ca 1 cm, mulig mindre, helt bevegelig og ikke knudrete. Usikker på om den er hoven overhode eller bare normal, og for alt jeg vet kan den ha vært der hele livet, og at jeg bare tilfeldig oppdaget den akkurat nå for 2 mnd. siden, fordi jeg leter etter sykdomstegn. 

Jeg fikk ikke panikk der og da fordi jeg hadde en infeksjon i kroppen med sår hals og forkjølelse og tenkte at det var vanlig. Jeg har 3 barn som bringer med seg det ene etter det andre hjem (alt fra influensa, streptokokker, spysyka, vannkopper og div. kortvarige infeksjoner og forkjølelse med feber bare det siste halvåret), så det er ingen tvil om at jeg eksponeres for mye.

Jeg har fått sår hals igjen nå, og kan sette lymfeknuten i sammenheng med dette, men det plager meg at den bare har vært der hele tiden?!
Har prøvd å holde meg rolig og ikke gå inn i angsten men nå kjenner jeg at det tar overhånd. Jeg har bestilt time hos legen men det er ikke ledig før om et par uker.
Sliter med å vurdere om dette bør sjekkes av lege eller om det er helseangsten som styrer meg. Jeg tok masse blodprøver samt crp og diff i slutten av november fordi jeg var overbevist om at jeg var alvorlig syk (legen kalte det «service» og trodde ikke jeg var syk). Alt var ok da, ingenting å bemerke.
En del av å jobbe med angsten er jo å nettopp eksponere seg for det man er redd for, og i mitt tilfelle er det å ikke fly til legen i tide og utide. 

Trenger noen beroligende ord.. 😞

Anonymkode: b251e...17a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du overanalyserer. Du fokuserer på lymejertelen, og da legger du merke til den.

Pust.

Du har sår hals, 100% normalt å ha hoven lymfekjertel. 

Du har bestilit legetime. Det er ikke mer å gjøre. Med mindre du har penger til å ta det privat da. 

Anonymkode: 40135...a0e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Du overanalyserer. Du fokuserer på lymejertelen, og da legger du merke til den.

Pust.

Du har sår hals, 100% normalt å ha hoven lymfekjertel. 

Du har bestilit legetime. Det er ikke mer å gjøre. Med mindre du har penger til å ta det privat da. 

Anonymkode: 40135...a0e

Takk♥️

Skrevet

Gå til legen og få sjekka kulen din du. Konsentrer deg om hva du kan gjøre istedet for hva det kan være.
Det kan være mye forskjellig, og du trenger å vite det. Bestill legetime.

AnonymBruker
Skrevet
Andro skrev (6 minutter siden):

Gå til legen og få sjekka kulen din du. Konsentrer deg om hva du kan gjøre istedet for hva det kan være.
Det kan være mye forskjellig, og du trenger å vite det. Bestill legetime.

Takk, time er bestilt. 

AnonymBruker
Skrevet

Babyen min hadde noen hovne lymfeknuter ifm eksem, og da kommenterte legen at jeg måtte unngå å kjenne på den hele tiden, for det i seg selv kunne bidra til å opprettholde irritasjonen i knuten og gjøre at hevelsen ble værende selv om den utløsende årsaken ga seg. Så hvis du driver og tar og kjenner på den så kan det i seg selv bidra til at den holder seg litt hoven. Slutt å ta på den, la legen kjenne når du har time og bare la vær å ta på den selv. 

Anonymkode: 1ca52...002

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Babyen min hadde noen hovne lymfeknuter ifm eksem, og da kommenterte legen at jeg måtte unngå å kjenne på den hele tiden, for det i seg selv kunne bidra til å opprettholde irritasjonen i knuten og gjøre at hevelsen ble værende selv om den utløsende årsaken ga seg. Så hvis du driver og tar og kjenner på den så kan det i seg selv bidra til at den holder seg litt hoven. Slutt å ta på den, la legen kjenne når du har time og bare la vær å ta på den selv. 

TAKK♥️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

TAKK♥️

❤️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...