AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #1 Skrevet 8. april 2023 Vet ikke hvordan ta tak i datteren min på 7. Hun retter på voksne, anser seg som jevnbyrdige med oss foreldre, retter på oss stadig vekk og er nokså sjefene. Hun fungerer kjempebra på skolen, men er enormt krevende hjemme. Vegrer meg for å sende henne på besøk til venninner uten oss til å minne henne på å oppføre seg. Hvordan kan jeg ta op at det er slitsomt med barn som er know-it-alls og sjefene? Anonymkode: 6a29f...284
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #2 Skrevet 8. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vet ikke hvordan ta tak i datteren min på 7. Hun retter på voksne, anser seg som jevnbyrdige med oss foreldre, retter på oss stadig vekk og er nokså sjefene. Hun fungerer kjempebra på skolen, men er enormt krevende hjemme. Vegrer meg for å sende henne på besøk til venninner uten oss til å minne henne på å oppføre seg. Hvordan kan jeg ta op at det er slitsomt med barn som er know-it-alls og sjefene? Anonymkode: 6a29f...284 Er det jenta du skal ta det opp med? Eller lærerne? (Eller har jeg misforstått?) Anonymkode: 6b31f...804
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #3 Skrevet 8. april 2023 Hun er det man vanligvis kaller veslevoksen? Tror det bare er en fase. Det går nok over etter en stund. Anonymkode: 20a8c...75b
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #4 Skrevet 8. april 2023 7 minutter siden, AnonymBruker said: Hun er det man vanligvis kaller veslevoksen? Tror det bare er en fase. Det går nok over etter en stund. Anonymkode: 20a8c...75b Men ville du grepet det an? Må.mannsi noe til barnet? Korrigere? Hvordan? Anonymkode: 6a29f...284
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #5 Skrevet 8. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men ville du grepet det an? Må.mannsi noe til barnet? Korrigere? Hvordan? Anonymkode: 6a29f...284 Jeg tror jeg ville ignorert det og belønnet annen oppførsel. Anonymkode: 20a8c...75b 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #6 Skrevet 8. april 2023 20 minutter siden, AnonymBruker said: Er det jenta du skal ta det opp med? Eller lærerne? (Eller har jeg misforstått?) Anonymkode: 6b31f...804 Jenta. Hva som er bra oppførsel og hva som er dårlig oppførsel. Anonymkode: 6a29f...284
Andro Skrevet 8. april 2023 #7 Skrevet 8. april 2023 Tenker at det er viktig å gi henne en ærlig tilbakemelding på hvordan hun framstår for dere som ser henne. Du kan være takknemlig for å ha et barn som har egne meninger, men hun bør få høre at hun dummer seg ut ved å være for skråsikker om ting som voksne kan mer om. Vi er jo jevnbyrdige vi mennesker, men det er foreldrene som er lederne hjemme. Det er tryggest for barn å ha en forutsigbar og trygg leder i sin omsorgsperson. Dersom hun retter dere når dere tar feil, så er det jo bare å beklage og gi henne rett. Om hun retter på dere og tar feil, da bør hun bli satt på plass. Jeg setter mer pris på barn som er i overkant obsternasige enn barn som er beskjedne. Det er letter å vite hva de syns, og det er mye mer morsomt å diskutere og fabulere sammen med dem. Det handler vel om å finne en balanse der du viser at du setter pris på innspillene hennes, samtidig som du gjør det klart hvem som er de voksne hjemme, og hva som er forskjeller på voksenrollen og det å være barn. 1 2
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #8 Skrevet 8. april 2023 Ah, vi har en sånn vi også. Han retter på alt og alle hele tiden😬 Vi prøver å si «hva ville du følt om noen sa til deg «det der er feil!» prøver å appellere til følelsene hans. Det funket i liten grad før 4, men nå funker det mer og mer. Jeg tenker at en 7 åring er stor nok til å reflektere rundt hva andre føler når man konstant retter på ting, og om hun ville likt å ha en venn som gjorde det? litt OT men ser flere med slike barn rundt meg og mange foreldre bare soler seg i glansen av å ha et så «veslevoksent barn». Jeg mener det er å gjøre barnet en bjørnetjeneste. Som du sier, hvem vil ha en sjefete og konstant rettende barn på besøk? Det er rimelig usjarmerende. Anonymkode: 1b512...7ec 3 3
Sunstone Skrevet 8. april 2023 #9 Skrevet 8. april 2023 Jeg tippet det var 7 åring før jeg gikk inn å leste innlegget ditt 😅 dette er nok helt typisk 7 år. Har begynt på skolen, begynner å lære seg at man kan si imot andre og at de også har meninger om ting. Les boken barneskoleårene av hedvig montgomery. Jeg har også en 7 åring som har forandret seg masse siste halve året. Boken var til stor hjelp for å forstå hva som skjer. De er i starten av fasen på å finne ut hvem de er, hvor de hører inn i familien og blant venner, 7 åringer er også ekstremt opptatt av rettferdighet og sårbar for kritikk. Så velg dine ord med omhu. Jeg har også en kverrulant hjemme, så i feel you 😅 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå