Gå til innhold

Dere som driver og går ned i vekt, hva spiser dere en vanlig dag? :) ikke lavkarbo

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg holder på å gå ned de siste gravidkiloene (er en av dem der vekta klamrer seg fast fram så lenge man fullammer, av en eller annen grunn). Men jeg ser på det som en mulighet til å etablere litt sunnere vaner, ikke en midlertidlig slankekur. Hovedgrepene er å legge til mer grønnsaker og mer proteiner, og være obs på porsjonsstørrelser. En vanlig dag kan se sånn ut:

Frokost: kjøleskapsgrøt på havregryn, chia, yogurt, proteinpulver og melk, med noe frukt og bær. Eller gresk yogurt blanda med cottage cheese med frukt og nøtter på, med en havremuffins til. Eller et grovt rundstykke med egg, og en neve knaskegrønnsaker. 

Lunsj: kan være middagsrester, eller brød med proteinrikt pålegg (f.eks. tunfisksalat) og knaskegrønnsaker, eller salat fra salatbaren på jobb (da også med noen bra proteinkilde, tunfisk, kylling eller lignende). Gjerne en frukt til dessert.

Spiser ofte en frukt og en liten neve mandler eller noe sånt før jeg går fra jobb. 

Middag: kan være alt mulig. Har små barn, så det blir en del lettvinte løsninger (pasta, fiskepinner osv.), men prøver å holde på prinsippet om at det skal være både en proteinkilde og masse grønnsaker. Spiser av mindre tallerkener, og prøver å begrense det som er den kjedeligste komponenten (typ, ris) til maks 1/3 av tallerkenen. 

Jeg bruker ikke å spise kveldsmat, men drikker ofte en kopp te. Om jeg er sulten (ikke bare rastløs) spiser jeg gjerne et knekkebrød og en frukt, eller noe sånt.

Ellers så er det ingen mat som er nei-mat -- spiser litt smågodt på lørdagene, om det er kake på jobben tar jeg et lite stykke, osv. Prøver å gjøre det enkelt for meg selv ved å ha alternativer jeg liker (oppkutta grønnsaker som gulrøtter og paprika; ferdiglaget kjøleskapsgrøt; havremuffins; kokte egg) tilgjengelige i kjøleskapet og frysern. Jeg spiser meg mett, og teller ikke kalorier. Har gått ned ca 1,5 kg i måneden i snitt, så det går ikke fort, men nærmer meg sakte men sikkert normalvekta mi og håper det stabiliserer seg der eller litt lavere. 

Anonymkode: 5eddc...240

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Holder meg unna alt av "søtsaker". Prøver å spise meg god og mett 2 ganger om dagen (lunsj og middag) + et lite måltid på kvelden.

Frokost: spiser ikke. Drikker en kaffe med melk.

Lunsj (ca kl 11.00): Brød/knekkebrød/proteinrundstykke med rikelig med pålegg. Stekt eller kokt egg. Chiapudding med yoghurt og nøtter. Eple eller banan. Kaffe/te og isvann. Ca 600 kalorier.

Middag (ca kl 16): spiser alt mulig men begrenser meg litt dersom vi har noe kaloririkt, som pastaretter eller pizza. Ellers spiser jeg meg god og mett. Ca 600-800 Kalorier.

Kvelds: 1-2 knekkebrød og te. Noen ganger en liten neve nøtter eller litt snacks. 100-300 kalorier.

Har gått ned 6 kg på 6 uker med dette kostholdet. Skal ned ca 10kg til.

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
myMa skrev (9 timer siden):

Holder meg unna alt av "søtsaker". Prøver å spise meg god og mett 2 ganger om dagen (lunsj og middag) + et lite måltid på kvelden.

Frokost: spiser ikke. Drikker en kaffe med melk.

Lunsj (ca kl 11.00): Brød/knekkebrød/proteinrundstykke med rikelig med pålegg. Stekt eller kokt egg. Chiapudding med yoghurt og nøtter. Eple eller banan. Kaffe/te og isvann. Ca 600 kalorier.

Middag (ca kl 16): spiser alt mulig men begrenser meg litt dersom vi har noe kaloririkt, som pastaretter eller pizza. Ellers spiser jeg meg god og mett. Ca 600-800 Kalorier.

Kvelds: 1-2 knekkebrød og te. Noen ganger en liten neve nøtter eller litt snacks. 100-300 kalorier.

Har gått ned 6 kg på 6 uker med dette kostholdet. Skal ned ca 10kg til.

Hvor mye brød spiser du ca til frokost? :)

Anonymkode: 85bcf...875

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Nevian skrev (10 timer siden):

Jeg skal ned fra 91 til 80. Er ned på 85 nå siden første mars.

• Frokost: Ingenting (har jeg aldri spist uansett).
  • Lunsj: Tre knekkebrød med smøreost eller en Toro Bolognese Rett i Koppen.
  • Middag: F.eks. 400g opphakket kyllingfilet, eller en kvart Grandiosa, eller tre brødskiver med noe magert.
  • Kvelds (rundt 22.00): Tre brødskiver med makrell i tomat, eller et ostesmørbrød.
  • Knapt noen flytende kalorier.
  • Fullkomment fravær av alt jeg trakter etter av sjokolade, godteri, bakevarer, og snacks.

Trening:

• 1,5 time kampsport to ganger i uka.
  • Trappeløp opp seks etasjer, gå ned. Gjenta ti ganger. Fire ganger i uka.

Takk for svar :) jeg kan nok ikke spise like mye som deg siden du er mann :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvor mye brød spiser du ca til frokost? :)

Det blir ofte proteinrundtykke (som jeg lager selv). Da spiser jeg 1. De metter veldig og har ca 200 kalorier. Ellers blir det 1 brødskive + 1-2 knekkebrød gjerne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Takk for svar :) jeg kan nok ikke spise like mye som deg siden du er mann :)

Kan det ikke skaleres noe ned?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Nevian skrev (14 timer siden):

Jeg skal ned fra 91 til 80. Er ned på 85 nå siden første mars.

• Frokost: Ingenting (har jeg aldri spist uansett).
  • Lunsj: Tre knekkebrød med smøreost eller en Toro Bolognese Rett i Koppen.
  • Middag: F.eks. 400g opphakket kyllingfilet, eller en kvart Grandiosa, eller tre brødskiver med noe magert.
  • Kvelds (rundt 22.00): Tre brødskiver med makrell i tomat, eller et ostesmørbrød.
  • Knapt noen flytende kalorier.
  • Fullkomment fravær av alt jeg trakter etter av sjokolade, godteri, bakevarer, og snacks.

Trening:

• 1,5 time kampsport to ganger i uka.
  • Trappeløp opp seks etasjer, gå ned. Gjenta ti ganger. Fire ganger i uka.

Tenkte 3 skiver brød om dagen + yoghurt fordelt på 2 måltid, skal jeg ha kyllingfilet så blir nok det 150 gram :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokost: 2 brødskiver med lett-pålegg av en eller sort. Melk ved siden av, til drikke. 

Etter frokost tar jeg gjerne en kopp te m/3 -4 suketter.

Lunsj: enten litt middagsrester fra dagen før. Eller to brødskiver med lett-pålegg. Vann eller melk til drikke. 

Middag: 1 porsjon middag m/ vann til. 

Sjokolade og potetgull spiser vi kun 1 dag i uken (lørdag). 1 potetgull-pose på hver (som jeg ofte ikke klarer å spise opp, så da sparer jeg det til helgen etterpå) og 1 stor sjokolade-plate på deling. 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er 169cm høy, og veide 85kg for ett år siden. I dag veier jeg 63-64kg, og har stått stille på det noen måneder. 
Praktiserer periodisk faste. Spiser to Wasa Husman med smør og pålegg (stort sett tubeost), og én porsjon med hva vi enn har til middag. Spiser ikke flere måltider. Drikker ikke sukker. I helgene kan jeg spise noe sjokolade og chips, men ingen mengder da jeg ikke synes det er spesielt godt lenger. 
Trener ikke. 
Dette er altså hva min tidligere overvektige kropp behøver for å holde seg stabil. 

Anonymkode: e61f1...05c

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Mardina skrev (7 minutter siden):

Frokost: 2 brødskiver med lett-pålegg av en eller sort. Melk ved siden av, til drikke. 

Etter frokost tar jeg gjerne en kopp te m/3 -4 suketter.

Lunsj: enten litt middagsrester fra dagen før. Eller to brødskiver med lett-pålegg. Vann eller melk til drikke. 

Middag: 1 porsjon middag m/ vann til. 

Sjokolade og potetgull spiser vi kun 1 dag i uken (lørdag). 1 potetgull-pose på hver (som jeg ofte ikke klarer å spise opp, så da sparer jeg det til helgen etterpå) og 1 stor sjokolade-plate på deling. 

Takk for svar :) er du kvinne? Har du gått ned mye på dette kostholdet? :) trener du? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er 169cm høy, og veide 85kg for ett år siden. I dag veier jeg 63-64kg, og har stått stille på det noen måneder. 
Praktiserer periodisk faste. Spiser to Wasa Husman med smør og pålegg (stort sett tubeost), og én porsjon med hva vi enn har til middag. Spiser ikke flere måltider. Drikker ikke sukker. I helgene kan jeg spise noe sjokolade og chips, men ingen mengder da jeg ikke synes det er spesielt godt lenger. 
Trener ikke. 
Dette er altså hva min tidligere overvektige kropp behøver for å holde seg stabil. 

Takk for svar :) det hørtes ut som litt lite mat men spørs jo hva du spiser t i middag da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Teller ingenting men har gått ned masse i vekt de siste månedene. Det viktigste er at jeg går mellom 7-10 km hver dag. Noen ganger på vei andre ganger i terreng, snø osv. Spiser som vanlig 2 skiver med ost til frokost, 2 til lunch og middag ca 18.00. Mye fisk, andre ganger pasta med kylling men med flere grønnsaker enn kylling. Poteter, gulrøtter, brokkoli. paprika.

Anonymkode: 27ca7...a56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk for svar :) det hørtes ut som litt lite mat men spørs jo hva du spiser t i middag da :)

Jeg vet, det er ikke mye mat, men ettersom kroppen min nå har stabilisert seg på denne vekten er det tydeligvis nok. Vi som har vært overvektige kan ikke spise like mye som de som aldri har vært overvektige, derfor er det tiden etter vektnedgangen som er vanskelig. Jeg kan ikke lese tråder som dette og sammenligne mitt inntak med andre som veier det samme, for nå er jeg som sagt vektstabil. Vil jeg spise mer må jeg bevege meg mer. 
Til middag spiser jeg for eksempel en potet, to kjøttkaker og grønnsaker. En tortillalefse. 
Jeg har aldri vært av de som MÅ ha noe søtt, derfor er heller ikke å holde seg unna kaker og godterier noe offer for meg, men jeg har alltid vært glad i mat og har spist altfor store porsjoner av det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg vet, det er ikke mye mat, men ettersom kroppen min nå har stabilisert seg på denne vekten er det tydeligvis nok. Vi som har vært overvektige kan ikke spise like mye som de som aldri har vært overvektige, derfor er det tiden etter vektnedgangen som er vanskelig. Jeg kan ikke lese tråder som dette og sammenligne mitt inntak med andre som veier det samme, for nå er jeg som sagt vektstabil. Vil jeg spise mer må jeg bevege meg mer. 
Til middag spiser jeg for eksempel en potet, to kjøttkaker og grønnsaker. En tortillalefse. 
Jeg har aldri vært av de som MÅ ha noe søtt, derfor er heller ikke å holde seg unna kaker og godterier noe offer for meg, men jeg har alltid vært glad i mat og har spist altfor store porsjoner av det. 

Men hva spiste du for å gå ned i vekt?

Anonymkode: b6bd2...d8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Men hva spiste du for å gå ned i vekt?

Anonymkode: b6bd2...d8d

Akkurat det jeg skriver i innlegget -se på anonymkoden- to knekkebrød og én porsjon middag pr dag. Drikker aldri sukker. Noe sjokolade og chips i helger, men ingen mengder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Takk for svar :) er du kvinne? Har du gått ned mye på dette kostholdet? :) trener du? :)

Kvinne på 43 her. Begynte på et slankeprogram via Bærum sykehus i februar. Gått ned ca 8 kg til nå. 

Trener ikke på treningssenter. Mistrives veldig med den type trening 😊

Går tur hver dag på 1 time. 4 dager i uken med hunden min og 3 dager i uken alene. Har planer om å kjøpe sykkel snart, så kommer til å sykle litt mer etterhvert 😊

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg driver med OMAD (One Meal A Day) som betyr at jeg kun spiser ett større måltid om dagen. Har drevet med dette i litt over ett år, og har gått ned 30 kg. Jeg spiser egentlig hva jeg vil, så lenge det ikke er mer enn 1200 kcal. Jeg prøver så klart å fokusere på å spise sunn mat og få inn nok protein.

Vektnedgang kan man få til så lenge man spiser mindre enn de man forbrenner. Hva man spiser påvirker kun helsen og kroppen, ikke selve vektnedgangen

Anonymkode: 45b0e...795

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg driver med OMAD (One Meal A Day) som betyr at jeg kun spiser ett større måltid om dagen. Har drevet med dette i litt over ett år, og har gått ned 30 kg. Jeg spiser egentlig hva jeg vil, så lenge det ikke er mer enn 1200 kcal. Jeg prøver så klart å fokusere på å spise sunn mat og få inn nok protein.

Vektnedgang kan man få til så lenge man spiser mindre enn de man forbrenner. Hva man spiser påvirker kun helsen og kroppen, ikke selve vektnedgangen

Takk for svar :) jeg hadde nok aldri klart 1 måltid om dagen da jeg ikke klarer store måltid. Du spiser ikke mer enn 1200 kalorier? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tror ikke at jeg som er 1.60 høy og 81 kg kan leve på under 1000 kalorier daglig dessverre ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Takk for svar :) jeg hadde nok aldri klart 1 måltid om dagen da jeg ikke klarer store måltid. Du spiser ikke mer enn 1200 kalorier? 

Ja, jeg vet det kan være litt vanskelig for mange å spise kun ett stort måltid. 

Jeg startet med 1500 kcal, men akkurat nå spiser jeg rundt 1200-1300 kalorier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...