AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #1 Del Skrevet 8. april 2023 Jeg har alltid trives best inne enn ute, sommer som vinter, vår som høst. Selvsagt er jeg ute, men trives ikke like godt ute som inne. Er det mulig å lære seg å like å være ute? Anonymkode: cb0e8...4d8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #2 Del Skrevet 8. april 2023 1. Du må kle deg etter været slik at du ikke fryser eller er for varm 2. Du må kle deg komfortabelt slik at det er lett å bevege seg 3. Du må gjøre noe ute som du synes er gøy. Anonymkode: 1ba3a...bdf 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MyMichelle Skrevet 11. april 2023 #3 Del Skrevet 11. april 2023 Jeg synes det er mindre kjedelig hvis jeg hører på musikk eller lydbok. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #4 Del Skrevet 11. april 2023 Jeg trives best ute om jeg ikke er «overvåket» av naboene. Bruker mest tid der hvor jeg kan være litt alene, om det så bare er for å lese en bok, nyte solen, høre på fuglene, osv. Anonymkode: e5004...eea 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #5 Del Skrevet 12. april 2023 begynne å spille stolpejakt eller pokemon go.. 😄 jeg er seriøs nå. "Gamefication" av omgivelser hjelper veldig. Anonymkode: d235a...e07 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skreppamedleppa Skrevet 13. april 2023 #6 Del Skrevet 13. april 2023 "Ute" kan jo være alt ifra en bok på et pledd i parken til å bestige Glittertinden, vet liksom ikke i hvilken ende du sikter mot... Men ja det er fullt mulig. Jeg er selv ikke oppvokst i en "friluftslivfamilie", turtøy og slikt hadde jeg lite peiling på før jeg ble 23, tror knapt jeg eide ullundertøy før da, som er helt surrealistisk å tenke på nå... Alt som hadde med "ute" å gjøre var i det beste fall gørr kjedelig. Naturen var best fra avstand, helst igjennom vinduet. I dag har jeg skapet fullt av friluftsutstyr fra vinter sovepose, hammock hengekøye, primus og feltkjøkken, telt mm... Og jeg blir greten spesielt i vår/sommer/høst sesonger uten noen gode lange turer ute, (jeg er fremdeles en frysepinn som hater vinteren men selv da må jeg ut innimellom om en ikke så ofte som på sommeren). Du har fått gode tips allerede, for min del var det at jeg skulle bli sammen med mannen som er et bevandret friluftsmenneske. Men bortsett fra godt selskap så elsker jeg naturen: i påsken som var hørte jeg orreleik, jeg har tidligere matet rev, sett haren hoppe, tatt fantastiske bilder av snømusen som hoppet inn og ut av hulen sin, jeg har satt å sitt de vakreste solnedganger og de nydeligste soloppganger, stjernehimmelen, høsten, hvor ekstem vakker den er. Selv en pissemaurtue kan jeg studere lenge og bli målbundet av Uglen.. Å høre gjøken om våren... For min del så elsker jeg naturen... Og det er ikke til å stikke under en stol at den er bedre i levende livet enn å høre om den eller se den på avstand eller igjennom naturprgram. Det å fyre opp bål har også *magiske* krefter for meg, hvor salig behagelig det er å sitte i helt fred og ro med bålet.. For andre kan det være stolpejakt, pokemon go, bildeutfordringer som finnes i some, sollyset som gir deg energi og glede, en tur på en utekafe og lese i en bok mens andre folk traver forbi.. Valgene er jo endeløse sånn sett. Men det første skrittet næmlig dørstokkmila er den vanskeligste. Prøv å legg noen konkrete, men korte, realistiske og kjekke planer de første gangene, 6 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #7 Del Skrevet 14. april 2023 Kjenn etter hvor frisk luften er og hvordan den påvirker deg positivt når du er ute. Samme med solskinn. Anonymkode: 9c3b5...223 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #8 Del Skrevet 14. april 2023 Ja, det er mulig, men det krever at du har lyst? Har du lyst til å bli en som trives ute? Er det viktig for deg, er det fullt mulig. hovedproblemet er som vanlig: dørstokkmila. Du må lage en utevane. Og det krever selvtvang og disiplin før det blir vane og lyst. Anonymkode: 44a14...8e5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #9 Del Skrevet 14. april 2023 Jeg er usikker på om det går eller om det er mer personlighet. Jeg liker meg bedre inne enn ute. Jeg er oppvokst i en livet-er-best-ute familie, men jeg blir sliten av alle lydene som er ute, jeg hater i sekter og enda mer arachnoider, kan ikke fordra «vær», og jeg liker best innendørsaktiviteter. Er ikke stillesittende, men jeg liker bedre å klatre i klatrehall enn i utendørs fjellvegger med insekter og kratt og kanskje regn, jeg liker bedre å ri i ridehall enn på en utebane med ustabilt vær og bråkete lyder, jeg liker bedre å trene i en gym eller på kampsportmatter eller et yogastudio enn å jogge eller gå tur etc etc. Jeg synes det er hyggelig å være utendørs om det er blå himmel, strålende sol og varmt, men selv da synes jeg det er godt å komme inn litt i løpet av dagen. Kan nyte en fjelltur eller ridetur i 20-25 plussgrader med knallblå himmel, men selv med optimalt vær synes jeg ikke telttur er det helt store. Det er jo uansett insekter og «bråk» der, med mindre det er kaldt og jævlig. Sandstrand er det eneste utendørs jeg er virkelig glad i. Helst i sol og varme selvsagt (og uten for mye mennesker), men på en flott sandstrand der man ser havet møte himmel i horisonten kan jeg til og med finne på å gå en tur i uvær. Anonymkode: bae38...0b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #10 Del Skrevet 14. april 2023 Vil du like å være ute eller føler du at du må like det? Anonymkode: cd824...f1f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #11 Del Skrevet 14. april 2023 Kommer litt ann på hva du liker å gjøre? Jeg er ikke noen stor ute-gåer. Jeg må liksom ha en gåtur med mening (til et sted eller noe) for at jeg skal like det, så å bare vandre i fjellet blir nok aldri min store hobby. MEN jeg har en kjempesøt liten veranda og en bitteliten hage, som jeg elsker å være å henge i. Løser kryssord, mater fugler, fikse i blomsterbed, gror urter. veldig koselig og får masse frisk luft å sol. Anonymkode: 5a75b...1fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #12 Del Skrevet 14. april 2023 Godt spørsmål. Er spent på svarene du får. Jeg liker ikke å gå ute på måfå, må ha en menig. Skal gå noe stolpejakt med ei venninne til uka, håper det hjelper på. Anonymkode: e6f6f...429 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 14. april 2023 #13 Del Skrevet 14. april 2023 (endret) Jeg er ikke så glad i å være ute. To hovedgrunner til det - 1. hater å fryse og bli våt og 2. liker meg best alene. Kan like å være ute om sommeren når det er fint vær, men trives fortsatt best inne. Ser ikke noe galt i det. Hvorfor må du like å være ute? Endret 14. april 2023 av Anonymus Notarius Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #14 Del Skrevet 14. april 2023 AnonymBruker skrev (På 8.4.2023 den 20.00): Jeg har alltid trives best inne enn ute, sommer som vinter, vår som høst. Selvsagt er jeg ute, men trives ikke like godt ute som inne. Er det mulig å lære seg å like å være ute? Anonymkode: cb0e8...4d8 Hva gjør du på inne? Hobbyer? Musikk? Tv? Matlaging? Husarbeid? Håndarbeid? Å ta med seg sine aktiviteter ut heller enn å oppsøke «nye» aktiviteter ute vil bidra til bedre trivsel. Så ta en titt på hva du gjør på, og spør deg selv hvordan du kan flytte det ut. Liker du å se tv? Kanskje en utesofa og et nettbrett er en start? Liker du å strikke? Kanskje en tur i parken der du setter deg på en benk og strikker er en begynnelse? Lager du mat? Kanskje fisking, jakt eller bærplukking er din ting? Hvorfor trives du bedre inne? Altså: er det temperaturen? Sola? Vinden? Føler du deg mindre trygg ute? Føler du deg sett eller observert eller stirret på? For å sitte på en stol inne og gjøre en aktivitet (la oss si du strikker) og å sitte på en stol ute og strikke er jo ikke ulike aktiviteter. Det er ulike miljø. Så identifiser det eller de «noe» ved å være ute som plager deg, og søk gjøre noe med det. Anonymus Notarius skrev (9 timer siden): Jeg er ikke så glad i å være ute. To hovedgrunner til det - 1. hater å fryse og bli våt og 2. liker meg best alene. Kan like å være ute om sommeren når det er fint vær, men trives fortsatt best inne. Ser ikke noe galt i det. Hvorfor må du like å være ute? Dersom man opplever en vane eller preferanse som begrensende for sin livsutfoldelse eller livskvalitet er det eneste rasjonelle å gjøre noe med vanen. Det er aldri rasjonelt å begrense sin livskvalitet eller sine muligheter fordi en gruer seg til, er engstelig for eller på annen måte søker unngå enkelte deler av livet. Å lære seg å like noe er mye mindre bry enn å leve 100 år med en begrensning som kan fjernes. Anonymkode: e37b1...eb1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 14. april 2023 #15 Del Skrevet 14. april 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Dersom man opplever en vane eller preferanse som begrensende for sin livsutfoldelse eller livskvalitet er det eneste rasjonelle å gjøre noe med vanen. Det er aldri rasjonelt å begrense sin livskvalitet eller sine muligheter fordi en gruer seg til, er engstelig for eller på annen måte søker unngå enkelte deler av livet. Å lære seg å like noe er mye mindre bry enn å leve 100 år med en begrensning som kan fjernes. Anonymkode: e37b1...eb1 Her forutsetter du jo at man ser på det som en begrensning at man ikke liker å være ute. Det tror jeg ikke stemmer for de fleste inne-personer. Jeg ser i alle fall ikke på det som en begrensning for livet mitt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #16 Del Skrevet 26. april 2023 Det blir litt som å spørre "hvordan lære seg å like å være inne".. Det er mye jeg liker å gjøre ute, og mye jeg IKKE liker å gjøre ute. På samme måte som at det er mye jeg liker å gjøre inne, og mye jeg IKKE liker å gjøre inne. Hva er det som gjør at du ikke liker å være ute? Har du eksempler på hva det er du tenker på med å "være ute"? Tenker du tur i skog og mark, eller tenker du sitte i hagen? Det viktigste er å ha komfortable og passende klær. Å fryse eller bli våt er ikke kjekt, så klær som passer til det du skal, enten det nå er å henge på lekeplassen med to-åringen, eller å gå i fjellet, er viktig. Fra innerst til ytterst. Jeg elsker å gå på fjelltur. Og det viktige da er sko med godt grep (bor på vestlandet, med bratte fjell, med mye vått og glatt berg og slepie røtter). Behagelig turbukse som tåler litt vann, og er god å bevege seg i og ikke strammer og hindrer meg fra å klyve litt i de bratte partiene. Solbriller! Caps! Klær som puster. En god sekk. Noe godt OPPI sekken 😛 og en kikkert! Jeg elsker IKKE å henge i sandkassen eller på lekeplassen med ungene, eller dilte etter dem mens de herjer i den ikke-barnevennlige hagen... Men også der er klær viktig. Det er dritkaldt å stå og henge.. Så god varm ull, gode varme sko, håndvarmere å holde eller putte i votten, sitteunderlag, osv. Anonymkode: 65c78...553 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå