Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er to søsken som arvet etter mor, far gikk bort for mange år siden. Saken er at min bror ikke deltar i arbeidet og min kone og jeg har ryddet nå i hele påsken. Min bror som er i en prosess med gjeldsanering deltar ikke, han ønsker kun og hente det som er av verdier som er lett omsettelig. Alt han arver går rett til namsmannen. Har vi krav til og få godgjort de timene vi bruker på rydding. Det dreier seg om en enebolig full fra kjeller til loft så noen liten jobb er det ikke.

Anonymkode: ea88f...612

• Hjerte 6
AnonymBruker
Skrevet

Nei, dere har ikke det! Dere kunne jo bare ha satt vekk jobben til et firma som driver med sånt!

Anonymkode: 5f510...be8

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, dere har ikke det! Dere kunne jo bare ha satt vekk jobben til et firma som driver med sånt!

Og mistet det som finnes av personlige minner ? Men ok, i etterpåklokskapens navn burde det vært gjort.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor sikker er du på det? 

TS, er det privat skifte eller offentlig skifte? 

Anonymkode: 87823...9d8

AnonymBruker
Skrevet

Privat skifte

AnonymBruker
Skrevet

Vil du at din bror med gjeldssanering skal betale dere lønn for å rydde ut? 

Anonymkode: 9e6ca...970

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det har jeg lurt på, finnes det firmaer som kommer og tar med seg absolutt alt av ting og møbler? Ca kostnad på dette? 

Går vel an å gå seg en runde og plukke ut verdisaker og ting med affeksjonsverdi først isåfall. 

Anonymkode: 912ec...a44

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er firmaer som kjøper opp hele dødsbo og selger det på auksjon, men da hele og ikke det som er utplukka. Det må være noe av verdi. 

Anonymkode: 97ffe...0dc

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Vi er to søsken som arvet etter mor, far gikk bort for mange år siden. Saken er at min bror ikke deltar i arbeidet og min kone og jeg har ryddet nå i hele påsken. Min bror som er i en prosess med gjeldsanering deltar ikke, han ønsker kun og hente det som er av verdier som er lett omsettelig. Alt han arver går rett til namsmannen. Har vi krav til og få godgjort de timene vi bruker på rydding. Det dreier seg om en enebolig full fra kjeller til loft så noen liten jobb er det ikke.

Kondolerer, TS ❤️ 

Anonymkode: 452d6...b13

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg ønsker at han skal ta sin del. Det beste hadde jo vært at han stillte opp og hjalp til. At han er i en situasjon med gjeldsanering kan han bare takke seg selv for. Det blir gjerne sånn om man driter i og betale regningene sine

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Dette kan dere avtale med broren, dersom det er et privat skifte. Da må han velge om han skal betale dere, eller om han skal stille opp og gjøre det han burde ha gjort.
Jeg vet også om tilfeller av offentlig skifte der dette har blitt godkjent av bobestyrer fordi ene arvingen ikke kunne delta i arbeidet. Det som ble tildelt henne av arv var fraregnet timer med rydding og renhold.

Kondolerer 💔 Slik rydding er steintung og tidkrevende.

Anonymkode: ba690...0b0

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Unnskyld, dere rydder vekk dødsboet fra deres mor og dere spør om dere kan bli godtgjort,altså betalt for de timene dere bruker?

Jeg må kondolere, mistet mi mor for ikke lenge siden. Jeg vet hvor tøft og vanskelig det er.

Anonymkode: 196f6...516

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde avtalt før dere startet hvor mye ekstra dere skulle hatt. Vet hvor mye tid slikt tar…

Anonymkode: b2e82...8d6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Unnskyld, dere rydder vekk dødsboet fra deres mor og dere spør om dere kan bli godtgjort,altså betalt for de timene dere bruker?

Jeg må kondolere, mistet mi mor for ikke lenge siden. Jeg vet hvor tøft og vanskelig det er.

Anonymkode: 196f6...516

Begge burde delta. Han vil komme og hente det av verdi for og selge det og få penger som ikke går til nedbetaling av gjeld. Uten og legge så mye som en time på og hjelpe til.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hadde avtalt før dere startet hvor mye ekstra dere skulle hatt. Vet hvor mye tid slikt tar…

Anonymkode: b2e82...8d6

Ikke lett og avtale noe som helst, han har et alkoholproblem, så det nytter ikke og stole på noe som helst 

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Nei, han vil at staten skal betale.

Anonymkode: dd113...ab9

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke lett og avtale noe som helst, han har et alkoholproblem, så det nytter ikke og stole på noe som helst 

I så fall hadde jeg kontakta Namsmannen om dette på tirsdag, og hørt hva de tenkte rundt det.
Evt. bare regna fra et timebeløp fra det som oversendes dit, og informert ham. Så lenge han ikke får pengene direkte selv, så er det ikke sikkert at han opponerer heller. Det er helt rimelig at dere som tar et tak får mer ut av det enn han som ikke bidrar.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Andro skrev (6 minutter siden):

I så fall hadde jeg kontakta Namsmannen om dette på tirsdag, og hørt hva de tenkte rundt det.
Evt. bare regna fra et timebeløp fra det som oversendes dit, og informert ham. Så lenge han ikke får pengene direkte selv, så er det ikke sikkert at han opponerer heller. Det er helt rimelig at dere som tar et tak får mer ut av det enn han som ikke bidrar.

Takk, det skal jeg gjøre. Oppgjøret kommer ikke til og dekke mer en 1/3 av det han har i gjeld, så det er ikke sånn at det utgjør noen forskjell. Han klarer uansett ikke og gjøre opp for seg desverre.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Andro skrev (10 minutter siden):

Enig. det her helt rimelig at arbeidsinnsatsen trekkes fra bror del. 

Jeg kommer til å sitte i det samme selv, mine foreldre er nå over 80 og syke og broren min bryr seg bare om seg selv og sitt. Jeg kommer til å måtte gjøre alt alene. 

Anonymkode: ac31f...de3

• Liker 2
  • Hjerte 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke sikker på om jeg forstår spørsmålet, men vil likevel bare nevne at det er vanlig at den av arvingene som må ta seg av opprydding og papirarbeid kompenseres for dette. Men ikke av staten, av de andre arvingene. Siste tilfellet jeg hørte om fikk denne personen 25.000,- ekstra av arven. 

Anonymkode: a3b72...230

• Liker 5
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...