Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ville tatt livet med ro. Er det ikke liv laga, kommer det ut, og går det godt så ser man ikke hjerteslag sikkert før i uke 7. Legevakten er for akutt sykdom og skade. 

Anonymkode: ddd6d...652

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, Vecky said:

Jeg ringte legevakten da jeg opplevde spontanabort. Jeg valgte å ringe fordi jeg fikk rielignende smerter, såpass sterke at jeg ikke klarte å sitte rolig. Hadde ikke begynt å blø enda, men det skjedde like etterpå. 
De tok meg inn til undersøkelse mtp om det kunne være svangerskap utenfor livmor. Ble henvist til ultralyd neste dag. 

Ikke tenk at det var feil at du ringte legevakten. Jeg er helsepersonell, men var også førstegangsgravid og usikker.. 

Ønsker deg lykke til uansett hva resultatet er.. 🌸

Men det er forskjell på å ha smerter og blø. Mange blør litt eller mye i graviditet. Noen mister fosteret. Legevakta kan ikke gjøre noe. 

Har selv mistet 8 ganger, og skjønte allerede første gang at her var det ikke noe å gjøre. Den ene gangen var jeg på tidlig ul i uke 6. Men der fant de ingenting, det var tom fostersekk. I "uke 13" begynte jeg å blø. Hadde jeg ikke vært på tidlig ul. Hsdde jeg trodd jeg mistet så sent. 

De første ukene er de mest kritiske. Uke 5-6 er "ingenting ". Det trenger ikke være abort for ts. Men bestill time privat til tirsdag. Så finner de ut om det er noe der. 

Anonymkode: 06dd0...2b6

Gjest Albbas
Skrevet

Dette er ikke noe å kontakte legevakten for flere ganger, ts. Skjønner at du er bekymret, men greide ikke legevakten å forklare at det er absolutt ingenting de kan gjøre på dette stadiet uansett? Det er for tidlig for ultralyd, så hadde du kommet inn til lege hadde ikke legen kunne undersøkt noe uansett. Det er ikke din feil at du ikke visste dette, legevakten burde forklart deg dette første gang du tok kontakt. 

Samtidig, det er utrolig useriøst av legen å fastslå at dette er en abort! Blødningen du beskriver kan være helt uskyldig. Legen har jo åpenbart ikke peiling (og dette beviser jo egentlig bare hvorfor det ikke er noe poeng i å mase på legevakten). 

Krysser fingrene for deg TS. Menssmerter er normalt i graviditeten uansett. Blødninger kan også være normalt. Jeg blødde mye i uke 5 og 6 i mitt andre svangerskap, var utrolig stresset og lei meg, men det gikk fint. ❤️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har ringt legevakt 1 gang om dagen siden jeg begynte å blø. Jeg har nok kanskje vært hysterisk som har gjort dette, men jeg har oppriktig vært utrolig redd for om jeg kunne gjøre noe feil de neste dagene som kunne fremprovosere en abort. 
Jeg jobber i en jobb med tunge løft, har lest at man helst ikke skal løfte tungt om man har en truende abort, hadde et behov for å drøfte dette med lege før jeg dro på jobb. Skjønner at en abort vil gå sin gang, men siden jeg ikke hadde smerter var jeg mest redd for at jeg hadde en truende abort og kunne finne på å gjøre videre skade på det som allerede er i gang med å skje. 
Jeg er og har aldri vært et menneske som har tatt meg til rette i helsevesenet, men dette har vært en ny, skummel og ukjent opplevelse for meg som førstegangsgravid. 

ts

Anonymkode: a70b1...7ea

Dette er en sak for fastlege. Ikke for legevakten. Det er respektløst å sløse deres resursser på denne måten. Dra til fastlegen og ta blodprøver med noen dagers mellomrom. Det er det eneste du kan gjøre. 

Anonymkode: 0bc3f...a60

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har sikkert vært innom legevakten 2-3 ganger i mitt liv, da kun ved akuttsituasjoner. Jeg blir lei meg av å høre at jeg er respektløs, jeg har vært redd for å gjøre noe feil og for så å miste på grunn av det. Uvitende? Ja, sikkert. Men jeg har aldri med dårlig intensjoner misbrukt legevakten, jeg har blødd litt i et par dager, og var livredd for at jeg, ved å dra på jobb og løfte flere titalls kilo, kunne fremprovosere en abort som kunne vært unngått. Legger den saken død, neste gang vet jeg bedre.

Til alle dere som kommer med støttende tilbakemeldinger, takk❤️ Graviditeten kom som et sjokk på meg og var ikke planlagt, jeg har brukt mye tid og energi de siste ukene på hva som blir rett for meg, og i prosessen knyttet meg mye til det lille i magen og «vår nye fremtid sammen». Ikke trodd at jeg skulle bli så redd når ting så ut til å snu, men det ble jeg. Skal ta å bestille meg en time til lege over ferien, krysser fingrene❤️ 
TS

• Hjerte 5
Gjest Vecky
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men det er forskjell på å ha smerter og blø. Mange blør litt eller mye i graviditet. Noen mister fosteret. Legevakta kan ikke gjøre noe. 

Har selv mistet 8 ganger, og skjønte allerede første gang at her var det ikke noe å gjøre. Den ene gangen var jeg på tidlig ul i uke 6. Men der fant de ingenting, det var tom fostersekk. I "uke 13" begynte jeg å blø. Hadde jeg ikke vært på tidlig ul. Hsdde jeg trodd jeg mistet så sent. 

De første ukene er de mest kritiske. Uke 5-6 er "ingenting ". Det trenger ikke være abort for ts. Men bestill time privat til tirsdag. Så finner de ut om det er noe der. 

Anonymkode: 06dd0...2b6

Nei, men poenget mitt er at jeg forstår at ts ringte legevakt, selv om det ikke er noe de kan gjøre. Smerter eller ei. 

Legevakt/lege burde jo forklart at det ikke er noe de kan gjøre, og legen burde definitivt ikke sagt at det er spontanabort over en telefonkonsultasjon. 

AnonymBruker
Skrevet

Syns det virker uprofesjonelt og ta slike konklusjoner over telefonen. Hvis man skal være sikker må du inn til kontroll og ta en innvendig ultralyd. 

Anonymkode: c7d9a...48f

AnonymBruker
Skrevet

Så tidlig vil ikke innvendig ultralyd være sikkert heller, - har vært på tidlig ultralyd i uke 5-6 selv, og man kan se fosteranlegg men ingen garanti for noe hjerteaktivitet eller tegn på at det går bra (selv om det absolutt kan gå bra). Eneste sikre er hcg-måling av blodprøve med to dagers mellomrom. Ring fastlege når det åpner tirsdag morgen, TS! Så får du tatt blodprøvene. Jeg blødde masse i uke 5-7, nesten like mye som mensen. Men hadde ikke smerter (bare litt murringer). Legen sa at 90% av de som småblør i første trimester går det helt fint med. Men den første legen jeg snakket med skrev i journalen min at det sannsynligvis var en spontanabort pga blødningene. Dette stemte altså ikke, og nå er jeg i uke 27 med en frisk baby. Poenget er at så tidlig må man bare vente + blodprøver. Det er en utrolig kjip ventetid, men ingen ting annet å gjøre. Jeg forstår bekymringen din angående jobb, TS. Ville brukt egenmelding i dette tilfellet, sjefen din trenger ikke vite mer enn at du ikke er i form til å komme på jobb. Håper det går bra for dere!  

Anonymkode: 683e9...e03

• Liker 2
Skrevet
Topsi skrev (14 timer siden):

Ts er gravid for første gang,  slutt å angripe folk som kanskje ikke har samme helsekunnskaper som deg og er engstelig

Det er bare å bruke litt _sunn_fornuft_. 

AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, KristinF said:

Det er bare å bruke litt _sunn_fornuft_. 

Håper dagen din ble mye bedre fordi du fikk skrevet dette innlegget 🙂 KG altså🙈 Glad jeg har bedre ting å bruke mitt liv på enn å rakke på de som allerede er nede. 

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tester negativt nå, så har nok desverre dreid seg om en kjemisk graviditet. Veldig vondt og trist, men lettet over at jeg nå vet hvordan ståa ligger💛 forklarer også hvorfor blødningene mine aldri tok seg noe spesielt opp

TS

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Det trenger slett ikke bli så store blødninger som du nevner her. Jeg har f.eks. en annen erfaring. 

Anonymkode: d6b01...e71

Ok, fint at du også deler din erfaring! Jeg har bare min og det er såklart viktig å få frem at ikke alle aborter er like ❤️

Anonymkode: cc6b9...1ae

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tester negativt nå, så har nok desverre dreid seg om en kjemisk graviditet. Veldig vondt og trist, men lettet over at jeg nå vet hvordan ståa ligger💛 forklarer også hvorfor blødningene mine aldri tok seg noe spesielt opp

TS

❤️

Anonymkode: d3ce8...6cc

AnonymBruker
Skrevet

Kjemisk skjer i løpet av de første 5 ukene. Så hvis du var 5+4 så var det nok en SA :(

Utrolig dritt

Anonymkode: 4afc0...889

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

TS

Jeg mista også veldig tidlig og blødde vel omtrent som en vanlig graviditet. Men hadde ca 1t med lette rielignende smerter, omtrent som menstruasjonssmerter som kom i regelmessige tak. Fikk ny positiv test 3,5 uker etterpå og den gangen gikk alt som det skulle.

Anonymkode: 6cc1e...4e5

Gjest Albbas
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Kjemisk skjer i løpet av de første 5 ukene. Så hvis du var 5+4 så var det nok en SA :(

Utrolig dritt

Kjemisk er jo en SA. kjemisk er en SA som er så tidlig at svangerskapet ikke er synlig på ultralyd. 

AnonymBruker
Skrevet
Albbas skrev (15 minutter siden):

Kjemisk er jo en SA. kjemisk er en SA som er så tidlig at svangerskapet ikke er synlig på ultralyd. 

Kjemisk er en SA som skjer før uke 5

AnonymBruker
Skrevet

Men kan godt rette meg:

Du har nok hatt en annen type SA enn kjemisk*

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Utrolig dritt

Det er jo det samme. Kjemisk er bare at det er for tidlig å se på ultralyd

Anonymkode: 0bc3f...a60

Gjest Albbas
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker said:

Kjemisk er en SA som skjer før uke 5

Ja nettopp, så det er en SA uansett når. 

Grunnen til at det kalles kjemisk er fordi graviditeten bare kan påvises kjemisk så tidlig (påvisning av hcg). De færreste vet nøyaktig hvor langt de er på vei, så det er ikke sånn at det går et skarpt skille på 5+0. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...