Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke helt hva jeg ønsker av svar med dette innlegget, men trenger bare å få luftet det for noen andre enn meg selv, sambo og lege på legevakta. 
Idag er jeg 5+4 på vei, eller, jeg skulle iallefall vært det. Har siden torsdagskveld funnet blod på dopapiret ved toalettbesøk. Ikke mye og jeg trenger ikke bruke innlegg, men nok til at det bekymrer meg veldig. Første gangen jeg oppdaget blod var det mørkt og noen (sorry for mye detaljer) tynne koagler, ellers har det kun vært friskt, lyst, blod. Jeg har hatt litt mensmurringer en halvtimes tid ila dette forløpet, ellers ingen smerter.

Har ringt legevakten opptil flere ganger for å få konsultasjon hos en lege. Dette er vår første graviditet, så ventetiden til tirsdag før vi kunne få noen svar virker uendelig lang. Klarte endelig å krangle meg til en konsultasjonstime med legen idag, som fortalte meg at jeg opplevde en spontanabort.

Jeg lurer egentlig på om jeg kan slå meg til ro med legens konklusjon? Noen som har opplevd det samme og at legen har tatt feil? Er jeg ikke gravid lengre..? Føler jeg leser på nett at en liten blødning ikke trenger å være farlig, men ble jo helt knust etter samtale med lege.😪

Anonymkode: a70b1...7ea

AnonymBruker
Skrevet

Edit - konsultasjon med lege over telefon*

TS

AnonymBruker
Skrevet

Det er kun to blodprøver med to dagers mellomrom som vil gi svaret for deg nå. 

Du blir ikke prioritert av helsevesenet fordi det er ingenting å gjøre, fra eller til.. Dere må bare vente 

Anonymkode: 57db7...9e5

• Liker 11
Skrevet

Selvfølgelig kan legen ta feil, det kan godt være du fremdeles er gravid. Men nå må du chill the fuck down og ikke tenke og bekymre deg mer over det, det er uansett ikke noe du får gjort med det.

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

De fleste blødninger så tidlig er nok en sa. Men det har vært tilfeller av svangerskap som har fortsatt, til og med kvinner som er sendt til abortbehandling og ny ultralyd hat vist liv.

Du er for tidlig trolig til å kunne se noe hjerteslag hvis det fortsatt er liv, kanskje du kan få tatt en hcg-serie? 

Men sannsynligvis har han rett, jeg synes likevel ikke dette er en diagnose å stille over telefon, du må nok vente å se hva som skjer, evt kontakte fastlege på tirsdag

Endret av Topsi
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Å ringe ned legevakten er så utrolig provoserende at jeg nesten ikke har ord. Du er i uke 5, hva forventer du at legevakten skal gjøre? Pust dypt inn, ta deg sammen og ta en privat ultralyd om to uker. 

Anonymkode: 13744...a07

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Å ringe ned legevakten er så utrolig provoserende at jeg nesten ikke har ord. Du er i uke 5, hva forventer du at legevakten skal gjøre? Pust dypt inn, ta deg sammen og ta en privat ultralyd om to uker. 

Ts er gravid for første gang,  slutt å angripe folk som kanskje ikke har samme helsekunnskaper som deg og er engstelig

• Liker 7
Gjest Gjærbakst
Skrevet

Kan dessverre ikke svare på spørsmålet ditt, men sender deg en klem, det høres veldig stressende og vondt ut å gå rundt og lure på om du opplever en spontanabort ❤️

AnonymBruker
Skrevet

En liten blødning er ikke spontanabort, og en liten blødning i begynnelsen av svangerskapet trenger ikke være farlig. 

Men en spontanabort begynner ofte med en liten blødning, også kommer selve spontanaborten en dag eller tre senere. Da blør man MYE. Store blodkaker i mange timer så det ikke er noen tvil om at det man er gjennom er en spontanabort. 

Anonymkode: cc6b9...1ae

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ringt legevakt 1 gang om dagen siden jeg begynte å blø. Jeg har nok kanskje vært hysterisk som har gjort dette, men jeg har oppriktig vært utrolig redd for om jeg kunne gjøre noe feil de neste dagene som kunne fremprovosere en abort. 
Jeg jobber i en jobb med tunge løft, har lest at man helst ikke skal løfte tungt om man har en truende abort, hadde et behov for å drøfte dette med lege før jeg dro på jobb. Skjønner at en abort vil gå sin gang, men siden jeg ikke hadde smerter var jeg mest redd for at jeg hadde en truende abort og kunne finne på å gjøre videre skade på det som allerede er i gang med å skje. 
Jeg er og har aldri vært et menneske som har tatt meg til rette i helsevesenet, men dette har vært en ny, skummel og ukjent opplevelse for meg som førstegangsgravid. 

ts

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
Topsi skrev (4 minutter siden):

Ts er gravid for første gang,  slutt å angripe folk som kanskje ikke har samme helsekunnskaper som deg og er engstelig

Det er mange som er gravide for første gang. Legevakten skal ikke ringes for slike ting, det kan ikke påpekes nok.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

ikke spør på kvinneguiden om råd eller ord på en dag hvor man allerede er nede😶 
Skal ikke kontakte legevakten neste gang jeg opplever noe som dette, det er notert.

TS

• Hjerte 2
Skrevet

Skjønner det er kjipt ts. Men du kan ikke gjøre noe fra eller til. Tungt løft er relativt, jeg bærer feks en unge på 20 kg. Kan ikke la være å løfte han selv om jeg er gravid. Poenget er at det skal litt til.

5-6 uker er veldig tidlig. Du har vist om at du er gravid i 7-10 dager? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

En liten blødning er ikke spontanabort, og en liten blødning i begynnelsen av svangerskapet trenger ikke være farlig. 

Men en spontanabort begynner ofte med en liten blødning, også kommer selve spontanaborten en dag eller tre senere. Da blør man MYE. Store blodkaker i mange timer så det ikke er noen tvil om at det man er gjennom er en spontanabort. 

Anonymkode: cc6b9...1ae

Det trenger slett ikke bli så store blødninger som du nevner her. Jeg har f.eks. en annen erfaring. 

Anonymkode: d6b01...e71

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Skal ikke kontakte legevakten neste gang jeg opplever noe som dette, det er notert.

TS

Det er folk som ringer legevakta for idiotting, til og med folk som ringte 113 for å få infprmasjon om korona uten å være smittet, det er ikke redde kvinner med blødninger som får helsevesenet til å knele. 

Men det er mange her inne med behov for å hevde seg på andres bekostning 

Endret av Topsi
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Annonse
Skrevet

Du kan forsøke å ta en graviditetstest på morgenurin med 1-2 dagers mellomrom for å se om testen blir svakere. Det beste er nok å få en time hos legekontoret på tirsdag for blodprøve, så setter de opp ny blodprøve ett par dager senere også. Dette for å sjekke om det er økning i HCG 🙂

Det er mange som blør i svangerskapet og det trenger ikke være spontanabort. Med truende abort er det heller ikke noe man kan gjøre, naturen går sin gang. Vi kan bare håpe på det beste, de aller fleste tilfeller går det jo godt ❤️

AnonymBruker
Skrevet

Ifølge nhi og lommelegen så skal man kontakte fastlege eller legevakt ved en truende abort. Det er ikke noe farlig å henvende seg til legevakten, annet enn at man må forvente en del venting. Skjønner meg ikke på alle disse som er i mot at folk skal kontakte legevakt.  

Hilsen en som jobber i akuttmottaket og møter mennesker i helligdager fra legevakt med alle mulige "unødvendige" problemstillinger 

Håper det går bra med deg, ts 

Anonymkode: 4afc0...889

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Kanskje innvendig ul kunne gitt deg best svar, TS.

Legen kan ikke gjette seg frem over telefon.

Kjenner en dame som fikk kraftig blødning tidlig i svangerskapet og var sikker på at hun hadde abortert. Det var før ultralydtiden når man ikke kunne vite. 7 måneder senere kom en fin og frisk baby, så det var ikke abort likevel.

AnonymBruker
Skrevet

Det er greit å ringe legevakten, men å krangle seg til time er unødvendig drama. Det er absolutt ingenting legevakten kan gjøre med en mulig abort i uke 5, det må bare gå sin gang enten det er abort eller blødning av andre grunner. En tredjedel av gravide kvinner blør i svangerskapet uten at det er noe galt. Hvis blødningene fortsetter kan du kontakte fastlege over helgen for hcg målinger, det gjøre ikke på legevakt. Generelt regnes ikke graviditeten som sikker før uke 12, så før den tid er det mye som kan gå galt. 

Anonymkode: 44d9f...333

• Liker 1
Gjest Vecky
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

TS

Jeg ringte legevakten da jeg opplevde spontanabort. Jeg valgte å ringe fordi jeg fikk rielignende smerter, såpass sterke at jeg ikke klarte å sitte rolig. Hadde ikke begynt å blø enda, men det skjedde like etterpå. 
De tok meg inn til undersøkelse mtp om det kunne være svangerskap utenfor livmor. Ble henvist til ultralyd neste dag. 

Ikke tenk at det var feil at du ringte legevakten. Jeg er helsepersonell, men var også førstegangsgravid og usikker.. 

Ønsker deg lykke til uansett hva resultatet er.. 🌸

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...