AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #1 Skrevet 8. april 2023 Hei! Skal på tur til Roma i mai med mamma og søsteren min, første tur dit. Hva er must see og hva bør vi unngå? Liker å tusle rundt og oppleve på den måten. Må ikke inn på alle turistattraksjonene. Men noe må vi bruke tiden på. Får 3 fulle dager til rådighet. Takk for svar! 😊🇮🇹🍕 Anonymkode: 997d5...bba
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #2 Skrevet 8. april 2023 Palazzo del Freddo! 😍 Verdens beste is, det er helt seriøst sinnsykt godt. 😍 Anonymkode: a4784...c62 2
svartkatt Skrevet 8. april 2023 #3 Skrevet 8. april 2023 Solkrem, parasoll eller paraply. Gode sko å gå i. 1
Andro Skrevet 8. april 2023 #4 Skrevet 8. april 2023 Bo i sentrum. Gangavstand fra alt om du velger ett av hotellene nær Stazione Termini, Trevi-fontenen og spansketrappen er vel et must i sentrum, og er helt gratis å besøke. Les litt om fontener før dere drar. De turistattraksjonene man betaler billett på: Ville absolutt ha prioritert Forum Romanum og Colosseum. En undervurdert skatt er Castel Sant'Angelo og broen over dit. Gå opp på taket og få drømmeutsikt mot Peterskirken og Vatikanet. Alt er stein og masse trapper, så prioriter komfortable sko. Hele Roma er en turistattraksjon i seg selv, så det er fint å rusle litt på måfå. Masse god mat over alt, og kafeene har nydelige søtsaker. Husk å kjøpe is! 1
Frøkensina Skrevet 8. april 2023 #5 Skrevet 8. april 2023 Det kommer jo helt an på deg/dere og hva dere har lyst til å se eller gjøre. Er det romersk historie, arkitektur, kunst, mat, shopping som prioriteres osv. Det er veldig mye å se i sentrum ved bare å tusle rundt. Unngå restauranter rett på/ved en turistattraksjon slik som de på Piazza Navona. 1
MiominMio Skrevet 8. april 2023 #6 Skrevet 8. april 2023 Tips star grytidlig - er ingenting som er mer fantastisk enn å oppleve Roma en tidlig morgen i nesten folketomme gater Er man interessert i litt mer "makabre" sights så kan jeg anbefale Santa Maria della Concezione dei Cappuccini. Dette er litt creepy samtidig som det er vakkert. Gå opp til kuppelen i Peters kirken og som noen over her sier - fantastisk utsikt over Roma. Roma er et eneste stort historie leksikon og det er faktisk historie, kirker og kultur på hvert gate hjørne. Ta gjerne en tur opp til Villa Borghese også. GOD TUR Gled deg Roma er min favoritt by. 2 1
Frøkensina Skrevet 8. april 2023 #7 Skrevet 8. april 2023 Andro skrev (Akkurat nå): Bo i sentrum. Gangavstand fra alt om du velger ett av hotellene nær Stazione Termini, Trevi-fontenen og spansketrappen er vel et must i sentrum, og er helt gratis å besøke. Les litt om fontener før dere drar. De turistattraksjonene man betaler billett på: Ville absolutt ha prioritert Forum Romanum og Colosseum. En undervurdert skatt er Castel Sant'Angelo og broen over dit. Gå opp på taket og få drømmeutsikt mot Peterskirken og Vatikanet. Alt er stein og masse trapper, så prioriter komfortable sko. Hele Roma er en turistattraksjon i seg selv, så det er fint å rusle litt på måfå. Masse god mat over alt, og kafeene har nydelige søtsaker. Husk å kjøpe is! Castel Sant’Angelo er virkelig spesiell ❤️ Nå er jeg sikkert latere enn deg eller vil gå til andre steder, men jeg synes ikke hotellene ved Termini er i gangavstand 😅 Men de er sikkert de mest tilgjengelige med korttids-bestilling. Bussene i Roma er ganske enkle å bruke og moovit-appen er veldig hjelpsom.
Andro Skrevet 8. april 2023 #8 Skrevet 8. april 2023 Frøkensina skrev (Akkurat nå): Castel Sant’Angelo er virkelig spesiell ❤️ Nå er jeg sikkert latere enn deg eller vil gå til andre steder, men jeg synes ikke hotellene ved Termini er i gangavstand 😅 Men de er sikkert de mest tilgjengelige med korttids-bestilling. Bussene i Roma er ganske enkle å bruke og moovit-appen er veldig hjelpsom. Går fryktelig langt hver dag når jeg er på slike steder og ja: Det er lett å ta kollektivt der, om man heller vil det. 1
mammams Skrevet 8. april 2023 #9 Skrevet 8. april 2023 Andro skrev (15 minutter siden): Bo i sentrum. Gangavstand fra alt om du velger ett av hotellene nær Stazione Termini, Trevi-fontenen og spansketrappen er vel et must i sentrum, og er helt gratis å besøke. Les litt om fontener før dere drar. De turistattraksjonene man betaler billett på: Ville absolutt ha prioritert Forum Romanum og Colosseum. En undervurdert skatt er Castel Sant'Angelo og broen over dit. Gå opp på taket og få drømmeutsikt mot Peterskirken og Vatikanet. Alt er stein og masse trapper, så prioriter komfortable sko. Hele Roma er en turistattraksjon i seg selv, så det er fint å rusle litt på måfå. Masse god mat over alt, og kafeene har nydelige søtsaker. Husk å kjøpe is! Vi skal bo i området Vittoria på grensen til Rione Platti, på samme side av elven som Castel St Angelo - ser veldig fint ut! 😊 Så har litt gangavstand til sentrum, men får bruke off. transport evt taxi om det blir langt tilbake. Høres herlig ut, gleder meg! 1
Frøkensina Skrevet 8. april 2023 #10 Skrevet 8. april 2023 mammams skrev (2 minutter siden): Vi skal bo i området Vittoria på grensen til Rione Platti, på samme side av elven som Castel St Angelo - ser veldig fint ut! 😊 Så har litt gangavstand til sentrum, men får bruke off. transport evt taxi om det blir langt tilbake. Høres herlig ut, gleder meg! Det er en cafe på taket av Sant’Angelo. Da er dere i gåavstand til Villa Borghese. Hvis dere vil inn på museet (som har en fantastisk samling) så må dere kjøpe billetter i forveien og dere vil få ett bestemt tidspunkt å gå inn på. 1
Andro Skrevet 8. april 2023 #11 Skrevet 8. april 2023 mammams skrev (10 minutter siden): Vi skal bo i området Vittoria på grensen til Rione Platti, på samme side av elven som Castel St Angelo - ser veldig fint ut! 😊 Så har litt gangavstand til sentrum, men får bruke off. transport evt taxi om det blir langt tilbake. Høres herlig ut, gleder meg! Da kan dere også rusle til Trastevere, som er en veldig rufsesjarmerende bydel, med mange fine restauranter og smett-inn-steder. En fin bydel for ettermiddags- og kveldsutflukter på jakt etter restauranter eller et sted å nyte et glass med vin. Vatikanstaten og Peterskirken er også på den siden av elva, og mange vil nok mene at det er et must. Har vært inne på plassen, men aldri vært inne i bygningene. Ungene syntes det var mer viktig å ta avstand fra kirken enn å besøke de attraksjonene, så da prioriterte vi annerledes. Har en venninne som er i Roma hvert eneste år, og som aldri blir lei. Stadig nye ting å oppdage. 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #12 Skrevet 8. april 2023 UNNGÅ turiststeder. Alle disse fontener og trapper som anbefales her er ALTFOR fulle av turister, bare stress og irritasjon. Hva slags «ferie» er det? Anonymkode: 61f27...71d
mammams Skrevet 8. april 2023 #13 Skrevet 8. april 2023 Andro skrev (4 minutter siden): Da kan dere også rusle til Trastevere, som er en veldig rufsesjarmerende bydel, med mange fine restauranter og smett-inn-steder. En fin bydel for ettermiddags- og kveldsutflukter på jakt etter restauranter eller et sted å nyte et glass med vin. Vatikanstaten og Peterskirken er også på den siden av elva, og mange vil nok mene at det er et must. Har vært inne på plassen, men aldri vært inne i bygningene. Ungene syntes det var mer viktig å ta avstand fra kirken enn å besøke de attraksjonene, så da prioriterte vi annerledes. Har en venninne som er i Roma hvert eneste år, og som aldri blir lei. Stadig nye ting å oppdage. Trastevere høres ut som noe for oss, tusle rundt i småbutikker og ta et glass vin! 😊🍷 Får høre hva de andre foretrekker å bruke tiden på, jeg koser meg uansett, i spennende omgivelser og i hyggelig selskap. MÅ egentlig ikke se noe, om enn bare på utsiden. Vi er ateister så kirken i seg er ikke viktig, mer for historien evt.
mammams Skrevet 8. april 2023 #14 Skrevet 8. april 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): UNNGÅ turiststeder. Alle disse fontener og trapper som anbefales her er ALTFOR fulle av turister, bare stress og irritasjon. Hva slags «ferie» er det? Anonymkode: 61f27...71d Tenker vi skal få til en god blanding jeg. Derfor valgte vi å bo et stykke vekk fra turistattr. og i et mer boligområde. Så kan vi traske og sightse så lenge vi orker og så trekke oss tilbake til leiligheten med terrasse og nyte god drikke og avslapping! ☺️ 1
Frøkensina Skrevet 8. april 2023 #15 Skrevet 8. april 2023 Man trenger flere livstider for å oppdage alt ❤️ Jeg har bodd et halvt år litt over Trastevere i Monteverde Vecchio og bodd i Trastevere noen uker flere ganger. Det er både livlig og koselig der. Mange restauranter, småbutikker, barer, noen iskiosker. Villa Farnesina og den botaniske hagen er perler der uten mange turister (ellers er det endel turister i Trastevere i tillegg til romere) . 2
Frøkensina Skrevet 8. april 2023 #16 Skrevet 8. april 2023 mammams skrev (1 minutt siden): Tenker vi skal få til en god blanding jeg. Derfor valgte vi å bo et stykke vekk fra turistattr. og i et mer boligområde. Så kan vi traske og sightse så lenge vi orker og så trekke oss tilbake til leiligheten med terrasse og nyte god drikke og avslapping! ☺️ Det kan hende at de beste opplevelsene ligger og venter på dere i den bydelen, det er veldig koselig å finne noe utenom de andre turistene. I allefall sånt som en lokal cafe/restaurant. 1
Andro Skrevet 8. april 2023 #17 Skrevet 8. april 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): UNNGÅ turiststeder. Alle disse fontener og trapper som anbefales her er ALTFOR fulle av turister, bare stress og irritasjon. Hva slags «ferie» er det? Har dratt dit utenfor høysesong, og aldri opplevd noe kaos. Mai er heller ingen toppmåned.
Brunello Skrevet 8. april 2023 #18 Skrevet 8. april 2023 Jeg mener Colosseum og Forum er et must. Bestill billetter på forhånd. Det er fordelaktig med guidede turer. Slipper lang kø. Det tar litt tid, så bestill fra morgenen av eller etter lunsj. Peterskirken og Det Sixtinske Kapell er også et must. Også her er alfa og omega med billetter på forhånd. Ellers må man innom Trevifontenen, Spansketrappen, phanteon, Piazza Navona og campo Fiori. Pluss bare å tusle rundt. Trastevere er veldig fint. 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #19 Skrevet 8. april 2023 MiominMio skrev (1 time siden): Tips star grytidlig - er ingenting som er mer fantastisk enn å oppleve Roma en tidlig morgen i nesten folketomme gater Er man interessert i litt mer "makabre" sights så kan jeg anbefale Santa Maria della Concezione dei Cappuccini. Dette er litt creepy samtidig som det er vakkert. Gå opp til kuppelen i Peters kirken og som noen over her sier - fantastisk utsikt over Roma. Roma er et eneste stort historie leksikon og det er faktisk historie, kirker og kultur på hvert gate hjørne. Ta gjerne en tur opp til Villa Borghese også. GOD TUR Gled deg Roma er min favoritt by. Ja, ta veldig gjerne en tur til Villa Borghese. ❤️ Det er kanskje mitt favorittsted i hele Roma. Jeg er ikke engang spesielt kunstinteressert, men kan falle helt i staver over skulpturene til Bernini. Jeg kunne bare sett på dem i timevis, med gåsehud på ryggen fra start til slutt. Han fikk marmor til å se ut som hud. Og løv. Og Caravaggios malerier, blant annet det overraskende lille selvportrettet som Bacchus - de tar helt pusten fra meg. Reproduksjoner og bilder på nett er fine å se på, men å se disse bildene på nært hold i virkeligheten er en opplevelse av en annen verden. En annen favoritt er Pantheon. Enda et gåsehudsted, med nesten 2000 års historie i veggene. Og så er det sikkert lurt å droppe middag på restaurantene på Piazza Navona, men ikke dropp plassen av den grunn. Spander på dere et glass vin e.l. på en av disse uterestaurantene en kveld, og bare sitt og sug inn livet og atmosfæren. ❤️ Anonymkode: bf5a9...8cf 1
Frøkensina Skrevet 8. april 2023 #20 Skrevet 8. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, ta veldig gjerne en tur til Villa Borghese. ❤️ Det er kanskje mitt favorittsted i hele Roma. Jeg er ikke engang spesielt kunstinteressert, men kan falle helt i staver over skulpturene til Bernini. Jeg kunne bare sett på dem i timevis, med gåsehud på ryggen fra start til slutt. Han fikk marmor til å se ut som hud. Og løv. Og Caravaggios malerier, blant annet det overraskende lille selvportrettet som Bacchus - de tar helt pusten fra meg. Reproduksjoner og bilder på nett er fine å se på, men å se disse bildene på nært hold i virkeligheten er en opplevelse av en annen verden. En annen favoritt er Pantheon. Enda et gåsehudsted, med nesten 2000 års historie i veggene. Og så er det sikkert lurt å droppe middag på restaurantene på Piazza Navona, men ikke dropp plassen av den grunn. Spander på dere et glass vin e.l. på en av disse uterestaurantene en kveld, og bare sitt og sug inn livet og atmosfæren. ❤️ Anonymkode: bf5a9...8cf 💕 Ja og Caravaggios St. Jerome, og Leda og svanen fra Leonardos krets. Pantheon bør man ikke gå glipp av. Det er en fin liten spasertur mellom Campo de Fiori, Pantheon og Piazza Navona. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå