Gå til innhold

Noen som har brukt en krem som heter Aberela

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har i dag vært hos hudlege å fått en krem på resept som heter aberela!

Når jeg leser om dosering så står det at jeg først skal vaske ansiktet med mild såpe, så skal jeg vente i 20-30 min før jeg tar på denne kremen!

Skal jeg da gå uten noen ting i ansiktet? Jeg er jo totalt avhengig av fuktighet i ansiktet mitt rett etter rens!!

Og det står at jeg kan kombinere denne med fuktighetskrem og kosmetikk, men at jeg ikke skal ikke ta det på samtidig..

Når skal jeg påføre fuktighetskremen min? Før ell etter Aberela?

Må jeg vente så lenge som 20-30 min etter rens før jeg påfører Aberela?

Er det noen her som har brukt eller bruker denne kremen som kan forklare meg hvordan denne brukes?

Og ikke minst: HJELPER DEN?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg syns ikke den hjalp. jeg flassa av den.

Gjest Gjesta
Skrevet

Generelt bør du nok bruke Aberela, vente en stund så den får trukket godt inn, og deretter smøre med fuktighetskrem. Det er i hvertfall slik jeg gjør med alle tilleggsprodukter.

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet

Tusen takk for svar!

Jeg føler det blir litt lenge å vente i nesten en halvtime etter rens før jeg kan påsmøre denne kremen..

Vil ikke huden ta skade av det? Eller er det kanskje bra at huden får vile litt? Jeg er ganske tør i huden, så jeg vet jeg må lide litt hvis jeg ikke kan påføre krem rett etter rens.. Syntes det virket litt rart at jeg må vente så lenge..???

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg bruker nesten aldri noe i ansiktet etter rens om kvelden, og huden har faktisk blitt finere av det, og mindre tørr enn før.

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet

Takk for svarene!

Jeg vil gjerne høre fra andre som har prøvd produktet, og gjerne om hvordan Aberela brukes!!

• 2 år senere...
Skrevet
Jeg har i dag vært hos hudlege å fått en krem på resept som heter aberela!

Når jeg leser om dosering så står det at jeg først skal vaske ansiktet med mild såpe, så skal jeg vente i 20-30 min før jeg tar på denne kremen!

Skal jeg da gå uten noen ting i ansiktet? Jeg er jo totalt avhengig av fuktighet i ansiktet mitt rett etter rens!!

Og det står at jeg kan kombinere denne med fuktighetskrem og kosmetikk, men at jeg ikke skal ikke ta det på samtidig..

Når skal jeg påføre fuktighetskremen min? Før ell etter Aberela?

Må jeg vente så lenge som 20-30 min etter rens før jeg påfører Aberela?

Er det noen her som har brukt eller bruker denne kremen som kan forklare meg hvordan denne brukes?

Og ikke minst: HJELPER DEN?

Jeg bruker aberela. Jeg kan ikke bruke den hver dag for blir veldig tørr av den (noe som jo også er meningen!). Er sikkert lurt å vente et kvarter etter at du har vasket ansiktet før du smører den på, men på morgenen så har jeg den på rett etter vask, lar den tørke inn (bare et par min) før jeg har på en god naturlig fuktighetskrem. Ha alltid på dette etter aberelaen ellers vil ikke denne trenge godt nok inn i huden.

På kvelden vasker jeg ansiktet, venter litt hvis jeg har tid, har på aberala og legger meg uten fuktighetskrem. Mener at kremen blir mest effektiv da (men blir jo veldig tørr så bruker den bare et par ganger i uka ca.).

Denne kremen fungerer faktisk og den forebygger fordi den inneholder et (svakere) A-vitaminderivat (samme virkestoffet som er i roaccutan - det veldig effektive og kraftige acnemiddelet som man advares mot).

Skrevet

Brukte den før, mot hudormer, men den var ikke spesielt virksom.

Ble veldig tørr i huden av den.

Skrevet

Jeg brukte den og den hjalp litt (men ikke nok, så jeg begynte på Roaccutan). Husker at det svei som et h***** i ansiktet hver gang etter at jeg hadde vasket det med vann. Men som sagt, det hjalp jo litt.

• 5 måneder senere...
Skrevet

Er denne kremen noe i likhet med Skinoren?

Gjest Gjest_Akasha_*
Skrevet

Jeg har brukt aberela i noen år når, og jeg synes denne hjelper en del. Ikke med hudormer akkurat, men ihvertfall med å redusere antall stygge kviseutbrudd.

Nå bruker jeg Diane i tillegg, som er mot kviser og er p-piller i ett. Så jeg kan jo ikke akkurat si at jeg vet hva som faktisk er årsaken til at det er redusert, men mener at aberela virker brukbart på de større utbruddene. Litt tørr i huden blir man jo, og jeg har fått beskjed av legen å ikke bruke den så mye om dagen i sommerhalvåret, siden huden blir litt ømfintlig mot sollys. Da pleier jeg å bruke den av og til om kvelden i steden for om morgenen.

Når det gjelder når man skal ta den på så har jeg aldri tenkt på at jeg skal vente med å ta den på en stund etter at jeg har vasket meg. Pleier alltid å ta den på meg med en gang. Ikke har jeg alltid så god tid at jeg kan vente med resten av ansikts"pleien" en stund etter å ha påført kremen heller, og jeg bruker stortsett alltid foundation på dagtid. Har aldri merket noe av at jeg har hatt foundation utenpå kremen heller, så jeg tror ikke det har så veldig mye å si. Ihvertfall ikke iht egen erfaring. :)

Håper dette hjalp litt. :)

Gjest Gjest_Akasha_*
Skrevet

Men, det skal jo sies at jeg stortsett bruker den om kvelden, for å unngå kræsjing med eventuell sminkebruk. :)

Skrevet

Jag har skrivit mycket om Aberela på min blogg, Tretinoin överlag då.

Detta ska du göra då du använder din kräm:

1. Tvätta ansiktet med din rengöring (har du en forma av syror ex AHA el BHA i rengöringen hjälper de till lite extra att få ned substansen snabbare i dermis. Men det blir även mer effekt du rodnar och fjällar snabbare.

2. Att så småningom fjälla är en del av processen. Det ska alltså vara så för att gamla celler ska exfolieras bort och den nya huden kan komma upp. En cellctykel är mellan 28-35 dagar beroende på ålder .

3. Efter ca 6 veckor kan du uppleva en försämring, fortsätt.

4. Då du tvättat din hud, klappar du den torr. Smörjer sedan in ansiktet med Aberelan i ett tunt jämnt lager. Det Aberela gör, är att mota uppkomsten av de svarta pormaskarna, de i sin tur är grunden till kvisslor och akne.

5. Du kan bruka din ordinarie hudvård ovanpå, dock ej syror under tiden du använder Aberela, enbart för att tvätta sig med går syror utmärkt.

6. Man ska inte bruka Aberela om man inte har minst spf 30 och uppåt. Du får alltså en ökad cancerrisk om du inte sist lägger ett solskydd ovanpå. Det läggs sist, efter din ev dagkräm/fuktkräm/antioxidant. Bra märken inom spf för oljig hud är DDF, Marini och en från Cellex-C.

7. Man får räkna med 3 månader upp till ett år i behandlingstid med Aberela. Sedan gäller det att bruka bra produkter som inte är portäppande, så att din hud kommer förbli fin. Bruka mineralfoundation om du ska måla dig.

8. Aberelan läggs enbart till kvällen nu sommartid. Huden blir oerhört ljuskänslig annars, även med spf på.

9. Du får inte bli gravid under behandling eller efter ett halvår efter du slutat med Aberela - ger svåra fosterskador.

Läs mer på min blogg om du är osäker.

MVH

Jean

Skrevet
9. Du får inte bli gravid under behandling eller efter ett halvår efter du slutat med Aberela - ger svåra fosterskador.

jeg tror ikke det siste i setningen over er riktig. du kan bruke den i forkant av graviditet, iallefall har ikke jeg fått beskjed om det motsatte av min lege.

Når det hjelder graviditet og amming står dette i felleskatalogen:

"Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Sikkerheten ved bruk under graviditet er ikke klarlagt. Skal ikke brukes under graviditet. Overgang i morsmelk: Ukjent. Systemisk absorpsjon etter lokal eksponering er liten (2%), og det er ikke målt endogene konsentrasjonsforandringer etter eksponering. Det er lite sannsynlig at barn som ammes påvirkes"

Tabletter som...nja, hva heter de igjen roccat.XXXX (ett eller annet) skal derimot ikke brukes i forkant av graviditet.

Skrevet

Här i Sverige är restriktioner att man inte en tid innan man blir gravid, under och efter BÖR intaga. man gör givetvis allt på egen risk.

Men jag är ganska övertygad om att Läkare här inte i första taget skriver ut rent Tretinoin till en gravid kvinna.

Jag skulle inte ta risken om jag fick tag på det iaf.

MVH

Jean

• 9 måneder senere...
Gjest Gjest_Maren_*
Skrevet

Jeg har brukt aberela i en måned nå og merker stor forskjell. Jeg brukte å ha uren hud med tiltetta porene som gjorde huden litt "knudrete". Nå er den mye glattere og renere. Jeg flasset og ble litt rød i begynnelsen, og hadde et par dagers opphold. De siste to ukene har jeg brukt den daglig og synes den fungerer veldig bra.

Jeg leste at grunnen til at man skulle vente litt etter å ha renset huden var at om man smørte huden inn med aberela rett etter rens så ble den enda tørrere og flasset mer. Da vil jeg heller stå i en halvtime uten fuktighetskrem... ;p

• 6 måneder senere...
Skrevet

Jeg drar bare opp denne tråden om aberela. Jeg tok den for første gang på igår ikveld, jeg renset huden med en mild rens, ventet en halvtime, så smørte jeg på aberela på de verste områdene. Jeg tok ikke noe fuktighetskrem over igår heller, siden legen sa at jeg ikke trengte det. Aberelaen var bare som en vanlig krem for meg, merket ingenting, kløe, svie eller noen ting. Ikke ble jeg rød heller. Virker ikke denne for det om? Etter å ha lest litt her inne, så forteller dere at den både, svir, gir tørr og flassete hud, at den rett og slett er en sterk krem...

Tok den på idag tidlig også, men da smørte jeg nesen og pannen litt med fuktighetskrem, siden jeg skulle legge sminke på meg.

En annen ting jeg lurer på, kan jeg bare smøre denne i hele ansiktet? Har nemlig nupper over hele ansiktet, er bare kjeve, kinn og hake som er betent.

Skrevet
Jeg drar bare opp denne tråden om aberela. Jeg tok den for første gang på igår ikveld, jeg renset huden med en mild rens, ventet en halvtime, så smørte jeg på aberela på de verste områdene. Jeg tok ikke noe fuktighetskrem over igår heller, siden legen sa at jeg ikke trengte det. Aberelaen var bare som en vanlig krem for meg, merket ingenting, kløe, svie eller noen ting. Ikke ble jeg rød heller. Virker ikke denne for det om? Etter å ha lest litt her inne, så forteller dere at den både, svir, gir tørr og flassete hud, at den rett og slett er en sterk krem...

Tok den på idag tidlig også, men da smørte jeg nesen og pannen litt med fuktighetskrem, siden jeg skulle legge sminke på meg.

En annen ting jeg lurer på, kan jeg bare smøre denne i hele ansiktet? Har nemlig nupper over hele ansiktet, er bare kjeve, kinn og hake som er betent.

Bare vent så kommer du til å merke at den gir bivirkninger etter noen dager. Ikke bruk den mer enn toppen en gang pr dag til å begynne med. Smør med både fuktighetskrem og solkrem ellers vil huden din bli helt uttørket.

Kremen kan fint brukes i hele ansiktet bare ikke rundt øynene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...