Gå til innhold

Rosacea - hvilken hudpleie bruker du?

Anbefalte innlegg

Gjest tøttaa
Skrevet

Jeg har rosacea type 1 med noe utslag på øynene i dårlige perioder. Lurer på hva slags hudpleie du bruker, hvordan er rutinen din med rens osv? 

Også lurer jeg på om noen har erfaring med å bruke krem med karbamid/urea i ansiktet med rosacea? Ser at noen anbefaler å styre unna mens andre sier det kan funke. Bruker nemlig en urea krem på kroppen og den har gjort underverker for tørr hud og keratosis pilaris.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også rosacea type 1.. Jeg bruker Paulas choice omega cleansing balm til å fjerne sminke hver kveld, og Avene øyesminkefjerner. 
Hver kveld bruker jeg Canoderm krem, og huden har aldri vært finere etterat jeg begynte med denne. Solkrem er jo veldig viktig på dagtid når man har rosacea og jeg bruker en solkrem anbefalt av hudlegen min som heter Actinica lotion. På dagtid bruker jeg kun denne med et c-vitaminserum under. 

Anonymkode: a787e...6e3

Gjest tøttaa
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Jeg har også rosacea type 1.. Jeg bruker Paulas choice omega cleansing balm til å fjerne sminke hver kveld, og Avene øyesminkefjerner. 
Hver kveld bruker jeg Canoderm krem, og huden har aldri vært finere etterat jeg begynte med denne. Solkrem er jo veldig viktig på dagtid når man har rosacea og jeg bruker en solkrem anbefalt av hudlegen min som heter Actinica lotion. På dagtid bruker jeg kun denne med et c-vitaminserum under. 

Paula's choice har jeg aldri prøvd før så det skal jeg sjekke ut. Takk for tips!

Regner med du mener at du bruker canoderm i ansiktet, føler du den hjelper på rødheten også? 

Ja jeg bruker også solkrem hver dag, har slitt med å finne en type jeg tåler men det viste seg at jeg må bruke fysisk filter, nå funker det veldig bra. 

Har nettopp startet med c vitamin serum jeg også, er spent på om det vil hjelpe på sikt :)

AnonymBruker
Skrevet

Ja,mener såklart canoderm i ansiktet;) Har prøvd mye forskjellig før,både dyrt og billig, men dette er det som har funket aller best;) Er fortsatt litt rød, men ikke på langt nær av hva det var. 

Når det gjelder cleansing balmen til Paulas choice så er det den eneste oljebaserte rensen jeg har brukt som ikke har gitt meg kviser. Kjøpes på Skincity;) 

Gjest tøttaa
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Ja,mener såklart canoderm i ansiktet;) Har prøvd mye forskjellig før,både dyrt og billig, men dette er det som har funket aller best;) Er fortsatt litt rød, men ikke på langt nær av hva det var. 

Når det gjelder cleansing balmen til Paulas choice så er det den eneste oljebaserte rensen jeg har brukt som ikke har gitt meg kviser. Kjøpes på Skincity;) 

Jeg ble litt usikker siden jeg selv nevnte at jeg bruker karbamid/urea på kroppen og canoderm er vel egentlig en kroppskrem er det ikke? Jeg bruker nå eucerin urea repair plus på kroppen og den er helt nydelig for meg. Jeg har veldig tørr hud så jeg liker at den er litt tykk. Tenkte å prøve den i ansiktet om kvelden også, som en nattkrem :)

Takk, skal sjekke den ut! 

Skrevet

Jeg fikk resept på Solantra av hudlege. Hjalp ikke…jeg har i tillegg veldig oljete hud, så det er vanskelig å finne produkter som tar bort det røde og ikke gir fetere hud….

Gjest tøttaa
Skrevet
Karianne30 skrev (6 minutter siden):

Jeg fikk resept på Solantra av hudlege. Hjalp ikke…jeg har i tillegg veldig oljete hud, så det er vanskelig å finne produkter som tar bort det røde og ikke gir fetere hud….

Den fikk jeg utskrevet av lege også, hjalp ikke meg heller. Har dessverre ikke noe tips for oljete hud da jeg selv er tørr. Bruker eucerin redness på dagtid :)

AnonymBruker
Skrevet

Angående Urea så scorer den høyt på irritasjonsskalaen på Inci så jeg har ikke turt å prøve. Stoler på Inci, alle andre ingredienser som scorer like høyt på irritasjon har trigget huden min men om du prøver kremen hold oss gjerne oppdatert om hvordan det går. Vet mange mener Urea er bra for huden men vet ikke om sensitiv hud tåler det altså.. 

Jeg har også oljete hud så sånne kremer som La Roche Posay cicaplast baume 5 og eucerin redness gir meg bare mer oljete fjes og hudormer. 

Dr greve sensitiv ansiktskrem, den uten alkohol (er en annen dagkrem de har som er med alkohol) er så å si eneste fuktighetsgivende kremen jeg har funnet som huden min ikke blir rødere av, ikke trigger kviser og ikke blir veldig oljete. Bruker en mattende primer i T sonen. Å kun bruke serum gir ikke huden min nok fukt så da overproduserer den olje, men jeg bruker Niactil som serum under dagkremen og bruker det samme i kveldsrutinen som dagrutinen. Elixir Cosmeceuticals sin Niactil, den blir jeg rødere av akuratt der og da men den skal dempe rødheter over tid og jeg syns den har hjulpet litt på det. Har også prøvd Elixir Cosmeceuticals sin rosacea krem "hydractil normalizer" men den så jeg ingen forskjell fra, og gel'en er brun og den la igjen skjolder i kantene av ansiktet, forstod aldri helt hvordan den skulle brukes så stoppet etter halve flasken.. 

Til deg som bruker canoderm hvilken canoderm bruker du i ansiktet og har du fet eller tørr hudtype? 

Personlig er det mest rødheter som plager meg så er alltid på jakt etter krem eller serum som roer disse! 

Anonymkode: e8f84...e93

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Angående Urea så scorer den høyt på irritasjonsskalaen på Inci så jeg har ikke turt å prøve. Stoler på Inci, alle andre ingredienser som scorer like høyt på irritasjon har trigget huden min men om du prøver kremen hold oss gjerne oppdatert om hvordan det går. Vet mange mener Urea er bra for huden men vet ikke om sensitiv hud tåler det altså.. 

Jeg har også oljete hud så sånne kremer som La Roche Posay cicaplast baume 5 og eucerin redness gir meg bare mer oljete fjes og hudormer. 

Dr greve sensitiv ansiktskrem, den uten alkohol (er en annen dagkrem de har som er med alkohol) er så å si eneste fuktighetsgivende kremen jeg har funnet som huden min ikke blir rødere av, ikke trigger kviser og ikke blir veldig oljete. Bruker en mattende primer i T sonen. Å kun bruke serum gir ikke huden min nok fukt så da overproduserer den olje, men jeg bruker Niactil som serum under dagkremen og bruker det samme i kveldsrutinen som dagrutinen. Elixir Cosmeceuticals sin Niactil, den blir jeg rødere av akuratt der og da men den skal dempe rødheter over tid og jeg syns den har hjulpet litt på det. Har også prøvd Elixir Cosmeceuticals sin rosacea krem "hydractil normalizer" men den så jeg ingen forskjell fra, og gel'en er brun og den la igjen skjolder i kantene av ansiktet, forstod aldri helt hvordan den skulle brukes så stoppet etter halve flasken.. 

Til deg som bruker canoderm hvilken canoderm bruker du i ansiktet og har du fet eller tørr hudtype? 

Personlig er det mest rødheter som plager meg så er alltid på jakt etter krem eller serum som roer disse! 

Hei igjen;)

Meg som bruker Canoderm;) Jeg har normal/tørr og veldig sensitiv. Skal ingenting til før jeg får nupper og kviser. 
En annen krem som huden min også responderer godt på er Clinique moisture surge intense.. Den er oljefri,men gir mere enn nok med fukt selv uten serum under. 

AnonymBruker
AnonymBruker
Skrevet

Vossabia. Fantastiske produkter. De hjelper for alt.

Anonymkode: cd25e...198

Skrevet

Pharmaceris Lipo Rosalgin

AnonymBruker
Skrevet

Hm, nylig fått roscea jeg og om det ikke er Lupus da og Canoderm på huden i ansiktet har jeg aldri prøvd men det skal jeg prøve etter å ha lest her inne. :) 

Anonymkode: 3ae05...0b3

Skrevet

Ingredienser som laktobionsyre, azelainsyre,  sinkoksid, rosentreolje, grønn te-ekstrakter fungerer godt for rosacea.

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

https://www.elixircosmeceuticals.no/hudtillstand/rosacea/

Jeg bruker Acticlear gel et par kvelder i uken. Det er samme virkestoff som i Finacea som hudleger gir på resept til pasienter med rosascea. Acticlear rens fungerer også bra på min hud. Man må bruke solfaktor med disse produktene

Anonymkode: 63925...3bd

Gjest tøttaa
Skrevet

Vil bare legge til hva jeg selv bruker for øyeblikket:

Probiotisk rensemelk, synes denne roer godt og gjør huden utrolig myk og absolutt ikke tørr som mange rens kan gjøre:

https://lyko.com/no/balance-me/balance-me-pre-and-probiotic-cleansing-milk-180-ml

Denne ansiktskremen fungerer helt supert hvis man har litt tørr hud: 

https://lyko.com/no/eucerin/eucerin-antirednesssoothing-care-50ml

Har sverget til dette serumet er par år nå. Det legger seg lett på huden og tetter ikke, synes den roer ned det røde og da kanskje spesielt over tid: 

https://lyko.com/no/maria-akerberg/maria-akerberg-serumantirouge-30ml

Denne solkremen fordi den har fysisk filter og snille ingredienser:

https://greenspirit.no/biosolis-face-cream-spf-30-anti-aging-50ml

Og et par andre serum jeg bytter på å bruke som jeg synes fungerer bra:

https://lyko.com/no/kinoko/kinoko-face-serum-probiotic---kombucha-50ml

https://lyko.com/no/nacomi-next-level/nacomi--next-level-fix-it-up-niacynamide-15--30ml

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.amazon.es/Suero-Facial-Org%C3%A1nico-Vitamina-Hialur%C3%B3nico/dp/B076611KCY&ved=2ahUKEwi-jbz5gp_-AhXzcaQEHX8_A54QFnoECBQQAQ&usg=AOvVaw2QYajM2Z_udvSaPUXukkts

Den siste der vet jeg ikke om er å få tak i i Norge, jeg kjøper det på Amazon. Beste vitamin c serumet jeg har funnet til nå :)

Jeg sjekker alle produktene jeg kjøper i en app som heter INCI Beauty, der rangerer de produktene etter gode og dårlige ingredienser. Kjøper bare de som er så grønne som mulig. Ekstra kjekt når man har rosacea og bør være litt ekstra påpasselig med hva man smører på huden. 

Gjest tøttaa
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.4.2023 den 22.58):

Ja jeg vet, derfor jeg er litt skeptisk. Men siden så mange sverger til det også så er det jo verdt et forsøk. Jeg skal holde dere oppdatert :) jeg har ihvertfall smurt meg med det 2 ganger nå og ikke fått noe utbrudd enda, men det kan jo komme. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Azealic acid booster har vært en gamechanger for huden min. Den roer ned rødhet og jeg er ikke lenger varm i kinnene. 😍 https://www.skincity.com/no/paulas-choice/10-azelaic-acid-booster-30-ml 

Anonymkode: e0b22...450

Får du ru hud av så høy prosent Azelaic Acid? Jeg syns jeg fikk større porer og tørrere hud av den, som om den overeksfolierte huden selvom det står den kan brukes hver dag. Brukte kun annenhver dag og opplevde det alikevel 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...