AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #1 Skrevet 8. april 2023 Man har jo ikke inntekt , men pensjon. Anonymkode: 49024...44f
baldrian Skrevet 8. april 2023 #2 Skrevet 8. april 2023 Noen pensjonister sitter på en svært verdifull, nedbetalt bolig, men har lav pensjon (typisk enker, særlig før i tiden). Dermed har de lite penger til daglig forbruk, og de kan ikke få lån som krever at man tjener nok til å betjene det. For denne gruppen tilbyr mange banker en variant av seniorlån, dvs. at man låner med sikkerhet i boligen (en brøkdel av verdien) og ikke betaler avdrag, ofte heller ikke noe særlig renter. Så innfris lånet når eier dør eller selger boligen for å flytte inn i noe mindre. Søk på seniorlån, så finner du beskrivelse av fordeler og ulemper. 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #3 Skrevet 8. april 2023 Ja foreldrene mine tok opp 500.000 huslån på nedbetalt hus som pensjonister og reiste verden rundt på den feteste ferien før moren min ble for syk og gikk bort av kreft. Anonymkode: ec1ef...39c 7
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #4 Skrevet 8. april 2023 Så hvis jeg tenker jeg trenger mer lån pga forventet økt levealder og vedlikehold på eksisterende bolig, så bør jeg sørge for å ta opp mer lån før jeg går av som pensjonist, mens jeg fortsatt har inntekt og heller omgjøre til avdragsfritt evt seniorlån på sikt? Ts Anonymkode: 49024...44f
baldrian Skrevet 8. april 2023 #5 Skrevet 8. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Så hvis jeg tenker jeg trenger mer lån pga forventet økt levealder og vedlikehold på eksisterende bolig, så bør jeg sørge for å ta opp mer lån før jeg går av som pensjonist, mens jeg fortsatt har inntekt og heller omgjøre til avdragsfritt evt seniorlån på sikt? Ts Anonymkode: 49024...44f Mange gir ikke lån med seniorbetingelser hvis boligen allerede er belånt.
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #6 Skrevet 8. april 2023 Så hvis jeg sitter på en bolig verdi 7 mill. Har en mill i lån og kan betale renter, så litt lånet avsluttet og jeg må selge bolig når jeg blir pensjonist? Ts Anonymkode: 49024...44f
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #7 Skrevet 8. april 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Så hvis jeg sitter på en bolig verdi 7 mill. Har en mill i lån og kan betale renter, så litt lånet avsluttet og jeg må selge bolig når jeg blir pensjonist? Ts Anonymkode: 49024...44f Hæ? Nei. Du får beholde lånet, men det er ikke sikkert du får ta opp nytt lån. Anonymkode: 03623...b27
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #8 Skrevet 8. april 2023 Ok, så da bør jeg ta opp (evt mer) lån før jeg blir pensjonist. Anonymkode: 49024...44f
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #9 Skrevet 8. april 2023 baldrian skrev (2 timer siden): Noen pensjonister sitter på en svært verdifull, nedbetalt bolig, men har lav pensjon (typisk enker, særlig før i tiden). Dermed har de lite penger til daglig forbruk, og de kan ikke få lån som krever at man tjener nok til å betjene det. For denne gruppen tilbyr mange banker en variant av seniorlån, dvs. at man låner med sikkerhet i boligen (en brøkdel av verdien) og ikke betaler avdrag, ofte heller ikke noe særlig renter. Så innfris lånet når eier dør eller selger boligen for å flytte inn i noe mindre. Søk på seniorlån, så finner du beskrivelse av fordeler og ulemper. Man betaler absolutt rente på seniorlån - ganske høy rente, også. Anonymkode: 46fc0...245 2
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #10 Skrevet 8. april 2023 Ok, skal sjekke ut seniorlån og renter, men med tilnærmet nedbetalt bolig kan man kanskje ha Flexilån og utsettelse på rentene? Anonymkode: 49024...44f
Andro Skrevet 8. april 2023 #11 Skrevet 8. april 2023 Pensjon er en veldig sikker og forutsigbar inntekt, og du kommer ikke til å bli sagt opp. Mange pensjonister har lån med pant i fast eiendom. Det er jo alderen der man har tid til renovering... Tenk grundig gjennom hvor god råd du har før du setter deg i gjeld som pensjonist, og om du foretrekker å forbruke mens du lever framfor å etterlate verdier til etterkommerne dine. Ville gått for ordinært lån heller enn seniorlån, og gjort opp for meg. 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #12 Skrevet 8. april 2023 Sbanken har ikke seniorlån ser det ut til? Men kan heller ikke se de har aldersgrense på flexilånet jeg har i dag? Har der nå 4.05% effektiv rente på ramme inntil 3 mill og har nå brukt 1 mill. Husverdi ca 7 mill. Må avslutte lånet når jeg blir pensjonist? Ser jo ikke slik ut og ser heller ikke ut som at renta øker fordi jeg blir pensjonist (senior)? Anonymkode: 49024...44f
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #13 Skrevet 8. april 2023 Andro skrev (2 minutter siden): Pensjon er en veldig sikker og forutsigbar inntekt, og du kommer ikke til å bli sagt opp. Mange pensjonister har lån med pant i fast eiendom. Det er jo alderen der man har tid til renovering... Tenk grundig gjennom hvor god råd du har før du setter deg i gjeld som pensjonist, og om du foretrekker å forbruke mens du lever framfor å etterlate verdier til etterkommerne dine. Ville gått for ordinært lån heller enn seniorlån, og gjort opp for meg. Takk for svar. Var bare redd jeg ble fjernet fra mitt ståsted når det gjaldt lån når jeg ble pensjonist, men fant ikke umiddelbart svar i nettbanken min. Da satser jeg på at jeg får fortsatt lån som pensjonist selv om jeg får mindre utbetalt. Har flere eiendommer uten gjeld og den ene med gjeld på 1 mill og verdi 7., men alle eiendommer (utleie hus og hytter) må vedlikeholdes fremover, så vil også verdien bevares til mine barn, selv om jeg må ta opp noe lån for vedlikehold. Anonymkode: 49024...44f 1
Summeer Skrevet 8. april 2023 #14 Skrevet 8. april 2023 Du får ikke ta opp høyt lån med lang løpetid når du nærmer deg pensjonsalder, for forventet inntekt i løpetiden skal tas med i vurderingen av om du kan betjene gjelden din.
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #15 Skrevet 8. april 2023 Summeer skrev (6 minutter siden): Du får ikke ta opp høyt lån med lang løpetid når du nærmer deg pensjonsalder, for forventet inntekt i løpetiden skal tas med i vurderingen av om du kan betjene gjelden din. Selv om jeg har stor sikkerhet i eiendomsverdier? Anonymkode: 49024...44f
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #16 Skrevet 8. april 2023 Pr nå står står mitt rammelån frem til jeg er 78 år. Vil de da avslutte det når jeg feks går av med pensjon som 72 åring? Anonymkode: 49024...44f
Amossa Skrevet 8. april 2023 #17 Skrevet 8. april 2023 Ingen problemer. Pensjon er inntekt, akkurat som lønn/arbeidsinntekt er det . At du er pensjonist har heller ingen betydning. Så lenge banken har sikret lånet i huset (pantet), løper de ingen risiko. Statistisk er risikoen for at en ungdom ikke kan betale for seg mye større enn at en pensjonist ikke kan det. Mange pensjonister har godt nedbetalte boliger. Da kan man låne med pant i huset, og slik få råd til å gjøre ting man ønsker som pensjonist. Noen vil oppgradere huset sitt, andre vil reise og noen vil bare ha det romsligere enn hva pensjonen gir. Kjenner også pensjonister som kun betaler renter på boliglånet sitt. Ikke avdrag. Den dagen barna arver boligen, arver de også gjelden. Arven blir derved kun verdiøkningen.
Amossa Skrevet 8. april 2023 #18 Skrevet 8. april 2023 Summeer skrev (24 minutter siden): Du får ikke ta opp høyt lån med lang løpetid når du nærmer deg pensjonsalder, for forventet inntekt i løpetiden skal tas med i vurderingen av om du kan betjene gjelden din. Det er helt feil. Alt er avhengig av sikkerhet. Alder spiller ingen rolle.
baldrian Skrevet 8. april 2023 #19 Skrevet 8. april 2023 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Man betaler absolutt rente på seniorlån - ganske høy rente, også. Anonymkode: 46fc0...245 Ja, noen av bankene / ordningene tar renter. Men ikke alle.
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #20 Skrevet 8. april 2023 Amossa skrev (4 minutter siden): Ingen problemer. Pensjon er inntekt, akkurat som lønn/arbeidsinntekt er det . At du er pensjonist har heller ingen betydning. Så lenge banken har sikret lånet i huset (pantet), løper de ingen risiko. Statistisk er risikoen for at en ungdom ikke kan betale for seg mye større enn at en pensjonist ikke kan det. Mange pensjonister har godt nedbetalte boliger. Da kan man låne med pant i huset, og slik få råd til å gjøre ting man ønsker som pensjonist. Noen vil oppgradere huset sitt, andre vil reise og noen vil bare ha det romsligere enn hva pensjonen gir. Kjenner også pensjonister som kun betaler renter på boliglånet sitt. Ikke avdrag. Den dagen barna arver boligen, arver de også gjelden. Arven blir derved kun verdiøkningen. Takk. Jeg har mange milioner i egenkapital på hus og hytter, men kun ett rammelån på 3 mill der jeg har brukt 1 mill av lånet. Dere er satt på primærboligen min. Jeg er alene med voksne barn. Jeg har dette lånet frem til jeg er 78 år. Lurte bare på om jeg burde søke høyere rammelån før jeg ble pensjonist, for å ha kapital klar for vedlikehold for å i vareta verdiene til neste generasjon eller om banken også vil innfri lånesøknad selv etter pensjonist alder... ...bør jeg maxe rammelånsrenta mi nå? Er 58 år og regner vel med å jobbe til ca 72 år. Eller vil jeg kunne øke rammelånet senere? Anonymkode: 49024...44f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå