AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #1 Skrevet 8. april 2023 Hei 🫣 Jeg er ansatt som helsefagarbeider ved et sykehus (spekter), jobber som tilkallingsvikar. Det har nå blitt utlyst faste stillinger, og jeg har blitt innkalt til intervju. Dersom jeg får jobben, ønsker jeg å forhandle på lønn- men er dette vanlig? Det er kun snakk om å forhandle seg opp 10-20k for å ikke gå i minus i lønn i forhold til kommunehelsetjenesten. Noen tips eller råd til meg? Anonymkode: 6533e...448
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #2 Skrevet 8. april 2023 Det er vanlig, og det bør du også gjøre. Anonymkode: 521b2...6c7 1 2
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #3 Skrevet 8. april 2023 Tror det er ganske vanlig ja. Men i min jobb (helse bergen) var det ikke mulig å forhandle lønn utover ansiennitet. Men fikk med meg ansiennitet uten å legge frem dokumentasjon. Anonymkode: e5f25...656
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #4 Skrevet 8. april 2023 Det som er vanlig, er at du får et tilbud om jobb, der lønnsvilkår er en del av tilbudet. Du kan da velge å si "Jeg vil gjerne ha jobben, men da må lønna opp 10-20k, hvis ikke er den ikke aktuell for meg.". Du må gjerne begrunne hvorfor, men det er også greit å bare kreve økt lønn. Bare vær klar over at om de har flere andre som takker ja til den lønna du sier er for lav, så kan det være de ikke vil gå opp for deg. Da har du i praksis takket nei til jobben. Alternativt kan det være de spør om lønnsforventinger i intervjuet. Da må du si noe om hva du forventer da. Anonymkode: e9349...6fb
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #5 Skrevet 8. april 2023 Hos oss går det ikke. Mange søkere som takker ja uansett. Anonymkode: c6620...16c
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #6 Skrevet 8. april 2023 Jeg jobber i et helseforetak, har bachelorgrad. Jeg forhandlet opp min grunnlønn med 40 000 før jeg signerte kontrakt. Det er vanlig å komme med lønnskrav, men det er ikke sikkert at alle får det de ber om. Hvis du kan begrunne det godt er det bare å prøve. Anonymkode: 6af4a...092 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #7 Skrevet 8. april 2023 Svært vanskelig å få til der jeg jobber. Vi følger lønnstrinn etter ansiennitet. Har du høyere utdannelse utover bacheloren, er det langt fra sikkert at du lønnes for det. Det kan faktisk hende at du ikke blir kalt inn til intervju, fordi du er overkvalifisert. Det er vanskeligere å forhandle lønn i helsevesenet. Men du kan jo forsøke. Jeg ville vært forsiktig med måten du ordlegger deg på, det er en fare for at de går for noen andre hvis du krever høyere lønn. Anonymkode: f62c2...8cb
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #8 Skrevet 8. april 2023 Just now, AnonymBruker said: Svært vanskelig å få til der jeg jobber. Vi følger lønnstrinn etter ansiennitet. Har du høyere utdannelse utover bacheloren, er det langt fra sikkert at du lønnes for det. Det kan faktisk hende at du ikke blir kalt inn til intervju, fordi du er overkvalifisert. Det er vanskeligere å forhandle lønn i helsevesenet. Men du kan jo forsøke. Jeg ville vært forsiktig med måten du ordlegger deg på, det er en fare for at de går for noen andre hvis du krever høyere lønn. Anonymkode: f62c2...8cb Uthevet var altså bare et eksempel på hvor rigid det er der jeg jobber. Anonymkode: f62c2...8cb
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #9 Skrevet 8. april 2023 Du kan prøve, men vær forsiktig med hvordan du ordlegger deg. Hvis du gir dem et ultimatum, må du også være forberedt på at du kan få nei = du får ikke jobben. Jeg regner med at det er en grunn til at du ønsker å bytte jobb? 10 000kr i årslønn utgjør i praksis veldig lite utbetalt per måned, så det er mer en prinsippsak enn noe annet. Absolutt prøv, men hvis du får nei, bør du ha tenkt over på forhånd hva ditt neste trekk er. Anonymkode: 09075...cc6 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #10 Skrevet 8. april 2023 Sannsynligvis gjør det bare at du ekskluderer deg selv. Du er lett erstattelig, og har ikke en særkompetanse som er vanskelig å få, ergo kan du ikke stille særlig med krav om du vil ha jobben. Det er ofte kamp om helsefagarbeiderstillinger på sykehus fordi det ikke er så mange av dem, krever du mer lønn gir de bare jobben til noen andre. Anonymkode: 0d94e...776
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #11 Skrevet 8. april 2023 Husk å vær tydelig på at du er interessert i jobben når du får tilbud om den. Men be om at de vurderer lønnen på nytt, eller kom med en forespørsel på om de kan gå opp til xx f.eks. De kan ikke gi jobben til noen andre før du evt har takket nei, selv om det virker som noen her mener at de gjør det bare du spørr etter høyere lønn. Anonymkode: e8400...eb1 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #12 Skrevet 9. april 2023 En skal alltid forhandle om lønn! De har ikke lov til å si «nei da tar vi ikke deg likevel» når de har gitt et tilbud. Du mistet med andre ord ikke jobben, med mindre du sier «jeg vil ha x lønn ellers takker jeg nei» Når vi forhandler om lønn er vi med å hjelper lønna opp for oss alle som en gruppe 1. Takk for tilbudet og si at du ønsker det skriftlig slik at du kan lese over betingelsene først 2. skriv «jeg takker for tilbudet og ber om x lønn» Ikke begrunn, da er det lett for dem å komme med et motargument 3. de vil svare enten «ok» eller «nei, vi kan ikke tilby høyere lønn» Så takker du ja eller nei til jobben. Anonymkode: e977c...038 2
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #13 Skrevet 9. april 2023 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Det som er vanlig, er at du får et tilbud om jobb, der lønnsvilkår er en del av tilbudet. Du kan da velge å si "Jeg vil gjerne ha jobben, men da må lønna opp 10-20k, hvis ikke er den ikke aktuell for meg.". Du må gjerne begrunne hvorfor, men det er også greit å bare kreve økt lønn. Bare vær klar over at om de har flere andre som takker ja til den lønna du sier er for lav, så kan det være de ikke vil gå opp for deg. Da har du i praksis takket nei til jobben. Alternativt kan det være de spør om lønnsforventinger i intervjuet. Da må du si noe om hva du forventer da. Anonymkode: e9349...6fb Dette er tidenes dårligste råd. ALDRI drill ultimatum på denne måten, det er det omvendte av å forhandle og plutselig har du ikke noe jobbtilbud. Gi aldri noen begrunnelse heller, for den vil bare kunne brukes mot deg. Skriv bare at du takker for tilbudet, men at du lurer på om de kan undersøke mulighetene for xxx i årslønn. Hvis du er fagorganisert, er det litt å ta kontakt med fagforeningen og få oversikt over lønnsstatistikk. En tillitsvalgt ved helseforetaket vil også kunne ha oversikt over hva som er mulig å få til lokalt. Se også på om det er andre goder i tillegg til lønn som er viktige for deg. Generelt er det viktig å forhandle lønn, og det er ved den faste ansettelsen rommet for forhandlinger er størst. Anonymkode: 727f0...c1a
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #14 Skrevet 9. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Skriv bare at du takker for tilbudet, men at du lurer på om de kan undersøke mulighetene for xxx i årslønn. Anonymkode: 727f0...c1a Sånn har jeg gjort det, og har lyktes både i helseforetak og i kommune. Stort sett klart å argumentere meg opp 20000kr. Du kan også si hva du tjener i dag i kommunen, og at det er vanskelig å vurdere et lønnstilbud hvor du går ned i lønn. Anonymkode: 29858...8aa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå