AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #1 Del Skrevet 8. april 2023 Jeg har i mange år slitt med sterk indre uro. Stort sett er det en indre uro som jeg ikke vet hva kommer av. Det er en følelse i brystet opp mot halsen og kjennes ut som jeg gruer meg veldig til noe uten å vite hva jeg gruer meg til. Denne følelsen kan være konstant i månedsvis. Hvis denne følelsen er sterk forsterkes også andre følelser som gir meg lav selvtillit. Jeg gikk til psykolog tidligere som mente det hørtes ut som Generalisert angst. Men det er ikke slik at jeg går rundt og bekymrer meg for noe. Jeg bare går rundt med denne følelsen hele tiden uten å vite hvorfor. Med unntak av en periode på i underkant av et år hvor jeg hadde sterke bekymringer for irrasjonelle ting, og det jeg bekymret meg for tenkte jeg på hele tiden frem til jeg plutselig bekymret meg for noe helt annet, og sånn fortsatte det. Den indre uroen fører også til at jeg får et kontrollbehov ettersom alt føles kaos inni meg. Jeg har hatt perioder jeg har kontrollert det ved mat, penger eller jobb. Etter 8 år gikk plutselig følelsen av indre uro bort. Dette tror jeg var på grunn av at ting ble veldig stabilt i livet mitt. Men nå er det mye som har skjedd på kort tid som har ført til at denne følelsen har kommet tilbake. Nå ønsker jeg å finne ut hva dette faktisk er og kommer av. Har bedt om henvisning til psykolog, men sist fikk jeg avslag, så kan hende det blir vanskelig å finne ut av. Kan dette være generalisert angst selv om jeg ikke bekymrer meg over spesifikke/generelle ting? Eller kan det høres ut som noe annet? Venninnen min synes det høres ut indre uro man kan få ved ubehandlet adhd (sammen med andre symptomer så klart), men jeg er ikke så sikker på at det er det. Anonymkode: a8585...c00 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #2 Del Skrevet 8. april 2023 Vil tro at det kan være generalisert angst selv om du ikke opplever å bekymre deg over konkrete ting, ellers ville vel ikke psykologen foreslått det? Det burde være ganske solid informasjon. Husker ikke helt hvor jeg leste dette, men en person som hadde generalisert angst beskrev det omtrent slik: en gjennomgående følelse av utrygghet. Hun følte hele tiden at noe fryktelig kom til å skje, uten at hun kunne si hva eller når. Anonymkode: a6a7b...f2f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #3 Del Skrevet 8. april 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg har i mange år slitt med sterk indre uro. Stort sett er det en indre uro som jeg ikke vet hva kommer av. Det er en følelse i brystet opp mot halsen og kjennes ut som jeg gruer meg veldig til noe uten å vite hva jeg gruer meg til. Denne følelsen kan være konstant i månedsvis. Hvis denne følelsen er sterk forsterkes også andre følelser som gir meg lav selvtillit. Jeg gikk til psykolog tidligere som mente det hørtes ut som Generalisert angst. Men det er ikke slik at jeg går rundt og bekymrer meg for noe. Jeg bare går rundt med denne følelsen hele tiden uten å vite hvorfor. Med unntak av en periode på i underkant av et år hvor jeg hadde sterke bekymringer for irrasjonelle ting, og det jeg bekymret meg for tenkte jeg på hele tiden frem til jeg plutselig bekymret meg for noe helt annet, og sånn fortsatte det. Den indre uroen fører også til at jeg får et kontrollbehov ettersom alt føles kaos inni meg. Jeg har hatt perioder jeg har kontrollert det ved mat, penger eller jobb. Etter 8 år gikk plutselig følelsen av indre uro bort. Dette tror jeg var på grunn av at ting ble veldig stabilt i livet mitt. Men nå er det mye som har skjedd på kort tid som har ført til at denne følelsen har kommet tilbake. Nå ønsker jeg å finne ut hva dette faktisk er og kommer av. Har bedt om henvisning til psykolog, men sist fikk jeg avslag, så kan hende det blir vanskelig å finne ut av. Kan dette være generalisert angst selv om jeg ikke bekymrer meg over spesifikke/generelle ting? Eller kan det høres ut som noe annet? Venninnen min synes det høres ut indre uro man kan få ved ubehandlet adhd (sammen med andre symptomer så klart), men jeg er ikke så sikker på at det er det. Anonymkode: a8585...c00 Indre uro alene har ingenting med angst å gjøre, det kan være tegn på rastløshet, mye rest energi o.l Generalisert angst er jo nettopp angst, og du skriver ingenting her om at du har angst, så det er nok noe annet. Indre uro er det mange som kjenner på, flere enn man tror - så det er faktisk veldig normalt og vanlig. Kan du ikke finne en hobby eller en aktivitet som kan gi utløp for denne energien? Trening, kickboksing, ashtanga o.l Anonymkode: 43248...72a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #4 Del Skrevet 8. april 2023 7 minutter siden, AnonymBruker said: Indre uro alene har ingenting med angst å gjøre, det kan være tegn på rastløshet, mye rest energi o.l Generalisert angst er jo nettopp angst, og du skriver ingenting her om at du har angst, så det er nok noe annet. Indre uro er det mange som kjenner på, flere enn man tror - så det er faktisk veldig normalt og vanlig. Kan du ikke finne en hobby eller en aktivitet som kan gi utløp for denne energien? Trening, kickboksing, ashtanga o.l Anonymkode: 43248...72a Det er nok en vanlig følelse ja. Men det er ikke vanlig å kjenne på en så sterk indre uro konstant i mange måneder i strekk i 8 år. Til tider er det så ille at det føles helt uholdbart og jeg vil ikke gjøre annet enn å ligge i senga og gråte. Det er veldig slitsomt og frustrerende. Jeg har en jobb jeg trives godt med, en god økonomi, en fantastisk samboer, et godt nettverk, og jeg trener også jevnlig. Anonymkode: a8585...c00 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
isw Skrevet 8. april 2023 #5 Del Skrevet 8. april 2023 Hvis man har en sterk angstfølelse uten noen utløsende tanker eller tankemønstre, så har behandling hos psykolog ofte liten verdi. Om noe, så måtte det være for å lære seg å ikke gi denne følelsen fokus (metakognitiv terapi - detached mindfullness). Men i slike tilfeller, så er gjerne medisiner virksomme. Kanskje problemet mer er av en slags biokjemisk natur? Kanskje det ikke hjelper å lete etter svar i fortiden, men heller behandle? Min anbefaling: 1. Undersøkelse hos fastlegen for å utelukke fysisk årsak. 2. Valg enten mellom henvisning til metakognitiv terapi for å lære detached mindfullness eller henvisning til psykiater for å vurdere både diagnose og behandling. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå